Western of Engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle877

Western of Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:17

Hallo,

Ik heb altijd Engels gereden, maar ben er een beetje op uitgekeken. Wie heeft ervaring met Western rijden? En wat is het precies het verschil? Wat is beter voor het paard?

Anoniem

Re: Western of Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:18

Misschien even de zoekfunctie gebruiken, er zijn al talloze topics over dit onderwerp geschreven.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:27

Western is wel heel anders, Je moet er veel op oefenen en het valt vaak flink tegen,aangezien je met 1 hand moet rijden en goed moet kunnen zitten en nadenken Bloos

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:41

Western is heel wat moeilijker hoor,, je moet sturen met je zit, altijd lange teugel geven, niet telkens kleine schopjes geven, 1 keer Boem en klaar,

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:52

Ik heb een tijdje westernlessen gevolgt en vond het altijd wel erg leuk om te doen! Het is een hele andere tak van de sport maar wel een aanrader. Ik ben uiteindelijk engels blijven rijden omdat ik het toch leuker vond.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:23

jillie1994 schreef:
Western is heel wat moeilijker hoor,, je moet sturen met je zit, altijd lange teugel geven, niet telkens kleine schopjes geven, 1 keer Boem en klaar,

Niet om rot te doen, maar bij engels rijden moet je ook sturen met je zit en niet steeds het paard lastig vallen met je benen, maar alleen een hulp geven als er wat moet veranderen. En die lange teugel bij western is pas na uitgebreide training en de meeste mensen komen eigenlijk niet op het niveau dat daarbij hoort.
Goed western en goed engels rijden verschillen veel minder dan de meeste mensen denken. In beide gevallen gaat het om een paard dat netjes in balans op eigen pootjes loopt, licht aan de hulpen is en de gevraagde kunstjes kan vertonen. Dat die kunstjes iets anders eruit zien, is van ondergeschikt belang.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:43

Waratje schreef:
jillie1994 schreef:

Niet om rot te doen, maar bij engels rijden moet je ook sturen met je zit en niet steeds het paard lastig vallen met je benen, maar alleen een hulp geven als er wat moet veranderen. En die lange teugel bij western is pas na uitgebreide training en de meeste mensen komen eigenlijk niet op het niveau dat daarbij hoort.
Goed western en goed engels rijden verschillen veel minder dan de meeste mensen denken. In beide gevallen gaat het om een paard dat netjes in balans op eigen pootjes loopt, licht aan de hulpen is en de gevraagde kunstjes kan vertonen. Dat die kunstjes iets anders eruit zien, is van ondergeschikt belang.

hier zit opzich wel wat in.
maar toch vind ik een engels paard meer op een robot lijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:49

En ik ken veel te veel westernpaarden die op een robot lijken...... Het zit hem niet in het etiketje, maar in het goed gereden zijn van het paard.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:54

En ik vind dat het al de mist ingaat bij het losrijden vaak.
Dara valt of staat het op dat je paard netjes op zijn eigen benen leert rijden.
Heb wat vriendinnen en die rijden western en hun worstelen vaak met het contactrijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:58

Ik meng me ook even hier...
Het begint nu meer een welles-nietes spelletje te worden, en volgens mij heeft de topicstartster daar niets aan.
Meningen zijn er zat, maar het gaat er niet om of het ene beter is dan het ander. Je kunt het wel zo vinden, maar beargumenteer dan je eigen mening, ipv die van een ander af te kraken.

Ik rijd Engels, maar heb een tijdje geleden wat Westernlessen gehad op een manege. Uiteraard weet ik van Engels meer, vooral qua trainingsopbouw, maar het is leuk om eens iets anders te doen en dat te ervaren.

Gebruik inderdaad de zoekfunctie even, en neus wat rond op western. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:46

gipsyboy schreef:
hier zit opzich wel wat in.
maar toch vind ik een engels paard meer op een robot lijken.

Dat noemt Ernest van Loon "kadaverdiscipline" en je ziet het zeker zo vaak in de westernsport als in de dressuur.

