Houding en zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Houding en zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:16

Ik ben wel eens benieuwd wat andere Bokkers hiervan vinden. Ik kijk vaak rond op HAW, en ik zie op de manege enzo natuurlijk ook veel mensen rijden maar bij bijna iedereen zijn er wel dingen aan de houding te verbeteren. Bij mensen die nog niet lang rijden is dit logisch natuurlijk, maar je ziet zóveel mensen die al met de moeilijkere dressuuroefenigen, of springen bezig zijn terwijl de houding nog niet zo is als het zou moeten. Mensen die bijvoorbeeld met doorzitten absoluut niet stil kunnen zitten, maar toch met appuyementen etc. bezig zijn. Of mensen die springwedstrijden rijden maar hun paard vreselijk in de mond hangen omdat ze geen evenwicht hebben. Ik heb het ook hoor, ik rijd zelf dus op een manege en mijn houding is ook echt niet geweldig, maar toch zijn we in de lessen bezig met wijken, appuyementen, schouderbinnenwaards enz enz. Dr word dan ook wel op je houding gelet ondertussen, maar ik ben toch zelf van mening dat je beter eerst goed moet leren zitten en je hele houding in orde moet hebben voordat je meer gaat vragen van je paard. Maar wat is dat toch, waarom worden er al moeilijkere dingen van paarden gevraagt als de ruiter de basis nog niet eens onder controle heeft ? Ben wel benieuwd naar andere meningen hierover Ja

_Emm_

Re: Houding en zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:37

Ik ben het zeker met je eens!

Eerst goed leren zitten! Ja Als je zelf niet goed zit, kan je je paard nooit de hulpen precies goed doorgeven, en kan je hem nooit helemaal goed aanvoelen.
Als je zelf goed in balans zit, is het voor je paard ook makkelijker om goed in balans te lopen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:39

Ik vind ook dat je eerst goed moet kunnen zitten eer je aan appuyementen en dergelijke begint... Helaas zijn er toch heel wat mensen die van zichzelf vinden dat ze goed kunnen zitten en toch aan appuyementen e.d. beginnen terwijl ze daar eigenlijk nog niet klaar voor zijn! In zo'n geval is het aan de instructeur om iets te zeggen maar dat loopt jammer genoeg vaak anders.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:40

he dit ga ik ff volgen. ben het zeker met jullie eens..
is het niet omdat de lessen anders saai en 1tonig worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:46

Dat kan het zijn idd poekel. Maar alle lessen zijn in het begin saai en eentonig, denk maar aan een instrument bespelen. Het begin is vaak niet zo geweldig leuk. Maarja, er zijn ook leuke ( minder saaie ) manieren om goed te leren zitten.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:50

klopt juul, maar het klinkt toch leuker en stoerder als je zegt dat je alles al kan kwa wijken enz ipv dat je goed kan zitten? toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:52

Ja, dat is idd waar. Heel jammer is dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:56

Precies, ik zou ook eerst een goede houding aanleren, dan een moeilijke oefening, dan kan je de oefeningen ook beter aanleren, en hulpen duidelijker geven..

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:22

Nu je het zo zegt is het heel logisch inderdaad.
Zelf had ik er niet aan gedacht haha, maar ben het met je eens ja Ja
Als je goed zit, lijkt het me dat je die oefeningen ook beter uit kan voeren, omdat je dan bijvoorbeeld perfect met je paard meebeweegt en hem niet in de weg zit oid.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:30

Ik ben het ook met je eens Ja Als je niet goed zit ga je ook snel scheef zitten en andere tegenstrijdige hulpen geven denk ik..

Denk alleen dat anders de lessen wel snel erg saai zouden worden.. zeker op maneges waar de niveaus door elkaar heen rijden..

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:41

dondeyne schreef:
Ik ben het ook met je eens Ja Als je niet goed zit ga je ook snel scheef zitten en andere tegenstrijdige hulpen geven denk ik..

