inrijden; paard alleen in de stap leren, rest doet hij vanze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

inrijden; paard alleen in de stap leren, rest doet hij vanze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:46

om te beginnen, sorry voor de vage titel, maar ik kon er niets beters (wat op 1 regel paste) van maken..

het zit zo; de vrouw die het paard inrijdt die ik straks ga rijden, zegt dat als zij het paard zonder zadel rijdt (zadel zonder ruiter erop kent hij wel), en ze hem sturen en stoppen in stap leert, dat hij de rest in draf en galop dan ook zo snapt, en dat heel makkelijk is..dat hij dan dus eigenlijk klaar is met inrijden.. maar voor een paard zijn draf en galop toch heel anders? hij heeft dan nog niet geleerd dat been ook overgang naar draf of galop kan betekenen, of welke hulpen welke galop aangeven..zelf heb ik nog nooit een paard ingereden, en ik ga zeker wel les nemen met dit jonge paard, maar ik vind het wel heel raar dat die vrouw het zo wil doen..dan is het eigenlijk maar half werk en de rest moet ik maar doen..wat vinden jullie? is het idd zo dat de rest heel makkelijk zal zijn als ze het in de stap kan?

groetjes merel

Zappa_Oud

Re: inrijden; paard alleen in de stap leren, rest doet hij vanze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:54

Mijn pony heb ik 5 weken geleden weg gebracht om zadelmak te maken. Ik wilde er zelf niet aan beginnen, omdat ik weet dat er zoveel aan te verpesten is.

Wat zij daar doen is allereerst beginnen met een longeersingel. Ze hangen er wat touwtjes aan om ervoor te zorgen dat hij gaat leren ontspannen in zijn rug (dit wordt natuurlijk wel eerst opgebouwd). Vervolgens hebben ze het zadeltje erop gelegd en hebben ze dat net zo lang getraind totdat hij ook met zadel ging ontspannen.
Op dit moment zijn ze bezig met het laten wennen aan gewicht op zijn rug. Er zit iemand op, maar mijn pony loopt nog steeds aan de longeerlijn. Langzaam aan werken ze naar de overgangen toe. De overgangen worden door de stemhulpen die gebruikt werden bij het longeren begeleid. Daarnaast gaat de ruiter steeds meer beenhulp en zithulp geven, zodat hij straks begrijpt wat er van hem verwacht wordt. Als dit allemaal goed gaat mag hij van de longeerlijn af.

Mijn pony was zadelmak als hij de drie gangen kon uitvoeren (dus stap, draf en galop) een volte kan maken en van hand kan veranderen in alle 3 de gangen. Daarna mag ik erop, maar ben ik de eerste twee weken sowieso onder hun begeleiding.

Iedereen noemt een paard/pony op een ander moment zadelmak. Ik denk alleen wel dat het belangrijk is dat een paard ook echt de overgangen leert te begrijpen. En dus niet alleen in stap wordt beleerd. Als je het dan toch zelf moet gaan doen, zorg dan in ieder geval dat je goede begeleiding hebt.

Sorry voor het lange verhaal. Hoop dat je er wat aan hebt.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:05

Nee, ben het er niet mee eens dat als een paard kan stappen met een ruiter dat ie dan klaar is.
Op dit moment beleer ik een pony die stappen met mij erop niet erg vind, maar in paniek raakt zodra hij moet drave. Hét voorbeeld dat je dus nog niet klaar bent met alleen stappen.
En idd, paard weet dan nog niet wat been betekend, wat terugkomen op zit/stem/teugelhulp is. En z'n evenwicht! Draven en galoperen met ruiter vergt veel meer evenwicht van het paard dan stappen.
Dus nee, het paard is nog niet klaar als ie alleen kan stappen met een ruiter. Zo zou ik geen paard af durven te leveren!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:54

nee precies, daar was ik dus al bang voor, dat ze bij draf en galop alsnog supergek gaan doen, lichtrijden van de ruiter zijn ze nog niet gewend enz..
nouja, en met stemhulpen enzo, het probleem is een beetje dat degene die zadelmak maakt dat op een NH manier doet..(dit is niet mijn keuze geweest) ze doet dus niets met stemhulpen, longeert niet enz enz, dit vind ik toch wel heel erg lastig..

Priscilla001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:51

Nee ik ben het hier ook niet mee eens, je bent absoluut niet klaar als je paardje met je kan stappen. Mijn paard vond in het begin overgangen heel moeilijk, hij was ook meer ontspannen in stap dan in de overige gangen. Echt vervelend vond hij de galop, gewoon omdat hij het moeilijk vond. Wij zijn trouwens ook begonnen met longeren eerst met longeersingel met touwtjes. Later het zadel erop en nog later ik erop aan de longe. Daarna ben ik begonnen met echt rijden, alle gangen, lichte stelling en buiging, voltes etc. Voorwaards-neerwaards rijden veel belonen en alles heel rustig opbouwen.

