Waar leer je van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Waar leer je van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:07

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe bokkers denken het meeste te kunnen leren over de omgang met paarden en het rijden.

Wat ik graag zou willen weten is:
-hoelang ben je al met paarden bezig
-hoeveel uren per week ben je ermee bezig
-wat voor soort paarden heb je mee te maken (gehad)

en de belangrijkste vraag:

-op welke manier denk jij je kennis en vaardigheden te kunnen vergroten?

Malibu

Re: Waar leer je van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:42

20 jaar, ben begonnen met 6,5 jaar en ben nu 26,5 Haha!

Ik heb een bijrijdster en hoef dus niet iedere dag, maar ga zo'n 4 dagen per week en minimaal 2 uur per keer... (ff rekenen) dat is dus minimaal 8 uur per week.

De laaste jaren voornamelijk Welsh ponies aangezien mijn eigen pony welsh is en ik daar een veulen mee heb gefokt.
Maar daarvoor van alles, van shetlander tot KWPN.

Ik heb nog steeds les, blijf op de hoogte van alle ontwikkeling door media en sportbladen en koop regelmatig boeken. Het is ook eigenlijk een soort van verslaving Bloos

Maar het meeste leer ik nog van mijn pony, die weet me iedere keer weer een spiegel voor te houden en dat is toch wel de meest confronterende maar o zo leerzame manier om te blijven leren Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:57

Vanaf mijn 8e. Mijn halve leven nu dus

Iedere dag wel 2 uurtjes.
Sommige dagen 3 á 4, als ik bezig ga met de jonge pony's (beetje zadelmak maken ed)

Eigenlijk alleen pony's Tong uitsteken. Manege pony's vooral, beetje van alles. Op dit moment allemaal NRPS'ers, vorige verzorgpony was een haflinger.

Door les, fouten maken die gecorrigeert worden. Op de hoogte blijven van media idd, en als er nieuwe onderzoeken zijn vind ik dat altijd heel interessant om te lezen Haha!. En bokt is ok erg leerzaam.
Maar het meeste toch door les & ervaringen te delen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:33

hoelang ben je al met paarden bezig

Nu 7 jaar, ik begon toen ik 11 was en ben nu bijna 18.

hoeveel uren per week ben je ermee bezig

Op dit moment rond de 10 uur.

wat voor soort paarden heb je mee te maken (gehad)

Vanalles, ik ben begonnen op een manege begonnen waar dus allerlei soorten pony's en paarden waren. Ik heb shetlanders, een welsh en een KWPN'er verzorgd. Daarna kwamen een mishandelde anglo-arabier en een arabier hengst van 4, en wat handelspaarden.
Daarna kwam het adres waar ik nu nog rijd, ik ben daar begonnen met een KWPN'er, toen kwam er een fries bij en sinds een paar maanden nog een groene KWPN'er, die ik nu zelf in aan het rijden ben.

op welke manier denk jij je kennis en vaardigheden te kunnen vergroten?

Interessante vraag, ik denk dat je op heel veel verschillende manieren kunt leren. Je leert door te zien, lezen, horen en vooral te voelen. Ik heb les en leer daar veel van, maar ik denk dat het paard zelf je nog wel het meeste leert. Veel verschillende paarden rijden, daar leer je naar mijn mening het meeste van. Elk paard is anders en zo leer je hoe je op verschillende situaties/problemen/karakters in moet spelen.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:42

Sinds ik bewust ben geworden van het leven om mij heen. Trek de peuterjaren er vanaf dan zit je op ruim 30 jaar.

Dagelijks van 8.oo tot 21.oo. Intensief met rijden en stalwerk een uur of 3 plus alle losse kwartiertjes / half uurtjes er nog bij.

Veel over heel het leven gerekend. Van shet tot shire, van dressuur paard tot koetspaard, jong tot oud en van merrie tot hengst.

Blijven kijken naar de dieren en blijven luisteren naar mede paardenmensjes die iets te vertellen hebben en vooral met de paardjes bezig blijven.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:44

Ik ben niet meer zoveel met paarden bezig als vroeger. MAar toen ik 23 was, had ik mijn eerste paard en toen begon ik pas paarden te leren kennen. DAarna ging ik ook nog paarden zadelmak maken en inrijden, en leerde ik ze nog beter kennen.

