4-jarige ,springen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springen met 4 jarige ?

Ja, met veel stappen , niet teveel en te hoog
44 (69%)
Ja, het kan gewoon
16 (25%)
Nee, alleen dressuur enz.
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 63

Nicky15

4-jarige ,springen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:59

Amoii, Clown
Ik heb zelf geen 4-jarige , maar vroeg me af wat jullie hier nou van vinden.

Ik zie regelmatig mensen die springen op 4 jarige pony's/paarden.
Ik maak me daar niet zo druk over , maar las dat iemand vond dat je dan te hard van stapel liep.
ik ken meedere mensen die op hun 4 jarige pony's/paarden springen.
En dat gaat eigelijk ook super goed.

wat vinden jullie ? springen of niet?
En dan heb ik het over rustig stappen tussendoor, niet zo hoog , niet veel en lang?

Groetjes Nicky_f

Uphill

Re: 4-jarige ,springen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:12

Dat was ik dus die vind dat er beter niet gesprongen kan worden met een 4-jarige. M.i. is het beter voor het paard om na z'n 5e levensjaar met springen te beginnen.

Nu zal ik wel weer half nederland over mij heen krijgen, met verhalen dat het paard het zo leuk vind Clown .

Ik heb met 40 jaar in de paardenwereld teveel jonge paarden kapot gemaakt zien worden.

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:17

ik vind er heel veel verschil in zitten ofdat
het echt om hoog springen gaat en wedstrijd gericht,
of gewoon een sprongetje zo af en toe..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:19

Ik vind dat een 4.5 jarig paard heus wel een beetje kan springen
hele concoursen zo ik nog niet doen ..
maar springen onder de meter ..! echt wel ..
paard wordt er heerlijk los van in de rug en vind het nog leuk ook! Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:21

op wedstrijden mag je met een 4 jarige ook gewoon springen (tot en met de L als ik me niet vergis) dan zul je thuis toch ook een beetje moeten oefenen, nietwaar.
Als je het thuis dan niet overdrijft door er wekelijks 1.20 mee te springen, dan zie ik het probleem niet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:21

Je hebt springen en springen, als je heel af en toe een laag sprongetje maakt als afwisseling, kan het mijn inziens niet zoveel kwaad. Anders wordt het als je hoog/heel parcours gaat springen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:22

luxje schreef:
op wedstrijden mag je met een 4 jarige ook gewoon springen (tot en met de L als ik me niet vergis) dan zul je thuis toch ook een beetje moeten oefenen, nietwaar.
Als je het thuis dan niet overdrijft door er wekelijks 1.20 mee te springen, dan zie ik het probleem niet

Ja idd als het *zo slecht* was voor het paard had de KNHS deze regel ok wel veranderd naar 5/6 jaar toch ..??

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:30

doom schreef:
luxje schreef:

Ja idd als het *zo slecht* was voor het paard had de KNHS deze regel ok wel veranderd naar 5/6 jaar toch ..??

En omdat er coffeeshops bestaan zijn softdrugs ook niet slecht Zij zijn groot en ik is klein!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:44

Ik denk dat iedereen het wel Goed voor heeft met zijn dier ..!!
en dat de meningen er over verschillen op welke leeftijd een paard kan springen. Tja dat moet iedereen natuurlijk helemaal zelf weten.

Ik vind om nou zo even een vb te geven :
die van mij is 4.5 wordt dus in januari (dat zijn nog maar 4 maanden!!)
als 5 jarige beschouwd.
Ik Vind zelf dat het geen kwaad kan om onder de meter te springen MET ook nog eens GOEDE begeleiding!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:21

Ik denk dat het wel kan hoor, als je maar niet te hoog gaat, Zwen is nu ook 4 en Danielle springt daar ook mee , dus het kan volgens mij wel hoor Knipoog

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:31

ik vind ook wel dat het kan ik ga morgen wss voor het eerst de 4 jarige die ik rijd laten springen tuurlijk ga ik de komende maanden niet hoger dan ongeveer 50 cm dus ja ik vind dat het kan balkjes draven voor de afwisseling vond hij al supper dus hij zal het rijden dan alleen maar leuker vinden Knipoog

