conditie opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 12:55

Hoe zorgen jullie voor het opbouwen van conditie bij je paard?
En dan heb ik het niet over lange-afstandrijden maar wel zodat je binnen 1 (dressuur)training genoeg tijd hebt om deze logisch op te bouwen en verschillende punten aan te pakken zonder dat je paard half dood valt aan het eind?
Besteden jullie er expliciet aandacht aan? En hoe zien jullie het dan qua trainingsduur, frequentie en tempo?
Wat vinden jullie eigenlijk realistisch om te verwachten van een paard met een gemiddeld goede conditie? En hoe lang duurt het voor jullie dat bereikt hebben?

Ik merk bijvoorbeeld bij mijn paard, dat ze erg snel moe wordt zodra er gegallopeerd wordt. Wat weer erg vervelend is, als ik bijvoorbeeld les heb. Dan lossen we dit op door vooral in draf te werken en tussendoor kortere stukjes de galop erbij te nemen. Maar zo stillaan zou ik toch meer aan de galop willen werken. Maar als je paard na zo'n 5 à 10 minuten galopwerk al moe is, is dat natuurlijk wel lastig.
En doorrijden als ze moe is, heeft volgens mij ook weinig zin.

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

WonderWanita

Re: conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:42

Probeer elke keer als je zelf gaat rijden (Dus niet in de les ) er 5 minuutjes aan te plakken. Zodat ze elke keer wat langer door kan gaan. In het begin zal je het verschil niet echt merken maar op den duur zal je toch verschil gaan zien. Dit had ik namelijk ook met mijn paard in het begin. Dan was ze na 1 galoprondje helemaal bekaf en wilde ze graag stappen. Ik liet haar dan draven met losse teugels en als ze weer op adem was weer oppakken.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:23

ik zou het gewoon rustig aan op bouwen
ik rij sinds kort een tinker met geen conditie en daar galopeer ik maar 1 rondje op beide hande mee en dan steeds een stukje meer en tussendoor veel stappen zodat ze op adem kan komen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:33

Ik heb mijn paard vanuit het niets weer op moeten bouwen na meer als een jaar rust door een blessure. Zo ie zo deed ik nog rustig aan omdat ik natuurlijk voorzichtig voor de blessure was, maar ook natuurlijk vanwege zijn conditie.

Waar ik als eerste vanuit gegaan ben is dat het tempo voorwaards is. Dus nog even buiten het recht richten. Gewoon goed voorwaarts. Doet ie dat 2 rondjes goed, even stappen, op andere hand over gaan, en weer 2 rondjes goed voorwaart. Weer stappen, stukje galop, stappen van hand veranderen en weer galop. Weer stappen, en nog wat meer aanpakken in de galop. Dus na een stukje goed werk even stappen, voorkomt verzuring van de spieren, en over verhitting.

Als je dat ritme een beetje aanhoud en steeds wat uitbreidt dan kom je steeds wat verder in je training. De ontspannen stap (ook voorwaards) tussendoor zorgt voor weer nieuwe energie voor het nieuwe rondje.

Zo is het mss voor jou paard (ieder paard is anders) ook het beste om op te bouwen.

Naast voorwaards vindt ik recht gerichtheid het 2de punt van aandacht. Wil niet zeggen dat ik alleen lange lijnen rijd, maar daar fucus ik me meer op als het rijden van een goede volte.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:14

Het is vaak niet alleeen conditie opbouwen maar ook het versterken van de spieren zodat deze het paard kunnen dragen in de galop en het paard zich dus niet in elke galop sprong hoeft tegooien.
Ik zou veel afwisseling doen en vooral het aanspringen in galop en dan maar 5 of 6 passen galopperen... vooral veel interval trainen dus je paard sterker maken, dan komt de conditie vanzelf.
Het nadeel is dat als je langer dan je paard kan in galop gaat oefenen het paard de kracht niet meer heeft om andere oefeningen on draf ook goed uit tevoeren...dus al je werk voor de galopoefening is dan weg en heb je een hele tijd voor jan met de korte achternaam op je paard gezeten.