Alles wat je goed wilt leren, leer je het beste door het intensief te doen. En uiteraard nadenken over wat je doet. Er over praten en discusieren zoals hier. Want dat geeft nieuwe stof tot nadenken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:44

LDRD schreef:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe bokkers denken het meeste te kunnen leren over de omgang met paarden en het rijden.

25 jaar

ongeveer 10 uur per week (3x pw)

sportpaarden/recreatiepaarden/fokmerries/manegepaarden

van ervaren paardenmensen en vooral onder hun begeleiding/toezicht rijden en omgaan met paarden ipv zelf aanmodderen. Verder haal ik veel uit boeken/internet/diverse bladen en kranten. Uiteindelijk moet je toch je eigen gevoel en vaardigheden ontwikkelen door te doen en te leren van gemaakte fouten en goed aangepakte situaties.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 12-09-07 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:48

ik huppel al zo'n 27 jaar tussen de paarden rond Haha!

hoeveel uur ik per week er mee bezig ben?
ongeveer een 10 uur,soms meer, soms minder Knipoog

- alle soorten, groot en klein!

lezen,kijken,luisteren en dan zowel naar mens als naar paard Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:12

Op mijn 6e ben ik op een manege begonnen en toen ik 10 was kreeg ik mijn eerste pony. Nu ben ik 19 jaar, dus 13 jaar ongeveer.

Verschilt een beetje, iig zeker een 0.5/1 uur per dag, ga ik rijden dan is het meer, dus tussen de 4 en de 9 uur.

Manege pony's, verzorgpony's, eigen pony's en de paarden van vrienden die ik verzorg tijdens hun vakantie.

Door mijn eigen pony's kom ik steeds meer in aanraking met verschillende dingen, zoals ziekten, disciplines, alternatieve geneeswijzen enz. Steeds als er wat nieuws in beeld komt, ga ik informatie zoeken op internet, boeken en met ervaren mensen te praten. Zo leer ik het beste.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:20

ben gaan rijden op mn twaalfde, verzorgpony's gehad. tijdens mn opleiding er een tijdje tussenuit geweest. Toen ik mn vaste baan had ben ik weer begonnen en is mn eigen paard in beeld gekomen. Dus zeg zo'n 10 jaar.

elke dag toch zeker wel 2 uur. Ik rijd niet elke dag, maar ben er wel elke dag voor mn schatten (heb er inmiddels 2)

manegepaarden, dravers, shetten, hackney, half tuigpaard, westerningereden manegepaarden en nu een fjord en mn eigen shet

ik kijk en luister naar mn paarden. Wat hebben ze nodig. Zijn ze gelukkig. Ik heb mn fjord laten readen, ostheopaat laten komen. Ga regelmatig naar grondwerkdemostraties. En bovenal ik geniet van ze en daar leer je ook veel van. Gewoon een dag alleen maar kijken wat ze doen op het land, hoe zijn de onderlinge verhoudingen in de kudde. Een dag alleen maar poetsen en vertroetelen, wandelen, fietsen, zwemmen. Dingen doen die we samen leuk vinden of die hij leuk vind.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:29

In november 2007 in totaal 4 jaar.

Tot 3 maanden geleden 1 uur per week. Nu zeker meer dan 6 uur.

Manege paarden, paard dat bang was van mensen, bijrijdpony (fjord)

Ik denk zoveel mogelijk ervaring met verschillende paarden en pony's. Op de manege heb ik het idee wel een beetje alles gehad te hebben qua de pony's, nu heb ik een bijrijdpony die ik ook moet voeren enz. Eerst wist ik niet wat ze allemaal moesten hebben enz. Nu wel ongeveer. We mogen daar bijna alles, daar heb ik erg veel van geleerd. De volgende stap voor mij wordt waarschijnlijk een eigen paard, maar alleen van rijden en de omgang leer je niet alles. Kijken en luisteren, dat is ook heel belangrijk!
En actief zijn op bokt, daar leer je heel veel van, tenminste, dan moet je wel bij de goede onderwerpen kijken Knipoog Ik heb er al wel wat geleerd Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:38

hoelang ben je al met paarden bezig
Al met al nu zo'n 14 jaar

hoeveel uren per week ben je ermee bezig
Normaal zo'n 20 uur per week, momenteel beebs aan boord, dus blijft het bij zo'n 10 uur ( of nog minder Bloos ).

