Ziet paard meer aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Ziet paard meer aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:29

Ik dacht ergens eens gehoord te hebben dat een paard een stuk(je) minder ziet wanneer hij netjes ontspannen aan de teugel loopt (of zowiezo hoofd laag heeft).

Kan iemand me daar wat duidelijk over geven?
Dus geen dingen van 'ik denk dat..', maar echte feiten! Knipoog

Concorde

Re: Ziet paard meer aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:42

Heb ooit voor een afstudeeropdracht een artikel geschreven over laag/diep/rond rijden. Kwam onder andere materiaal tegen met betrekking op het zicht van een paard, en een paard kijkt zeg maar over zijn neus/hoofdlijn. Als een paard iets wil zien dat ver weg is, zie je hem zijn hoofd omhoog doen, neus vooruit, omdat hij zo verder kan zien. Als een paard dus aan de teugel loopt is zijn zicht meer gefocussed richting grond. Wat er voor hem gebeurd ziet hij wazig.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:30

TAO-->RT-D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 02:30

maw een paard aan de teugel ziet minder als een sterre kijker

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 07:49

Concorde schreef:
Heb ooit voor een afstudeeropdracht een artikel geschreven over laag/diep/rond rijden. Kwam onder andere materiaal tegen met betrekking op het zicht van een paard, en een paard kijkt zeg maar over zijn neus/hoofdlijn. Als een paard iets wil zien dat ver weg is, zie je hem zijn hoofd omhoog doen, neus vooruit, omdat hij zo verder kan zien. Als een paard dus aan de teugel loopt is zijn zicht meer gefocussed richting grond. Wat er voor hem gebeurd ziet hij wazig.

Maar hij ziet dus inderdaad (een stuk?) minder dan wanneer hij z'n hoofd 'normaal' omhoog houd?
Dus zoude jonge paarden het dan niet extra moeilijk vinden laag te lopen, omdat ze dan ook nog eens een stuk minder zien?

(Zie net dat topic titel niet klopt.. 'meer' moet juist 'minder' zijn..)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:57

Hieronder een verwijzing naar een wetenschappelijk artikel over de zintuigen van het paard. Je vraag wordt erin beantwoord.

zie link:
Horse Perception

Het paard bepaalt het "totale plaatje" met "al zijn zintuigen", dus niet alleen ZIEN. Dat heeft invloed op het gedrag en de reacties van het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:02

@Goofy44, heel interessant artikel!!!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:59

Er heeft in bit ook zo eens iets gestaan dacht ik. Ga straks eens zoeken en er een foto van proberen te nemen aangezien ik geen scanner heb Knipoog. (als ik het terugvind uiteraard Bloos )

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:26

Ik heb het artikel gevonden, alleen het probleem is... Het is een vrij groot artikel en daarmee moet ik wel een stuk of 10 foto's trekken om alles erop te krijgen. (ik krijg hem er uiteraard wel in 2 stukjes op maar dan is de tekst niet leesbaar, wanneer de tekst leesbaar is zijn het echt maar kleine stukjes die ik kan trekken...) Dus misschien kan iemand anders het inscannen? Want anders wordt het vreselijk lastig om te lezen denk ik, en bovendien als ik hier zo 10 foto's plaats Nagelbijten / Gniffelen .

Het gaat over het artikel "Wat ziet een paard?" op p. 22-25 van Bit nr. 141 (februari 2007).

Als niemand het kan inscannen wil ik het ev. wel kort samenvatten ofzo Lachen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:53

Interessant onderwerp. Ik ga het bericht van Goofy ook even lezen Lachen

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:55

Ja het stond idd in het bit, en daar was de conclusie dat ze minder zagen als ze naar beneden liepen!
Ik ga ook even het artikel van Goofy lezen!

