wànneer op S&T

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

wànneer op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:55

Iedereen weet dat je vanaf een bepaald niveau op stang en trens mag beginnen rijden, maar hoe voelt jou paard rijtechnisch dan aan? En welke oefeningen kent hij? Welke leeftijd is goed? En wat zijn de consequenties hier van?

Doei!

Oakland1990

Re: wànneer op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:31

Niemand?? Een gemiddelde zruiter kan me toch wel een antwoord geven?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:36

Ben ermee begonnen te spelen toen ik naar het M2 mocht en heb dit echt heel voorzichtig en serieus aangepakt. Verder vind ik mijn paardje prettiger lopen op trens dan op stang en trens dat heeft ook met mij te maken, moeite met de juiste dosering en hierdoor komt hij nogal terug, snel te diep, impuls verliezen etc. Maar ik oefen rustig door totdat we de juiste afstelling gevonden heb. Ben ook een beetje bang teveel aan de stangteugel te komen. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:49

welshfreak schreef:
Iedereen weet dat je vanaf een bepaald niveau op stang en trens mag beginnen rijden, maar hoe voelt jou paard rijtechnisch dan aan?
Net als met een gewoon trensje, goed voor elkaar en prettig in de aanleuning.
Heb je dit niet met een gewone trens moet je zeker níet met S&T gaan rijden

welshfreak schreef:
En welke oefeningen kent hij?
In elk geval alle M2 oefeningen.

welshfreak schreef:
Welke leeftijd is goed?
Laten we zeggen dat dit eerder niveau gebonden is. Sommige paarden zijn hier op 6 jarige leeftijd al aan toen, andere pas als ze 15 zijn Knipoog

welshfreak schreef:
En wat zijn de consequenties hier van?
Indien je paard hier goed op reageert heb je er voordelen aan... mijn paard bijv. wordt er mooier van in de hals, verder is hij netzo lekker te rijden op trens als op S&T, mijn voorkeur gaat nogsteeds naar de gewone trens.
Verder heb je pas echt consequenties bij verkeerd gebruik!! Het is dan ook niet voor niets iets wat pas vanaf het Z is toegestaan Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:06

Dank je voor de duidelijke uitleg _10_

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:15

Ik ben begonnen met de stang en trens toen ik al mijn punten in de M2 had en Z1 ging starten. Ik rijd niet altijd met stang en trens, eigenlijk alleen als ik les heb (en wedstrijd).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:18

Ik ben ermee begonnen toen ik Z1 mocht gaan starten. Ik kon niet wachten om te voelen hoe het zou zijn om met S&T te rijden. Het is best wel luxe maar inmiddels, wat jaren ervaring rijker, ben ik ervan overtuigd dat je pas écht rijkunstig gevoel hebt als je je paard gewoon op trensje kunt blijven rijden. Om die reden heb ik mijn S&T inmiddels aan de wilgen gehangen. Geen prikkeldraad meer bij mijn paard erin, maar gewoon fijn een dubbelgebroken watertrens. Inmiddels heb ik hem rijtechnisch zó fijn aan de teugelhulpen dat ik die eigenlijk amper nog hoef te geven...dus waarom zóu ik dan uberhaupt met S&T gaan rijden?

Bovendien...het is de nieuwste rage om zo lang mogelijk op trens te rijden (je mag tegenwoordige t/m ZZ-zwaar op trens rijden) en je krijgt meer 'respect' als je Z-oefeningen correct uitgevoerd op een trens laat zien (of je stangteugel moet half doorhangen volgens half bokt)...dus ik doe gewoon lekker mee aan die nieuwste rage.