Van alles en nog wat, verzorgshetjes, New Forest, Ijslanders, KWPN, Hannoveranen, noem het maar zo gek op. Meestal simpele buitenrijd,lol-met-je knol beesten. Sinds twee jaar ben ik serieus bezig met KWPN-paarden voornamelijk op het gebied van dressuur. Tot vorig jaar reed ik een Z2 paard voor iemand bij, ik rijd nu op een stal ( voor mijn zwangerschap ) een Flemmingh-merrie en een Faram-ruin. Ik heb zelf een driejarige Gribaldi die in januari wordt ingereden ( heb er vier keer op gezeten van het voorjaar ).

op welke manier denk jij je kennis en vaardigheden te kunnen vergroten
Door heel veel mee te lopen met ervaren mensen. Dit geldt zowel in de omgang als in de rijles. Ik heb bijna elke dag hulp bij het rijden en zeker twee keer per week gestructureerd les. Daarnaast werk ik enkele uren op stal om meer ervaring op de doen met jonge/lastige paarden, drachtige merries, enz.
Mijn vrije uurtjes besteed ik aan het doornemen van tijdschriften en boeken over rijden, stalling etc.etc., zodat ik op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen en inzichten en bovendien mijn basiskennis vergroot.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:05

Vanaf mijn eerste kom ik al wekelijks op de manege en vanaf mijn 8e ben ik serieus met lessen begonnen.

Met de verzorging van stal en weide e.d. ben ik zeker 10 tot 14 uur per week bezig.
Daarnaast poets ik mijn 3jarige om de dag en dan ben ik er ruim een uur tot 1,5 uur mee bezig
en mijn jaarling poets ik dan ook en loop ik er een stukje mee en ben ik meestal 1/2 uurtje mee bezig (vaak in 2 gedeelten).

Ben begonnen met manegepaarden, toen de jonge en nieuwe paarden van de manege.
Daarnaast 2,5 jaar (van mijn 13e t/m 15e) een verzorgpony gehad die erg mishandeld was en heel onzeker was en veel stijgerde in het begin en door angst niet rustig stil kon staan.
Daarna ben ik op mijn 17e naar een andere manege gegaan, omdat ik daar meer wou leren. Daar ben ik na 2 maand ook gestopt met het rijden van manegepaarden en heb ik daar de privépaarden gereden, waaronder een hele moeilijke van 1.80 meter (was te veel verwend geweest).
Toen op mijn 18e met een nieuw trainingspaard gestart. Dit was een ZEER dominante merrie. Zij was 2 maand beleerd geweest bij De Nieuwe Heuvel en daarna een jaar niks mee gebeurd. Zij was erg moeilijk en gewend om dr rug weg te drukken en dr koppie in de krul te houden. Dit was echt het paard waar ik het meest van heb geleerd.
Naast deze paarden heb ik veel bij vrienden gereden op makkelijke en moeilijke Tinkers en ook paarden gereden die daar stonden om gecorrigeerd te worden en heb ik met stage met Shires (ook hengsten) mogen werken en heb ik een tijdje op een fokkerij gereden.

De belangrijkste methode voor mij om vaardigheden te verbeteren vind ik les krijgen. Zo heb ik nu wekelijks les op een manegepaard om mijn houding en zit te verbeteren en even opnieuw terug te gaan naar de basis (buitenteugel en binnenbeen, hakken laag en tenen naar binnen en mijn linkerhand ontspannen en laag houden) voordat ik voor het eerst op mijn nog onbeleerde stap.
Daarnaast lees ik veel. Elke 2 weken de In De Strengen, ook het blad van de Haflingers en Trekpaarden, daarnaast elke maand Bit en soms ook nog de bewaarnummers van de Hoefslag en soms nog andere bladen. Verder veel lezen op bokt, kijken naar lessen van anderen en op wedstrijden gaan kijken. En ik koop vaak boeken met allerlei onderwerpen, als voeding, ziekten, rijtechnisch, longeren en dergelijke. Vooral het veel lezen (van meerdere boeken) over hetzelfde onderwerp doet je inzicht vergroten, omdat je dan niet op 1 mening focust, maar het beste uit elke mening bij elkaar kan voegen tot je eigen nieuwe mening.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:10

Sinds ik 11 ben rijd ik echt fanatiek..

Dagelijks ben ik bij mijn paard te vinden.. zo'n 2uur per dag..

