Variatie in je training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Variatie in je training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:17

In zekere mate verbaasd las ik vandaag in de paard en sport het onderwerp "Uit het leven van". In deze editie een stukje over de pony Power and Paint die momenteel gereden wordt door Angela Krooswijk. Onder het kopje " een dag thuis" hoe ze het paard thuis trainen en las ik het volgende:
- longeren: af en toe
- stapmolen: nooit, hebben we niet, wel wordt power iedere morgen aan de hand gestapt
- weidegang of paddock: nooit
- buitenrot: nooit
- dressuurwerk: iedere dag, maar niet iedere dag even intensief. Goed is doed. Als Power fijn loopt, blijven we niet extra lang doorrijden. En of twee dagen in de week hef hij een dagje vrij, dan stappen we hem of rij ik hem alleen ontspannen
- springtraining: nooit

Ik snap best dat je met een paard of pony op dit niveau geen bos of duinritten gaat doen. Maar dit lezende was het eerste wat in mij op kwam: wat een saai en eentonig leven heeft dit paard!!! Niet eens een paar uurtjes lekker in de wei. Niet eens gewoon rondhuppelen aan een longeerlijn. Iedere dag weer dressuur dressuur dressuur. Als ik mijn paard op deze manier rijd weet ik zeker dat hij na een week zijn kont tegen de krib gooit. Ik realiseer me wel dat ieder paard anders is, andere training nodig heeft. Maar zelfs als mens wil je toch een beetje variatie in je leven? Het feit dat dit paardje op hoog niveau loopt en waarschijnlijk een waarde heeft van een bedrag wat ik nooit op mn bankrekening zal hebben, wilt toch niet zeggen dat je zo'n paard alleen nog maar DAT moet laten doen? Een paard is een paard, geen gebruiksvoorwerp. En ondanks zijn talent en waarde, moet je zo'n beestje toch nog wel een paardwaardig bestaan laten leiden. Hoe denken jullie hier over?

Elisa2

Re: Variatie in je training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:51

Nou ik vind ook dat mensen een paard,paard moeten laten ongeacht hoe duur zo'n dier is.Het is nog wel altijd een dier en geen auto,en hij gaat echt niet als een idioot gek doen als ie iedere dag gewoon los komt.En in het bos kun je ook zo rustig rijden als je zelf wilt..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:57

pff bizar zeg!! Eind van deze maand ga ik zelfs verhuizen omdat ik mijn paard afwisselender wil rijden. Naast trainen voor dressuur en springen wil ik soms ook ongecompliceerd door een bos kunnen racen.
Het is voor mij straks wat verder weg, maar kan niet wachten tot het zover is.
Ik vind afwisseling erg belangrijk, daar hou je je paard mentaal gezond mee.

Ik las trouwens ook zoiets dergelijks over Anky's Salinero. Die gaat ook nooit in een paddock of los... Die heeft volgens mij net zo'n schema als deze pony.

Best zielig!!!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 02:23

Inderdaad Elisa2! Zoiets bedoelde ik nou ook. Een paard kan meer dan alleen maar dressuur oefeningen en heeft hier ook behoefte aan. Een auto kan je weinig anders mee dan naar kijken en mee rijden, maar een paard kan en wilt zoveel meer. Dat je niet iedere week of zelfs niet iedere maand gaat springen, buitenrijden enz enz kan ik wel in komen. Maar dan ook geen weidegang? Niet eens een keer per week ontspannen hobbelen aan de longeerlijn. Beestje moet nog wel een beetje plezier in zijn leven hebben. Waarschijnlijk weet een pony als Power and Paint niet beter, net als zo veel paarden op top niveau. Ik heb alle respect voor iedere ruiter die op dit niveau kan presteren, maar een leven als dit vind ik toch echt zielig voor het beestje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:06

Citaat:
"net als zo veel paarden op top niveau"

Imke Schellekens-Bartels in een interview (met stal d'Hoore, zie site):

Wouter: Kunt u enkele tips geven voor het verbeteren van de band tussen paard en ruiter?
Imke: Op verschillende manieren omgaan met je paard. Bijvoorbeeld springen, dressuur, bosritjes maken, op wedstrijd gaan. Ook veel leuke dingen tussendoor doen.

Wouter: In welke mate vindt u het belangrijk om afwisseling te steken in het rijden, doet u aan galoptraining?
Imke: Veel afwisseling is belangrijk voor ’t lichaam en de geest van het paard. Wij hebben een renbaan waar we minimaal 1 keer in de week galoptraining doen. Ook bosritten vinden ze erg leuk.

Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:01

Gelukkig niet allemaal,maar veel wel..

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:36

Geen weidegang vind ik nog het vreemdst.
Oke als mensen er voor te kiezen om 1 aspect van de sport te beoefenen, er staat dat het paard ook vrije dagen heeft en de training is natuurlijk niet elke dag helemaal hetzelfde. Ik probeer zelf ook wat af te wisselen, maar heb ook dat ik een paar weken alleen dressuur rijd.

