Citaat:
1. Moet ik haar meteen vanaf het begin leren met het bitloos?
Moet je zelf weten, ik zou het zelf wel doen. Bitloos is voor een paard meestal makkelijker te begrijpen dan een bit omdat het logischer werkt. De meeste paarden zijn gewend aan een halster te lopen, er zijn dan ook mensen die hun paard gewoon met halster beleren omdat dat prettiger is voor het paard. Of je nu bit of bitloos kiest ik denk dat het bij beide belangrijk is dat je paard het eerst een beetje door krijgt op de grond.
Citaat:
2. Hoe gaat het bitloos rijden precies in zijn werk?
Zelfde bijna als met bit, wat wel belangrijk is, is dat je geen aanleuning moet verwachten. Bij een bitloos hoofdstel zet je druk, reageert je paard daar op dan laat je acuut de druk weg vallen. Hoe sneller je de druk weg laat vallen hoe fijner je je paard uiteindelijk aan de hulpen kunt krijgen.
Citaat:
3. Moet ik vanaf het begin meteen beide gaan leren? (Wat mij eigenlijk niet verstandig lijkt omdat ze dan misschien gelijk teveel moet leren)
Dit moet je helemaal zelf weten, het is niet noodzakelijk om meteen beide in het begin aan te leren. Ik heb mijn paard eerst met bit beleerd en ben 2 jaar later zonder problemen over gestapt op bitloos. Nooit geen problemen mee gehad.
Citaat:
4. Waar kan je die bitloze hoofdstellen kopen?
Verschillende online shops verkopen bitloze hoofdstel.
Voor meer info over bitloos rijden: http://www.bitloos.nl/