Rijden met wieltjes, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naambordje

Rijden met wieltjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:26

Hoihoi!

Afgelopen dinsdag had ik les. Omdat Fee de laatste tijd érg lui is voor m'n been en ik zeker wel een half uur nodig ben om haar wakker te schudden zodat ik daarna goed met mn kuiten kan gaan rijden, pakte m'n instructrice ( wat klinkt dat stom zeg Clown )er wieltjes bij. Op de een of andere manier ben ik er altijd tegen geweest, vind het ook een enorm grof gezicht, maar heb ze omgedaan met het idee dat ikzelf er verantwoordelijk voor ben hoe en wanneer ik ze gebruik. Natuurlijk vroeg ik d'r even hoe ik ze moest gebruiken, maar volgens haar moest ik het zelf even aanvoelen. De hele les heb ik maar heel iets m'n benen tegen de buik aan hoeven leggen of ze reageerde al behoorlijk. Volgens m'n instructrice ( Clown ) mag ik er niet vaker dan 1x per week mee rijden, en het daarna afbouwen naar zo af en toe gebruiken. Wie rijden er hier nog meer met wieltjes, of wie zijn er fel op tegen? Ik ben benieuwd!!

(ik wist trouwens niet of het hier hoorde of bij harnachament) :)

_Charlotte_

Re: Rijden met wieltjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:30

tja ik zelf ben er niet echt voor.. maar als je er niet te vaak mee rijdt.. en het alleen gebruikt wanneer het echt nodig is en het afbouwt ben ik er wel voor Knipoogalhoewel ik liever met zweep rij dan met een spoor.. omdat je ze dan meestal toch te vaak gaat gebruiken..

weet je ook hoe het komt waardoor ze zo sloom is geworden op je been?

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 12:32

_Charlotte_ schreef:
tja ik zelf ben er niet echt voor.. maar als je er niet te vaak mee rijdt.. en het alleen gebruikt wanneer het echt nodig is en het afbouwt ben ik er wel voor Knipoogalhoewel ik liever met zweep rij dan met een spoor.. omdat je ze dan meestal toch te vaak gaat gebruiken..

weet je ook hoe het komt waardoor ze zo sloom is geworden op je been?

Ik wilde eigenlijk graag weten waarom je er niet voor bent, niet om te reageren op waarom ik ze gebruik Knipoog
Naar mijn idee is ze een beetje lax op het moment dat ze hard moet werken, omdat ze weet dat we dan wat gaan doen. Klinkt gek maar als ik erop zit kan ik zo aangeven wanneer ze het 'opgeeft' of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:46

Ik ben er niet tegen, mits ze goed gebruikt worden (eigenlijk kijk ik zo tegen bijna alle hulpmiddelen aan).
Af en toe een keertje goed duidelijk maken wat je wil, kan soms beter zijn dan 10x maar half.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:49

Ben blanco ten opzichte van wieltjes, zelf heb ik ze in de kast hangen maar gebruik ze nooit omdat mijn paarden er een beetje hieper van worden. Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet weten wat voor hulpmiddelen er gebruikt worden mits er verstandig mee omgegaan wordt.

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:51

Ik gebruik ze nu ook sinds een tijdje.. gewoon een grof wiel.. En dan alleen tijdens de privelessen en concours.
Krijg een veel betere reactie. Je kan met een rechte stompe spoor nog veel gemener zijn dan met een grof wieltje !

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:52

wat voor wiel gebruikt de ts?

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 14:48

Zam schreef:
Ik gebruik ze nu ook sinds een tijdje.. gewoon een grof wiel.. En dan alleen tijdens de privelessen en concours.
Krijg een veel betere reactie. Je kan met een rechte stompe spoor nog veel gemener zijn dan met een grof wieltje !

Ik gebruik ook een grof wieltje, en idd ook tijdens les en concoursen.. Ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:51

Ik gebruik in principe niks, maar dat komt omdat ik doorgaans op jonge paarden zit, en dan is dit niet nodig..

Maar als ik met sporen rij, rijd ik zelfs liever met een grof wiel.
Probeer het maar eens uit op je bovenbeen..
Een grof wiel rolt gewoon over de huid, een stompe spoor trekt als het ware aan de huid..

Dus wat is dan vriendelijker..?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:56

Met mij vorige paard reed ik ook met een grof wiel.
In principe vind ik dat vriendelijker als een recht spoortje aangezien die in de huid "port" en een wiel er overheen rolt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:12

ik rij ook met een grofwiel, mn merie reageert er heel fijn op.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:06

Zam schreef:

dat snap ik dus niet... je moet niet met je sporen riijden maar met je kuiten/spieren.
nou goed als het er dus omgaat wel of niet.. dan zou ik zeggen niet! ik vind een kleine spoor niet zo erg.. maar veel mensen rijden meer met de spoor dan met hun kuiten.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:09

als ik kuit geef en er komt geen reactie dan krijgt ie een tikje met mn spoor, en dan reageert ie heel fijn op een wiel, fijner als op een stompe.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:10

ik reed Uris bijna altijd met wielen... wel een groot grof wiel, dat is de zachtste.
ik gebruikte ze haast niet, maar bij de oefeningen die zij moeilijk vond kon ik haar soms net ff dat tikje bijgeven wat ze nodig had om bij de les te blijven.
op stompe sporen reageerde ze als een idioot, maar met die wielen kon ik juist mijn hulpen heel fijn geven.
ik zet ook veel liever een wielspoor in mijn eigen been dan een stompe spoor

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:43

Ik rijd ook met grof wiel, hele fijne sporen.

