Bitvoorkeur van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Bitvoorkeur van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 10:33

Hallo allemaal,

Ik gebruik binnen tijdens de training een enkel gebroken bustrens en tijdens het buitenrijden een gewoon stangbitje met kinketting. Bij mijn weten is de stang toch een scherper bit dan de trens, maar mijn paard lijkt de voorkeur te hebben voor de stang. Bij het optuigen neemt ze de stang zo aan en bij de trens doet ze moeilijk bijvoorbeeld. Tijdens het rijden lijkt ze het ook prettiger te vinden en wordt ze sneller nageeflijk en probeert ze er minder onderuit te komen (hoofd omlaag gooien).

De stang heeft een scherpere werking, maar ze reageert er wel beter op. Zijn er meer mensen bij wiens paard ze dit herkennen of is dit vreemd? Het liefst rijd ik haar toch met een zo licht mogelijk bit, maar als een scherper bit beter werkt, wat zouden jullie doen?

_Nicky

Re: Bitvoorkeur van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:48

Ik zou een dubbelgebroken trens of een ongebroken trens aanschaffen. Ik denk dat je paard de inwerking van een enkelgebroken trens niet prettig vindt.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:51

dubbelgebroken bij de jonge paarden. En bij mijn 7jarige een dikke watertrens.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:50

Ik gebruik een dubbelgebroken watertrens en apart van elkaar draaiende stukken. Volgens van Dr. Robart iod. Daar reageert ze fijn op.

Ik heb ook wel eens met een scherper bit gereden, maar dat vond ik niet echt fijn. Ze ging er regelmatig tegenin en ik voelde me daar een beetje schuldig over.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:49

Ik rijd met een africhtingsstang, omdat het paard op een normaal trensje niet te rijden is en je helemaal niks te zeggen hebt. T'is dan wel een dekhengst van 650 kilo die in de sport loopt en ja, ik heb ruime ervaring met diverse paarden en bitten, dus stangetje hangt er niet voor niets in en paard is in principe op de pinken te rijden, behalve als hij afgaat of op wedstrijd loopt, dan heb ik gewoon een bitje nodig wat beter inwerkt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:35

Een stang hoeft niet perse strenger in te werken. Hij kan namelijk niet dubbel in de mond, sommige paarden vinden dat prettiger Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:09

@ Starbreeze: Ben je dan niet meteen een 'dierenbeul' als je met een stang rijdt? Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

@ _Nicky: Dubbelgebroken trens vormt dus als ik het goed begrijp geen 'punt' tegen het gehemelte als je druk op de teugels zet? (Ik had mijzelf ook al eens bedacht dat ze dat wellicht niet prettig vindt...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:12

Iets met hefboom werkt strenger in

Maar als we dan naar de mondstukken opzich gaan kijken is ongebroken het vriendelijkste.
Veel mensen noemen dat onterecht een stang, maar is het niet.

Enkel gebroken drukt heel snel tegen het gehemelte. En heeft daarbij een notenkraker effect.

Dubbelgebroken is daarom weer vriendelijker dan enkel.

runningkawa schreef:
De werking van gewone trenzen

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:18

Dank je Runningkawa! Het kan dus gewoon heel goed zijn dat ze last heeft van het type bit. Is er nog belangrijk verschil tussen de dressuurmatige uitwerking van een dubbel gebroken bit en een ongebroken bit? Naar mijn idee nodigt de dubbel gebroken variant door de bewegelijkheid ervan eerder uit tot nageeflijkheid?

Even tussendoor: kun je bij een goede ruitersportzaak bitten uitproberen? Om nu zomaar in het wilde weg veel geld eraan uit te geven vind ik ook zoiets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:21

Vaak kan dat wel Lachen
Al zijn ze in rvs uitvoering niet zo duur Lachen

Bij het ene paard zal de beweeglijkheid idd uitnodig voor nageeflijkheid.
De ander vind het niks en kruipt bijv achter het bit. Dat deed kawa vroeger. die Durfde alleen maar de hand te volgen op een ongebroken trens.
Dubbel gebroken gaat nu ook wel, enkel gebroken vind hij echt helemaal verschrikkelijk.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:23

K&K bitten kan je geloof ik een weekje op proef nemen. Myler dacht ik ook.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:27

Mijn shetlander werd gereden met een trens en gemend met een liverpool. Met de liverpool loopt ie uit zichzelf nageeflijk zonder druk, met de trens loopt ie nooit nageeflijk.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:31

Mijn verzorgpony reed eerst met zo`n dubbelgebroken watertrens, maar ze negeerde de teugelhulpen teveel. Sinds we met zo`n trens rijden met appeltjessmaak accepteert ze het bit nu veel beter! Lachen Kleine kneepjes zijn voldoende en sindsdien is ze veel braver.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:48

Jana_en_Ik schreef:
@ Starbreeze: Ben je dan niet meteen een 'dierenbeul' als je met een stang rijdt? Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Ik hoop het niet want wat was ik dan toen ik met Stang EN Trens reed Haha!

