Dressuur met een tuigpaard gefokte merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Dressuur met een tuigpaard gefokte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:47

Doordat mijn eigen paardje ook een dagje ouder wordt, snuffel ik wel eens op internet om te kijken wat er te vinden is voor mijn budget en eisen/wensen...(jong paard, dressuur en braaf)

Nu zag ik laatst een allerliefst en mooi paardje te koop staan. Ze werd aangeboden als dressuurpaard wat los ook een mooi sprongetje maakt (wordt momenteel ingereden). Prachtige foto's en filmpje natuurlijk. Ik kende de afstamming niet en heb info gevraagd. Nu blijkt ze tuigpaard gefokt te zijn (SirexBalmoral). Maar dat is op de foto's en film echt niet te zien aan de bewegingen/houding. Als ik haar echt zou willen kopen, ga ik haar natuurlijk bezichtingen en alle zaken meer.
Ondanks dat je het aan haar bewegingen en houding los niet ziet, is en blijft ze tuigpaard gefokt.
Zou je daar goed dressuur mee kunnen rijden onder het zadel? Ik heb absoluut geen ervaring met tuigpaarden... Ik weet dat Gelderse ook vaak tuig en rijpaard zijn....De stal die haar te koop aanbied "zegt" (leuk, verkooppraatjes...)dat ze 3 heerlijke gangen heeft en een goed lijf voor dressuurwerk...

Cassidy

Re: Dressuur met een tuigpaard gefokte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:49

Ja hoor, een tuigpaard gefokt paard hoeft er niet als tuigpaard uit te zien.

En uiteindelijk zal het er helemaal aan liggen hoe hoog je wilt eindigen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:50

Er loopt een nederlands gefokt tuigpaard mee in de grand-prix onder een franse amazone, dus no-problemo lijkt mij.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:51

Er zijn genoeg "tuiger" achtige ver gekomen in de dressuursport, daar is echt niets mis mee hoor....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:02

sowieso kan je imo met elk ras wat bereiken in de dressuur... kijk naar de reuzen waarmee sherwood start Knipoog Of Taco e.d.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:06

Ik heb tot nu toe nog niet veel positieve ervaringen met tuigpaarden onder het zadel (ik vind ze vaak erg ongemakkelijk zitten en de bouw is ook anders bij meer typische tuigpaarden) maar zoals chantjuh al zei, je kunt met elk soort paard/ras wel iets bereiken. Ik weet niet hoe hoog jij je lat legt?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:08

Wij hebben een volle tuiger
Hij loopt:
* M2 dressuur
* L springen
* L SGW
* ZZ mennen
* Z vaardigheid
* klasse 3 samengesteld mennen.

Kortom een super veelzijdig paard.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:17

Ik heb zelf een tuiger (gelders) en die kan super bewegen en ook goed springen dus ze kunnen het gewoon wel goed ik weet niet hoe hoog je wilt gaan rijden maar alles valt te leren zeker bij zo'n jong paard wie jij beschreef
succes met je zoektocht!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:18

Onyx88 schreef:
Ik heb tot nu toe nog niet veel positieve ervaringen met tuigpaarden onder het zadel (ik vind ze vaak erg ongemakkelijk zitten en de bouw is ook anders bij meer typische tuigpaarden) maar zoals chantjuh al zei, je kunt met elk soort paard/ras wel iets bereiken. Ik weet niet hoe hoog jij je lat legt?

Ik rij weleens op manege paarden voor de afwisseling... en de laatste twee zijn toevalligtuigers geweest. Als je het opgooien eenmaal onder de knie hebt kan je er imo prima mee dressuuren. (heb zelfs foto's van de zwarte onderin mijn profiel staan, dat is een tuiger èn een manege paard... en ik moet bekennen zo slecht ziet het er niet eens uit Clown ) Heb ook met haar gesprongen, ging ook prima... wel wat hoog af en toe Clown

http://i16.photobucket.com/albums/b26/c ... 0023-1.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b26/c ... 0013-1.jpg

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:27

Hahaha, misschien moet ik eerst dat opgooien dan eens leren uitzitten. Ik vind het echt !@#$ zitten Tong uitsteken Ik vind trouwens wel dat dat setje (roze/grijs) erg leuk staat op dat paard.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:32

Kan prima met een tuiger wedstrijden gaan rijden ik heb een Groninger ze toont soms ook als een tuiger je kan er prima in de dressuurmee rijden.
Het ligt natuurlijk wel altijd aan je zelf maar het kan best!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:34

bij ons in de magége is ook een tuiger en die behoort to de 3 moeilijk doorzitbare paarden in de manege, maar van deze 3 zit deze wel 't beste Vork snap je nog? Clown
ik zou 't doen, als je oogje erop gevallen is en het klikt dan zou ik ervoor gaan Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:52