Denk alleen dat anders de lessen wel snel erg saai zouden worden.. zeker op maneges waar de niveaus door elkaar heen rijden..

maar erg onlogish want de zit bepaalt het plaatje en de uitvoering van de gevraagde onderdelen...
ik rij al vanaf mijn 2de jaar en ben nu 24, en ben nog steeds met mijn houding bezig en dat blijf ik ook doen. ook al rij je grand prix dat is 1 ding waar je bezig mee blijft.
zitten, zitten, zitten!!!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:54

Ben het ook helemaal met Poekel eens er zal altijd wel iets te verbeteren zijn aan je zit daar ben je nooit klaar mee.
Ik vind wel dat je de basis (dat je gewoon kunt zitten zonder je paard te storen) gewoon in orde moet hebben voor je meer dingen van je paard gaat vragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:03

Ik kan niet meer goed zitten, misschien ga ik het ook nooit meer kunnen. Maar ik was toch niet van plan om me uit te vlakken voor de hogere dressuur.
Ik probeer mijn paard zo min mogelijk in de weg te zitten, verder ken ik mijn stiel tot een bepaald level en rij ik gewoon lekker door. Mijn vierjarige loopt al een half jaar een fijne schouderbinnenwaarts en kent een beginnetje van de travers. Zo slecht is het dan ook weer niet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:20

Urielle, in jouw geval vind ik dat toch net iets anders... Als ik zo eens in jouw profiel spiek dan denk ik dat jij wel ooit hebt kunnen zitten. Jij weet iig de correcte hulpen voor travers en de andere zijgangen. Je kan nu mss niet meer correct zitten maar je hebt ondertussen wel al genoeg ruitergevoel ontwikkeld om te weten wanneer jij je paard hindert en wanneer het goed gaat.
Een beginnende ruiter kan echter nog niet weten hoe een oefening moet aanvoelen, zeker niet als hij/zij nog niet eens onafhankelijk kan zitten. Dan ga je sowieso onbewus tegenstrijdige hulpen geven en je paard in de weg zitten. Imo moet je eerst een bepaalde basis hebben en dan pas kan je gaan nadenken om de zijgangen te gaan rijden. Maar hoe dan ook, aan je houding en zit zal je altijd moeten werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:03

Ik vind wel dat mensen er meer aandacht aan zouden mogen besteden ja,maar het 1 hangt soms wel met het ander samen.Voorbeeld: Als een paard niet goed over de rug loopt,kun je er niet op doorzitten{plankje},ga je dan bezig met je houding toch verbeteren of ga je er eerst voor zorgen dat je paard over de rug loopt?
Ik vind dit weer typisch een gebrek aan een goede basis,mensen zouden eerst een jaar zitles moeten hebben minimaal en het bij houden voordat ze uberhaupt gaan "rijden".

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:53

Precious20 schreef:
Urielle, in jouw geval vind ik dat toch net iets anders... Als ik zo eens in jouw profiel spiek dan denk ik dat jij wel ooit hebt kunnen zitten. Jij weet iig de correcte hulpen voor travers en de andere zijgangen. Je kan nu mss niet meer correct zitten maar je hebt ondertussen wel al genoeg ruitergevoel ontwikkeld om te weten wanneer jij je paard hindert en wanneer het goed gaat.
Een beginnende ruiter kan echter nog niet weten hoe een oefening moet aanvoelen, zeker niet als hij/zij nog niet eens onafhankelijk kan zitten. Dan ga je sowieso onbewus tegenstrijdige hulpen geven en je paard in de weg zitten. Imo moet je eerst een bepaalde basis hebben en dan pas kan je gaan nadenken om de zijgangen te gaan rijden. Maar hoe dan ook, aan je houding en zit zal je altijd moeten werken.

Daar ben ik het zeker mee eens. Met het hele topic trouwens.
Maar wat denk ik ook een verschil maakt tussen Urielle en 'de rest' is dat Urielle het onderkent!
Als je denkt super te zitten, dan kan je je paard daar mee hinderen als dat niet zo is.
Urielle weet dat ze niet correct zit en daardoor kan zij er rekening mee houden dat anderen eigenlijk niet doen...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:04

ik ben het met jullie eens. Ik wil wel even onderscheid maken tussen 2 soorten slecht zitten.
1. Je hebt een slecht evenwicht en stoort je paard, je kan geen onafhankelijke hulpen geven.
2. Er vallen dingen te verbeteren aan je zit, maar je kan onafhankelijke hulpen geven, hebt evenwicht en kan meegaan met je paard, je stoort hem niet.
onder nummer 2 versta ik dingen als hakken beter uitdrukken, handen rechtop enz.
als je tot nummer 1 slecht zitten behoort vind ik dat je eerst je zit moet verbeteren, als je tot nummer 2 behoort vind ik dat je best ook aan nieuwe oefeningen kan werken en paarden dingen kunt leren, het blijven natuurlijk wel aandachtspunten waar je aan moet werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:06

