Supercompensatie/periodisering en dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

Supercompensatie/periodisering en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 15:10

Geen idee of dit hier goed staan, maar anders verplaats het gerust...

Vraagje:
Ik train jonge (semi-top)sporters en daar zijn we veel bezig met periodisering (bijv. duurtraining, krachttraining, weerstandstraining etc) en uiteraard is er ook aandacht voor bijv. supercompensatie.

Nu vroeg ik me af of hier in de paardensport ook gebruik van wordt gemaakt? Je hoort veel over het systeem van rijden (klassiek, laag-rond etc), maar ik vroeg me af of er ook mensen zijn die een systeem gebruiken voor de opbouw van bespiering van je paard?

Kan me voorstellen dat dit bijv. geen onbekend fenomeen is voor endurence ruiters. Zijn er mensen die hier gebruik van maken en op welke manier? Wordt hier ook in de dressuursport gebruik van gemaakt? Heeft dit zin?Train je op bepaalde dagen wel of niet ect? Weet iemand wat die supercompensatieperiode ong. is bij een paard?

Zoals je ziet een boel dingen die ik me afvroeg. Kan iemand hier iets over zeggen?

Ben benieuwd!

Masada

Re: Supercompensatie/periodisering en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:16

Ik denk dat top-sporters hier zeker gebruik van maken.
De meeste dressuurruiters hebben er denk ik nog nooit van gehoord.
laat staan er gebruik van maken. Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:16

Ik gebruik het wel in de dressuur, maar goed, ik rijd ook endurance Haha!

Maar hoe lang die periode duurt wil iedereen wel weten, dat blijft gissen. Haha! Is een variable periode afhankelijk van het paard, zijn conditie, de zwaarte van de trainen en nog vele andere omstandigheden.

Ik bouw na een rustdag met een rustige training op, om naar een heftigere training toe te werken. Na een afbouwende rustige training krijgt mijn paard regelmatig een dag supercompensatie.

Ook kun je op een andere manier supercompensatie inbouwen. Door wel te trainen, maar na opbouw, training en afbouw van een bepaalde zware/moeilijke oeffening de oeffening een of twee dagen niet te doen. Daarna voorzichtig weer oppakken.

Dit is voor mij een logische manier van trainen, ook om de afwisseling er in te houden. Maar zo´n schema is voor mij een leidraad, niet absoluut bindend. Ik kan me voorstellen dat dat op een veel hoger niveau dat wel moet zijn.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:08

Dankjewel. Ik kreeg al wel de indruk dat niet heel veel mensen hier erg mee bezig zijn.

Maar trainen jullie wel gericht? Ik zie bijv. vaak mensen dag-in-dag-uit hetzelfde met hun paard in de bak trainen, terwijl het probleem bijv. veel makkelijker is op te lossen op de grond of door een tijdje te longeren (of een keer een buitenrit te maken)? Natuurlijk weet ik dat veel mensen wel veel afwisseling inbouwen, maar ik weet niet of dit ook gericht is.

Ik kan me nl. bijna niet voorstellen dat in een tijdperk waarin iedere beweging van bijv. topzwemers per computer wordt geanalyseerd om verbetering te krijgen en ook een groot deel van de semi-top heel serieus met training opbouw bezig is, dat dit in de paardensport geheel niet gebeurd.
Volgens mij zitten hier op bokt toch een aantal mensen die behoorlijk stevig meedoen in de sport

Of is dit nu heel vreemd dat ik me dit afvraag?

Zijn er dus mensen die echt serieus over de opbouw van hun training nadenken?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:32

Als ik naar mezelf kijk dan doe ik (onbewust) wel aan compensatie/periodisering.
Ik rijd zelf op Z nivo en ben een echte amateur maar ben wel heel bewust bezig met de voeding en de (mentale en fysieke) gezondheid van mijn paard.
Ik wissel het werken af.
Doe bijv. ook aan grondwerk en de paarden lopen elke dag op de wei.
De voeding is gevarieerd en pas ik aan de omstandigheden aan.
Ook probeer ik mezelf goed in conditie te houden door wat conditietraining te doen.
Maar dit alles doe ik naar eigen inzicht.
Ik denk dat er wel meer dressuurruiters dit doen.
Alleen is dit op amateurnivo en niet echt professioneel natuurlijk.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:46

De termen die je gebruikt zijn mij totaal onbekend. Ik volg even en spring later misschien even in. Ga eerst even nadenken..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:39

gratchen schreef:
Dankjewel. Ik kreeg al wel de indruk dat niet heel veel mensen hier erg mee bezig zijn.