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:32

owjha en nee nu zeg ik niet dat ik alleen maar ga springen maar zo nu en dan max 1 keer in de week(zeg het maar ff voor dat daar weer misverstanden over komen Clown )

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:34

Ik vindt dat je onder de 50 cm moet blijven en bij een pony onder de 1.20/1.30 onder de 35 cm.
Sowieso vind ik ook dat je heel vaak pony's zien die net een maand ohz zijn en dan al helemaal 'in een krul' lopen.
Dus met dressuur gaat het ook vaak al te ver naar mijn idee.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:35

Wat mij opvalt in de meeste postings is het feit dat iedereen wel denkt dat het geen kwaad kan.

Argumenten als :

Paard vind het leuk.
Je mag toch starten met een 4-jarige in de B dus zal het wel goed zijn.
Wat afwisseling kan geen kwaad ( voor paard of ruiter ? Rolleyes )

Tuurlijk gaat niet alles kapot , maar de gemiddelde ruiter heeft te weinig known-how om te bepalen waar de grenzen liggen. En als het paard alles doet ligt 'te' op de loer. Dit te vaak zien gebeuren , paarden die totaal in de knop kwamen door ondoordacht rijden.

Maar goed dit is mijn mening en het kan geen kwaad om er eens even bij stil te staan. Paarden zijn groot en sterk maar blessures zijn dichterbij als je denkt. Mijn voorkeur gaat uit naar een basis van dressuur de eerste 2 jaar, opbouw evenwicht en spiermassa daarna het echte werk.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:36

ik heb ook een 4 jarige, ga meestal aan het eind van de dressuurles een paar kruisjes springen als alles goed gaat. Ongeveer 1 á 2 keer in de week. Niet echt vaak ofzo 2 of 3 keer erover heen en dan uitstappen. Kan geen kwaad denk ik, zo kan ze het een beetje spelendewijs leren

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:45

Uphill schreef:
Wat mij opvalt in de meeste postings is het feit dat iedereen wel denkt dat het geen kwaad kan.

Argumenten als :

Paard vind het leuk.

Tuurlijk gaat niet alles kapot , maar de gemiddelde ruiter heeft te weinig known-how om te bepalen waar de grenzen liggen. En als het paard alles doet ligt 'te' op de loer. Dit te vaak zien gebeuren , paarden die totaal in de knop kwamen door ondoordacht rijden.

Maar goed dit is mijn mening en het kan geen kwaad om er eens even bij stil te staan. Paarden zijn groot en sterk maar blessures zijn dichterbij als je denkt. Mijn voorkeur gaat uit naar een basis van dressuur de eerste 2 jaar, opbouw evenwicht en spiermassa daarna het echte werk.

voor het paard hij vond dress wat minder worden begon meer te klieren enz dus heb ik een balkje in de bak gelegt dit vond ie leuk en dress ging weer even lekker toen heb ik 3 balkjes in de bak gelegt en hij vond het echt leuk was lekker ontspannen licht in de mond en alles dus ik denk dat hij gewoon wel wat afwisseling nodig heeft en een klein sprongetje kan echt geen kwaad zeg je zelf ook als het maar niet te gaat en ik denk dan dat max 1 x per week niet hoger dan 50 in begin echt nog wel 30 dat het dan niet te gaat denk jij wel
ben trouwens ook benieuwd wat jij hebt gekozen bij de poll Bloos

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:56

winstonboy schreef:
Uphill schreef:

Argumenten als :

Paard vind het leuk.

voor het paard hij vond dress wat minder worden begon meer te klieren enz dus heb ik een balkje in de bak gelegt dit vond ie leuk en dress ging weer even lekker toen heb ik 3 balkjes in de bak gelegt en hij vond het echt leuk was lekker ontspannen licht in de mond en alles dus ik denk dat hij gewoon wel wat afwisseling nodig heeft en een klein sprongetje kan echt geen kwaad zeg je zelf ook als het maar niet te gaat en ik denk dan dat max 1 x per week niet hoger dan 50 in begin echt nog wel 30 dat het dan niet te gaat denk jij wel
ben trouwens ook benieuwd wat jij hebt gekozen bij de poll Bloos

Gezien mijn stelling , vraag je naar de bekende weg Haha!

