Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En ik wou ook geen discussie over het gebruik van bescherming uitlokken, hier lopen er al genoeg van nee de titel is de stelling. Lara_Silver schreef:Gelukkig dat het goed is afgelopen!
Jammer genoeg kan ik mijn tekst niet meer aan passen, deze is namelijk wel bedoeld op normale omstandigheden.
Ik bedoel prikkeldraad is kwetsend voor íeder paardenbeen maar dat is de stelling ook niet.En ik wou ook geen discussie over het gebruik van bescherming uitlokken, hier lopen er al genoeg van nee de titel is de stelling.
Uphill schreef:Lara_Silver schreef:Gelukkig dat het goed is afgelopen!
Jammer genoeg kan ik mijn tekst niet meer aan passen, deze is namelijk wel bedoeld op normale omstandigheden.
Ik bedoel prikkeldraad is kwetsend voor íeder paardenbeen maar dat is de stelling ook niet.En ik wou ook geen discussie over het gebruik van bescherming uitlokken, hier lopen er al genoeg van nee de titel is de stelling.
Wat voor negatieve invloeden zouden dan peesbeschermers hebben ?
Maar bij deze (toegepast op eigen ervaring, getest bij mezelf) de warmte van het paardenbeen wordt tegengehouden door de peesbeschermers, dit maakt op den duur de pezen en spieren zwakker waardoor ze juist bescherming nodig gaan hebben. Ik vind altijd dat een paardenbeen tegen een stootje kan, mijn pony is een keer tegen zijn pijpbeen getrapt (een goede slag ik was er bij en verwonderde dat hij nog kon lopen) het duurde 5 min voordat het hinken over was en 4 dagen voordat de zwelling volledig weg was en ik hij alle gangen vertoonde zonder een enkel spoortje van kreupelheid. Ik bescherm enkel zijn pezen tijdens het springen maar dat is het ook. Maar nu kap ik de discussie over het nut of niet nut van bescherming af (als je toch zo graag wil verder discussieren hierover, of per pb of via de zoekfunctie een topic zoeken hiervan) gaat deze door komt hier een slotje op en begin ik een nieuw topic.
en dat vond ik dus ook niet zo gek. Hij strijkt wel af en toe, maar heeft zijn balans ook nog niet onder alle omstandigheden onder de ruiter.Esther schreef:Ik denk dat de zwakte van de warmbloedpaarden bij veel eigenaren tussen de oren zit.
Mijn mening is dat juist door een paard overal tegen te beschermen hij 'zwakker' wordt.
Bijvoorbeeld (een beetje overdreven gesteld):
"Paarden mogen niet in de wei want dan raken ze gewond, door rennen of andere paarden."
Terwijl paarden in de wei zich juist kunnen bewegen zoals ze willen en dan juist goed om leren gaan met hun lichaam, is goed voor de motorische ontwikkeling. Als een paard samen met anderen staat kan hij spelen wanneer ze dat willen, is ook goed voor de motoriek en geestelijke gezondheid.
Als een paard genoeg buiten komt dan zal hij niet als een idioot door de wei gaan rennen waardoor de kans op blessures weer minder is.
Heb laatst nog een uitspraak gehoord waar ik me wel in kon vinden: Als je een (dressuur)paard zo loopt dat hij bescherming nodig heeft, wat doe je er dan mee in de ring en hoe goed is dit (dressuur)paard dan?
Een paard is nog steeds een paard, al zullen er ongetwijfeld paarden zijn die niet gezond zijn op de benen, maar imo veel minder dan veel eigenaren willen doen geloven.