Paard reageert niet goed op het bit, ander bit of .. ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pompiedom90

Paard reageert niet goed op het bit, ander bit of .. ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:03

Ik heb het gevoel dat mijn pony vaak niet goed reageert op het bit.
Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens, heb er ook bitringen om hangen.
Zowel in de bak (binnen/buiten) als langs de weg en in het bos, maar dan wel veel meer en vooral langs de weg en in het bos.

Wat ze dan doet is laat reageren op teugelhulpen, of bijna niet/amper reageren op teugelhulpen. Als je aan het stappen bent gaat het allemaal prima, maar zodra je aandraaft en laat staan aangaloppeerd is het gelijk een heel snelle/ongecontroleerde draf of galop. Ze reageert dan ook echt niet op teugelhulpen, ik moet echt zwaar achterover gaan zitten en met een stemhulp lukt het vaak wel maar het is zeer iritand.

Het laatste puntje is de nageeflijkheid, ze is zoiezo pas na een 20 min-30 min echt los en dan kan je wat nageeflijk/rond gaan rijden. Dit ook weer heel lastig want ik heb gewoon het idee dat ze amper reageert op het bitje.

Nou en dan nog als laatste Tong uitsteken
Ik heb altijd gehoord dat een dubbelgebroken watertrens bit een erg licht bitje is, ik bedoel een minder 'scherpe' werking dan een gewone bustrens bit ( enkel of dubbel ) maar dat zoiezo een dubbelgebroken al een wat lichtere inwerking heeft. Is dit zo?

Wat vinden jullie? Moet ik met een ander bit gaan rijden? (Zo ja, welk bit? Bustrens, enkel of dubbelgebroken?)
Of lig het aan iets anders? (Let op! Ik heb les, mijn instructrice zegt een ander bit en dat ik even moet kijken welke. Ik heb zelf ook het gevoel dat het aan het bitje ligt.) Maar welk bit?

Malin

Re: Paard reageert niet goed op het bit, ander bit of .. ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:10

Een dubbelgebroken trens is idd een licht bit. JE zou eerst eens enkelgebroken kunnen proberen, of een bit dat wat dunner is (watertrensen zijn vaak wat aan de dikke kant). ALs je dat te snel vindt gaan kan je ook een bit met rubber er omheen proberen. (Ik zou persoonlijk voor een enkelgebroken gaan, en als dat niet lukt misschien 'n dikke stang - maar ja, ik ken jou paardje niet, heb je niet zien rijden, dus weet niet hoe zinnig dit advies is :S)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:07

Mijn verzorg IJslanders deed dat ook niet, maar nu hebben we met hackmore geprobeerd, en dat rijd veel beter! Hij sleurt me nu niet de stal meer in

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:10

Als jij het bit als rem moet gebruiken klopt er rijtechnisch al iets niet. Een scherper bit zou een oplossing kunnen zijn, maar dat niet alleen. Heb je les?

De zoektocht naar een geschikt bit voor je paard kan lang en ook erg kostbaar worden. Je hebt nu een heel zacht bit, ik zou je willen adviseren om eens te kijken naar een Myler comfort snaffle. Veel adressen die Mylers verkopen bieden aan om het bit eerst uit te proberen voordat je het koopt (het is namelijk best wel prijzig) zodat je niet met kosten komt te zitten als het bit voor je paard niet werkt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:39

Je kan het bit op de juiste maat en ligging contoleren. Een enkel gebroken trens is over het algemeen al voldoende. Je geeft weinig info over jezelf.

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je het probleem niet moet oplossen met een bit, maar met de manier van rijden.

De situaties die je aangeeft hebben nauwelijks iets met het bit te maken (tenzij het echt verkeerd zit), maar hebben alle te maken met rijtechniek, dus goed zitten, eerlijke handen (dat kan pas na goed zitten). Overgangen naar een hogere gang met de symptomen die je beschrijft, zijn typische rijfouten. Dat is geen verwijt, als je iets niet beheerst, kan je het ook niet van je paard vragen en verlangen. Met een ander bit los je dit probleem niet op. Investeer in goed zitten en doe met het paard ontspannings- en losmaakoefeningen. Dat is standaard kost die beschreven staat op bokt.

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:41

Als ik jou was zou ik eens een tandarts laten langskomen.

Mijn pony nam haar bit ook niet aan (geen enkel bit eigenlijk), een 14-tal dagen na de tandarts begon ik wel degelijk een verandering te merken (je moet natuurlijk geen mirakels verwachten) en nu loopt ze prima!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:00

Als je naast het paard staat kan je heel eenvoudig controleren of het paard problemen met de nek en/of kaak heeft, ook kan je redelijk eenvoudig controleren of het paard een gebitsprobleem heeft. Ook kan je zo controleren of het bit past en goed ligt. Op die manier sluit je discomfort of pijn bij het paard uit. Ik zou ook aan beide zijden van het borstbeen (achter de ellebogen) kijken, waar de singel aansluit goed ligt en of het paard daar geen pijn heeft (huidplooi?), en bij de schouder de ligging van het zadel, dito bij de schoft en of het zadel niet verder dan de rug (dus niet verder dan de wervel met de laatste rib, anders zit je op de lendestreek). Dit is bij ons een standaard procedure, die nauwelijks tijd kost en problemen voorkomt. Als je niet weet hoe je dit moet controleren, dan is het verstandig om het aan iemand te vragen die dat wel weet. Als dit allemaal in orde is, dan kun je er vanuitgaan dat het paard nog niet goed bereden wordt. Het paard moet oefeningen doen om te verbeteren, de ruiter dito.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:07

Meer met je been rijden en juist uit de mond blijven!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:35

Goofy44 schreef:
Je kan het bit op de juiste maat en ligging contoleren. Een enkel gebroken trens is over het algemeen al voldoende. Je geeft weinig info over jezelf.

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je het probleem niet moet oplossen met een bit, maar met de manier van rijden.

De situaties die je aangeeft hebben nauwelijks iets met het bit te maken (tenzij het echt verkeerd zit), maar hebben alle te maken met rijtechniek, dus goed zitten, eerlijke handen (dat kan pas na goed zitten). Overgangen naar een hogere gang met de symptomen die je beschrijft, zijn typische rijfouten. Dat is geen verwijt, als je iets niet beheerst, kan je het ook niet van je paard vragen en verlangen. Met een ander bit los je dit probleem niet op. Investeer in goed zitten en doe met het paard ontspannings- en losmaakoefeningen. Dat is standaard kost die beschreven staat op bokt.

Hier kan ik mij allemaal in vinden, want als je pony is beleerd door iemand die veel met houding en zit heeft gereden, dan krijg je problemen als je met de teugels gaat werken, want als je aan een teugel trekt gaat je gewicht naar de andere kant zodat je pony denkt dat je dus naar de kant wilt die je met je gewicht aan geeft, en niet de kant die je met je hand aangeeft. Het is een rijtechnische fout. les nemen dan van iemand die er rijtechnisch iets meer van weet. Succes.