geen galop of andere gang rijden, slecht voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

geen galop of andere gang rijden, slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 07:21

Het is niet een standaard western vraag,hoewel ik nu ik western rij,veel meer galoppeer dan toen ik nog dressuur reed.
Ik vroeg me namelijk af,of paarden die bv nooit galopperen tijdens training (zoals dravers) daar last van kunnen krijgen,of paarden die juist nooit draven tijdens training (ken iemand die last heeft van haar rug en alleen doet stappen en galopperen) daar last van hebben.Ik ga er hierbij vanuit dat deze paarden wel in de wei staan of gelongeerd worden,maar was toch benieuwd naar jullie mening.

Anoniem

Re: geen galop of andere gang rijden, slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:29

Ik denk het niet. Dravers hebben galop afgeleerd. Galop is wel goed voor de rug, maar als die paarden makkelijk over de rug lopen, is draf ook goed. Bij de draf kunnen ze hun rug nog vast houden, galop maakt die juist los.

Maar ik denk dat het sowieso saai is voor paarden als ze niet regelmatig rechtuit gewoon lekker kunnen rennen, dus een rengalopje, galop zonder dat ze verzameld moeten lopen, of een lekkere stevige draf. En dat alles met een lekker los teugeltje. Ik vraag mij trouwens af of dat wel goed is, paarden altijd alleen maar laten lopen volgens het boekje van de sport.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:21

Boeiende vraag!

Ik galopeer mijn merrie nl ook niet onder het zadel (wel aan de longe en los in de paddock). Dit omdat ze er door haar HKO heel veel moeite mee heeft. Draven en stappen kan ze wel, dus daar train ik wel op, galoperen alleen aan de longe. Ik heb niet het idee dat ze het erg vind ...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:36

Geen idee, ik weet dat mijn tinker het al jaren goed doet op rijdend veel stap af en toe galop en maar heel af en toe een half bakje draf. Wel wordt hij gelongeerd in vrij veel draf mennend ook meer draf en heeft hij de wei om uit te rennen.

Hij maakt op mij niet de indruk dat hij veek stap saai vindt. Ik oefen dan heel veel figuren of nieuwe dingen en na een half uur of 3 kwartier stap en oefenen is hij geestelijk goed moe.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:09

russel schreef:
Bij de draf kunnen ze hun rug nog vast houden, galop maakt die juist los.

Is dit echt zo? Ik heb een paard die namelijk juist in de galop zijn rug vasthoud/ vastzet. Dit is ook wel een medische oorzaak gebleken, maar na jou opmerking vraag ik me af of het echt zo is dat galop de rug juist los moet maken...
Dan heb ik echt een vreemd paard Clown

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:20

Naar mijn idee, gebruikt het paard in elke gang zijn spieren anders en is elke gang dus wel belangrijk om de spieren optimaal te houden. Als ik reining train, galoppeer ik veel. In het bos juist veel draf.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:25

Ik weet niet wat de reden is dat er niet gedraafd wordt maar als het is vanwege een pijnlijke rug, probeer eens een gangen paard zoals een Tenessee Walker of een Rocky Mountain Horse.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 00:02

Ik rij alle 3 de gangen met mijn paard (alleen niet in 1 keer natuurlijk Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:06

Ow, als hij kreupel is wel..... Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:08

yvvv schreef:
russel schreef:
Bij de draf kunnen ze hun rug nog vast houden, galop maakt die juist los.

Is dit echt zo? Ik heb een paard die namelijk juist in de galop zijn rug vasthoud/ vastzet. Dit is ook wel een medische oorzaak gebleken, maar na jou opmerking vraag ik me af of het echt zo is dat galop de rug juist los moet maken...
Dan heb ik echt een vreemd paard Clown

Ja, dat weet ik niet, Draf is een 2 takt en dan kunnen ze hun rug wegdrukken en vasthouden. Bij revalidatie is galop juist goed.Maar jouw paard heeft misschien iets waardoor hij heel moeilijk kan galopperen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:40

Het lijkt me dat ie wel regelmatig alle gangen moet kunnen doen. Maar dat hoeft toch niet perse onder het zadel? Aan de longe kan dat ook prima, al dan niet bijgezet. En in de wei ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:47

De stap is voor het paard de zwaarste gang, de draf het lichtste. Sommige paarden vinden draf prettiger als galop en andersom komt ook net zo vaak voor.
Afhankelijk van de lichamelijke staat van het paard en de kunde van de ruiter kan elk paard een voorkeur ontwikkelen voor de draf of de galop.

