Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gratchen schreef:Dankjewel. Ik kreeg al wel de indruk dat niet heel veel mensen hier erg mee bezig zijn.
Maar trainen jullie wel gericht? Ik zie bijv. vaak mensen dag-in-dag-uit hetzelfde met hun paard in de bak trainen, terwijl het probleem bijv. veel makkelijker is op te lossen op de grond of door een tijdje te longeren (of een keer een buitenrit te maken)? Natuurlijk weet ik dat veel mensen wel veel afwisseling inbouwen, maar ik weet niet of dit ook gericht is.
Ik kan me nl. bijna niet voorstellen dat in een tijdperk waarin iedere beweging van bijv. topzwemers per computer wordt geanalyseerd om verbetering te krijgen en ook een groot deel van de semi-top heel serieus met training opbouw bezig is, dat dit in de paardensport geheel niet gebeurd.
Volgens mij zitten hier op bokt toch een aantal mensen die behoorlijk stevig meedoen in de sport
Of is dit nu heel vreemd dat ik me dit afvraag?
Zijn er dus mensen die echt serieus over de opbouw van hun training nadenken?
gratchen schreef:Dankjewel. Ik kreeg al wel de indruk dat niet heel veel mensen hier erg mee bezig zijn.
Maar trainen jullie wel gericht? Ik zie bijv. vaak mensen dag-in-dag-uit hetzelfde met hun paard in de bak trainen, terwijl het probleem bijv. veel makkelijker is op te lossen op de grond of door een tijdje te longeren (of een keer een buitenrit te maken)? Natuurlijk weet ik dat veel mensen wel veel afwisseling inbouwen, maar ik weet niet of dit ook gericht is.
Ik kan me nl. bijna niet voorstellen dat in een tijdperk waarin iedere beweging van bijv. topzwemers per computer wordt geanalyseerd om verbetering te krijgen en ook een groot deel van de semi-top heel serieus met training opbouw bezig is, dat dit in de paardensport geheel niet gebeurd.
Volgens mij zitten hier op bokt toch een aantal mensen die behoorlijk stevig meedoen in de sport
Of is dit nu heel vreemd dat ik me dit afvraag?
Zijn er dus mensen die echt serieus over de opbouw van hun training nadenken?
gratchen schreef:@remember: Leuk. Heb je ooit vanuit je studie hierover nagedacht? Zie je overeenkomsten?
Remember schreef:Jazeker, vooral vanuit het blok sportfysiologie! Nu weet ik niet of er duidelijk 1 lijn te trekken is van mens naar paard maar er zijn absoluut overeenkomsten. Ben er alweer even uit
, zal binnenkort m'n boeken er weer eens even bijpakken en weer wat rondneuzen!
Remember schreef:Jazeker, vooral vanuit het blok sportfysiologie! Nu weet ik niet of er duidelijk 1 lijn te trekken is van mens naar paard maar er zijn absoluut overeenkomsten. Ben er alweer even uit
, zal binnenkort m'n boeken er weer eens even bijpakken en weer wat rondneuzen!
wennie schreef:EV is het forum van de Nederlandse Endurance vereniging.
Ik ben bij een cursus van Tonkie geweest met betreking op de trainingsleer richting Endurance.
Een verschil met wat Tonkie vertelde tijdens de cursus en wat hier gezegd wordt is dat Tonkie (hopelijk zeg ik het goed, zal mn aantekeningen weer eens opzoeken) is dat bij haar een "groene" training een dag rust op het land is en dus niet een rustig bosritje.
Ik heb een poosje volgens een dergelijk trainingsschema getraind.
gratchen schreef:Leuk dat anderen dit ook interessant vinden. Ik denk dat ik er nog maar eens wat uitgebreider naar ga kijken en misschien eens bij top-dressuurmensen probeer te informeren of zij hier iets mee doen. Volgens mij valt er nl. nog wel wat winst mee te behalen en ik vind het erg interessant om naar trainingsmethoden te kijken.
@horseyfries: ook voor mij klinkt dit volslagen logisch. Lijkt me inderdaad ook dat je bijv bepaalde spieren veel makkelijker opbouwt zonder (vaak storend!) ruitergewicht op de rug.
Ik zag trouwens in je profiel dat je bij Stal Bartels traint en lesgeeft; zijn zij hier actief mee bezig naar je weet?
Als mensen nog ideeen of ervaringen hebben: graag!
Esperanza schreef:Maar als er meer van deze materie bekend is (ook meer toegespitst op de dressuur bijvoorbeeld) dan ben ik zeer geinteresseerd.
Woodstock schreef:Het boek "Equine exercise physiology" van Marlin en Nankervis gaat hierover.
De spieren van een paard hebben 2 dagen nodig om te herstellen van zware arbeid, dus deze krachttraining mag je max 2x per week doen. Je kunt meten in welk gebied je aan het trainen bent (aeroob of anaeroob) aan de hand van de hartslag van het paard. Aeroob is duurarbeid (bv endurance), anaeroob is krachtinspanning (bv springen). .
Woodstock schreef:Paarden hebben 3 (of eigenlijk 4) typen spieren: fast twitch, slow twitch en eentje die 2 kanten op kan ontwikkelen. Fast twitch weefsel wordt gebruikt voor plotselinge grote krachtinspanningen, zoals bv bij springen nodig is. Slow twitch betekend langzame, duurzame samentrekkingen zoals veel gebruikt wordt voor endurance, maar ook voor dressuur.
Het fast twitch type werkt anaeroob, dus zonder zuurstof. Het slow twitch type werkt aeroob, dus met zuurstof. Bij een lage hartslag train je het aerobe type, en met een hoge hartslag het anaerobe type. Deze grens ligt tussen de 150 en de 180 bij een paard, en is afhankelijk van het paard zelf. Aan de hand van hartslag kun je dus voor een heel eind bepalen wat voor type weefsel je aan het trainen bent, en dat variert dus per discipline.