Merrie inrijden, bitloos of niet? Wil beide gaan rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Merrie inrijden, bitloos of niet? Wil beide gaan rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:45

Oké mijn merrie is er nog niet aan toe om ingereden te worden, maar toch plaats ik alvast het topic. Als ik op mijn paard kan rijden wil ik haar graat bitloos en met bit gaan rijden. Met bit word gewoon voor trainingen en het werken, maar natuurlijk wil ik mijn paard ook lekker recreatief gaan berijden en dat het liefst bitloos, dat is voor het paard ook fijner. Maar ik had erover wel wat vragen.
1. Moet ik haar meteen vanaf het begin leren met het bitloos?
2. Hoe gaat het bitloos rijden precies in zijn werk?
3. Moet ik vanaf het begin meteen beide gaan leren? (Wat mij eigenlijk niet verstandig lijkt omdat ze dan misschien gelijk teveel moet leren)
4. Waar kan je die bitloze hoofdstellen kopen?
Verdere informatie over het beleren voor met bit en bitloos is welkom. Ervaringen van mensen natuurlijk ook!

smurf1988

Re: Merrie inrijden, bitloos of niet? Wil beide gaan rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:52

Citaat:
1. Moet ik haar meteen vanaf het begin leren met het bitloos?

Moet je zelf weten, ik zou het zelf wel doen. Bitloos is voor een paard meestal makkelijker te begrijpen dan een bit omdat het logischer werkt. De meeste paarden zijn gewend aan een halster te lopen, er zijn dan ook mensen die hun paard gewoon met halster beleren omdat dat prettiger is voor het paard. Of je nu bit of bitloos kiest ik denk dat het bij beide belangrijk is dat je paard het eerst een beetje door krijgt op de grond.

Citaat:
2. Hoe gaat het bitloos rijden precies in zijn werk?

Zelfde bijna als met bit, wat wel belangrijk is, is dat je geen aanleuning moet verwachten. Bij een bitloos hoofdstel zet je druk, reageert je paard daar op dan laat je acuut de druk weg vallen. Hoe sneller je de druk weg laat vallen hoe fijner je je paard uiteindelijk aan de hulpen kunt krijgen.

Citaat:
3. Moet ik vanaf het begin meteen beide gaan leren? (Wat mij eigenlijk niet verstandig lijkt omdat ze dan misschien gelijk teveel moet leren)

Dit moet je helemaal zelf weten, het is niet noodzakelijk om meteen beide in het begin aan te leren. Ik heb mijn paard eerst met bit beleerd en ben 2 jaar later zonder problemen over gestapt op bitloos. Nooit geen problemen mee gehad.

Citaat:
4. Waar kan je die bitloze hoofdstellen kopen?

Verschillende online shops verkopen bitloze hoofdstel.

Voor meer info over bitloos rijden: http://www.bitloos.nl/

xMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:45

Hoi,

Ik rijd zelf gewoon met bit, dat vind IK fijner. Knipoog
Maar .. Eigelijk moet je gewoon doen wat het paard en jou het best bevalt! Knipoog
Groetjes! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:40

Twee citaten van http://www.bitloos.nl :

Bitloos inrijden van een (jong) groen paard
Het inrijden van een paard gebeurt vaak wanneer het paard tussen de 2,5 en 4 jaar is. Buiten het feit dat dit anatomisch gezien veel te jong is (het paard is pas volgroeid rond z'n 7e jaar), is dit ook juist de periode waarin het paard wisselt van tanden en kiezen. Deze hele wisselperiode maakt een jong paard tamelijk overgevoelig in zijn mond. Wordt hij juist in deze kwetsbare periode beleerd, dan kan het zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn.
Daarom is het beginnen met een goede bitloze optoming een uitkomst om een paard goed gehoorzaam aan de hulpen te krijgen.

Is bitwijs maken noodzakelijk als je bitloos wil rijden?
Nee, in principe niet. Een paard hòeft niet te wennen aan een bit. Tenzij je je paard in de toekomst (mogelijk) gaat verkopen en hij daarna (waarschijnlijk) wel met bit gereden gaat worden. Met het oog hierop is het voor het paard wel fijn dat hij weet wat een bit is en weet hoe ermee om te gaan.
Maar als je wilt, kun je je jonge paard gewoon bitloos inrijden en pas na een tijdje eventueel het bit introduceren, bijvoorbeeld wanneer het paard alle gangen bitloos goed beheerst.