Maar trainen jullie wel gericht? Ik zie bijv. vaak mensen dag-in-dag-uit hetzelfde met hun paard in de bak trainen, terwijl het probleem bijv. veel makkelijker is op te lossen op de grond of door een tijdje te longeren (of een keer een buitenrit te maken)? Natuurlijk weet ik dat veel mensen wel veel afwisseling inbouwen, maar ik weet niet of dit ook gericht is.

Ik kan me nl. bijna niet voorstellen dat in een tijdperk waarin iedere beweging van bijv. topzwemers per computer wordt geanalyseerd om verbetering te krijgen en ook een groot deel van de semi-top heel serieus met training opbouw bezig is, dat dit in de paardensport geheel niet gebeurd.
Volgens mij zitten hier op bokt toch een aantal mensen die behoorlijk stevig meedoen in de sport

Hmmm, gericht, tja, moeilijk te zeggen. Zoals ik al zei is mijn trainingsopbouw een 'slechts' een leidraad, maar wel bewust opgezet. Maar stort het van de lucht en onweert het ook nog (zoals nu net) dan ga ik niet rijden (ga echt niet met onweer met de trailer weg ) ookal heb ik gisteren een zwaardere training gehad en 'moest' ik vandaag met een lichtere training afbouwen. Ik het mooi weer dan verruil ik mijn lichtere training eerder voor een buitenrit. Maar goed, ik rijd nog maar L1 dressuur en klasse 1 endurance. Ik denk dat ik naarmate ik hoger/verder kom me strakker aan mijn trainingsopbouw zal moeten houden.

Ik longeer verder nooit en ook grondwerk is niet aan mij besteed. Buitenrijden doe ik wel regelmatig (strand, bos, echt erop uit) en ik maak zo af en toe een sprongetje. Ik probeer meer qua oeffeningen af te wisselen, waarbij ik soms een paar dagen achtereen dezelfde oeffening pak, die ik daarna weer loslaat voor een paar dagen. (voor de supercomensatie) Als ik die oeffening na de supercompensatie oppak zie je een mega verbetering. Ik zie ook niet in wat continu dag in dag uit hetzelfde doen toevoegt aan een trainingsopbouw.

Wat ik wel moeilijk vind is om te bepalen hoe om te gaan met stijfheden. Mijn paard heeft lang zijn rug vast gezet en dat zijn we nu aan het losmaken dmv travers ed. Hoe dan om te gaan met supercompensatie en periodisering?

Het is niet raar dat jij je hier mee bezig houdt. Knipoog Ik vroeg het me ook af toen ik deze materie leerde (hoe pas ik dat ook toe in de dressuur?). En ik ben er dus nog mee bezig.... Wat ik wel denk is dat de semi top (of subtop zoals dat tegenwoordig heet) niet echt afdoende bezig is met trainingsopbouw/correct trainen van een paard. Zoals jij zegt dat zwemmers nauwlettend in de gaten gehouden worden, gebeurt dat met sommige paarden ook wel. Alleen gaat er ook een hoop fout (slechte instructie, kijken alleen naar het plaatje enz.), maar ik ben benieuwd of er meer mensen reageren. Ook mensen die 'verder' zijn...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:15

gratchen schreef:

Super interessant onderwerp! Ik ben hier heel bewust mee bezig (tsja, dressuurruiter met een vriend die endurance rijdt.... Haha! ) en heb bijv. in de spreekbeurten van Eric van Breda veel opgestoken.
Ik heb nu bijv. een paard in training wat vreselijk veel moeite had om zijn lijf op de juiste manier te gebruiken, die drukt zichzelf liever uit elkaar en maakt zich lang in plaats van zich rond te houden en aan elkaar te blijven lopen. Die heb ik nu eerst weer aan de longe geleerd om op een commando zo rond te worden en nu pakken we dat op onder het zadel en gaat het echt stukken beter!
Het lijkt me ook heel logisch dat sommige dingen die voor een paard sowieso al moeilijk zijn, nog meer bemoeilijkt worden met 65 kg. op zijn rug! Dus leer het eerst zonder gewicht aan en dan pas met gewicht.
Verder heb ik begrepen dat spieren na zware training pas na 48 uur volledig herstelt zijn van de "schade" en dat je daar dus rekening mee moet houden als je spieren wilt opbouwen. Te veel dagen achter elkaar zwaar trainen zou de spieren afbreken in plaats van opbouwen.
Wel kun je dan door bijv. duurtraining en intervaltraining af te wisselen toch op een behoorlijk zwaar niveau blijven trainen.

Ik train behoorlijk zwaar in de aanloopperiode naar een wedstrijd toe om vervolgens een aantal dagen vantevoren iets rustiger aan te doen en zo een optimaal uitgerust paard aan de start te krijgen (alleen als een paard bijv. eigenlijk al klaar is voor een hoger niveau en het gevraagde op wedstrijd dus met gemak kan uitvoeren blijf ik normaal doortrainen).

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 13:43

Leuk dat anderen dit ook interessant vinden. Ik denk dat ik er nog maar eens wat uitgebreider naar ga kijken en misschien eens bij top-dressuurmensen probeer te informeren of zij hier iets mee doen. Volgens mij valt er nl. nog wel wat winst mee te behalen en ik vind het erg interessant om naar trainingsmethoden te kijken.

@horseyfries: ook voor mij klinkt dit volslagen logisch. Lijkt me inderdaad ook dat je bijv bepaalde spieren veel makkelijker opbouwt zonder (vaak storend!) ruitergewicht op de rug.
Ik zag trouwens in je profiel dat je bij Stal Bartels traint en lesgeeft; zijn zij hier actief mee bezig naar je weet?

Als mensen nog ideeen of ervaringen hebben: graag!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:52

Ik vind dit ook zeer interessant, heb 2 jaar bewegingswetenschappen gestudeerd en ben dus wel een beetje thuis in de materie, ga dit topic even volgen!

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:08

@remember: Leuk. Heb je ooit vanuit je studie hierover nagedacht? Zie je overeenkomsten?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:12

gratchen schreef:
@remember: Leuk. Heb je ooit vanuit je studie hierover nagedacht? Zie je overeenkomsten?

Jazeker, vooral vanuit het blok sportfysiologie Ja! Nu weet ik niet of er duidelijk 1 lijn te trekken is van mens naar paard maar er zijn absoluut overeenkomsten. Ben er alweer even uit Haha! , zal binnenkort m'n boeken er weer eens even bijpakken en weer wat rondneuzen!

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:16

Remember schreef:
Jazeker, vooral vanuit het blok sportfysiologie Ja! Nu weet ik niet of er duidelijk 1 lijn te trekken is van mens naar paard maar er zijn absoluut overeenkomsten. Ben er alweer even uit Haha! , zal binnenkort m'n boeken er weer eens even bijpakken en weer wat rondneuzen!

Cool! Ben benieuwd. Hou ons op de hoogte! Ik ga ook wat rondneuzen...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:33

Remember schreef:

Tonkie (ik geloof dat zij ook sportfysiologe is) is iemand die er ook veel verstand van heeft. Zij heeft ons 'endurance mensen' er cursussen in gegeven. Zij gaf ook aan welke overeenkomsten er wel en niet te maken zijn tussen paarden en mensen op dit gebied. Het stuk over spieren/opbouw/adp enz weer wel, maar het werken met een CO2 max als meet-waarde weer niet.

Maar wat ik er wel van begreep is er nog veel onbekend op dit gebied bij paarden. Zij heeft ook in de Her en Der (endurance clubblad) een vierdelig stuk over dit onderwerp geschreven. Tonkie zit alleen niet op Bokt, wel op het EV.

