Jong paard, (zware) bak of weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoihoihoihoi

Jong paard, (zware) bak of weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:32

Ik ben in het bezit van een 3 jaar (en 2 maanden) oude friese hengst, hij staat bij ons aan huis en is net ingereden. Hij is nu sinds 2 dagen weer thuis. (hij is ingereden bij een africhtingsstal) Daar heeft hij alleen in een lichte bak gelopen, ik geloof dat ze er daar katoen of iets dergelijks als bodembedekking in hebben liggen, het is in ieder geval geen zware bak.

Thuis hier hebben wij alleen een buiten bak, die bak is erg zwaar. Het is gewoon normaal zand, en een pittige dikke laag dus je zakt er wel in weg.
Ook zou ik in het land kunnen rijden, alleen dan moeten eerst alle paarden van het land gehaald worden en dat zijn er 7 dus dat word dan wel een heel gedoe.

Wat vinden jullie de beste optie?

KiWiKo

Re: Jong paard, (zware) bak of weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:35

in een slechte bak rij jij je jonkie zo het slachthuis in

zou dus de 7 paarden binnenhalen en dan gaan rijden, of de bak aanpassen

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:36

In het land. Mijn paard is ook verkloot op de 3de in een te zware bak. Dat is een arabiertje

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:37

Ik ga mee met KiWiKo..
Ik had vroeger ook een jonge Haflingermerrie, zij werd gereden door een vriendin, in het begin in een zware bak.. Wanneer we er dan op de weide of in een niet zware bak met reden, had ze erg veel last van haar achterhand toen ze nog geen 4 jaar was.. Heb er nog steeds spijt van..
Ik zou dus opteren voor de weide..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:37

Ja, idd.. Zoals al wordt gezegd, toch de paarden binnenhalen en op het land rijden.. Te zware bak is echt slecht voor je paardje..

Als de bak te zwaar is, waarom haal je er niet een laag zand uit dan..?

Hoihoihoihoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:39

Uppojono: Omdat de bak er al een hele lange tijd ligt, die is helemaal doorgewinterd dat gaat echt niet lukken. Nieuwe bodem is het geld niet voor..

Hoihoihoihoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:41

Ik denk dat het land ook het beste is.

Maar komt er dan een tijd dat ik wel in die bak kan gaan rijden met dit paard?
Ik bedoel, kan ik het opbouwen? dus bijv. eerst alleen longeren in die bak. Ik longeer hem toch voor het rijden dus waarom niet?

En kan ik die bak niet minder zwaar maken? bijvoorbeeld spuiten en harken of helpt dat niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:42

nee, een slechte bak is funest voor een paard

je kan alleen de bak beter maken door hem af te graven en opnieuw te vullen

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:44

Ik ga met de rest mee, een zware bak is slopend voor je paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:45

ga met bovenstaande mee. je paard gaat echt de vernieling in met een slechte bak

Hoihoihoihoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:45

KiWiKo : Er zijn volgens mij wel meer mensen met een zware bak, die hem ook lichter kunnen maken zonder een nieuwe vulling. Die nieuwe vulling kan gewoon echt niet dus we moeten iets anders vinden want ik wil op den duur toch wel erg graag in een bak rijden, op het land is ook niet alles namenlijk.

Er zijn toch wel meer mensen die in een zware bak rijden, niet dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:49

meis je moet doen wat je niet laten kunt Lachen

je kan inderdaad stofresten erin gooien, maar denk er wel om dat als je dit ooit af wil voeren het onder chemisch afval valt en je het heel veel geld kost Lachen

wat ook nog wel wil helpen is er zaagsel overheen gooien.

wat je zowizo moet doen is de bak goed verzorgen dus regelmatig trekken en vlakken

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:49

KiWiKo schreef:
in een slechte bak rij jij je jonkie zo het slachthuis in

zou dus de 7 paarden binnenhalen en dan gaan rijden, of de bak aanpassen
Mee eens Lachen.

Hoihoihoihoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:54

Ja ik denk dat ik eerst maar eens regelmatig ga sproeien, slepen en vlakken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:56

is een goed plan, het is namelijk zonde van je paard als je hem over 3 jaar weg mag brengen

Hoihoihoihoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:57

KiWiKo schreef:
meis je moet doen wat je niet laten kunt Lachen

Ik ga niet eerder die bak in voordat hij goed berijdbaar is, ik heb er ook nooit eerder in gereden omdat ik altijd reed in de bak bij de stal hier verderop in de straat, die stal is nu weg dus dat gaat niet meer. Knipoog

Hoihoihoihoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:57

KiWiKo schreef:
is een goed plan, het is namelijk zonde van je paard als je hem over 3 jaar weg mag brengen

inderdaad

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:58

Er zijn inderdaad veel meer mensen die in een zware bak rijden, als jij dat ook wil doen prima. Hou er alleen rekening mee dat je heel veel risico's neemt, met name met zo'n jong paard. Longeren in zo'n bak is misschien nog wel erger. Eenzijdige belasting. Dus of je bak echt goed zien te krijgen, of op het land rijden. Zonde om zo'n jong beest nu al te gaan verpesten. Als hij ouder is en zijn pezen meer uitgehard zijn zal het iets minder kwaad kunnen, maar alsnog moet je het eigenlijk gewoon niet doen.

Dus ik zou gewoon gaan proberen de bak te verbeteren met de middelen die je hebt en zolang de bak nog te zwaar is op het land gaan rijden. Misschien kan je ondertussen beginnen met sparen voor een nieuwe bodem? Ik wil je wel nog even veel plezier wensen met je paardje!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:01

Een zware bak is lastig om aan te pakken, als je de keuze hebt zou ik toch voor dat weiland gaan Lachen

Bij de manege waar ik mijn ene paard heb staan (de rest staat allemaal in onze privé-stal met één bak) zijn twee bakken. De binnenbak is knoeperhard en onprettig, de buitenbak is zalig. Met mijn vierjarige rijd ik dan ook voornamelijk buiten, weer of minder weer Knipoog

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:10

Wij hebben ook een zware bak, ik rij er niet zo vaak in, eigenlijk bijna nooit Knipoog

Ik denk idd dat je hem beter eerst goed kunt sproeien en slepen totdat hij een beetje knap rijbaar is maar dan ben je volgens mij al wel een hele tijd verder..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:30

Hier ook een zware bak bezitter, maar mijn bak is nog geen jaar oud en hij wordt steeds beter en beter. Onder andere door toch te rijden, maar dan pas ik mijn training er gruwelijk op aan. Nu ze overdag er ook in staan wordt de bak ook steeds beter en beter.

Als ik echt aan het werk ga rijdt ik altijd in het land. Als ik in de bak rijdt dan halveer ik de rij tijd en rijdt niet intensief.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:25

Hoihoihoihoi schreef:
Uppojono: Omdat de bak er al een hele lange tijd ligt, die is helemaal doorgewinterd dat gaat echt niet lukken. Nieuwe bodem is het geld niet voor..

Met een trekken de hele bodem tot zo'n 3-5 meter opentrekken. Kan het water weer goed weglopen. En voor als t te droog is, sproeiertjes aan de zijkant van de bak. Even aan zetten voor t rijden en t is prima.
Ligt er echt aan hoe slecht de bak ik. En als 'ie een keer echt slecht is 'aangepast' rijden. Bak bij vzpaarden is snel slecht, maar we rijden bijna altijd (of er moet een laag water staan of heel mul zijn). Velvet is pas 5 jaar en komt er prima doorheen, hij stampt gewoon vrolijk verder. (ok de aanleuning is wel wat minder constant en hij is sneller moe, dus rijden we dan aangepast, meer stap en dan met de buiging werken bijv.). Land hoeft ook niet altijd goed te zijn om te rijden, als dat zoppig is is het al helemaal verradelijk en ook zwaar voor t paard, al helemaal als ze een beetje gaan glibberenm dat corrigeren is er vermoeiend en paard kan dan makkelijk iets verrekken.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:26

Doe dan toch maar in het weiland
anders kan het slecht zijn voor bv zn rug

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:54

Ik zit ook met een zware bak, is erg mul, je zakt er zo 20 cm in weg.
Ik durf er nauwelijks in te rijden, mijn 6-jarige tinker raakt van stap al achter adem terwijl hij niet een slechte conditie heeft.

Ik rijd nu 2 x per week 20 minuutjes in die bak, veel stap en geen kleine figuren. Meer durf ik niet. Na het rijden stap ik aan de hand uit over de weg.

De bak ligt bovenop de hondsrug en is dus altijd droog, zelfs na dagenlang regen. De bodem bestaat uit een dikke laag woudzand.

Zou de bak opknappen van zaagsel, en hoeveel moet er dan in? Of houtsnippers?

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:19

Zou inderdaad in het weiland gaan rijden. In de bak kan wel als je regelmatig sproeit en sleept. En dan zou ik wel regelmatig even stappen en niet te lang rijden.