Waarom is er een keerwand in de rijbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Waarom is er een keerwand in de rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:45

Mijn vriend is een leek op paardengebied, maar van de week vroeg hij mij iets waar ik hem een antwoord op verschuldigd moest blijven. Ook een vriend op de manege moest mij vervolgens weer het antwoord verschuldigd blijven.

Hij vroeg dus waarom er zo'n schuine wand in de rijbak was.

We hebben wel theorien bedacht en ook weer ontkracht. Bijvoorbeeld zodat je knieen niet meteen tegen te muur knallen als je te dicht langs de wand komt. Maar ja, met een recht wand, moet je gewoon wat meer afstand houden Clown

Wie weet het antwoord? Waarom is er een keerwand in de rijbak?

Ilzjuh

Re: Waarom is er een keerwand in de rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:48

Volgens mij is dat niet overal zo. Wij hebben een rechte wand.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom. Vork

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:50

Wij hebben ook rechte wand. Misschien dat de paarden dan niet echt kunnen plakken tegen de wand ofzo?
of omdat ze het mooi vinden?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:52

Ik denk toch dat het te maken heeft met mensen die er een handje van hebben om met hun voet+beugel tegen de bakrand te schoppen(kapstokjes). Ik heb zelf een rechte afrastering en idd pas je je hoefslag daar op aan, maar anders zou ik ook geen goede rede weten voor een schuine bakrand.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:54

De hoefslag is direct langs de omheining. En van een ruiter te paard steekt de knie het meest uit.

Op die manier heeft de ruiter minder kans om met de knie aan de buitenkant tegen de omheining klem te komen. Als je geen schuine wand hebt is gewoon de oplossing inderdaad de hoefslag iets verder van de kant af te hebben en is het ook voorkomen..

Het is geen kwestie van betere afwatering ofzo hoor Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 11:04

Bienotje schreef:
Het is geen kwestie van betere afwatering ofzo hoor Knipoog

Haha nee dat hadden we ook niet verwacht Clown zeker niet in een overdekte rijbak.

Maar blijkbaar hebben toch ook heel wat mensen gewoon een rechte wand/muur. Mijn 'ervaringen' en die van die vriend tot nu toe waren inderdaad allemaal schuine wanden.

Voor de mensen met een rechte wand: is dit dan gewoon de muur, of hebben jullie dan toch ook nog een extra rechte afzetting?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:06

meeste binnenbakken die ik ken, die een rechte muur hebben, hebben van hout nog een schuine wand gemaakt. is inderdaad om niet met je knie\ voet tegen aan te stoten steeds.
Wij hebben buitenbak wel recht, en is erg vervelend zo,

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:14

Waar ik rijd staat het hek van de buitenbak ook iets schuin naar buiten. Vorige bakhek was loodrecht en daar zaten weleens voetjes klem en schopstrepen op het hek. Is ook weleens echt een lat eruit getrapt door mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:48

wendyashley schreef:
Ik denk toch dat het te maken heeft met mensen die er een handje van hebben om met hun voet+beugel tegen de bakrand te schoppen(kapstokjes). Ik heb zelf een rechte afrastering en idd pas je je hoefslag daar op aan, maar anders zou ik ook geen goede rede weten voor een schuine bakrand.

Idd, maar als je in de bak wedtrijden organiseert, is het handiger als iedereen dezelfde hoefslag gebruikt en die is in een binnenbak met rechte zijde vaak moeilijk af te zetten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:50

Heb dat ook nog nooit gezien moet ik zeggen, maar goed. Ik denk dat het is om te voorkomen dat je er tegenaan stoot. Wat hierboven ook al gezegd is...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:36

Zoals al gezegd is, omdat je daar breder bent dan de hoeven op de hoefslag. Wij hebben ook schuine kanten in onze rijbakken. Het is maar net wat je gewend bent, is de kant recht, dan schuif je ietsje naar het midden. Voor een optimale benutting van een rijbak is een met schuine kanten dus efficiënter...

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:09

Schuine wanden zijn er zodat je voeten niet erachter kunnen blijven haken (als het een hek is) of dat je knieën niet geplet worden. Wij hebben overigens wel gewoon een rechte wand Clown