Vanalles.. maar toch voornamelijk dressuurpony's en paarden

Les volgen.. Kijken bij clinics boeken lezen en luisteren naar andere...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:15

Hoelang ben je al met paarden bezig.
Vanaf ong. m'n 4e jaar. Dus al 33 jaar.
Hoeveel uur ben je ermee bezig.
Eigenlijk de gehele dag wel door. naar buiten zetten, stallen doen weer naar binnen, rijden enz.
Wat voor soort paarden.
Begonnen met ponies (eigenlijk alle soorten ong wel gehad) van shet tot fjord. Daarna paarden. Zowel dressuur als springen.
Kennis vergroten.
Door veel naar anderen te kijken en zelf veel na te denken over het het hoe en wat er in een paard omgaat en hoe het op dingen reageerd. ben er dagelijks nog lekker mee bezig.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:17

ik ben ook al een tijdje bezig met paarden maar het allermeeste leer ik van mijn fouten

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:28

Zo'n 11/12 jaar. Eerst op manege, rond mijn 8e eerste pony, toen ik 12 was overgestapt naar de paarden.
Per dag zo'n 2 uur, behalve op dinsdag. (rustdag)
Mijn eerste pony was een Welsh, daarna KWPN'ers.
Heb stage gelopen bij hengstenhouderij en een tijdje lesgegeven op een manege, dus wel vanalles wat.

Door te groeien qua niveau, en verschillende paarden te berijden/beleren. (ook in de omgang)
Ga ook graag naar clinic's en grote wedstrijden (Indoor Brabant b.v.) om veel op te pikken over alles rondom de paarden.
Blijf altijd graag een uurtje langer op stal, om naar de les van iemand te kijken, steek je onwijs veel van op!
Kijk naar documentaires,films, filmpjes op internet en snuffel in boeken om mijn kennis te vergroten.
Volg ook een paardensport opleiding,altijd weer interresant!

vergeet nog iets!!
Heb 2x in de week begeleiding, wedstrijd en basisgericht, ook vaak hulp naast het paard.
Zonder die begeleiding zou ik niet kunnen wat ik nu allemaal kan, en hoop nog veel te leren.

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:33

ik rijd nu ongeveer 10 jaar intensief paard. Ik heb eerst twee jaar op een manege gereden en daarna voor een fokker/handelaar van welsh-k ponies. ik heb voor hem verschillende ponies zadelmak gemaakt en op wedstrijden uitgebracht. ook kwamen er wel ns onhandelbare ponies welke ik verzorgt en bereden heb zodat ze weer "normaal" werden. 3 jaar geleden heb ik mijn eigen paard gekocht en zelf zadelmak gemaakt. voor mijn opleiding diergezondheid&welzijn heb ik onder andere bij een hengstenhouderij/africhtingsstal/opfok stage gelopen waar ik de jonge hengsten en merries heb gereden ook heb ik bij een paardenkliniek stage gelopen. DOor mijn studie en door op veel verschillende paarden en pony's te rijden heb ik enorm veel geleerd. Dagelijks besteed ik nu ongeveer 3 uur aan mijn paard.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:44

Hoelang ben je al met paarden bezig?
5 jaar

Hoeveel uren per week ben je ermee bezig?
Ongeveer 30 uur per week

Wat voor soort paarden heb je mee te maken (gehad)?
Manegepaarden, shetlanders, 2 shetten die beleerd moesten worden, een eigen pony die net onder het zadel is, veulen, welsh pony

Op welke manier denk jij je kennis en vaardigheden te kunnen vergroten?
Van het paard zelf, van mijn eigen fouten, door dingen die mensen vertellen(maar daar wel zelf eerst over na denken), boeken, ik geef kleine kinderen les en daar leer ik zelf ook veel van, door te kijken naar anderen als ze met een paard bezig zijn

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:21

-Hoe lang ben je al met paarden bezig?

Ik zit nu 15 jaar in de paarden, waarvan ik al 11 jaar lang eigen paarden heb.

-Hoeveel uren per week ben je ermee bezig?

Dat hangt er een beetje van af. Mijn paard hoeft niet iedere dag voor me te werken en staat dan gewoon op wei. Op zo'n dagen verzorg ik hem gewoon (voeren, mesten, bij strooien enz.) en dan ben ik toch wel gauw een uur bezig. Op dagen (3 - 4 keer per week) dat hij wél werkt, kan dat oplopen tot een uurtje of 4. Dus tel maar uit Knipoog

-Wat voor soort paarden heb je mee te maken (gehad)?

