Knabbelen op het bit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

19suus25

Knabbelen op het bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:13

Wat is volgens jullie de oorzaak dat een paard gaat knabbelen op het bit, terwijl je b.v. in de bak dressuuroefeningen aan het doen ben?

Kit_for_ever

Re: Knabbelen op het bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:22

Voor de paarden die ik rijd/gereden heb is het echte knabbelen een teken van ontspanning in de kaak. Zodra ze een (paar) keer knabbelen zijn ze los in de kaak.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:22

Knabbelen op het bit is in de meeste gevallen een teken van ontspanning.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:56

knabbelen is niet fout. Zoals als eerder vermeld is het een teken van ontspanning. Als het paard ook nog gaat schuimen in de mond is het ook goed.

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:40

suus27 schreef:
knabbelen is niet fout. Zoals als eerder vermeld is het een teken van ontspanning. Als het paard ook nog gaat schuimen in de mond is het ook goed.

mijn paarxd doet dat ook dann is hij ontspannen en (uiteindelijk) gaat hij ook nog schuimen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:41

ik vind schuimen en knabbelen helemaal niks, ik vind een bit sowieso niks

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:43

Arabesk schreef:
ik vind schuimen en knabbelen helemaal niks, ik vind een bit sowieso niks

daar heeft ze toch niks aan? Koe

zoals al eerder is gezegd, knabbelen is goed !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:45

Knabbelen is net als schuimen niet per defenitie goed!
deze mening deel ik wel ongeveer:

Citaat:
Alleen een bit zelf zet een paard aan tot kauwen en daarmee tot schuimen. Daarvoor hoeft het niet eens aan de teugel te lopen," zegt Wickert. Zij geeft daarvoor een hele simpele test: "Neem maar eens om de beurt een paar paperclips in de mond van verschillende materialen, zoals koper, plastic, ijzer, nikkel of roestvrij staal. Leg ze op je tong en je mond loopt vol speeksel. Hoeveel speeksel dat is hangt af van het materiaal. Zo gaat dat bij paarden ook. Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Alleen dat is de simpele reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer kauwen en daarmee meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming. Maar al die speciale bitten, met stukjes koper erin of met een hoge koperlegering, of met appelsmaak, helpen niet, als de hand daarachter zich vastzet en trekt in plaats van nageeft. In dat geval zal een paard heftig kauwen en bijten op het bit, maar niet ontspannen. Hij schuimt overvloedig, maar dat is een schijnvertoning.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 31-08-07 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:54

Arabesk schreef:
deze mening deel ik wel ongeveer:

Citaat:
Alleen een bit zelf zet een paard aan tot kauwen en daarmee tot schuimen. Daarvoor hoeft het niet eens aan de teugel te lopen," zegt Wickert. Zij geeft daarvoor een hele simpele test: "Neem maar eens om de beurt een paar paperclips in de mond van verschillende materialen, zoals koper, plastic, ijzer, nikkel of roestvrij staal. Leg ze op je tong en je mond loopt vol speeksel. Hoeveel speeksel dat is hangt af van het materiaal. Zo gaat dat bij paarden ook. Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Alleen dat is de simpele reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer kauwen en daarmee meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming. Maar al die speciale bitten, met stukjes koper erin of met een hoge koperlegering, of met appelsmaak, helpen niet, als de hand daarachter zich vastzet en trekt in plaats van nageeft. In dat geval zal een paard heftig kauwen en bijten op het bit, maar niet ontspannen. Hij schuimt overvloedig, maar dat is een schijnvertoning.

Arabesk; ik denk dat jou mening wel duidelijk is zo onderhand, maar andere mensen hebben zo hun eigen mening en rijden wel graag met bit.
En de TS vroeg niet wat er van bitloos word gevonden.
Laat gewoon jou mening achterwege en laat iedereen doen wat ze zelf prettig vinden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:00

vanja schreef:
Arabesk; ik denk dat jou mening wel duidelijk is zo onderhand, maar andere mensen hebben zo hun eigen mening en rijden wel graag met bit.
En de TS vroeg niet wat er van bitloos word gevonden.
Laat gewoon jou mening achterwege en laat iedereen doen wat ze zelf prettig vinden.
Bitloos??
Waar zie jij iets over bitloos?
(er is 1 zin waar staat dat paarden met een bit meer schuimen dan paarden met een bitloze optoming,ik zie niet dat Arabesk zegt dat iedereen bitloos moet gaan rijden)
In de post van Arabesk zie ik waarom paarden kunnen schuimen,door het materiaal,doordat er iets op de tong ligt,door de ruiter die zijn/haar handen vastzet,en dat was toch de vraag van de TS?,waarom paarden knabbelen op het bit?
Nou,Arabesk geeft het antwoord. Haha!
(dat dat niet het antwoord is wat jij wil daar kan Arabesk niks aan doen,dus laat ook haar in haar waarde,en verbied haar niet om te posten)

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:46

Kan iemand mij de link van speeksel --> schuim uitleggen aub?
Moet zelf zeggen, dat de keren dat ik mijn paard ontspannen knabbelend aan het bit krijg, dat de verbinding paardenmond/handen heel elastisch en zacht wordt.
Dus mss niet altijd ( kan ik niets over zeggen), maar het kan zeer zeker een teken van ontspanning zijn vind ik.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:07

lanatje schreef:
Kan iemand mij de link van speeksel --> schuim uitleggen aub?
Moet zelf zeggen, dat de keren dat ik mijn paard ontspannen knabbelend aan het bit krijg, dat de verbinding paardenmond/handen heel elastisch en zacht wordt.
Dus mss niet altijd ( kan ik niets over zeggen), maar het kan zeer zeker een teken van ontspanning zijn vind ik.

Het speeksel wordt in de mond "opgeklopt" zeg maar d.m.v. het bewegen van de tong. Er staat in de BIT van deze maand een heel stuk over het bit. Er is nl. onderzoek gedaan naar het feit of een paard wel/niet kan slikken met het bit in etc.

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:59

volgens mij ontspaning??