Weer werken met 16 jarige haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyrella

Weer werken met 16 jarige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:52

Graag jullie advies in deze:
Mijn haflinger is 16 jaar oud. Zij is altijd recreatief bereden. Vooral afgelopen anderhalf jaar heb ik door omstandigheden weinig met haar gedaan. Ook heeft ze een blessure gehad (verdraaiing van het spronggewricht), waar ze nu vrijwel helemaal vanaf is. Ik ben nu het rijden weer aan het oppakken, gewoon weer buitenritjes maken. Nu vroeg ik me af, hoe pak ik het aan als ik wat meer dan alleen buitenritjes wil gaan doen en haar dus wat meer de dressuur richting op rijden. Kun je dat bij een 16 jarige oppakken of ben ik nu eigenlijk gewoon al een beetje laat.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Weer werken met 16 jarige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:26

Kun je gewoon rustig aan weer op gaan pakken hoor, geen probleem. Mits de lichamelijke conditie van het paard het (al) weer toelaat. Algemene conditie wel redelijk op orde weer, door de buitenritjes?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 14:36

In principe rijd ik nu om de dag. Maar omdat het overal zo nat is, stap ik vrij veel. Ben bang dat ze in de berm zal uitslieren in draf en vooral de galop en we weer met dat spronggewricht zitten.

Maar heb weleens gehoord dat veel stappen ook goed is en je voor conditie opbouwen niet persé veel hoeft te draven en galoperen.

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:27

Je kan (voor de afwisseling) ook je paard longeren.
Misschien doe je dit al, maar zo bouwde ik de conditie van me paardje op, en dat ging vrij snel!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:48

Cindyrella schreef:
Maar heb weleens gehoord dat veel stappen ook goed is en je voor conditie opbouwen niet persé veel hoeft te draven en galoperen.

Ja, dat heb ik ook vaker gehoord. Maar dan moet je wel flink doorstappen. Heb je geen bak tot je beschikking?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:55

Cindyrella schreef:

Klopt, van goed doorstappen krijgt je paard ook conditie en het risico op blessures is minder.
Vanwege het spronggewricht zou ik niet gaan longeren of veel voltes en bochten rijden. Je kan buiten al stappend wel een aantal dressuuroefeningetjes verzinnen. bv halthouden, pasje achterwaarts (eventueel heuvelafwaarts) varieren in je stapsnelheid, pasje wijken, schouderbinnenwaarts, hoogteverschillen opzoeken, etc.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:24

werken aan de hand om haar recht te maken en de juiste bespiering te laten krijgen en voor de lenigheid/coördinatie etc. Dat is ook mooi om weer te beginnen en kun je langzaam meer gaan rijden tot werk aan de hand alleen nog maar een warming-up is.

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:41

Met 16 jaar kan je gewoon nog beginnen, is denk ik niet te laat.
Zelf ken je jouwn paardje het beste , en je zult zeker merken of ze het aankan of niet. Als je rustig opbouwd, mag het eigenlijk geen probleem zijn.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:49

Zelf ben ik bezig met m'n 14 en 15jarige paarden (dat ene jaartje maakt natuurlijk niks uit) de beginselen van dressuur te leren. Hiervoor werden ze gebruikt om mee te mennen, en aangezien ik dat niet zie zitten, ben ik dressuurmatig begonnen. En het gaat echt super hoor, ik merk er echt niks van dat ze geen 3 meer zijn. Hoewel ze nog wel eens denken dat ze 3jaar zijn Knipoog

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:51

als je met die 16 jarige weer gaat beginnen dan wel rustig op bouwen