Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jillie1994 schreef:Western is heel wat moeilijker hoor,, je moet sturen met je zit, altijd lange teugel geven, niet telkens kleine schopjes geven, 1 keer Boem en klaar,
Waratje schreef:jillie1994 schreef:Western is heel wat moeilijker hoor,, je moet sturen met je zit, altijd lange teugel geven, niet telkens kleine schopjes geven, 1 keer Boem en klaar,
Niet om rot te doen, maar bij engels rijden moet je ook sturen met je zit en niet steeds het paard lastig vallen met je benen, maar alleen een hulp geven als er wat moet veranderen. En die lange teugel bij western is pas na uitgebreide training en de meeste mensen komen eigenlijk niet op het niveau dat daarbij hoort.
Goed western en goed engels rijden verschillen veel minder dan de meeste mensen denken. In beide gevallen gaat het om een paard dat netjes in balans op eigen pootjes loopt, licht aan de hulpen is en de gevraagde kunstjes kan vertonen. Dat die kunstjes iets anders eruit zien, is van ondergeschikt belang.
gipsyboy schreef:hier zit opzich wel wat in.
maar toch vind ik een engels paard meer op een robot lijken.
Waratje schreef:jillie1994 schreef:Western is heel wat moeilijker hoor,, je moet sturen met je zit, altijd lange teugel geven, niet telkens kleine schopjes geven, 1 keer Boem en klaar,
Niet om rot te doen, maar bij engels rijden moet je ook sturen met je zit en niet steeds het paard lastig vallen met je benen, maar alleen een hulp geven als er wat moet veranderen. En die lange teugel bij western is pas na uitgebreide training en de meeste mensen komen eigenlijk niet op het niveau dat daarbij hoort.
Goed western en goed engels rijden verschillen veel minder dan de meeste mensen denken. In beide gevallen gaat het om een paard dat netjes in balans op eigen pootjes loopt, licht aan de hulpen is en de gevraagde kunstjes kan vertonen. Dat die kunstjes iets anders eruit zien, is van ondergeschikt belang.
capopjekop schreef:Waratje schreef:Niet om rot te doen, maar bij engels rijden moet je ook sturen met je zit en niet steeds het paard lastig vallen met je benen, maar alleen een hulp geven als er wat moet veranderen. En die lange teugel bij western is pas na uitgebreide training en de meeste mensen komen eigenlijk niet op het niveau dat daarbij hoort.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Toen ik ging westernrijden werd me snel duidelijk dat het meer was dan een westernzadel aanschaffen en de teugels losgooien. Want voordat je zover bent, heb je heel wat oefening erop zitten.
issiej schreef:Western is wel heel anders, Je moet er veel op oefenen en het valt vaak flink tegen,aangezien je met 1 hand moet rijden en goed moet kunnen zitten en nadenken
jillie1994 schreef:Western is heel wat moeilijker hoor,, je moet sturen met je zit, altijd lange teugel geven, niet telkens kleine schopjes geven, 1 keer Boem en klaar,
TurdusMerula schreef:Ik meng me ook even hier...
Het begint nu meer een welles-nietes spelletje te worden, en volgens mij heeft de topicstartster daar niets aan.
Meningen zijn er zat, maar het gaat er niet om of het ene beter is dan het ander. Je kunt het wel zo vinden, maar beargumenteer dan je eigen mening, ipv die van een ander af te kraken.

Citaat:Citaat:TurdusMerula schreef:
Ik meng me ook even hier...
Het begint nu meer een welles-nietes spelletje te worden, en volgens mij heeft de topicstartster daar niets aan.
Meningen zijn er zat, maar het gaat er niet om of het ene beter is dan het ander. Je kunt het wel zo vinden, maar beargumenteer dan je eigen mening, ipv die van een ander af te kraken.
Ik zie dat welles-nietes spelletje niet zo. En ik heb met zowel Engels, Western als Klassiek (iberische hoek) ervaring opgedaan, dus ik geloof dat ik vrij aardig weet hoe de diverse stijlen werken. Mijn voorkeur zit nu in de klassieke hoek, maar ik heb normaal gesproken (dressuur) les van een juf uit de westernhoek en nu tijdelijk van een alternatieve dressuurjuf.
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het uiteindelijk allemaal één pot nat is, goed les is goed les, het etiketje maakt niet uit. Pas als je wedstrijdgericht bezig gaat, kan het handig zijn om iemand uit die discipline erbij te hebben voor de details, maar de basis van het goed gereden paard is nog altijd hetzelfde.
Zoals ik al zei, de verschillen zitten in de uitgevoerde kunstjes (en bij wedstrijden de aankleding), als je de westernkunstjes leuker vindt om te doen, dan ga je lekker western rijden, vindt je de dressuurkunstjes leuk, ga je die kant op, vindt je springen of SGW leuk, doe je dat, vindt je buitenrijden leuk, ga je lekker naar buiten en doet daar je basisgymnastiek voor je paard. Feit blijft dat dat alleen maar de kunstjes zijn, basis is voor alle disciplines hetzelfde.
Citaat:vind western harstikke leuk, zijn ook leuke onderdelen, als trail, en je kan kiezen wat je wilt doen. maar rijden op gewicht en zonder druk is dus gewoon de goeie manier van rijden.
of je nu western of engels rij. dus welles nietes heeft geen zin om over te praten

).sabby schreef:interessant om zo de meningen te lezen..
ik ben er zelf nog niet over uit wat ik wil gaan rijden met mn jonkie..
gelukkig heb ik nog wel even en moet natuurlijk ook nog blijken wat t beste bij ons past, maar ik ben er wel vaak mee bezig..bedenken wat t beste bij ons past en waar ik me goed bij voel.
Kom er zo 1,2,3 niet uit![]()
Eerst maar beginnen met de basis he..dan zien we wel verder.
Blijf dit wel lezen