Degenen die beweren dat er verschillen zijn tussen "engels" en "western", die hebben nog een boel te leren. Dat het gros in beide disciplines niet kan rijden, doet daar weinig aan af, het is bij allebei "plaatjesjagen" i.p.v. goed doorgereden paarden.
Het ergste is echter nog wel dat degenen die de boel ECHT voor elkaar hebben vaak de slechtste punten krijgen op wedstrijden, hetgeen gelijk het bedenkelijke niveau van het gemiddelde jurylid aantoont. het gaat tegenwoordig niet om goed gereden paarden, maar om goed geshowde poeha.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:49

Waratje schreef:
jillie1994 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Toen ik ging westernrijden werd me snel duidelijk dat het meer was dan een westernzadel aanschaffen en de teugels losgooien. Want voordat je zover bent, heb je heel wat oefening erop zitten.

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:55

capopjekop schreef:
Waratje schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Toen ik ging westernrijden werd me snel duidelijk dat het meer was dan een westernzadel aanschaffen en de teugels losgooien. Want voordat je zover bent, heb je heel wat oefening erop zitten.

Ik zeg AMEN!!!!!!!!!!!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:13

issiej schreef:
Western is wel heel anders, Je moet er veel op oefenen en het valt vaak flink tegen,aangezien je met 1 hand moet rijden en goed moet kunnen zitten en nadenken Bloos

Je moet voor engels ook veel oefenen als je een leuk plaatje neer wilt zetten, eenhandig rijden hoeft pas met een seniorpaard vanaf de amateur klasse.

jillie1994 schreef:

In de dressuur stuur je ook met je zit, het doel van western is verzameling en nageeflijkheid aan de lange teugel, maar dat zal je paard wel moeten leren. In de trainingen rijdt je dus genoeg met aanleuning. In het engels geef je ook een hulp waar je paard op moet reageren, als je continu schopjes moet geven om hem bijv in draf te houden, is je paard niet aan het been, en dat is net zo "erg" als in de western

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:17

TurdusMerula schreef:
Het begint nu meer een welles-nietes spelletje te worden, en volgens mij heeft de topicstartster daar niets aan.
Meningen zijn er zat, maar het gaat er niet om of het ene beter is dan het ander. Je kunt het wel zo vinden, maar beargumenteer dan je eigen mening, ipv die van een ander af te kraken.

Ik zie dat welles-nietes spelletje niet zo. En ik heb met zowel Engels, Western als Klassiek (iberische hoek) ervaring opgedaan, dus ik geloof dat ik vrij aardig weet hoe de diverse stijlen werken. Mijn voorkeur zit nu in de klassieke hoek, maar ik heb normaal gesproken (dressuur) les van een juf uit de westernhoek en nu tijdelijk van een alternatieve dressuurjuf.
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het uiteindelijk allemaal één pot nat is, goed les is goed les, het etiketje maakt niet uit. Pas als je wedstrijdgericht bezig gaat, kan het handig zijn om iemand uit die discipline erbij te hebben voor de details, maar de basis van het goed gereden paard is nog altijd hetzelfde.
Zoals ik al zei, de verschillen zitten in de uitgevoerde kunstjes (en bij wedstrijden de aankleding), als je de westernkunstjes leuker vindt om te doen, dan ga je lekker western rijden, vindt je de dressuurkunstjes leuk, ga je die kant op, vindt je springen of SGW leuk, doe je dat, vindt je buitenrijden leuk, ga je lekker naar buiten en doet daar je basisgymnastiek voor je paard. Feit blijft dat dat alleen maar de kunstjes zijn, basis is voor alle disciplines hetzelfde.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:38

Als je uitgekeken bent op het een is het geweldig om eens een andere tak van sport te proberen Ja
Elke rijstijl heeft in princiepe dezelfde basis...een paard goed onderrichten/trainen zodat het dier goed in balans loopt en de spieren optimaal gebruikt.
Ik heb zelf jarenlang engels gereden,ook wel wat western gedaan en ben inmiddels alweer een tijd geleden gevallen voor de ijslandse stijl.Gangenpaarden rijden is nl net weer even anders Bloos
Maar ook hier is de basis gewoon weer hetzelfde...alleen zitten de knoppen weer net even anders.