Onyx88 schreef:
Hahaha, misschien moet ik eerst dat opgooien dan eens leren uitzitten. Ik vind het echt !@#$ zitten

Vertel mij wat... laatst een strandrit gemaakt met een ander manege paard, ook een tuiger... had er spierpijn van Clown

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:59

Kijk in mijn profiel Lachen *en dan de merrie* is ook een tuiger en ze doet het super.. We zijn pas gestart dus nog niet heel ver maar Thuis trainen we op M niveau en dat gaat prima....
Wat mijn ervaring is.. is dat je der wel even de tijd voor moet nemen ze aan te leren dat ze ontspannen over de rug gaan lopen.. Tuigers hebben toch vaak de neiging om die onderhals erop te zetten en dan de rug minder te gebruiken.. Maar als ej lekker lang/laag gaat rijden is dat er zo uit Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:21

Wow! Mooie merrie trouwens... ben verslaafd aan veel wit op een vos Clown

(off-topic Vork )

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:31

Ik rijd een klassiek type Groninger hengst van 1.70 en deze gooit echt niet hoog op, nu hebben de tuigers iets meer knieactie, maar ze zijn prima te rijden en hoe hoog je wilt komen in de sport ligt vaak aan de ruiter. Ik ken diverse tuigpaarden/groningers en gelderse paarden die Z geklasseerd zijn. Succes met je zoektocht!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:43

Zilverster bijvoorbeeld was behalve ereklasse tuigpaard ook GP dressuur.
Houding en oprichting hoef je in ieder geval geen moeite meer voor te doen, dat hebben ze van nature.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:17

Of je met een paard hoog in de dressuur kan eindigen in altijd de vraag. Ik ben op zich niet vies van tuiger/een flinke scheut tuigerbloed in een dressuurpaard. Ik ken verschillende (halve) tuigers die het heel goed doen in de dressuur. MAAR ik ken er ook een aantal die minder geschikt zijn. Sommige tuigers beschikken over een hele slechte stap en/of galop. En in de dressuur moet een paard wel beschikken over een goede stap en galop.

Nadeel is dat veel tuigers of paarden met tuiger/geldersbleod niet zo lekker zitten. Dat vraagt wel meer van jou als ruiter. Als je ze goed over de rug weet te krijgen gaan ze vanzelf beter zitten trouwens.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:50

XchantjuhX schreef:
Wow! Mooie merrie trouwens... ben verslaafd aan veel wit op een vos Clown

(off-topic Vork )

Dankje Lachen Ik ben der zelf ook verslaaft aan :p
Ze word a.s voorjaar gedekt *door Vitens* en ik hoop dus op Veel wit Tong uitsteken dat het een vosje word lijkt me duidelijk :p

Verder ben ik het er wel mee eens dat ze minder lekker zit al wen je der wel snel aan hoor en als je ze over de rug hebt lopen dan word het veel prettiger Lachen

Dat stukje over die galop kan ik me ook redelijk bij aansluiten.. Die van mij vind het ook heel erg moeilijk maar we zijn er heel hard mee aan het werk en er komt duidelijk verbetering..

Ik denk dat je bij een tuiger gwoon VEEL geduld moet hebben en niet alles gaat evensnel als bij een " normaal" je moet sommige dingen gwoon veel vaker herhalen..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:04

Ok. Veelal positieve berichten dus. Ik was een beetje bang voor de "actie in de achterbenen". Die gebruiken ze toch net anders dan een "normaal" dressuurpaard. Brengen ze die dan niet lastiger onder de massa?

Hoe hoog ik de lat leg? Tsja, ik ben wel ambitieus in wat ik doe, maar ik heb niet mijn zinnen gezet op het M of Z of zo. Meer op plezier en dan moet het paard toch ook wel de bouw mee hebben om een beetje mee te kunnen draaien.... En dan zien we wel waar het schip strand!

http://www.youtube.com/v/7PiFNy7T9-M Beetje slecht filmpje... Maar ze stond op marktplaats en ik vond haar wel een sprekend hoofdje hebben.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:13

Mijn tuigertje heb ik net een heerlijk lesje op gereden op Z2 nivo.
Helaas kan ik hem niet uitbrengen meer in de sport vanwege zijn karakter.
Doorzitten is op veel tuigers bijna niet te doen.

