Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Juut schreef:Ik heb me net door een topic van 5 pagina's geworsteld dat 4 en 1/2 pagina over sporen ging...de rest ging over de foto's van springende haf...
Nu ben ik niet vies van een discussie, maar in een fototopic lijkt me dat ook niet helemaal leuk voor desbetreffende bokker, dus hier komt ie;
- rijd jij met sporen?
op 1 paard wel, op de ander niet
- waarom wel of juist niet?
de ene is altijd met sporen gereden en reageerde heel slecht op mn been, de ander is al voorwaards genoeg en rijd ik voornamelijk recreatief
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
dat je je benen stil genoeg kan houden, niet constant door wiebelende benen in paard zijn buik port
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'?
niet constant porren, benen stil met kuit drijven, niet zoals ik soms zie, de kapstof houding bij voeten en hele spoor tussen ribben porren
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste?
knopspoortjes, hoe langer en met wieltjes, hoe gemener t inwerkt,
en nogmaals hoe je ermee omgaat

)
Juut schreef:- rijd jij met sporen? Ja altijd
- waarom wel of juist niet?Ik heb de sporen er puur aan zitten voor de verfijning,heb een zeer stil been,dus als ik ze niet nodig heb.Dan word het paard er ook niet mee geraakt
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?Een onafhankelijke zit,benene goed stil kunnen houden.En een paard wat al goed aan het been is,sporen zijn namelijk niet om een "sloom" paard sneller te krijgen.
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? Sporen voor de verfijning en dus niet voor een sloom paard,zie bovenstaande
bot,kort knopspoor is vriendelijk,evenals een wat langer bot knopspoor,de gemeenste vind ik nog altijd de wieltjes met grove wiel.

En daarbij ben ik verplicht om met sporen te rijden op wedstrijden.

Citaat:- rijd jij met sporen?
Citaat:- waarom wel of juist niet?
Citaat:- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Citaat:- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'?
Citaat:- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste?
dat vind ik niet kunnen. Straffen kan met de stem, of hooguit een tik op de kont, maar niet op gevoelige delen als de buik of de mond.. 
Juut schreef:- rijd jij met sporen?
Nee, ik rijd niet met sporen
- waarom wel of juist niet?
Ik kan mijn benen nog niet correct stilhouden, daarbij rijd ik op B niveau en komt het "hulpen verfijnen" nog niet aan de orde. Wanneer een paard niet aan je been is los je dat niet op met een spoor.
- wat zijn de eisen die jij stelt voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Dat de ruiter sporen niet gebruikt om een paard voorwaarts te houden, zoals ik ook al weer een paar keer lees in dit topic helaas... Ookal kun je zo gezegd je benen goed stilhouden en prik je niet constant. Er zijn maar erg weinig ruiters die hun sporen werkelijk gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Wanneer je paard niet voorwaarts is zonder sporen moet je eerst daar aan werken. Zonder sporen uiteraard.
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'?
Zie hierboven
Je moet een spoor nemen wat bij de combinatie past, werkt in principe het zelfde als met bitten... Met een heel stil been kun je een wat scherpere spoor omdoen mocht je dat nodig vinden dan met een wat onstabieler been.
Juut schreef:- rijd jij met sporen? ja, hele simpele (dus geen apart model of wieltjes) en heel soms laat ik ze bij een simpele training ook wel eens af- waarom wel of juist niet? dit helpt om het paard duidelijkere/kleienere hulpen te geven (vooral in de hogere klassen dressuur wel handig, ik rijd zelf z-dressuur)
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? moet verantwoord zijn en niet constant met de sporen aandrijven.- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? alleen ter verfijning van hulpen en dus niet constant met sporen alles aandrijven
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste? gewone simpele sporen, maar ik denk dat de meeste wel vriendelijk zijn, zolang ze op een vriendelijke manier worden ingezet
)
Vriendelijkeste spoor is een klein rond knopje denk ik, gemeenste een hele scherpe..