Ik kies altijd voor zekerheid, niets voor niets worden bijna alle rijpaarden bij mij en mijn zus stokoud .

Ik merk hier wel een discrepantie tussen de jonkies en de ouwe garde , of ik moet het mis hebben .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:22

Uphill schreef:
doom schreef:

En omdat er coffeeshops bestaan zijn softdrugs ook niet slecht Zij zijn groot en ik is klein!

Nou springen is niet slecht als je weet wat je doet. Dan kan het juist erg goed zijn....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:58

Uphill schreef:

Idd, helemaal mee eens. In Amerika worden 2 jarige quarters ook al ingereden, was er toen op tv eentje die mee deed met een soort van trailwedstrijd. Dier was 2 jaar oud en werd met een nekriem gereden, heel mooi natuurlijk, maar dat houd wel in dat het dier daarvoor toch al heel wat getraint is. En omdat het daar gebeurt zou het ook geen kwaad kunnen om mijn eigen pony met de 2 al te gaan berijden? Lijkt me niet

Verder over dat maximaal 1x per week springen. Nou ik weet niet hoe vaak je per jaar spring met maximaal 1x per week springen? Als dat bijna iedere week is, vind ik dat zeker wel te veel voor een jong dier. Toen Amber 4 was heb ik mss 2x in het hele jaar een klein huppeltje gemaakt. Dat vind ik toch anders dan dat je bijna iedere keer maximaal 1x springt.

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:23

max 1 keer springen is dus ook wel weken niet springen Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:25

Oke maar zo stond het niet in je verhaal Knipoog Vandaar dat ik het even navroeg

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:33

in de manege lesse worden ze met 4 ingereden en als ze eraan toe zijn worden ze op 4.5 ong voor het eerst geconfronteerd met balkjes lopen. lukt dat goed dan gaan ze weer verder met dressuur. en na 1.5 maand kan er een blakje neergelegt worden gaat dat goed dan kan er een klein kruisje(1/2 gaatje) neergelegt worden. die pony's lopen1/2 keer een lesje mee in de week op dat moment 1x dressur en 1 keer springen en zo wordt dat verder uitgebouwd

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:36

Ik vind dat je er niet te vroeeg mee moet beginnen. Ik heb met de mijne gewacht tot hij 5 was voor ik ging springen. Ik spring om de week met hem en heb dan les. Ik vind dit meer dan genoeg. Het is anders gewoon te zwaar voor de gewrichten, spieren, pezen etc etc etc. Ik ben dan ook voor sowieso laat inrijden, maar dat is weer een hele andere discussie.

Jonge paarden in manegelessen vind ik al helemaal niks maargoed.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:39

Mijn dochter moest van de instructrice met haar driejarige een sprongetje maken (de balk lag iets van de grond af, was niet eens een echte sprong) maar ik ben daar eigenlijk faliekant tegen, aangezien de lessen van de ponyclub altijd dressuur/springlessen zijn ben ik bang dat ik nog wel woorden ga krijgen met de instructrice....Als hij 4 jaar is vind ik het vroeg zat om het op te gaan bouwen. En dan nog met mate!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:40

nikki160287 schreef:
Ik vind dat je er niet te vroeeg mee moet beginnen. Ik heb met de mijne gewacht tot hij 5 was voor ik ging springen. Ik spring om de week met hem en heb dan les. Ik vind dit meer dan genoeg. Het is anders gewoon te zwaar voor de gewrichten, spieren, pezen etc etc etc. Ik ben dan ook voor sowieso laat inrijden, maar dat is weer een hele andere discussie.

Jonge paarden in manegelessen vind ik al helemaal niks maargoed.

ik ook niet maar 3.5/4 vind ik een normale leeftijd om in te rijden
en dan worden ze 1 a 2 keer gebruikt voor een halve les dus in feite een uurtje per week de rest staan ze of op stal of in de wei .
ze zijn 5/6 als ze 6 keer per week een uurtje lopen dacht ik ligt ook totaal aan de pony