Ja daar heb je idd gelijk in. Maar ik doelde meer op de mensen die hun paard ermee belemmeren Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:08

merel90 schreef:
ik ben het met jullie eens. Ik wil wel even onderscheid maken tussen 2 soorten slecht zitten.
1. Je hebt een slecht evenwicht en stoort je paard, je kan geen onafhankelijke hulpen geven.
2. Er vallen dingen te verbeteren aan je zit, maar je kan onafhankelijke hulpen geven, hebt evenwicht en kan meegaan met je paard, je stoort hem niet.
onder nummer 2 versta ik dingen als hakken beter uitdrukken, handen rechtop enz.
als je tot nummer 1 slecht zitten behoort vind ik dat je eerst je zit moet verbeteren, als je tot nummer 2 behoort vind ik dat je best ook aan nieuwe oefeningen kan werken en paarden dingen kunt leren, het blijven natuurlijk wel aandachtspunten waar je aan moet werken..

Bombardeer ik tot beste post van dit topic. Je hebt namelijk helemaal gelijk wat mij betreft.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:32

dankje Gaaaap
@ juul: Oke dan vind ik dus dat je eerst aan jezelf moet werken, het paard komt later.. Een leraar doet ook eerst een opleiding voor hij les gaat geven..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:53

merel90 schreef:

Dat is nou nét hetgeen wat ik bedoelde met eerst aan de basis werken. Eerst fatsoenlijk leren zitten, inwerken op je paard en het bijhorende ruitergevoel ontwikkelen en daarna pas overgaan op moeilijkere oefeningen. Het kan dan nog zijn dat je zit niet perfect is, maar je stoort je paard niet meer én je bent je bewust van het feit dat je aan je houding moet blijven werken (zoals Urielle zich daar van bewust is).

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:00

Ja precies, want iedereen kan een keer vergeten zijn hakken uit te drukken of zijn handen een fractie minder rechtop hebben als normaal gesproken.. is dus wel onderscheid in te maken..

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:27

mee eens als je je pony inmond snokt of nii kan stil zitten vindt ik dat best zielig ik doe niet alles goed hoor maar tog ik ben het met je eens Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:24

Helemaal mee eens. De reden dat het vaak niet gebeurt, is dat een echt goede zit eigenlijk alleen aangeleerd kan worden terwijl de ruiter niks anders hoeft te doen dan zitten.
Zoals ze in de klassieke dressuur zeggen: je mag niks doen, tot je niks kan doen!!'
Oftewel, totdat jij kan zitten zonder te bewegen, mag je je niet bewegen om te gaan sturen.
Helaas is dat een langdurig proces, en zijn wij hier in nederland vooral van de snelle manier (denk ook maar aan het "aan de teugel" trekken van paarden) en moet je snel Z zijn, dus geen tijd om te leren zitten. En inderdaad, op een paard wat niet over de rug loopt, is leren zitten wel héél moeilijk. En het meerendeel van de manege paarden en beginners pony/paarden loopt nou eenmaal niet goed over de rug.

Wat dat betreft vind ik de dressuur zadel van tegenwoordig geen verbetering. Mensen lijken beter te zitten, doordat een houding word afgedwongen, maar ondertussen kan de ruiter niet meer mee bewegen.... en zodra ze op een VZ zadel stappen, is er niks meer van de zit over!! Dan kan je in mijn ogen dus niet zitten.

Maar verbeteringen blijven altijd mogelijk, bij iedereen, zelfs bij mensen als Anky en Tineke. Maar dat zijn schoonheidsfoutjes. Ik meende dat het Tineke was die zei: beter een minder mooie, maar zeer functionele, niet-belastende zit, dan een mooie, maar onfunctionele zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:31

Lalidan schreef:
Wat dat betreft vind ik de dressuur zadel van tegenwoordig geen verbetering. Mensen lijken beter te zitten, doordat een houding word afgedwongen, maar ondertussen kan de ruiter niet meer mee bewegen.... en zodra ze op een VZ zadel stappen, is er niks meer van de zit over!! Dan kan je in mijn ogen dus niet zitten.

Dat ben ik dan weer niet met je eens.
Ik heb pas een paard van een lesklant moeten rijden met een VZ-zadel erop (dat was heeeel lang geleden voor me want bijna iedereen heeft een dressuurzadel waar ik rij Knipoog ) en je been moest daar gewoon ook een heel eind naar voren in vergelijking met mijn dressuurzadel. Voor mijn gevoel zat ik op dat zadel compleet in stoelzit! Mijn dressuurzadel heeft ook een vlakke vrije zit en als ik in de spiegel kijk onder het rijden klopt mijn beenligging wel. Ik heb echt mijn beugels een paar gaten korter moeten doen om mijn balans weer te kunnen vinden want ik had niks geen steun met die knieen zo naar voren!