Ik heb ook goede ervaringen met de sprenger en myler bitten, misschien komt het bij jouw paard gewoon erg nauw omdat hij een smal mondje heeft (had die van mij ook). Als je dan een te breed tussenstukje hebt bij dubbelgebroken komen de schakels op de lagen terecht en dat doet pijn. Bij Myler en Sprenger K en K ultra bitten zijn de tussenstukjes smaller.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:57

Neeeee dierenbeul ben je als je er niet mee om ken gaan he Haha!

Ik rijd met een dubbelgebroken bitje, gewoon omdat ik dat fijn vind rijden omdat nemo er heel goed op reageert

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:04

Mijn paard heeft dus ook een heel duidelijke voorkeur, ik heb het echt geprobeerd om hem met een gewone trens te rijden (meerdere modellen) maar hij blijft klieren en niet goed reageren. Ik hang de correctiestang erin en alles is over....en niet omdat ie nu gedwongen wordt, want hij is hardstikke licht in de hand en ik hoef er weinig tot niets mee te doen maar hier loopt ie gewoon het fijnst op!

Ik trek me niets aan van wat een ander ervan vind en rij er vrolijk mee door!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:09

Mijn paard heeft haar voorkeur op een dubbelgebroken bustrens gezet.

Ze is ingereden met een ongebroken trens en heeft daar nogal wat trauma's aan overgehouden. Zo erg dat ze iedere keer het bit beetpakte en ging rennen. (het inrijden is niet door mijzelf gedaan, maar door de vorige eigenaar)

Ik ben naar een bit gaan zoeken dat ze wel prettig vond en ben dus uitgekomen bij de dubbelgebroken bustrens.

Een enkelgebroken bustrens vond ze niet prettig, ik denk om het notenkraker effect, want ze ging ermee met haar mond open lopen.

En van een enkelgebroken watertrens is ze wel eens helemaal over de rooie gegaan. (en dat alleen al bij het indoen, verder deed ik nog niets)

Verder zijn we sinds kort begonnen met een beetje mennen en daarvoor hebben we een liverpool met tongboog gekocht. (we wilden haar geen rechte geven vanwege de "stang" van het inrijden en omdat ze het naar onze mening niet fijn vind als een bit op haar tong drukt. )
En die doet ze ook goed aannemen. We gebruiken hem op dit moment op de bitringen, dus zonder de hefboomwerking.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:34

xEsther schreef:
Mijn verzorgpony reed eerst met zo`n dubbelgebroken watertrens, maar ze negeerde de teugelhulpen teveel. Sinds we met zo`n trens rijden met appeltjessmaak accepteert ze het bit nu veel beter! Lachen Kleine kneepjes zijn voldoende en sindsdien is ze veel braver.

Wow! Ze hebben tegenwoordig ook vanalles!

Nu we het type bit met het al dan niet nageeflijk krijgen hebben gecombineerd wil ik even mijn andere 'probleempje' hierbij voegen. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=815317&hilit=

Ze komt van alleen op de stang rijden, naar stang buiten en trens binnen. Misschien werpt de situatie nog een ander licht op het geheel.

*komt erachter dat er toch wel veeel meer bij een bit komt kijken en wordt nieuwsgierig Clown*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:38

appeltjessmaak hebben ze volgens mij al jaren.

Mijn paard geeft toch de voorkeur aan geen bit. Hij gooit direcht zijn tong er uit (hij heeft geen last van zijn rug) waardoor zijn nek en rug uit eindelijk toch heel onrustig worden. Zonder bit houdt hij zijn tong binnen en is zijn hals veel rustiger, bovendien is hij dan makkelijker ontspannen te krijgen en te rijden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:40

Ik zou dan eerder gaan voor een ongebroken trens Lachen

Het hoeft overigens niet zo te zijn dat de bitten die vaak 'scherp' worden genoemd per definitie zielig zijn voor je paard. Ik heb me bijvoorbeeld altijd laten vertellen dat een dik bit zacht is, en een dun bit scherp. Totdat ik mijn huidige paard kocht. Hij is namelijk helemaal geen fan van dikke bitten. Ik begon hem te rijden met gewoon een dubbelgebroken trens van 21 mm, dit nam hij helemaal niet aan. Dan maar een 18 cm, maar ook hier liep hij niet lekker op. Uiteindelijk heb ik een aurigan onderlegtrens van K&K geprobeerd, en ja hoor... op het bit waarvan ik altijd vond dat het scherp was, omdat het zo dun is, loopt hij het lekkerst Lachen

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:13

Mijn paard loopt op een Utrechts stangbit, anders is ze niet te houden tijdens het rijden. Heb het ook geprobeerd met een gewoon trensbit, maar daar moest ze niks van hebben.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:14

Een dubbelgebroken bustrens bij mijn pony en bij paard een dikke enkelgebroken watertrens.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:50

Comotu loopt het fijnst met de hack. Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:53

Bij elk paard weer anders denk ik.. Mijn merrie loopt heel fijn op een dubbelgebroken watertrens met een bol middenstukje. Ze zou nog iets beter stuurbaar mogen zijn, maar qua nageeflijkheid vind ik het wel prima zo. Vanuit hier wil ik het weer uitnbouwen.

Andere paarden van ons lopen respectievelijk op een enkelgebroken watertrens en een kneveltrensje..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:55

Bitloos