Grapje natuurlijk! Ik doe het puur vanwege het eerst genoemde...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:20

Ik rij later ook liever door op een trens, geen hele ijzerwinkel er in als het niet hoeft.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:52

Ik ben nu net begonnen met stang en trens omdat ik Z1 startgerechtigd ben. Eerst heb ik een hoofdstel geleend van mijn instructrice om te kijken hoe het ging. En nu heb ik twee keer met mijn nieuwe hoofdstel gereden. Ik merk wel dat ik uit moet kijken dat ik niet heel voorzichtig gaan rijden en niet meer consequent/ duidelijk ben tegen mijn paard.
Verder hang ik het er vooral in omdat ik het heeel chique vind staan. Mijn paard heeft een vrij korte, rechte, smalle hals, die door training wel ronder en dikker is geworden maar aan front ontbreekt het nog steeds een beetje. Met stang en trens ziet het er dan toch een stukje mooier uit. De planning is wel dit vooral op wedstrijd te doen en thuis voornamelijk op een trensje te trainen.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:37

Ik vind rijden met S&T omdat het luxe of mooi staat een domme reden...waarom al dat ijzer in het paard zijn mond als het niet nodig is... Iedereen gaat zodra ze Z mogen rijden meteen een S&T kopen en gebruiken omdat je dat dan mag....onzin...ik heb veel meer respect voor een ruiter die lekker op een trens de Z door rijdt en de S&T gebruikt om in de training thuis de oefeningen teverbeteren dat dat ding er voor de show in hangt..echt onzin.
Dat is meestal ook 1 van de punten waarom ik bepaalde staigers weiger op ons bedrijf...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:32

Ik ben ook meteen met s&t gaan oefenen toen ik de punten bijna had voor het Z, puur omdat ik eht zelf graag wil leren. Inmiddels ben ik Z gestart, maar nog wel op trens omdat we nog moeten wennen. Ik vond mijn paard wel heel fijn in de aanleuning met S&T, maar de afstemming moet nog beter. Ik had overigens qua teugelhulpen geen echte problemen in de Z proeven, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Maar ik wil het graag leren, dus ik ga er straks wel weer mee trainen!

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:31

ik ben er mee begonnen toen ik m2 reed dit paard gaf duidelijk aan dat hij er aan toe was. Mijn vorige paard heb ik pas na 5 of 6 wedstrijden z1 op de s&t gereden. Is dus helemaal afhankelijk van wat het paard aangeeft. Als je nog wat moeite of problemen tegen komt op een gewone trens zou ik daar eerst verder mee puzzelen en dan pas over stappen. En meestal heeft je instructeur-trice ook wel een idee van wanneer je over kan stappen!
succes!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:35

marieke2 schreef:
Ik vind rijden met S&T omdat het luxe of mooi staat een domme reden...waarom al dat ijzer in het paard zijn mond als het niet nodig is... Iedereen gaat zodra ze Z mogen rijden meteen een S&T kopen en gebruiken omdat je dat dan mag....onzin...ik heb veel meer respect voor een ruiter die lekker op een trens de Z door rijdt en de S&T gebruikt om in de training thuis de oefeningen teverbeteren dat dat ding er voor de show in hangt..echt onzin.
Dat is meestal ook 1 van de punten waarom ik bepaalde staigers weiger op ons bedrijf...

en dat was niet haar reden....
andere reden, maar ok een bijzaak niks mis mee
s&t staat ook erg mooi Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:15

Zelf leren is natuurlijk ook een belangrijke rede. Als je nog nooit Z hebt gereden wil je graag met stang en trens leren rijden. En het lijkt me ook dat je wilt uitproberen of je paard er fijner op gaat lopen, want dat hoor je toch ook wel geregeld. Ik merk inmiddels al wel dat die van mij écht iets mooier in de oprichting wordt, zonder dat ik daar verder iets voor hoef te doen. Met een trens was dat ook wel goed maar met die S&T gaat het net ietsje makkelijk. Hij blijft daarmee ook mooier in de aanleuning als ik hem iets terug wil zetten op het achterbeen. Op een trens ging hij dan voor iets uit mijn hand klimmen en kwam hij net te ver voor de loodlijn. En dat terwijl de stangteugel nog constant in een klein boogje hangt.
Verder is het rijden gewoon zoals anders, alleen de afstemming is idd soms nog wat lastig, in een zijgang of met schakelen. Zal wel ook een kwestie van wennen zijn. Ik denk ook niet dat ik na 4-5 keer kan bepalen waar ik fijner op rijdt, en wat ik in de toekomst het meeste ga gebruiken.
Als hij op een trens uiteindelijk fijner blijft te zijn dan op S&T ga ik uiteraard weer op trens rijden.