Springen kunnen ze vaak ook heel goed.

Met de afstamming Sire x Balmoral zit je al wel op een min hackney persentage van 37,50%
Mijn eigen tuiger voert 18% hackney en staat meer in het gelders type dan in het tuigpaard type.

Ik heb helaas geen resente rij foto's

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 09:21

Springen kunnen ze vaak ook heel goed.
>> Klop! Er stond bij dat ze vrij al een mooie sprong liet zien.

Met de afstamming Sire x Balmoral zit je al wel op een min hackney persentage van 37,50%
Mijn eigen tuiger voert 18% hackney en staat meer in het gelders type dan in het tuigpaard type.
>> Sorry, ben een echte leek. Maar wat bedoel je hiermee? Hoe meer Hackney hoe meer de bewegingen van een Hackney/tuiger? (ik weet gelukkig wel wat een Hackney is Bloos dat scheelt weer iets aan uitleg!)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:44

Heb zowel hackney als tuiger gereden en ik vind de beenactie op het filmpje (wat ik ervan kan zien) absoluut niet storend voor de dressuursport. Van wat ik kan zien is het een mooi gelijnd paard. Ben benieuwd wat je gaat doen...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:56

Susan Bouwman rijdt momenteel een ruin van Droomwals in het Z1, en dat gaat echt super. Ze heeft met dat paard ook voorgereden tijdens het trainersseminar, Johan Hamminga is er helemaal wild van!
En dit is écht een tuigpaard, als je 'm losgooit gaat de staart erop en zweeft ie!
Is niet een simpele qua karakter, daarom hebben ze er destijds geen karretje achter geknoopt maar zijn ze erop gaan zitten. Het paard is nog jong, maar het lijkt erop dat ie ook wel eens heel geschikt zou kunnen zijn voor het hogere werk, hij heeft iig ook een goede galop.

Tuigpaarden hebben een meer verticale hals dan de meeste rijpaarden, en gooien vaak hoger op omdat ze meer knieactie hebben.
Verder zie ik persoonlijk liever een goed gereden tuiger in de dressuurring dan een goed gereden engels volbloed om maar even een voorbeeld te geven. Las ooit eens ergens 'een goed tuigpaard weet dat 'ie mooi is', en dat is imo absoluut waar, die paarden hebben gewoon een stukje show en trots meegekregen.
Er zijn genoeg vooroordelen over tuigers in de dressuursport (net als bij Friezen, arabieren, schimmels, vossen en weet ik wat allemaal niet) maar als het paard je aanstaat, ga er gewoon heen, rij een rondje en kijk of je er wat mee kunt, maar beoordeel het beestje niet op haar afstamming (velen zullen dat namelijk wel doen, helaas) De bewegingsvorm moet je aan wennen, niet iedereen vind dat prettig. Nageven (ook met een verticalere hals) is gewoon een kwestie van goed trainen, zo'n hals kan je juist als je wat hoger komt ook voordeel opleveren omdat ze wat gemakkelijker front maken. Kijk even extra of het paard een beetje makkelijk/goed galoppeert.

Hackney's hebben weer een iets andere bewegingsvorm dan 'gewone Nederlanse' tuigpaarden. Een hackney heeft meer knieactie, trekte de voetjes verder van de vloer, maar bedekt minder grond (maakt hogere maar kortere passen om het zo maar even te stellen) In de dressuursport kun je dus beter een paard hebben met minder hackney trekjes. Vaak zijn echte hackney's ook behoorlijk heet in het hoofd.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:15

Er staat nu een nieuwe foto van haar op marktplaats, dat ze draaft onder het zadel. Je ziet dus echt niet dat het een tuiger is. Ze heeft net een iets antiekere kont, maar ja....Galop weet ik niet, dat is ook niet echt duidelijk op het filmpje te zien...

Ik zit nu zo moeilijk..... Mijn eigen paardje is 15 en we zijn bang dat het niveau van nu haar over een tijdje teveel wordt. Een kennis heeft interesse in haar, zodat ik een jong paard zou kunnen kopen.... Deze tuiger was de eerste waar ik "een klik" mee voelde (afgaand op de advertentie en foto's natuurlijk) en ze staat nog steeds te koop. Ik heb het erg moeilijk met de beslissing mijn eigen paardje weg te doen. Ik ga daarom denk ik toch maar eens kijken naar dit paard (en eventueel anderen). Klinkt misschien stom, maar ik denk dat ik het fijner vind om alvast een ander paard te hebben (en er aan te wennen) en dan rustig een goed tehuis zoeken voor mijn oude maatje....