Ik zou zeggen...ga het gewoon eens lekker proberen en geniet van al het nieuwe wat je wordt aangeboden...
Ontspanning en plezier zijn de meest belangrijke zaken in elke rijstijl,voor zowel ruiter als paard Knipoog

Groetjes,Tinky

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:28

@Kakoo: welk niveau heb je engels gereden??

Kijk hier eens of er een wedstrijd bij je in de buurt zit.
viewtopic.php?f=127&t=725505
Leuk om de verschillende kunstjes (onderdelen) te zien en afhankelijk van je eigen 'engelse' technische kennis/achtergrond kun je een aardige inschatting maken van achterhandgebruik en robotgedrag Haha!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:40

Ik heb vroeger basis engels gereden,daarna lang niet gereden en toen ik er weer mee begon wou ik niet verder met engels en ben western gaan lessen.De basis is idd hetzelfde en het spiergebruik van het paard komt ook dicht bij elkaar in de buurt alleen vergelijk ik 'engelse stijl' met ballet en western stijl meer met atletiek Haha!
Je paard moet op hoger niveau in allebei de stijlen in topconditie zijn en jij moet als ruiter het beste eruit halen, qua stijl en kundigheid van je paard.
Het is zowel met engels als met western de bedoeling dat je met zo min mogelijk getoonde hulpen je paard z'n 'kuntsjes laat doen dus het komt in de sport toch een beetje op hetzelfde neer..

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:33

vind western harstikke leuk, zijn ook leuke onderdelen, als trail, en je kan kiezen wat je wilt doen. maar rijden op gewicht en zonder druk is dus gewoon de goeie manier van rijden.
of je nu western of engels rij. dus welles nietes heeft geen zin om over te praten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:18

Citaat:
Citaat:
TurdusMerula schreef:

Ik zie dat welles-nietes spelletje niet zo. En ik heb met zowel Engels, Western als Klassiek (iberische hoek) ervaring opgedaan, dus ik geloof dat ik vrij aardig weet hoe de diverse stijlen werken. Mijn voorkeur zit nu in de klassieke hoek, maar ik heb normaal gesproken (dressuur) les van een juf uit de westernhoek en nu tijdelijk van een alternatieve dressuurjuf.
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het uiteindelijk allemaal één pot nat is, goed les is goed les, het etiketje maakt niet uit. Pas als je wedstrijdgericht bezig gaat, kan het handig zijn om iemand uit die discipline erbij te hebben voor de details, maar de basis van het goed gereden paard is nog altijd hetzelfde.
Zoals ik al zei, de verschillen zitten in de uitgevoerde kunstjes (en bij wedstrijden de aankleding), als je de westernkunstjes leuker vindt om te doen, dan ga je lekker western rijden, vindt je de dressuurkunstjes leuk, ga je die kant op, vindt je springen of SGW leuk, doe je dat, vindt je buitenrijden leuk, ga je lekker naar buiten en doet daar je basisgymnastiek voor je paard. Feit blijft dat dat alleen maar de kunstjes zijn, basis is voor alle disciplines hetzelfde.

Met het welles-nietes spelletje bedoel ik vooral dit topic zelf, al gebeurd het natuurlijk ook genoeg 'in real life'.
Meningen in dit topic als 'western is moeilijker, je moet sturen met je zit en met één hand rijden' kan ik persoonlijk sowieso niet serieus nemen, maar geeft ook weer zo een soort spelletje aan...

Ik rijd niet op geweldig niveau Engels, maar weet dondersgoed waar ik mee bezig ben. Heb ook op zo een manier lesgehad, dat je zelf aan de slag kunt, zelf verder kunt. Ik vind dat heel belangrijk. En dan is de basis, wat eigenlijk altijd blijft, verdomd veel hetzelfde.
Ik heb een paar westernlessen gehad op de manege. Ik wil daar zeker nog mee verder, puur uit nieuwsgierigheid en interesse.
De paarden daar lopen al redelijk netjes uit zichzelf, zijn al zo sterk dat ze zichzelf redelijk kunnen dragen (of hoe je het wilt noemen). Ik kan dan wel mijn teugel loshangen en sturen op neckreining ed, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Uiteraard moet je het eerst zelf kunnen, voor je een paard kunt trainen. Maar dát is wel wat ik juist wil leren; hoe kom je zo ver. Wat is hier aan vooraf gegaan?
Volgens mij is dát de basis om te trainen. Oefening baart kunst, en een beetje gezond verstand is prettig. Als tijdens mijn westernles wordt gezegd, lekker rijden he, zonder prikken, duwen, bijten, spugen of schoppen, gaan mijn nekharen overeind staan. Het ene is ook al niet beter dan het ander...