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:46

_Charlotte_ schreef:
Zam schreef:

dat snap ik dus niet... je moet niet met je sporen riijden maar met je kuiten/spieren.
nou goed als het er dus omgaat wel of niet.. dan zou ik zeggen niet! ik vind een kleine spoor niet zo erg.. maar veel mensen rijden meer met de spoor dan met hun kuiten.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je uit mijn stukje niet snapt ?
Ik rij niet alleen met mn spoor.. met als hij niet op mijn been reageerd gebruik ik toch echt wel mijn spoor en dan krijg ik met een grof wiel een betere reactie !

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:52

Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat sporen met wiel vaak juist vriendelijker zijn voor het paard, omdat ze er overheen rollen.

Ik zelf rijd niet met wieltjes, ik rijd nog bij de pony's en daar is het niet toegestaan Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:03

Ik rijd mijn fjord ook met grove wielspoor. Omdat ik dat persoonlijk prettiger vind omdat het wieltje rolt ipv prikt. Mijn moeder heeft het ook zelf op mijn arm uitgeprobeerd. Bloos
Mijn fjord reageert er prettiger op dan op een knopspoor.
Naar mijn mening is dan dus ook de grove goed rollende wielspoor prettiger voor het paard.
En tevens is een spoor hoe dan ook aan de verkeerde voeten een martelwerktuig net als met alle andere hulpmiddelen. Weet dus wat je doet voordat je aan sporen begint.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:07

In principe ben ik tegen wieltjes. Persoonlijk hou ik dr van om met zo min mogelijk te kunnen rijden. Denk dat je instructrice wel goed advies geeft dat je dr maar 1x per week mee mag rijden en het ook weer moet afbouwen

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:08

En buiten dat ik het prettig vind om bij mijn paard een spoortje om te hebben, ben ik het zelfs verplicht tijdens wedstrijden !

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:19

Zoals al eerder opgemerkt: mits goed gebruikt heb ik er geen moeite mee. Dat gaat wat mij betreft op voor alle hulpmiddelen, dus ook alle sporen. Een knop- of hamerspoor kan bij verkeerd gebruik ook verschrikkelijke schade aanrichten. Niet meer of minder dan een wieltje.

Wel vind ik het belangrijk dat "beginnende" ruiters eerst eens leren om met hun kuiten te rijden en een stil been krijgen. Op sommige manege's zie je beginners al meteen met sporen rijden. Een klein spoortje, dat wel, maar het kan evengoed schade aanrichten. Zeker als dat kleine spoortje al snel groeit naar een groter exemplaar. Door ff te spieken in het profiel van TS zie ik dat dat hier in ieder geval niet aan de orde is!!!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:52

Pfieuw, mooi dat ik zulke reacties krijg! Had gedacht dat het best wel serieus was als ik met wieltjes rijdt (ziet er altijd zo grof uit), maar idd ze zijn vriendelijker dan stompe sporen!
Ik rijd trouwens ook regelmatig zonder beugels en zonder spoor, gewoon om mezelf er weer eraan te herinneren dat ik met kuiten moet rijden en het verder een gewoonte wordt! Lachen Dan ga ik mooi zo door Ja..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:54

Het ligt aan de reden waarvoor men ze gebruikt. Gebruikt men het als verfijning van de hulpen? prima! maar ik ben er op tegen als het gebruikt wordt omdat een paard sloom is.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:58

Welshcobfan schreef:
Het ligt aan de reden waarvoor men ze gebruikt. Gebruikt men het als verfijning van de hulpen? prima! maar ik ben er op tegen als het gebruikt wordt omdat een paard sloom is.

Hoe bedoel je dat precies? Die van mij wordt nl. wat lui voor 't been, reageert niet goed meer als ik een tweede hulp geef nadat ze mn kuit heeft genegeert. Dus het komt er wel op neer dat ik het gebruik als verfijning van de hulpen; je typt als het ware 2 opzichten die op hetzelfde neer komen!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:05

Als een spoor goed gebruikt wordt vind ik het prima om met sporen te rijden.

Maar je moet je eerst eens afvragen waarom je paard slechter op je been reageert dan hij eerder deed.

Als er niets is veranderd in zijn eten / stalling / op wei staan dan kan het niet anders of hij is slechter gaan reageren door jou manier van rijden.

Een spoor omdoen is dan NIET de oplossing.

Weet je wel zeker dat je je been genoeg stil houd? Je niet voortdurend (onbedoeld) aanspoort of klemt?

Ben je wel consequent genoeg. Ben je dat niet dan maakt een beetje slim paard daar misbruik van.

Kortom ik denk dat je het niet in sporen moet zoeken maar in je rijstijl.