Meer info vind je op de betreffende site. Knipoog

Gebruikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:54

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt waar je mee begint, ze moeten allebei leren. Ik zou niet beide tegelijk aanleren, zorg dat ze eerst een van beide goed onder de knie heeft en ga daarna pas bezig met de andere manier van rijden.
Dan moet je dus even kiezen of je 't belangrijker vind dat ze gereden kan worden met of zonder bit, omdat je het eerste halfjaar nog niet beide door elkaar kunt doen.
Overigens ben ik het niet eens met 'dat het voor het paard prettiger is om zonder bit gereden te worden'.

Als het bit goed gebruikt word is het voor het paard helemaal niet onprettig, het is maar net wat hij geleerd heeft. Ook bitloos rijden kan verkeerd gebeuren waardoor het niet prettig is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:11

Het gaat hier om een jong paard, dus ik neem aan jonger dan 5 jaar.
Dan is het voor het paard altijd prettiger om bitloos gereden te worden, aangezien een paard tot rond z'n 5e jaar volop aan het wisselen is en de mond gedurende die jaren juist daarom erg gevoelig is.

Dat ze zowel bit als bitloos zouden "moeten" leren, is natuurlijk niet zo. Het is maar net wat je met het paard wilt. En wanneer daar bijv. geen dressuurwedstrijden bij horen, kan een paard prima bitloos door het leven. Knipoog

Gebruikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:17

ik bedoel ook niet dat ze allebei moet leren maar ze wil zelf dat ie allebei kan dus zal ze hem allebei moeten leren, als ze gewoon alleen bitloos zou willen rijden zou ze dit topic niet geopend hebben(zie topictitel).
In principe maakt het voor het paard niet uit of ie bitloos of met bit gereden wordt, er zijn speciale omstandigheden waaronder het wel wenselijk is om bitloos te rijden zoals bv met het wisselen van de kiezen maar dat zie ik niet als een levenslang probleem. Als je paard zijn neus los heeft liggen is het juist weer prettiger voor hem om alleen een kopstuk met bit om te hebben ipv een neusriem.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:54

ik wou mijn merrie ook bitloos inrijden. Maar omdat sommige paarden ZO onwijs moeten wennen aan een bit. Begin in wel met bit. Dat ze wel weet wat dit s. En later kan er altijd nog een bitlooshoofdstel komen. Maar het kan natuurlijk ook andersom.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:56

Ik rij mijn paard met kaptoom aan het begin, zo houd je de mond gevoelig en leert hij te reageren op druk ipv het bit, en heb je minder druk nodig als je met bit gaat rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:05

Hoi TS: Ik ben momenteel bezig om mijn jonge paard bitloos in te rijden en hij doet het geweldig! Lachen
Ik rij met een sidepull, waar hij heel goed op reageert. Ik vind het persoonlijk vele malen relaxter rijden voor mijn paard. Voorheen heb ik paarden met bit ingereden, maar mijn eigen paard wil ik graag bitloos in- en berijden.

Je kunt het meteen vanaf het begin aanleren. Ik zou niet zowel met als zonder bit gaan beginnen. Leer eerst een methode aan en met een jong, wisselend (tanden/kiezen) paard is bitloos wel zo fijn. Ik leer mijn paard de hulpen mede door mijn zit en focus, dus niet alleen met benen en teugels. Werkt heel goed, ik sta er zelf nog dagelijks van te kijken hoe snel hij het oppakt.

Qua optoming is het even zoeken. Ik heb zelf diverse bitloze optomingen, maar uiteindelijk definitief gekozen voor de sidepull voor het inrijden. Het hangt gewoon af van wat prettig werkt bij jou en je paard.

Bitloos rijden is niet per definitie anders dan met bit, maar het ligt er wel aan hoe je zelf rijdt. Ik doe centered riding, waardoor ik iets ander rij dan de gemiddelde manegeruiter. Die leren vaak zo'n houding (bv. 'tenen omhoog, hakken naar beneden') en ik leer meer vanuit mijn 'centrum' te rijden. Lastig uitleggen, zo op een forum, sorry, als het niet helemaal duidelijk is.

Kijk op bitloos.nl (zie mijn onderstaande link van de NVBP) voor meer informatie over bitloos rijden en inrijden. Daar kun je ook ervaringen uitwisselen. Succes met je paard!! Lachen