Beste manieren om paard terug te nemen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

Beste manieren om paard terug te nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:49

Heey,
Ik was vandaag dus buiten gaan rijden, en tja mijn paard was dus echt héél heet nadat we een stukje hadden gedraaft.. is ze meestal.
Nu gingen we daarna nog ff galoperen.. wil ze er tussenuit peren.
dus ik haar rustig terugnemen (teugels aannemen, achteroverzitten, beetje stemgebruik)
En soms gaat ze alleen maar harder..
Sommigen zegen dat ik r moet omtrekken, tja.. ik kan haar niet elke eker omtrekken lijkt mij, weet iemand hoe je het béste een paard goed kan terugnemen?
Of doe ik het gewoon goed en heb ik iets meer kracht nodig?

bvd Knipoog

ilse18

Re: Beste manieren om paard terug te nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:59

Het meest ideale is dat als jij een kleine ophouding geeft en wat terug gaat zitten dat je paard dan zonder problemen terug komt.
Dat is dus iets waar je moet op gaan trainen!
Tot die tijd, als het mogelijk is op een volte zetten, en zo rustig opvangen.
Maar wat je ook doet, zelf nooit vasthouden met je handen daar gaan ze alleen maar harder van lopen.
Dus probeer in ieder geval kleine ophoudingen te maken na elkaar, dus los vast los vast.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:01

Hoe neem je haar terug in de bak?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 18:30

Ook gewoon op die manier, maar in de bak is haar gedrag een stuk anders dan buiten, buiten vind ze het helemaal geweldig.. Bij de vorige verzorgster, die liet haar ook altijd gaan en dan ook echt gaan, en pas stoppen wanneer Jodine dat zei en niet dat meisje die erop reed.. dus i kdenk dat dat er ook mee te maken heeft.. dat ze gewoon denkt dat ze dat mag.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:26

Het beste kan je hem even laten gaan en dan weer terug nemen. Hoe harder je trekt hoe harder ze worden. Daarom laat ik ze even hun gang gaan en dan staan ze weer open voor instructies. Het paard mag best wat initiatief houden vindt ik, maar er altijd voor zorgen dat het overzichtelijk blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:20

Probeer niet achterover te gaan hangen, vaak zetten mensen dan hun handen vast waardoor paarden bijna altijd alleen nog maar harder gaan.
Op kracht krijg je het nooit voor elkaar, wel op snelheid van ophoudingen.

Als het een terugkomend probleem is (en je de ruimte hebt): ipv opvangen flink been bijgeven en doorgalopperen! Echt doorrijden totdat ze zelf langzamer gaat, en dan nog keer extra aansporen door te lopen. Pas overgang terugrijden als je echt zelf wil. Na dit aantal keer goed gedaan te hebben, zal ze merken dat ze alleen zichzelf ermee heeft omdat jij haar daarna aan het werk houdt.

Succes!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:22

Oke bedankt, ik heb al veel aan deze tips gehad Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:30

Op het strand bijvoorbeeld Knipoog Daar is bijna geen eind, en het mooie eraan is dat als ze ver doorgaat ook het hele eind terug moet! In 1x afgeleerd..!

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:20

ilse18 schreef:
Het meest ideale is dat als jij een kleine ophouding geeft en wat terug gaat zitten dat je paard dan zonder problemen terug komt.
Maar wat je ook doet, zelf nooit vasthouden met je handen daar gaan ze alleen maar harder van lopen.
Dus probeer in ieder geval kleine ophoudingen te maken na elkaar, dus los vast los vast.

Inderdaad, zo doe ik het ook altijd Vingers aflikken

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:52

Teskizaantje schreef:
ilse18 schreef:

Inderdaad, zo doe ik het ook altijd Vingers aflikken

Ja, dat had ik donderdag middag ook!
Ik reed met een les mee omdat een pony beweging moest hebben.
Want in plaats van dat het een lieve kleine witte pony was, was het een grote sterke draak!
Ik moest in galop en de instructrice zei tegen me dat ik in galop haar bij me moest houden, steeds ophouden zodat ze niet harder kan gaan.
En ik doe dat , ik ga wel achterover zitten en steeds los, vast , los, vast en ga maar door.
Maar ze ging gewoon nog harder!
Hoe kan ik haar dan terug krijgen als ze echt niet langzamer willen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:23

Op een kleine volte zeggen,gewoon been geven en heel handig zijn in je handen.Ophouding geven en weer los laten.

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:45

okee ik ga het proberen!
ik moet vanavond ook op een racebeest, dus dat ga ik doen Lachen
Bedankt

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:34

Ja, het ging wel goed met rijden gisteravond!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:08

Ik trek ze altijd rond... Of als het echt nodig is een schokje dus los-trek-los-trek
Wel zielig maarja, beter dan dat er iets heel engs gebeurd:O

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:43

Ooja Lachen

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:12

Als bij mij een pony er tussen uit wil gaan geef ik korte kneepjes in de buiten teugel en laat hem daarna weer ontspannen. Ook ga ik zwaar zitten en gebruik af en toe mijn stem. Als ik hem dan echt niet terug kijk zet ik hem op de volte ( alleen dat gaat wat minder buiten in het bos ofz. )

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:00

Op je zit. Rolleyes

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:32

ja, ik deed dat ook allemaal, maar ze ging toen nog harder !

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:33

Knijp je knieën es samen, zelf rustiger gaan licht rijden of heel zwaar gaan zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:55

Als je de controle echt behoorlijk kwijt bent, kun je het hoofd van het paard omtrekken. Dus naar links of naar rechts, net wat het best gaat, en het lichaam gewoon recht houden. Op deze manier "breek" (let op: het heeft niks met geweld of dierenmishandeling te maken.) je de kracht van het paard. Dat betekend dat het paard langzamer zal moeten gaan. Wat ook kan helpen om het paard te kalmeren, en z'n aandacht bij je te houden is in draf stukjes schouderbinnenwaarts en travers rijden. Hoop dat ik je hiermee helpen kan!

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:36

genoeg tips, die van mij pakt het bit in het bos. ik blijf gewoon rustig zitten en gebruik mijn stem

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:20

Zelf proberen te ontspannen en zeker niet met je benen gaan knijpen, dat is de grootste fout die er gemaakt word, het klemmen betekent voor het paard harder.
Ook nooit aan beide teugels trekken , de meeste pakken het bit vast en gaan gewoon lekker door,door de pijnprikkel die ze krijgen raken ze in paniek en blijven dus ook lopen.
Prober dus kalm te blijven en als het mogelijk is een volte te rijden, als daar geen ruimte voor is op een teugel proberen terug te nemen, dat kun je je paard heel goed aanleren.
Als je weet dat je paard zo iets doet zou ik zeker niet gaan galoperen, vind dat je onder alle omstandigheden zeler buiten je paard onder controle moet hebben, vluchten mag/moet kunnen , maar er met jou van door gaan mag dus niet, is een kwestie van respect en vertrouwen in mekaar hebben.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:06

Jotee schreef:
Knijp je knieën es samen, zelf rustiger gaan licht rijden of heel zwaar gaan zitten.

als je je knieën samen knijpt ga je benen aanspannen en gaan ze alleen maar harder, en lees hier ook veel over op de volte zetten, maar in het bos gaat dat een beetje moeilijk en de TS heeft het over het bos dus. Lachen

Ik probeer zelf ook altijd ophoudingen te maken en af en toe zet ik ze wel eens stil als ze echt onder me uit gaan lopen.