Meerdere malen per week springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Meerdere malen per week springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:12

Hallo iedereen,

Ik had eens een vraagje ivm belasting van mn merrie.
Lisanne loopt 24/24u op de wei, samen met haar veulen (3 maand oud) en nog enkele andere paarden.
Sinds het veulen 1 maand oud is, rijdt mn bijrijdster terug op Lisanne. We zijn rustigaan begonnen, de eerste week enkel maar gestapt, met het veulen erbij. Rustig weer opgebouwd naar een lichte trainig van ongeveer 30-45minuten.
Nu hebben we de voorbije twee weken, ook eens per week een paar sprongetjes gelezen. Ook dit opgebouwd, balkjes draven, en het kruisje stond uiteindelijk iets van een 35cm in het midden, echt superlaag dus, gezien Lisanne eerder maar 2x onder de man gesprongen had. Deze week opnieuw, rustig aan wat stappen, draven, galopperen en op het laatste nog enkele sprongen (40-45cm).
In totaal springt ze ongeveer 8 à 10 lage sprongetjes.
Is dit iets wat meerdere malen per week zou mogen? Of is dit te belastend voor een paard?
Ze geeft absoluut niet aan moe te zijn, loopt nadien nog boordevol energie in de wei, en ze lijkt er ook enorm veel plezier in te hebben.

Het veulen lijkt me ook geen probleem, die staat meestal in een hoekje op de piste een beetje hooi te knabbelen, of ligt zelfs te slapen, als Lisanne aan het werk gaat.

Groetjes

Naima

Odysseus

Re: Meerdere malen per week springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:25

Zo te horen spring je niet intensief met je paard, voor een normale tot intensieve training wordt meestal als max. 2x in de week beschouwd.

Aangezien het bij jou nog vrij laag is, lijkt mij dat je gerust een keer extra kan pakken, maar dit verschilt natuurlijk per paard. Ik denk dat je dat zelf het beste kunt aanvoelen.

Als ik te vaak spring met mijn paard wordt ze sneller moe en vindt ze het ook minder leuk. Dan weet ik dat ik te vaak heb gesprongen, en minder ik weer. Knipoog
x

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:21

Ik zou niet al tevaak springen met het paard... zo blijft het voor je paard net zoleuk als voor jezelf!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:21

het kan wel, maar je moet wel blijven luisteren naar het paard. als zij aangeeft dat ze 2 keer springen per week goed vindt en het ook nog leuk vindt dan kan je het makkelijk doen. geeft ze aan dat ze 2 keer per week niet goed vindt of niet leuk vindt, maar je die ene keer springen nog even af, ze mag natuurlijk niet haar zin krijgen, en doe je de week daarop maar 1 keer springen. je moet zelf een beetje gaan kijken wat ze leuk vindt en wat ze kan. jullie springen ook niet hoof of intensief dus qua conditie en belasting moet dit kunnen, het ligt eraan of het paard het ook leuk vindt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:49

Ik zou toch de maximum van twee keer aanhouden, omdat het landen best wat klappen op het voorbeen geeft. Een paard weet niet wat wel of niet gezond voor hem is, dus eigen werklust is geen graadmeter.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 14:29

Ok, bedankt voor het advies iedereen.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:51

dat kan inderdaad best nog wel een keer meer plannen hoor! ik zit met mijn tuigertje ook nog in het begin van het leren springen! en spring ongeveer 3/4 keer in de week(niet alleen springen ook dressuur er doorheen)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:09

Ja,maar deze merrie heeft ook net een veulen gehad he, dat is misschien wel goed om even rustig aan op te bouwen, zeker als ze daarvoor nauwelijks gesprongen heeft.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:18

Inderdaad rustig opbouwen, als je niet intensief springt zal het ook niet erg zijn als je regelmatig een sprongetje neemt.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:54

ik zou niet te vaak springen, goed is het in ieder geval niet voor de voorbenen

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:57

ik spring 2a3 keer in de week en mijn paard lijkt er geen last van te hebben maar ik weet niet hoe het zit als je merrie een veulen heeft??

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:00

Hey,
Nogmaals bedankt voor de tips.
Ik heb besloten het op 1 tot 2 maal per week te houden, en dat zelfs niet alle weken. Intensief springen doen we niet, en het zijn ook geen zware trainingen. De merrie laat goed weten wanneer ze moe is, en er zal ook nooit meer gevraagd dan wat ze aan kan Lachen
Vorige week heeft ze 1x springles gehad, en deze week is er niet mee gesprongen.

Het veulen lijkt geen probleem te zijn. De merrie is in uitstekende conditie.
http://www.larosteehoeve.be/000028.jpg => een voorbeeldje van hoe hoog de sprongen maximum worden (ps: is mn bijrijdster, en voor een degelijk springzadel ipv boomloos wordt gezorgd)

Groetjes

Naima