Ik geef sinds een kleine 3 maanden les aan een meisje op een C pony. Pony kwam op mijn werk omdat hij haar er steeds afgooide, ik moest hem rijden om te kijken of het aan de pony, of aan het meisje lag. Bij mij heeft ie het een keer geprobeerd daarbij heb ik hem aangepakt. Het meisje is onder mijn begeleiding weer rustig aan gaan rijden, en doet het nu goed.
Door veel schakelen geef ik haar weer het gevoel van controle over haar pony, en hij reageert daar super op. Het gaat inmiddels weer zo goed dat ze weer zelfstandig durft te rijden zonder dat ik erbij ben. In de les begint de pony zelfstandig het bit weer aan te nemen en eindelijk verdwijnt zijn onderhals. We maken nu ook wat buitenritjes voor het zelfvertrouwen, daarin is het meisje nog erg zenuwachtig, ik heb de pony wel aan een touwtje, maar stiekem vind ze het doodeng.
Nu wil ik weten of jullie nog maniere weten om vertrouwen te geven aan ruiter en pony. Het vertrouwen tussen die 2 is al stukken beter geworden (ipv aan de longe op een mini volte in de wei, rijd ze gewoon weer los in de grote wei, ze rijd hem dus ook weer zelfstandig) Maar hebben jullie nog oefeningen ofzo om het vertrouwen te doen groeien!?