Passoa bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lllaura

Passoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:23

Hoi,
ik heb een bijrijpaard waar ik 3 keer in de week naar toe ga. De eigenaar van dit paard rijdt hem niet intensief, meestal in het bos, en anders een klein rondje in de bak. Omdat dit paard best sterk is, heeft zij er een passoa bit in zitten.
Als ik op dit paard rij, rij ik hem wel intensief. Hij moet hard werken, en natuurlijk komt er dan ook meer 'druk' op zijn mond te staan. Nu ben ik niet zo voor passoabitten en dergelijke, dus ik klip de teugels altijd op de grootste bitring zal ik maar zeggen, om het effect minder te laten doorkomen, en met een normaal bit te rijden.
Nou is mijn vraag, of het bit op deze manier genoeg 'verzacht' wordt, of dat er nog steeds een extra druk mee speelt, want als dat zo is ga ik vragen of ik er een ander bit in mag doen als ik hem rij.

Als het niet helemaal duidelijk is moeten jullie het maar zeggen, maar het is een beetje lastig uitleggen Vork

Dabo

Re: Passoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:29

Volgens mij heb je nog steeds extra druk, dit omdat je bakstukken ook aan een hogere ring zitten, en niet aan de grote ring. Hierdoor heb je toch altijd nog ietsje meer inwerking achter de oren. Maar dit is maar weinig dacht ik.

lientje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:58

De hefboomwerking heb je niet zo als je op de grootste ring rijdt. Hij zal wel anders inwerken dan een normale trens, maar het werkt minder in dan dat je het op het onderste ringetje doet.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:09

Ik ben blij dat ik van het pessoa bit afben wat mijn vzpaard in had. Ze is knetter sterk, echt gigantisch en de andere vzster spring met der. Om haar dan nog een beetje te kunnen houden heeft ze een pessoa nodig. Ik dressuur alleen met der en heb het dus niet nodig. Na de pessoa een enkel gebroken watertrens en een enkel gebroken dikke bustrens gehad, daar was ik nog niet tevreden mee en nu heb ik een dubbelgebroken dikke watertrens. Een heel zacht bitje die niet scherp inwerkt, en opeens loopt ze wel constant aan de teugel en kabbelt ze lekker Knipoog
Heb hangt erg af van de mond van het paard, wat tie gewend is en hoe stil/zacht jij je handen gebruikt. Als dat allemaal goed is heeft het bit op de grote ring niet veel meer inwerking als een gewone trens. Je merkt t snel genoeg aan het paard: als 'ie steeds zijn mond openspert, trekt, zwaar in je handen is, het bit vastpakt, tong eroverheen legt en dat soort dingen zou ik eens een ander bitje proberen Lachen