Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Roxx schreef:Dat is per paard verschillend, maar het schema van Griebels is een goede richtlijn.
ik denk ook wel dat dit een goede richtlijn is...Aan het paard merk je waarschijnlijk vanzelf wel wanneer hij/zij het zat is en niet meer geconcentreerd is
?erleyne schreef:Dat zou ik dus echt te veel vinden voor zo'n jong paard, dat schema van griebels is een hele mooie richtlijn.
Mijn 3-jarige staat lekker niks te doen overigens ( ik moest zo nodig zwanger worden ). Als ik er weer op ga, dan houd ik in het begin het ook op 3 x 20 min en dan uitbouwen volgens dat schema.
erleyne schreef:Hij kan nu meer aan, omdat hij conditie heeft gekregen. Dat zegt nog niks over de gevolgen op lange termijn, zowel geestelijk als voor zijn botten en pezen. Ik zou als ik jou was een paar flinke stappen terug zetten, bijvoorbeeld hem een tijdje lekker vakantie geven ( vind ik sowieso geen slecht plan bij die jonkies ) en daarna rustig verder werken en dan zeker niet te lang.
..
Mefr0uwtjuh schreef:haai haai,,
Het rijden van een paard moet je opbouwen,,
een 4/5 jarige kan je gerust 5/6 dagen per week rijden ( als ze de conditie ervoor hebben en natuurlijk geen 1 1/5 uur per keer.
Zelf heb ik paarden ingereden en dan zet je ze in een sorrt training schema en dan rij je eerst bijv 15 min en dan gaat het langer.
K reed op een 3,5 jarige merrie al 5 keer in de week een half uur..

griebels schreef:er is een etiket.
3 jarige 3x p/w 20 min (langer kunnen ze de aandacht er niet bijhouden)
4 jarige 4x p/w
en 5 jarige 5x p/w
Maargoed, dat is andere discussie. 
HorseFury schreef:Edit: ik weet héél goed wat mijn paard aan kan, dus géén gezeur dat ik haar tegen zichzelf moet beschermen!