aanleuning/aan de teugel/nagevelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melkbus

aanleuning/aan de teugel/nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:23

Kan iemand mij duidelijk uit leggen wat met deze termen bedoelt wordt en wat ze nou eigenlijk willen zien in de B proeven.
De ene keer is tie aan de teugel maar staat er dat hij niet nagevelijk genoeg is. Of hij is blijkbaar nagevelijk genoeg en dan is de aanleuning weer niet voldoende. Moet een pony nou hoog of laag ingesteld zijn. We hebben sinds we een eigen pony hebben een heleboel termen naar ons hoofd gekregen maar zijn nog niet helemaal thuis in het jargon.
Misschien is het handig als je er een foto bij kunt zeggen. Dochter is 11 en snapt het niet helemaal. Ik kan haar het niet goed duidelijk maken.
Pony wordt nu hoog gereden met het neusje er iets uit.

Elisa2

Re: aanleuning/aan de teugel/nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:33

Instellen is niet het juiste woord,je rijd je paard van achter naar voor{voorwaarts-neerwaarts},en dan word ie nagevelijk.Dan probeer je een goede aanleuning te krijgen op 2 teugels,door de aanspanning van achter naar voor.Als jouw paard helemaal correct loopt op 2 teugels,dan zou je kunnen zeggen dat hij "aan" de teugel is.Maar vaak is dat een loze term,en er zijn niet heel veel ruiters bij wie dat lukt.Als dat wel lukt,dan kun je door overgangen,tempowisselingen proberen het acherbeen er meer onder te krijgen.Dan gaat ie meer zitten achter en komt de neus vanzelf hoger.Niet te veel kloten voor,je kunt beter achter bezig zijn.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:37

Elisa2 schreef:
.../...

Ja, dat is echt veel duidelijker zo. Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:24

Als je het beter kan,ga je gang en anders loop niet te zeiken.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:49

Elisa2 schreef:
Als je het beter kan,ga je gang en anders loop niet te zeiken.

Nou nou zeg... Boos!

Ik zeg niet dat ik het beter kan. Sterker nog, ik heb dezelfde vraag als topic-starter en ik was dus erg benieuwd naar de uitleg. Dus ik meen wat ik hierboven schrijf. Helaas geeft jouw toelichting mij geen duidelijk antwoord op de vraag, wnt ik snap er nu nog steeds niets van. Bloos

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:11

Zou je het uit kunnen leggen op het niveau van een 11 jarige. Ze rijdt nu sinds maart op een eigen pony, heeft 5 jaar les gehad op manegepony's. Als ik tegen haar zeg dat ze achter eronder moet rijden kijkt ze me aan alsof ze water ziet branden. Ik heb het haar wel eens laten zien aan de hand van andere ruiters maar ze begrijjpt het gewoon niet. Volgens mij is het een kwestie van de pony beter aan het been krijgen en dan van voren opvangen. Maar ik kan het ook mis hebben.
In ieder geval bedankt voor je uitleg. Ondanks dat hier op bokt constant deze termen voorbij komen vindt verder niemand het belangrijk genoeg om hierop te antwoorden. Of zouden die het ook niet weten?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:13

heeft ze wel priveles van iemand, dan kan die het haar uitleggen Knipoog

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:22

elke week 1x 1/2 uur les van grandprix ruiter met alle papieren, 1x per week manegeles van diezelfde ruiter en 1x per week les van orun instructrice. Instructie is al zo gewoon met het jargon dat het moeilijk uitleggen is. Je moet het echt per onderdeel doen op een bijna kinderlijke manier misschien met foto's Ik moet zeggen dat het wel steeds beter gaat maar elke wedstrijd is er weer iets anders. Het begon met meer stelling (als een banaantje door de bocht), toen meer impuls (actiever), vorige keer was het aan de teugel rijden, en nu nagevelijker. En die laatste twee punten kan ik niet beantwoorden. Ik kan het haar niet voldoende uitleggen. Zolang zij niet weet wat ze moet doen en waarom.
Nu is het allebei net niet genoeg. Ik krijg haar zonder duidelijke uitleg ook niet verder ben ik bang.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:25

misschien op zoek gaan naar iemand die meerdere kinderen les geeft die wedstrijd rijden, Grandprix zegt niets over hoe ze met kinderen omgaan en als de nagevelijkheid nog geleerd moet worden gaat het ook nog niet om de Z oefeningen, dat kan altijd later nog wel