Wat wel opvalt is dat reiners (die bijna altijd galopperen) vaak een draf hebben die bepaald niet lekker zit. Of dit te maken heeft met de bloedlijnen of de manier van trainen laat ik in het midden.

russel schreef:
Maar ik denk dat het sowieso saai is voor paarden als ze niet regelmatig rechtuit gewoon lekker kunnen rennen, dus een rengalopje, galop zonder dat ze verzameld moeten lopen, of een lekkere stevige draf. En dat alles met een lekker los teugeltje. Ik vraag mij trouwens af of dat wel goed is, paarden altijd alleen maar laten lopen volgens het boekje van de sport.
Ofschoon ik het wel met je eens ben (antropomorsofisch gedacht) is het nu eenmaal niet altijd mogelijk c.q. gewenst.
Ik hoop alleen dat die paarden in hun vrije tijd die mogelijk wel krijgen c.q. het er van nemen Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:10

WN AM -> AM RT

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:04

russel schreef:
Ja, dat weet ik niet, Draf is een 2 takt en dan kunnen ze hun rug wegdrukken en vasthouden. Bij revalidatie is galop juist goed.Maar jouw paard heeft misschien iets waardoor hij heel moeilijk kan galopperen.

Nou ja, het bleek dus spat te zijn... Hij heeft dus altijd moeite in alle gangen gehad, maar hij wilde blijven werken, waardoor hij een totaal andere houding heeft aangenomen om het werk aan te kunnen (laat ik het zo maar zeggen Lachen ) Nu zijn we bezig met de 'revalidatie' en met de gallop heeft hij gewoon nog steeds de grootste moeite en voel ik hem ook nog steeds weleens helemaal uit elkaar zakken (dus weg van het verzamelde). Gelukkig met de juiste lessen gaat het al stukken beter!
Jammer dat je het niet zeker weet, ik was eigenlijk wel benieuwd...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:10

Mijn paard wordt verschrikkelijk heet in galop, ze kan het ook niet goed en raakt altijd in een lichte paniek als ze galoppeerd (weet hier nog steeds de reden niet van Verward ), dus daarom galoppeer ik nooit met haar onder het zadel. Wel draven we er geregeld een stevig gat van onder hoor en dit vindt ze zaaaaalig! Lekker vooruit in het bos. Haha! Gezien haar lichte paniek in galop denk ik niet dat ze het mist!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:17

Ik rij geen western, maar wil wel even reageren.

Anouar heeft iets een te stijl achterbeen (arabieren kwaaltje) en heeft daardoor heel veel moeite met dressuurmatig galoperen. Zodra ik hem in de galop iets nagevelijk vraag duikt hij helemaal naar beneden met z'n hoofd, zet ze lichaam helemaal vast en gaat heel raar galoperen, net of je op een hobbelpaard zit.
Met een los teugeltje galopeert hij wel goed en over de rug.
Dus m'n instructrice raadde aan het dressuurmatig galoperen (voorlopig) lekker achterwegen te laten.
Buiten galoperen we wel veel.

Met dressuurmatig bedoel ik niet zozeer wat ze in een dressuurproef willen zien, maar met het hoofd omlaag en de neus op of net voor de loodlijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:09

Lenneke_ schreef:
Ik rij geen western, maar wil wel even reageren.

Anouar heeft iets een te stijl achterbeen (arabieren kwaaltje) en heeft daardoor heel veel moeite met dressuurmatig galoperen. Zodra ik hem in de galop iets nagevelijk vraag duikt hij helemaal naar beneden met z'n hoofd, zet ze lichaam helemaal vast en gaat heel raar galoperen, net of je op een hobbelpaard zit.
Met een los teugeltje galopeert hij wel goed en over de rug.
Dus m'n instructrice raadde aan het dressuurmatig galoperen (voorlopig) lekker achterwegen te laten.
Buiten galoperen we wel veel.

Met dressuurmatig bedoel ik niet zozeer wat ze in een dressuurproef willen zien, maar met het hoofd omlaag en de neus op of net voor de loodlijn.

Zou dat dan toch een Arabieren kwaaltje zijn, die van mij doet nl. hetzelfde (heeft overigens ook een stijl achterbeen en rechte rug), het wordt wel steeds beter, en ik hoor het wel vaker. Die "stuiter" / "hobbelpaard" galop is ook niet uit zitten Knipoog .
Ik heb hem daarom lange tijd weinig laten galoperen, in de bak of buiten. Overigens houdt hij zijn rug muurvast in die stuitergang.
We zijn het nu weer aan het oppakken, maar ik heb er weinig nadeligs van gemerkt, in dit geval meer voordeel Haha!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:02

Ik mag alleen maar rechtuit stappen met mijn haf wegens een chronische knieblessure. Door te draven raakt ie in draf licht onregelmatig maar blijft in stap rad. Momenteel is hij in elke gang rad maar zn knie blijft een zwak punt. Misschien in de toekomst af en toe een stukje draf maar bakwerk zowiezo niet meer.

Dus of het slecht is om bepaalde gangen niet te rijden is natuurlijk ook afhankelijk van wat het paard mag/ kan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:57

schaapjuh schreef:
Dus of het slecht is om bepaalde gangen niet te rijden is natuurlijk ook afhankelijk van wat het paard mag/ kan.

Ben het helemaal met je eens! Mijne geraakt dus in lichte paniek als ze moet galoperen onder de man (aan de longe ook trouwens) maar ze heeft voldoende de kans om in de wei rond te galoperen als ze dat wil, dus ik zie het probleem er niet van in.