Het gaat erom waar jij je zelf het fijnst bij voelt. Uiteindelijk verschilt het volgens mij inderdaad allemaal niet zo veel van elkaar... Je wilt je paard alert en soepel hebben. En dat gaat niet vanzelf. Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:20

Citaat:
vind western harstikke leuk, zijn ook leuke onderdelen, als trail, en je kan kiezen wat je wilt doen. maar rijden op gewicht en zonder druk is dus gewoon de goeie manier van rijden.
of je nu western of engels rij. dus welles nietes heeft geen zin om over te praten

Volgens mij is dit ook technisch gezien een flinke discussie.
Wanneer heb je druk? Wanneer heb je aanleuning? Enz...

Maar goed, we kunnen het beter algemeen houden denk ik, discussie is leuk (al weet ik eigenlijk te weinig van vooral western), maar moet ook leuk blijven voor ts... Lachen

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:40

interessant om zo de meningen te lezen..
ik ben er zelf nog niet over uit wat ik wil gaan rijden met mn jonkie..
gelukkig heb ik nog wel even en moet natuurlijk ook nog blijken wat t beste bij ons past, maar ik ben er wel vaak mee bezig..bedenken wat t beste bij ons past en waar ik me goed bij voel.
Kom er zo 1,2,3 niet uit Knipoog
Eerst maar beginnen met de basis he..dan zien we wel verder.
Blijf dit wel lezen Bloos

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:44

Sabby, ik heb ook een jonkie. Lachen
Basis blijft toch zo een beetje gelijk.

Ik heb altijd geroepen dat ik Engels zou gaan rijden met een westernzadel, omdat dat toch het beste zit imo. Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:06

Zelf heb ik ook een tijdje Western gereden en mij is dat eigenlijk wel goed bevallen.
Wat ik het leukste eraan vind is volgens mij de Trail (of haal ik ze nou alsnog door elkaar?), waarbij je allerlei obstakels tegen komt, zoals een brug, een wipwap, een 4kant of 3hoek van springbalken waarin je moet draaien, een hek enzovoorts.
Maar ook de Cow Cutting is natuurlijk erg leuk, alleen is dit niet altijd even gemakkelijk voor iedereen uit te voeren (of je moet een apparaat hebben of echte koeien, of je kan je vriend(in) laten rennen natuurlijk Tong uitsteken ).

Tja, zelf ben ik toch Engels blijven rijden. Als je wedstrijden wilt rijden in de Western heb je vaak minder keus en zijn ze niet altijd zo dichtbij als ik hier met de dressuur heb. Daarnaast zijn instructeurs/trices van goede kwaliteit nog schaarser dan in de dressuur.

Het kan erg leuk zijn, alleen zou ik me erg goed laten informeren. Ga ook eens op een wedstrijd ofzo kijken (zie www.wran.nl) en laat je daar eens informeren ofzo.
Mocht je de overstap gaan maken: heel veel plezier ervan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:09

sabby schreef:
interessant om zo de meningen te lezen..
ik ben er zelf nog niet over uit wat ik wil gaan rijden met mn jonkie..
gelukkig heb ik nog wel even en moet natuurlijk ook nog blijken wat t beste bij ons past, maar ik ben er wel vaak mee bezig..bedenken wat t beste bij ons past en waar ik me goed bij voel.
Kom er zo 1,2,3 niet uit Knipoog
Eerst maar beginnen met de basis he..dan zien we wel verder.
Blijf dit wel lezen Bloos

Een goed lesgeefmens is belangrijker dan een rijstijl............