Maar als er meer van deze materie bekend is (ook meer toegespitst op de dressuur bijvoorbeeld) dan ben ik zeer geinteresseerd.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 15:15

Misschien een dom vraagje: wat is het EV?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:24

Leuke vragen om te lezen gratchen Lachen
Ik ben hier best veel mee bezig geweest toen ik nog intensief trainde. Goede vrienden van me hebben bewegingswetenschappen gestudeerd en daar heb ik best het één en ander van meegekregen. Mijn ervaring op bokt is dat men deze materie liever vermijdt Bloos

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:14

ahhh, das jammer. Zou je me anders misschien willen PB-en met je ervaringen? Zou er harstikke mee geholpen zijn en ben erg benieuwd.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:52

EV is het forum van de Nederlandse Endurance vereniging.
Ik ben bij een cursus van Tonkie geweest met betreking op de trainingsleer richting Endurance.
Een verschil met wat Tonkie vertelde tijdens de cursus en wat hier gezegd wordt is dat Tonkie (hopelijk zeg ik het goed, zal mn aantekeningen weer eens opzoeken) is dat bij haar een "groene" training een dag rust op het land is en dus niet een rustig bosritje.
Ik heb een poosje volgens een dergelijk trainingsschema getraind.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 19:43

wennie schreef:
EV is het forum van de Nederlandse Endurance vereniging.
Ik ben bij een cursus van Tonkie geweest met betreking op de trainingsleer richting Endurance.
Een verschil met wat Tonkie vertelde tijdens de cursus en wat hier gezegd wordt is dat Tonkie (hopelijk zeg ik het goed, zal mn aantekeningen weer eens opzoeken) is dat bij haar een "groene" training een dag rust op het land is en dus niet een rustig bosritje.
Ik heb een poosje volgens een dergelijk trainingsschema getraind.

Thanks. Wat waren jouw ervaringen met een dergelijk trainingsschema?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:19

Leuk topic! Ik ga er even over nadenken want niet alle termen zijn bekend bij mij. Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:57

gratchen schreef:
Leuk dat anderen dit ook interessant vinden. Ik denk dat ik er nog maar eens wat uitgebreider naar ga kijken en misschien eens bij top-dressuurmensen probeer te informeren of zij hier iets mee doen. Volgens mij valt er nl. nog wel wat winst mee te behalen en ik vind het erg interessant om naar trainingsmethoden te kijken.

@horseyfries: ook voor mij klinkt dit volslagen logisch. Lijkt me inderdaad ook dat je bijv bepaalde spieren veel makkelijker opbouwt zonder (vaak storend!) ruitergewicht op de rug.
Ik zag trouwens in je profiel dat je bij Stal Bartels traint en lesgeeft; zijn zij hier actief mee bezig naar je weet?

Als mensen nog ideeen of ervaringen hebben: graag!

Ja, op Stal Bartels wordt hier absoluut veel over nagedacht en aandacht aan besteedt. Ook niet zo vreemd natuurlijk als je bedenkt dat zij ook veel aan andere sporten doen. Ook Anky en Sjef zijn daar heel bewust mee bezig.
Eric van Breda heeft zich hierop toe gelegd, is heel interessant om eens een clinic of spreekbeurt van te volgen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:57

Het moet een beetje bij je paard passen.
Mijn merrie wordt erg vervelend als ik haar 6 dagen per week intensief aan het werk zet. Daarnaast weet ik dat mijn merrie veel beweging krijgt als je in het weiland staat, waardoor ik me (minder) zorgen hoef te maken over spierpijn ed.
Mijn merrie was voor de eerste wedstrijd van die seizoen (met het trainen met dit trainingsschema) beter in conditie (sneller herstel bij PA en finish) dan vorig jaar bij haar eerste wedstrijd.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:22

Esperanza schreef:
Maar als er meer van deze materie bekend is (ook meer toegespitst op de dressuur bijvoorbeeld) dan ben ik zeer geinteresseerd.

Het boek "Equine exercise physiology" van Marlin en Nankervis gaat hierover.

De spieren van een paard hebben 2 dagen nodig om te herstellen van zware arbeid, dus deze krachttraining mag je max 2x per week doen. Je kunt meten in welk gebied je aan het trainen bent (aeroob of anaeroob) aan de hand van de hartslag van het paard. Aeroob is duurarbeid (bv endurance), anaeroob is krachtinspanning (bv springen). .