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:04

Ik meende dat een paard eigenlijk alleen maar bakzand ziet als hij nageeflijk loopt. ("aan de teugel" vind ik zo'n verschrikkelijke uitdrukking.....).
Probeer het zelf maar eens; Ga zelf eens met je neus naar beneden lopen, en draai je hoofd maar iets naar links. Doe dan je rechteroog dicht en je ziet wat een paard ziet met zijn linkeroog.
Doe dat ook met de andere kant.
En je ziet, het is niet veel wat je ziet....
Het vraagt dus ook wel vertrouwen, omdat het paard dus in feite halfblind door de bak gaat. (al heeft hij zijn andere zintuigen nog wel in gebruik)

Bij springen zie je dat de paarden veel meer met de neus naar voren lopen.
Daar zien ze dus veel meer, en dat scheelt strafpunten.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:06

ikje schreef:
Ik meende dat een paard eigenlijk alleen maar bakzand ziet als hij nageeflijk loopt. ("aan de teugel" vind ik zo'n verschrikkelijke uitdrukking.....).
Probeer het zelf maar eens; Ga zelf eens met je neus naar beneden lopen, en draai je hoofd maar iets naar links. Doe dan je rechteroog dicht en je ziet wat een paard ziet met zijn linkeroog.
Doe dat ook met de andere kant.
En je ziet, het is niet veel wat je ziet....
Volgens mij kan dat nooit hetzelfde zijn als wat je paard ziet. Misschien dat het je wel een beetje een "gevoel" geeft, dat wel.
ikje schreef:
Het vraagt dus ook wel vertrouwen, omdat het paard dus in feite halfblind door de bak gaat. (al heeft hij zijn andere zintuigen nog wel in gebruik)
Inderdaad dat vind ik ook Ja.
ikje schreef:
Bij springen zie je dat de paarden veel meer met de neus naar voren lopen.
Daar zien ze dus veel meer, en dat scheelt strafpunten.
Inderdaad, moesten ze niet omhoog kijken zien ze gewoon die hindernis veel te laat denk ik Nagelbijten / Gniffelen . En kunnen ze ook slecht de hoogte e.d. inschatten...

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:08

Germatje schreef:
Ja het stond idd in het bit, en daar was de conclusie dat ze minder zagen als ze naar beneden liepen!
Zeg maar gerust dat ze bijna niets zagen, buiten alleen een klein stukje van de grond voor hen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:12

De meeste paarden kijken een paar galopsprongen voor de sprong ook meestal met de neus naar voren gericht om de afstand en hoogte beter te kunnen inschatten.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:03

Klopt dat een paard minder ziet, en bij de LDR trainingsmethode ziet het allen z'n eigen voorbenen.

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:36

Maar dan moet het paard je wel vertrouwen als hij aan de teugel loopt, aangezien hij zelf zo weinig ziet en jij hem stuurt. Of heb ik dit fout?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:56

PUCKxIERO schreef:
Maar dan moet het paard je wel vertrouwen als hij aan de teugel loopt, aangezien hij zelf zo weinig ziet en jij hem stuurt. Of heb ik dit fout?
Nee, juist Ja. Daarom dat dwingen om een paard aan te teugel te krijgen (lees: handen breed en laag zetten, zagen e.d.) ook zo slecht is Scheve mond .

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:41

Ik ben het niet helemaal met Fiekhe eens..Als je je handen breed zet kan het ook uitnodigend zijn om lekker naar beneden te gaan en zijn spieren in zijn rug op te rekken (dit moet ik namelijk bij mijn pony doen, omdat hij rugproblemen heeft)... Zagen vind ik wel echt slecht!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:25

Een paard laat zich niet dwingen om "aan de teugel" te gaan. Ook is "aan de teugel" gaan iets anders als "aanleuning" en "nageeflijkheid". Deze zaken zijn niet af te dwingen en zijn onder bepaalde omstandigheden voor het paard fysiek en/of mentaal onmogelijk. Wat wij zien en voelen als een paard aan de teugel gaat, is heel iets anders als wat een paard ziet en ervaart als het aan de teugel gaat.