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:43

Nee inderdaad het gaat om B proeven waarbij echter wel op nagevelijkheid, aanleuning, stelling, impuls gelet wordt. Vandaag op protocol, moet meer nagevelijk, meer impuls, meer sprong. Aan het eind stond probeer te werken aan wat meer nagevelijkheid. Er liep toch echt geen kameel in de ring. Volgens mij (kan niet zeggen dat ik geheel objectief ben)
zag het er netjes uit. Niet spectaculair, beetje braafjes, lekker ontspannen. Dochter kwam ook tevreden de ring uit.
En als je dan een protocol krijgt met zulk commentaar dan moet je even slikken. Overigens geen commentaar op de jury, zij hebben er meer verstand van als ik. Maar zien wij het dan zo verkeerd. Het is het allemaal blijkbaar niet. Dit soort dingen werken in de hele proef door. Ze kan haar figuren nog zo netjes rijden heeft ook nooit commentaar op de figuren, goed door de hoeken gaan, op houding heeft ze een 7 dus daar kan het ook niet aan liggen. Het is puur rijtechnisch.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:52

Misschien hier eens op kijken viewtopic.php?f=8&t=539775 ?
Verder rijd ik geen wedstrijden dus weet ik niet wat ze in de B juist willen Lachen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:55

Ja het is heel moeilijk om te vertalen naar "kindertaal" achter de computer.Ik denk dat het voor kinderen ook nog wel moeilijk is om dressuur te rijden.Ik zal kijken of ik een poging kan wagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:06

Eerst moet je dus voorwaarts-neerwaarts rijden,dat houdt in dat je je pony naar voren rijdt,dus dat hij als je de hulp geeft voor draf ook gelijk in draf gaat.Dan houd je de teugels gewoon vast straks{er mogen geen boogjes in hangen} maar je mag er ook niet aan trekken.En als je pony met z'n hoofd je hand iets naar voren trekt,dan moet je gewoon meegaan met je hand zonder de teugels los te laten en ondertussen druk je wat met je beide benen in de pony.Als je pony z'n hoofd omhoog doet,dan druk je weer wat met je been,en je gaat dus mee met je hand als je pony trekt,maar je mag hem ook iets gaan opvangen met je hand voor.Daar moet je een beetje een balans in vinden en dan maakt je pony z'n hals lang en een beetje laag.Dat is goed,dat is voorwaarts-neerwaarts,ondertussen is het goed om veel overgangen te maken,halt-stap,stap-draf,en draf-galop.:
Afbeelding
Als je pony daar loopt,dan loopt hij nagevelijk,hij begint dan een beetje op het bit te knabbelen en word soepeler.Dan moet je proberen dat je pony aan allebei de teugels evenveel trekt.Dat doe je door de teugel waar hij het minst aan wilt trekken,te zorgen dat je die goed vast houd.En de teugel waar hij het meest aan wilt trekken,die houd je heel ietsjes losser en kun je een beetje kneepjes in maken met je hand,en eventueel een beetje van de hals afhouden.Let wel op,nog steeds zonder te trekken eraan.Want dan gaat hij het alleen maar meer vasthouden.
Als dat gelukt is,dan kun je voltes gaan sluiten en openen en zal de pony meer op de achterbenen gaan lopen.Maar tegen die tijd leg ik de rest wel uit,want voorgaande proces is het belangrijkste voor de basis.En als je dat nog niet voor elkaar hebt,kun je beter even wachten met wedstrijden rijden en eerst goed oefenen.Ik hoop dat dit wat duidelijk is.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:56

Zo dat is lekker duidelijk. Ik zal het haar morgen direct laten lezen. Het vervelende is dat elke jury wat anders wil zien. Ze heeft in vijf proeven 183 - 171 - 180 -186 -170 punten gekregen. Dus de ene jury ziet liever lang en laag, terwijl de andere jury ze liever wat opgerichter ziet. Je kan het aan de punten wel zien. Bovendien de jury die 171 gaf zei daarbij dat ze de pony beter aan de teugel moest rijden (werden nog bij de auto geroepen) terwijl ze toen lang en laag reed. Afgelopen zaterdag reed ze hem aan de teugel en toen kreeg ze 170 punten. Ze rijdt hem wel altijd net met het neusje eruit. Persoonlijk zie ik dat liever dan pony die achter de loodlijn lopen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:58