Paarden hebben 3 (of eigenlijk 4) typen spieren: fast twitch, slow twitch en eentje die 2 kanten op kan ontwikkelen. Fast twitch weefsel wordt gebruikt voor plotselinge grote krachtinspanningen, zoals bv bij springen nodig is. Slow twitch betekend langzame, duurzame samentrekkingen zoals veel gebruikt wordt voor endurance, maar ook voor dressuur.
Het fast twitch type werkt anaeroob, dus zonder zuurstof. Het slow twitch type werkt aeroob, dus met zuurstof. Bij een lage hartslag train je het aerobe type, en met een hoge hartslag het anaerobe type. Deze grens ligt tussen de 150 en de 180 bij een paard, en is afhankelijk van het paard zelf. Aan de hand van hartslag kun je dus voor een heel eind bepalen wat voor type weefsel je aan het trainen bent, en dat variert dus per discipline.

Daarnaast is het belangrijk dat je je training opbouwt in fases. Eerst komt de Long slow distance training (erg belangrijk voor algemene ontwikkeling), vervolgens krachttraining en dan pas snelheidstraining, die pas bij echt doorgetrainde paarden gebruikt wordt.

Voor een intensieve wedstrijd is bij mensen wel bewezen dat reductie in trainingsintensiteit iets van 2 weken van tevoren, zorgt voor betere prestaties. Dit omdat dan de brandstofreserves volledig aangevuld kunnen worden, en de schade aan spieren optimaal hersteld kan worden. Het kwijtraken van conditie gaat niet zo erg snel, soepelheid daarentegen wel, dus dit is erg belangrijk om te onderhouden!

Dressuur is voornamelijk aeroob, incl souplesse en coordinatie die getraind moet worden. Pas bij oefeningen als piaffe komt echte krachtinspanning kijken
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 18-07-07 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:27

*foutje Bloos *

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:42

Woodstock schreef:
Het boek "Equine exercise physiology" van Marlin en Nankervis gaat hierover.

De spieren van een paard hebben 2 dagen nodig om te herstellen van zware arbeid, dus deze krachttraining mag je max 2x per week doen. Je kunt meten in welk gebied je aan het trainen bent (aeroob of anaeroob) aan de hand van de hartslag van het paard. Aeroob is duurarbeid (bv endurance), anaeroob is krachtinspanning (bv springen). .

Tot zo ver was ik op de hoogte, dat boek ga ik maar eens opsporen en aan mijn verlangrlijsstje toevoegen.

Woodstock schreef:
Paarden hebben 3 (of eigenlijk 4) typen spieren: fast twitch, slow twitch en eentje die 2 kanten op kan ontwikkelen. Fast twitch weefsel wordt gebruikt voor plotselinge grote krachtinspanningen, zoals bv bij springen nodig is. Slow twitch betekend langzame, duurzame samentrekkingen zoals veel gebruikt wordt voor endurance, maar ook voor dressuur.
Het fast twitch type werkt anaeroob, dus zonder zuurstof. Het slow twitch type werkt aeroob, dus met zuurstof. Bij een lage hartslag train je het aerobe type, en met een hoge hartslag het anaerobe type. Deze grens ligt tussen de 150 en de 180 bij een paard, en is afhankelijk van het paard zelf. Aan de hand van hartslag kun je dus voor een heel eind bepalen wat voor type weefsel je aan het trainen bent, en dat variert dus per discipline.

Aan hoeveel % van de HFmax moet ik dan denken? Iets van 85% zou uit de losse pols? Daar kom ik nu amper (en als ik er kom is het heel kort) in mijn dressuur trainingen, maar we trainen ook nog maar op L- beetje M niveau.

Voor endurance ligt het (zoals we van Tonkie hebben geleerd):
tussen de 50 en 70% in het groene gebied
tussen de 70 en de 90 % in het oranje gebied en
tussen de 90 en de 100% in het rode gebied.

Hoe bepaal jij de HFmax? Daar zijn nl ook nog verschillende theoriën over...