stijfheid; er doorheen rijden of langzaam opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

stijfheid; er doorheen rijden of langzaam opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 15:26

Hoi!

Ik weet niet of dit bij praktijkproblemen of discussies hoort, dus sorry als het verkeerd staat!
Sinds begin deze week rijd ik de ijslander voor een vriendin van mij (thokki4life op bokt), omdat zij eerst last van haar knie had en sinds vandaag op vakantie is, en ik mag hem nu nog ongeveer 2 weken rijden.
Thokki was heel erg stijf en wilde niet loslaten. Hij gaat de laatste 2 dagen echt ontzettend vooruit en ik kan hem nu supermakkelijk nageeflijk rijden, ik hoef er niets meer voor te doen, en stelling links doet hij nu ook super. maar rechts is hij heel erg stijf. nu merkte ik dat het vandaag wel al wat beter ging, hij wilde wel een beetje stelling rechts aannemen, maar nu de vraag:
wat vinden jullie, is het het beste om hem door die stijfheid heen te rijden, dus net heel veel stelling rechts vragen en doorgaan tot hij toegeeft, of is het het beste langzaam op te bouwen, elke keer een beetje meer vragen, niet dwingen maar gewoon kijken hoe hij het doet, zodat hij steeds iets losser word?
zelf denk ik dat hij als ik het op de eerste manier doe zich gaat verzetten, en dat de tweede manier mss langer duurt maar dat hij dan geen last van zijn spieren krijgt. wat is jullie mening?

groetjes merel

Noukie

Re: stijfheid; er doorheen rijden of langzaam opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:38

Hoe zou jij je voelen als je spierpijn hebt en iemand je dwingt daar maar even doorheen te gaan?
Dus ik denk dat je goed zit met je idee om het op de tweede manier te proberen Lachen Als je voelt dat hij echt stijf is, kan je niet afdwingen dat hij ineens loslaat. Kan je wel een keer scherp inbuigen, maar daarmee rek je de spieren in 1x groot op, met meer kans op teveel rek en dus spierpijn. Beter dus gewoon geduld hebben en rustig aan doorvragen. Betekent niet dat je heel afwachtend en voorzichtig moet zijn, maar wel de tijd nemen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 16:21

oke bedankt! ja mij lijkt de eerste manier ook fijner, gewoon kleine beetjes vragen en dan weer recht en even later weer eventjes stelling en zo uitbouwen dan?
even voor de duidelijkheid: ik wil zelf ook echt geen pijn bij hem veroorzaken of hem tot iets dwingen wat hij niet kan, ik wil alleen graag zijn stijfheid weg krijgen, want ik denk dat hij daar zelf ook bij gebaat is. ik ga dus zowieso niet hardhandig of met hulpteugels o.i.d. te werk, gewoon op een nette manier;)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:30

De tweede manier inderdaad! Als hij echt stijf forceer je het alleen maar ( op de eerste manier). Je moet gewoon telkens kijken waar de grens ligt qua inbuigen, en die grens dan elke keer opzoeken. Hij zal dan waarschijnlijk steeds iets losser worden, omdat zijn spieren beetje bij beetje wennen aan het 'oprekken'.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:38

oke bedankt! De tweede manier is ook meer mijn stijl zeg maar, maar ik vroeg me af of ik op deze manier zijn stijfheid wel weg krijg, maar dat is dus zo? ik dacht al van wel, maar wist het niet zeker, omdat je als je zelf leniger wil worden ook eigenlijk net iets verder moet gaan zodat het ook effect heeft..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:40

ja, je moet wel steeds iets de grens opzoeken zeg maar...
Maar niet ineens veel te ver gaan.
Zie het als bijvoorbeeld zelf voorover bukken, benen gestrekt en dan met je handen naar de grond. Als je normaal (ik zeg maar wat) tot je knie komt en je duwt ineens je handen toch naar de grond, is de kans dat er iets scheurt relatief groot.
Als je elke dag een klein stukje verder probeert te komen krijg je uiteindelijk ook het gewenste resultaat, maar met een stuk minder pijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:03

merel90 schreef:
oke bedankt! De tweede manier is ook meer mijn stijl zeg maar, maar ik vroeg me af of ik op deze manier zijn stijfheid wel weg krijg, maar dat is dus zo? ik dacht al van wel, maar wist het niet zeker, omdat je als je zelf leniger wil worden ook eigenlijk net iets verder moet gaan zodat het ook effect heeft..