Jureren is een vak apart Tong uitsteken . Persoonlijk vind ikzelf 'aan de teugel' in de B nog te vroeg maar ach. Wie ben ik om zoiets te zeggen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:02

Altijd het neusje eruit is belangrijk ja,ookal denken sommige jury's daar anders over.Maar dat houd je toch altijd.Het zijn op zich allemaal wel goede punten die ze gereden heeft.Ik zou zeggen rijd anders lang en laag los en dan pak je hem er alleen voor de proef even wat meer bij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:36

Voor een 11jarige zijn de punten inderdaad echt niet verkeerd hoor! Maar natuurlijk wil iedereen het liefst een perfecte proef neerzetten.

Je hebt het over dat ze 170 punten had en haar pony aan de teugel liep. Nou wordt er met de term 'aan de teugel' twee verschillende dingen bedoeld, namelijk:
1. Een paard dat zijn hoofd op (of net voor) de loodlijn heeft;
2. Een paard dat goed van achter naar voren nagevelijk wordt gereden.
In uitleg 1 gaat het alleen om de houding van het hoofd en niet waardoor deze wordt bereikt. Veel paarden zijn gewoon geleerd om in die houding te lopen, maar lopen dan niet van achter naar voren nagevelijk.
Bij uitleg 2 gaat het duidelijk om het goed van achter naar voren rijden van een pony, waardoor deze zijn rug gaat gebruiken en daardoor de pony zal nageven op beide teugels en dan dus ook 'aan' de teugel loopt. Hierbij gaat het niet alleen om de houding, maar om het feit dat de pony de hand van de ruiter volgt.

Misschien kan je eens een paar rijtechnische boeken lenen bij de bieb of misschien wel kopen, waardoor je zelf een beter beeld krijgt en hierdoor je dochter ook beter kan helpen.
Een boek dat erg ver doorgaat op het lichaam (voornamelijk spieren, pezen en ligamenten) en hoe je daar als ruiter op in kan spelen is 'Het paard in beweging' in Sara Wyche. Dit is echt stof waar je dochter van gaat duizelen, maar waardoor je zelf waarschijnlijk ook beter kan beoordelen of jullie instructeur/trice het wel allemaal goed uitlegt.

Er zijn namelijk erg veel methoden om mee te rijden en niet alle methoden zijn even goed voor het paard lichamelijk gezien. Helaas geven ook niet alle isntructeurs/trices goed les en wil het hebben van een diploma ook niet altijd wat zeggen.
Als je zelf weinig verstand ervan hebt is het natuurlijk erg lastig om anderen te beoordelen of zij het wel goed doen EN ook nog eens op de goede methode.
Misschien woont er wel een bokker bij je in de buurt die je kan helpen met het zoeken/vinden van een GOEDE instructeur/trice of kan hij/zij je helpen met het beoordelen van de instructeur/trice die je nu hebt.
Veel plezier en succes!

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:54

Instructie is niets mis mee, heb zaterdag ook gevraagd waar het nou aan kon liggen. Het probleem is gewoon dat niet goed duidelijk is wat de jury nou wil zien. Ze kan in pricipe allebei wel redelijk. Maar als hem mooi rond rijd en wat opgeheven (wat in de L gevraagd wordt) krijgt ze commentaar dat hij lager gereden moet worden. En als ze hem laag rijdt moet hij meer "aan de teugel" gereden worden. Dit laatste jurylid beoordeelde de proef in hoeverre ze klaar was voor de L1. Stond letterlijk op protocol: "probeer je pony meer aan de teugel te rijden" Terwijl de eerste het echt als een B proef beoordeeld heeft denk ik.
Het is voor haar erg verwarrend. Zondag zag ik haar de hele tijd lang en laag rijden. Maar waarschijnlijk willen ze volgende wedstrijd weer "aan de teugel" zien.
Boeken lenen in de bieb is een goed idee. Gaan we zeker doen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:59

Aan de teugel = dat het paard de bithulpen accepteert en zich er niet tegen verzet, waardoor de hulpen via de hand dus goed aankomen bij het paard (net als "aan het been" zijn, maar dan "aan de hand/teugel")

Aanleuning = een constand stabiel contact met de mond via de teugel. De druk kan variëren.