Ik ben beginnen rijden op een manège, eerst op pony's later op grote paarden. Dit waren meestal springgefokte paarden. Op m'n 11de kreeg ik mijn eerste (D-)pony. Ze had geen papieren, maar vermoedelijk zat er iets New Forest in. Toen zij stierf, ben ik op een stoeterij van Arabische Volbloeden gaan rijden. Nadien heb ik mijn eigen Arabische Volbloed gekocht, en nog later kwam er een Shetje bij.
Mijn eigen paarden zijn altijd jonge, onbeleerde dieren geweest.

-Op welke manier denk jij je kennis en vaardigheden te kunnen vergroten?

Allereerst vind ik dat je moet beseffen dat je in deze sport nooit uitgeleerd bent. Je moet jezelf en je rijstijl voortdurend kritisch onder de loep nemen, fouten ontdekken, deze analyseren en oplossen. Ik kijk dan ook heel graag naar andere ruiters en leer ook veel uit het commentaar dat zij krijgen.
Verder lees ik ook erg veel om me te verdiepen in bijv. bewegingsleer. Maar je bent niets met een hoop theorie als je deze niet kan toepassen, dus is het ook raadzaam dat je lessen krijgt.

Verder heb ik erg veel geleerd van de verschillende paarden die ik gereden heb. Zij zijn stuk voor stuk een soort van leermeesters geweest. Vooral de Arabische merrie, die ik een hele tijd gereden heb, heeft me heel wat bijgebracht inzake gevoel. Iets wat je, naar mijn inziens, niet kan leren op een manègepaard.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:59

Volgens mij sinds dag ik 8 jaar was. Ik ben nu 16 dus 8 jaar.

Ik ga elke dag wel naar mijn paard toe, en elke dag ongeveer 2 uur. 7 x 2 = 14 uur per week

Heel veel verschillende. Rustige makke, eigenwijze maar ook paarden die snel opgefokt en gestressed zijn. Heb zelfs een ijslandertje "in mogen rijden."
Alles gevarieerd van ongeveer 1.20 M tot 1.80 M. Van snel schikkerig tot supermak, van sloom tot snel.
Haflingers, fjorden, tinkers, kwpn, nrps en veel meer.

Natuurlijk door priveles. Verder zelfkennis, informatieve teksten lezen en ervaringen opdoen van anderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:51

LDRD schreef:
Ik krijg les sinds mijn 6e ongeveer, ben wel met tussenpozen ook gestopt. Ongeveer 20 jaar nu denk ik.

Tegenwoordig rij ik een dag of 5 per week, 1 paard.

Shets, Appaloosa's, manegepaarden in allerlei soorten en maten, KWPN-ers, Friezen, Gelders, volbloeden, diverse dressuurpaarden op alle niveaus...

Door veel en goed les te nemen, veel te luisteren naar ervaren mensen en veel kilometers te maken op veel verschillende paarden.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:25

-hoelang ben je al met paarden bezig.
15 jaar
-hoeveel uren per week ben je ermee bezig.
Gemiddeld 3 a 4 uur per dag, 25 uur per week
New forest, tinker, shet, shet x welsh, onbekend d-pony
Door veelmet paarden bezig te zijn, en af toe volg ik een cursus.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:37

LDRD schreef:

10 jaar
Hmm .. Meestal zo'n 3 uur op maandag t/m vrijdag, zaterdag en zondag ben ik er zo'n 6 uur.. 33 uur per week
Arabier, welsh pony's, haflingers, KWPN'ers, newforesters en nog wel meer

Door veel te trainen, kijken en luisteren.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:35

Over 2 weken precies 11 jaar

2,5 uur per dag x 6 = 15 uur per week

Ik heb een fijn dressuurpaard, werkwillig en niet schrikachtig.
Heb verder verschillende paarden gereden, van vluchtige paarden tot dooddoeners...

Ik merk dat ik het meeste geleerd heb en nog steeds leer van kijken naar anderen... En dan niet kijken en ondertussen met jantje of pietje ouwehoeren, maar kijken en meevoelen waarom iemand op een bepaalde wijze handeld en wat dat voor effect heeft...
Zo heb ik bijvoorbeeld een paar maanden intern bij Rien en Inge van der Schaft gewerkt, ik kreeg hier elke dag les en leerde daarvan echt ontzettend veel, maar toch heb ik het gevoel dat ik minstens zoveel geleerd heb van die úúúúren die ik naar hen heb zitten kijken!
Het is bij mij dus een combinatie van kijken, lessen, clinics volgen en discusieren Lachen