Kleine beetjes is inderdaad beter. Als je teveel in 1 keer wil loop je risico op blessures. Daarnaast zal de spierpijn er ook voor zorgen dat je paard de oefeningen niet meer wil uitvoeren en dan ben je weer terug bij af.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:34

Opbouwen Ja .
rustig aan beginnen.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:44

rustig aan em wat soepeler maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:05

Rustig opbouwen. De spieren moeten tijd hebben om te herstellen, spierpijn is spierbeschadiging, de herstelfase maakt de spieren steviger, maar dat heeft tijd nodig. Te weinig herstel, dus rust is spierafbraak. Pas op voor spierbevangenheid.

Geef desnoods wat extra zonnebloemolie over zijn voer. Voldoende rust, dus niet elke dag met werk bezig zijn, is beter en zal uiteindelijk een goed bespierd paard opleveren. Sommige paarden zijn van nature juist stijver en die zullen nooit gummiballen worden, dus leer zijn maat kennen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 12:58

oke bedankt voor alle reacties! Ik zorg ook voor veel afwisseling in zijn werk, anders gaat hij het nogal snel saai vinden, soms een dagje rust of wandelen o.i.d. en longeren, vrijspringen enz.
Is spierbevangenheid hetzelfde als maandagsziekte?

groetjes merel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:28

Ja, springen is ook intensief voor de spieren, zorg dat hij eerst een beetje warmgelopen is voor je hem laat springen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 18:11

oke bedankt! ja natuurlijk zorg ik dat hij eerst lekker warmgelopen is voor ik hem laat springen:) vandaag heb ik met hem gezwommen en een meertje bij onze stal, ook goed voor zijn spieren:) en lekker verkoelend met dit warme weer haha.

groetjes merel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:32

Zoals al gezegd wordt, langzaam opbouwen en steeds net de grens opzoeken. Na het rijden ook steeds zorgen dat je goed uitdraaft/stapt, lekker over de rug en ontspannen.

Succes!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:34

oke bedankt tess!
even een update, met rijden loopt hij nu nageeflijk en aan de teugel zodra ik opstap eigenlijk, ik hoef alleen mijn hand stil te houden, dus dat gaat al supergoed. stelling rechts begint ook al iets beter te worden, maar vindt hij nog wel echt lastig. wijken en schouderbinnenwaarts doet hij ook echt al een stuk beter, ben trots op hem Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:22

ik zou zeggen eerst spieren opbouwen op de grond
hij heeft last (gehad?) van zijn knie en heeft die dus ontlast waardoor hij buiging is gaan aannemen naar de andere kant en dit been niet onder het lichaam werd geplaatst (tenminste dat is iets wat je vaak ziet) hij moet nu langzaam bespiering krijgen en het been leren gebruiken, dit kan het beste eerst op de grond (werk aan de hand, schouderbinnenwaarts op de volte en andere oefeningen). Dan is hij als je er daarna opstapt waarschijnlijk ook wat losser.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 17:20

bedankt voor je reactie, maar degene waar de pony van is had last van haar knie, niet de pony zelf Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:35

oke
das idd wat anders, ik dacht al logisch als hij nog aan het revalideren is. Misschien moet ik toch maar eens aan een bril Verward

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 20:31

haha Tong uitsteken nee de pony heeft zelf nergens last van, hij reageert ook niet als ik op zijn rugspieren duw, hij is alleen wat stijfjes, maar het is al een stuk beter geworden Lachen

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:24

denk eens aan je eigen lijf wanneer je spierpijn hebt na een avond hard bikkelen in de sporrtschool. ga je dan de volgende dag er meteen met volle vaart tegenaan? of bouw je het liever even rustig op met een goede warming-up?
alsjeblieft, dat vind ik nou ook Knipoog.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:53

haha oke bedankt Haha! dez manier heb ik dus ook gekozen, en bevalt hartstikke goed Haha!