Nageven = het loslaten van de spieren in de kaak en de nek, waardoor de teugelhulpen vanuit de mond door kunnen vloeien naar de rest van het lichaam (doorlaatbaarheid) Meestal gaan paarden hierbij ook schuimen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:15

melkbus schreef:
Instructie is niets mis mee, heb zaterdag ook gevraagd waar het nou aan kon liggen. Het probleem is gewoon dat niet goed duidelijk is wat de jury nou wil zien. Ze kan in pricipe allebei wel redelijk. Maar als hem mooi rond rijd en wat opgeheven (wat in de L gevraagd wordt) krijgt ze commentaar dat hij lager gereden moet worden. En als ze hem laag rijdt moet hij meer "aan de teugel" gereden worden. Dit laatste jurylid beoordeelde de proef in hoeverre ze klaar was voor de L1. Stond letterlijk op protocol: "probeer je pony meer aan de teugel te rijden" Terwijl de eerste het echt als een B proef beoordeeld heeft denk ik.
Het is voor haar erg verwarrend. Zondag zag ik haar de hele tijd lang en laag rijden. Maar waarschijnlijk willen ze volgende wedstrijd weer "aan de teugel" zien.
Boeken lenen in de bieb is een goed idee. Gaan we zeker doen.

Ook een paard dat laag en rond wordt gereden kan nagevelijk zijn en aan de teugel lopen met een goede aanleuning.
Misschien kwam mijn uitleg over het aan de teugel niet helemaal goed over. De eerste methode is een gedwongen houding die niet voort komt uit het van achter naar voren naar je hand toe rijden, maar uit het spelen met de teugel en het paard vragen het hoofd in die houding te dragen. Dit kan je bijna wel de meest voorkomende methode noemen, al is dit niet de goede.
Uitleg 2 is daarmee wel weer de echte en eigenlijke uitleg, maar omdat de methode in uitleg 1 veel sneller gaat en weinig ruiters en amazones methode 2 nog krijgen uitgelegd zie je dat dus veel meer, helaas...
Misschien is het topic 'duidelijke foto paard die goed over de rug loopt' (viewforum.php?f=8) wat voor je. Op pagina 4 staat een filmpje waar je misschien ook wel veel informatie uit kan halen, maar dat topic is erg interessant. Als je goed naar de foto's met bijbehorende uitleg kijkt kan je er veel van leren en hopelijk ook zien hoe het met jullie pony is.
Mocht je er achter komen dat toch op methode 1 is gereden, die in het topic onderuit wordt gehaald, dan is dat erg jammer, maar geef jezelf hier niet de schuld van. Er zijn zelfs erg ervaren ruiters die nog nooit anders hebben gereden.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:46

Ik heb dat topic inderdaad een poos gevolgd totdat de bovengenoemde termen steeds weer terug kwamen en ik er niet meer uitkwam. Was wel erg interressant. Ik doe zelf longeren met de dubbele longe, zal eens proberen hier foto's van te maken, misschien kunnen jullie aan de hand daarvan opmerkingen geven. Want de pony kan vanalles maar wij dus nog niet.
Mijn dochter wordt hardstikke fanatiek van dat wedstrijdrijden en vindt het ook prachtig maar wil het graag goed doen. Op dit moment weet ze het gewoon even niet meer door de tegenstrijdige signalen van de jury.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:55

Dat van die longeerfoto's is niet verkeerd, misschien kan je ook foto's plaatsen van je dochtertje terwijl ze aan het rijden is?
Je kan die plaatsen bij Kantine - Horses At Work (HAW), maximaal 15 foto's.
Als je dan in dit topic een link maakt, kunnen we eens kijken.
Ik wens jullie heel veel succes samen!

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 14:01

Ik zet mijn dochter liever niet op bokt. Vindt het commentaar wat er gegeven wordt niet altijd even geschikt/leuk voor een meisje van 11. Moet nog wel even uitvogelen hoe ik de foto's moet plaatsen, maar dat gaat goedkomen.