Groetjes
Priscilla

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:15

Stappen of draven en zeker galopperen zijn echt iets heel anders voor een paard. Beleren op NH-manier hoeft geen problemen op te leveren, ik heb er een aantal moeten doorrijden die zo waren beleerd maar daar zaten alle basisknoppen op.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:32

Ik vind ook dat dat paard niet 'ingereden' is...
Hij kan niet weten dat wanneer hij druk van jouw kuiten in zijn buik krijgt, hij moet gaan draven (misschien wel, maar die link is er vast nog niet). Het is het makkelijkst deze overgangen te leren door inderdaad eerst aan de longeerlijn de overgangen te laten maken met stemhulpen, om deze later te koppelen aan je beenhulpen, en daarna de stemhulpen minder te gaan gebruiken.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:26

inrijden is een breed begrip. de basisprincipe is wel, als de teugels terug genomen wordt moet het paard rustiger gaan lopen of zelfs een overgang maken. als je been geeft moet het paard naar voren. als naast dit de gehoorzaamheid ook goed is vinden sommige mensen al dat het paard ingereden is. deels klopt het wel.

paard zonder zadel inrijden??? doet ze dat?? lijkt me erg gevaarlijk.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 09:03

bedankt voor alle reacties!
ik ben gister eens een kijkje wezen nemen bij dit paard, was eral een tijdje niet geweest. ik wil er vanaf nu vaker heen gaan zodat ze mij alvast leert kennen en ik wat met haar kan oefenen. maar ik vond het wel raar, het zadel (dat we daar hadden gelegd om in te rijden) was weg, maar dat kan misschien op een andere plek liggen. maar het hoofdstel dat we voor werity gebruiken zat superdik onder spinnenwebben en het bit was eraf..je konb echt zien dat het in maanden niet meer gebruikt is. ik ben er nooit echt bijgeweest als die vrouw met werity aan het werk was, omdat ze niets meer liet horen als ze ging (zou ze eigenlijk doen, zodat ik erbij kon zijn). ik heb nu dus het idee dat ze die drie keer dat ze erop heeft gezeten, dus ook letterlijk alleen heeft gezeten, zopnder zadel en hoofdstel, gewoon iemand die hem aan halstertje vasthield..ik wil toch eens met de eigenaresse gaan overleggen, want dit noem ik geen inrijden..dit paard zou juist door iemand anders zadelmak gemaakt worden omdat ik hier nog geen ervaring in heb, dan zou ik hem verder doorrijden, met veel begeleiding..maar nu kan ik straks nog alles zelf gaan doen..
ow, sorry voor het lange verhaal! (en ik ben pas net 5 minuten wakker, dus hoop dat het een beetje klopt Knipoog )

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:36

op jouw avater te zien kun je aardig springen. waarom zou jij dat paard niet in kunnen rijden?? als je geen angst hebt kun je er best opklimmen evt. met goede begeleiding (niet die vrouw dus, aan je verhaal te horen). als het hoofdstel onder de spinnenwebben zit enzo denk ik dat ze gewoon niet gereden heeft. ook niet met een halstertje.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:11

op het paard op mijn avatar durf ik wel hoog te springen, (is mijn vorige verzorgpaard), maar eigenlijk ben ik zelf meer een dressuurmuts Tong uitsteken heb nog nooit officiële wedstrijden gereden, maar ik vind het wel heel leuk om te proberen een paard dingen bij te leren, daarom heb ik er ook heel veel zin in met dit paard te beginnen. mijn probleem is alleen een beetje dat ik soms aan mezelf twijfel, misschien kan ik het best, maar dan word ik toch bang dat ik het niet kaqn en niet goed genoeg ben..
maar in deze vrouw heb ik iig weinig vertrouwen..eigenaresse van dit paard heeft momenteel genoeg zorgen aan haar hoofd, over haar gezondheid, maar als dat minder is zal ik eens met haar overleggen..

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:15

Ik zou ook zeker mij vragen stellen bij deze mevrouw..het zou natuurlijk kunnen dat ze eigen zadel en hoofstel gebruikt.
Alleen erop zitten en een beetje stappen is zeker niet inrijden, en als het paard het kan in stap wil niet zeggen dat het in draf etc ook kan, de balans is heel anders de passen en het gewocht van de ruiter is totaal anders.
Als jezelf geen vertrouwen hebt in je eigen rijkunst om een paard in terijden moet je zoeken naar iemand die dat wel kan en dan het liefst iemand die een beetje dezelfde gedachte en rijstijl heeft als jezelf, zodat het voor het paard maar ook voor jou makkelijker is.