Mijn pony heb ik 5 weken geleden weg gebracht om zadelmak te maken. Ik wilde er zelf niet aan beginnen, omdat ik weet dat er zoveel aan te verpesten is.
Wat zij daar doen is allereerst beginnen met een longeersingel. Ze hangen er wat touwtjes aan om ervoor te zorgen dat hij gaat leren ontspannen in zijn rug (dit wordt natuurlijk wel eerst opgebouwd). Vervolgens hebben ze het zadeltje erop gelegd en hebben ze dat net zo lang getraind totdat hij ook met zadel ging ontspannen.
Op dit moment zijn ze bezig met het laten wennen aan gewicht op zijn rug. Er zit iemand op, maar mijn pony loopt nog steeds aan de longeerlijn. Langzaam aan werken ze naar de overgangen toe. De overgangen worden door de stemhulpen die gebruikt werden bij het longeren begeleid. Daarnaast gaat de ruiter steeds meer beenhulp en zithulp geven, zodat hij straks begrijpt wat er van hem verwacht wordt. Als dit allemaal goed gaat mag hij van de longeerlijn af.
Mijn pony was zadelmak als hij de drie gangen kon uitvoeren (dus stap, draf en galop) een volte kan maken en van hand kan veranderen in alle 3 de gangen. Daarna mag ik erop, maar ben ik de eerste twee weken sowieso onder hun begeleiding.
Iedereen noemt een paard/pony op een ander moment zadelmak. Ik denk alleen wel dat het belangrijk is dat een paard ook echt de overgangen leert te begrijpen. En dus niet alleen in stap wordt beleerd. Als je het dan toch zelf moet gaan doen, zorg dan in ieder geval dat je goede begeleiding hebt.
Sorry voor het lange verhaal. Hoop dat je er wat aan hebt.