Welk paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissetje

Welk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:45

Hoii bokkers,

Ik zit al een tijdje te kijken om toch terug een paard te nemen,nadat ik een paar jaar geleden m'n paard moest verkopen.
Nu twijfel ik of dit toch zo'n goed idee is en welk paard ik zou moeten nemen (ik weet ook dat je geen paard kan aanduiden)

wat info over mezelf:
Ik rij al van m'n 8 jaar en ben niet bang om een uitdaging aan te gaan.
Wel heb ik nog geen brevetten of een wedstrijd meegereden omdat ik de mogelijkheid daar niet toe kreeg bij de paarden die ik verzorgde.
Wel zou ik een wedstrijd kunnen rijden want ik weet dat ik het kan.
Ik heb een hele tijd arabieren verzorgd en dat ging super goed!
Iedereen zegt welk dat ik goed kan rijden maar de stap om brevetten te halen en wedstrijden te rijden heb ik nog niet aangedurfd,daarom zou ik een start willen nemen met een eigen paard.

Maar nu is m'n vraag,welk paard/pony jullie geschikt zouden vinden:
-Paard van rond de 8 jaar of een jonger paard
-Paard met (wedstrijd)ervaring of zonder ervaring
-Ook had ik zitten denken mss een veulen/jaarling (je kan er een band mee opbouwen tot de tijd dat je kan beginnen rijden)
-Paard met iets meer temprament of een rustiger type
-Welk ras?

Zoals je hoort ben ik er nog helemaal niet uit....
Zijn hier nog meer mensen die voor zo'n dilemma gestaan hebben? Verward

mvg

aerdenhout1

Re: Welk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:55

Een wat ouder paard ( tussen de 6 en 13 jaar ) die al beleerd is en wat ervaring heeft. Absoluut geen veulen! Zeker als eerste paard en zonder ervaring van africhten.

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:10

Het zou niet m'n eerste paard zijn,een jaar geleden heb ik m'n paard moeten verkopen omdat het niet klikte tussen ons,wel op de begane grond maar onder het zadel was ze voor mij te sterk (totaal anders dan ze bij de verzorging was)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:05

Ik zou zelf een wat ouder, al opgeleid paard doen. Ras: je eigen voorkeur Haha! .
Als je wedstrijden wilt gaan rijden, zou ik wel voor een paard met wedstrijdervaring gaan!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:07

Ik zou voor een arabier gaan van ong. 8 jaar, zijn schatten van beesten en vreselijk eerlijk! Lekker in de omgang en het zijn echt niet altijd van die juffertjes. Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:10

Ga gewoon eens op marktplaats kijken en filter daar een aantal paarden uit die je aanspreken. Ga daar dan ook bij kijken, zo doe je ook ervaringen op met wat voor soort paard jij het beste klikt. Als je dat gedaan hebt kun je gerichter gaan zoeken naar bv een wat ouder paard of juist een jong paard. (Tenzij je met de eerste de beste die superklik hebt Tong uitsteken)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:20

tja om zo even een ras te vertellen wat jij moet kopen...
Ik denk dat je gewoon voor jezelf eens op een rijtje moet zetten:
*wat wil je ermee
*hoeveel heb je te besteden
*wat zoek je qua temperament
Etc etc.....
Dit is voor iedereen verschillend en vanachter een computer al helemaal niet te beoordelen.
Gewoon kijken welke paarden jou aanspreken en ga eens kijken/rijden op de verschillende soorten paarden(van arab. tot Fries/Groninger en alles daar tussen in) En qua leeftijd zou ik niet jonger gaan dan 5 jaar. Nu heb je ook hele brave jonge dingen, maar denk dat je daar misschien nog net een stukje ervaring in mist. Ik wilde eigenlijk ook geen jong ding hoor, maar heb nu toch een 5 jarige Groninger, die eigenlijk alleen zadelmak was gemaakt en bijna een jaar dressuurmatig niet opgepakt was. Maar dit dier was zo braaf en eerlijk, en dat vind ik het belangrijkst, en nu hebben wel goede begeleiding en dat gaat heel goed.....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:06

Ga eens verschillende paarden bekijken. Dan kom je er het beste achter wat bij jou past.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:37

Ik zou voor het oudere paard gaan, die al wat wedstrijdervaring heeft. Als je onzeker bent voor je eerste wedstrijden en het niet helemaal snapt op wedstrijden, zal een jong of temperamentvol paard zelf ook gestresst raken en zal het niet snappen.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:28

Ik zou gaan voor een paard van een jaar of 8 met wat wedstrijd ervaring...
Een paard ook die lekker voor je wilt werken maar zeker geen heethoofd..waarom een heel druk paard nemen als het met een werkwillig paard ook kan?
En welk ras dan... tja dat zou ik niet kunnen zeggen , ik ken je niet en weet niet hoe je rijdt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:39

Als je voor het eerst een eigen paard hebt is dat erg wennen, ineens moet je ALLES zelf beslissen en kan je niet even naar de eigenaar lopen om het te vragen, want dat ben je zelf! (ik heb de mijne pas vanaf november) Je hoeft dan niet per se een makkie te kopen, als je jezelf maar niet overschat en zorgt voor goede instructie.

Misschien kan je een paar privelessen nemen en met die instructeur/trice bespreken wat hij of zij denkt dat je mogelijkheden zijn. Die zal aan de hand van de praktijk een veel beter advies kunnen geven dan wij allen gebasseerd op een verhaal.
Veel succes met je keuze en alvast veel plezier toegewenst!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:47

aerdenhout1 schreef:
Een wat ouder paard ( tussen de 6 en 13 jaar ) die al beleerd is en wat ervaring heeft. Absoluut geen veulen! Zeker als eerste paard en zonder ervaring van africhten.

Ben ik helemaal me je eens!
Een paard van een jaar of 8-10, die al het een en ander gezien heeft in zijn leven en die jou wat kan leren.
Een veulen lijkt me nog geen goed plan, eerst ervaring opdoen met een eigen paard en wedstrijden enzo!

R0sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:02

Als je graag nu al wedstrijden wilt rijden zou ik voor een paardje rond de 8 jaar gaan met wedstrijd ervaring.
Maar als jij graag je veulen zelf wilt inrijden en helemaal naar jou africhten moet je dat vooral gaan doen ! Haha!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:26

Ik zou een paard kopen met iets meer ervaring en vooral niet te dominant (om de zelfde redenen als aerdenhout1 en patsur hebben opgenoemt) En omdat je zei dat je vorige paard toch iets te sterk was en je moet er toch lol in blijven houden Knipoog

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:47

Ik vind een paard van ongeveer 8 jaar
met wat ervaring van wedstrijden
zeker geen veulen of jaarling .
Ik denk een wat normaal type: niet te druk
Als ras denk ik KWPN :p ofzoo