Ik vind het wel belangrijk dat een paard weidegang krijgt, het paard kan dan vrijer bewegen of even lekker uitrazan, anders is je paard net een vogeltje in een kooitje.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:04

Jammer genoeg is dit iets wat niet alleen bij toppaarden voorkomt. Er zijn er meer die altijd op stal staan en enkel buiten komen om een uurtje dressuur te rijden. Je merkt ook wel aan de paarden zelf of ze nood hebben aan variatie. Sommigen kunnen zich goed vinden in het eentonige leventje dat ze hebben, anderen gaan dwars doen. Maar zelf ben ik ook van mening dat je variatie moet bieden, ook al lopen die van mij 24/24 buiten. Buitenritten zitten er nog niet in (jonge paarden) maar ik laat ze dan eens vrij springen ofzo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:32

Volgens mij vinden die paarden hun eentonige leventje niet best,volgens mij zijn die paarden geestelijk gebroken..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:14

Ik hoor het idd vaker. Doodzonde vind ik het.
Ik probeer zelf altijd met mijn vp zoveel mogelijk af te wisselen. Want bij haar merk je het snel genoeg als ze geen afwisseling heeft.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:13

Ik vind het afschuwelijk, hoe sommige paarden worden gehouden.

De toppaarden van Anky ook hoor, Salinero wordt elke dag een uur gereden, een uur in de stapmolen en een kwartiertje per dag aan de hand in de wei. Dat is gewoon geen paardwaardig bestaan.

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:21

Ik vind dit wel heel raar, je paard nooit de weide of de paddock in?!
Je paard moet toch ook eens lekker de benen kunnen strekken, zonder amazone erop. Verward

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:29

Citaat:
De toppaarden van Anky ook hoor, Salinero wordt elke dag een uur gereden, een uur in de stapmolen en een kwartiertje per dag aan de hand in de wei. Dat is gewoon geen paardwaardig bestaan.

En toch presteren die paarden zo goed....
Dat is eigenlijk wel heel bijzonder.

Ik voel me doodschuldig als mijn paard, naast het rijden, in de winter soms maar 1u in de paddock kan per dag....

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:37

Ik ben het helemaal 100% met je eens, dit kan toch niet?
Zoals elisa al zegt, een paard moet een paard blijven! Boos!

CharlyBrown schreef:
En toch presteren die paarden zo goed....
Dat is eigenlijk wel heel bijzonder.

Ik voel me doodschuldig als mijn paard, naast het rijden, in de winter soms maar 1u in de paddock kan per dag....

Ja inderdaad, ik vind het nu zo heerlijk dat ze de wei op mogen! Ja (ik heb het hier over 'onze' paarden)
Laatst bijgewerkt door Ilse_Beertje op 06-07-07 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:38

van de site van Anky:

Het bedrijf ligt op een totale oppervlakte van 12 hectare grond. Daarvan is circa 6 hectare weiland. De ex-sportpaarden genieten hier van hun oude dag en ook de sportpaarden van nu komen iedere dag even in de wei. Ze kunnen daarbij genieten van het gezelschap van Jolly Jumper.

sportpaarden ook iedere dag op de wei??
ja! aan de hand ja!!!
Maar dat wordt er niet bijgezegd Boos!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:40

Citaat:
Ja inderdaad, ik vind het nu zo heerlijk dat ze de wei op mogen!

ja heerlijk heh!!!!
Mijn paard staat elke ochtend te stampen en te schreeuwen in zn stal als ik aan kom fietsen, omdat hij zo graag naar de wei wil.

Dit kan je ene paard toch niet ontnemen??

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:45

Wie bepaald dat het geen paardwaardig bestaan is? Als ik Salinero zie lopen heb ik nou niet het idee: Die is doodongelukkig! Een niet paardwaardig bestaan zijn de dieren die dag en nacht voor de wagen staan of bepakt en bezakt met zo min mogelijk voeding en die bij Brooke Hospital terecht komen.
Het liefst natuurlijk alle dieren dagenlang in de wei, koeien schapen kippen enz. maar helaas geld is nog altijd een issue

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:46

Lovely1 schreef:
Het liefst natuurlijk alle dieren dagenlang in de wei, koeien schapen kippen enz. maar helaas geld is nog altijd een issue

Heb je het hier over jezelf of anders, of over bijvoorbeeld Salinero etc. Het lijkt mij namelijk dat zij wel genoeg geld heeft hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ilse_Beertje op 06-07-07 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:50

Inge_ schreef:
Ik vind het afschuwelijk, hoe sommige paarden worden gehouden.

Sluit ik me volledig bij aan; vooral het feit dat ze gewoon geen weidegang of niet eens in de
paddock komen Nagelbijten / Gniffelen ?
Dat kwartiertje aan de hand slaat ook nergens op; paard moet ook nog een beetje paard kunnen zijn Verward .
Tis niet aan mij te bepalen hoe of wat wat betreft een paardwaardig bestaan, maar zo kijk ik er iig tegenaan Nagelbijten / Gniffelen .

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:11

Citaat:

Volgens mij is een paard op de wei goedkoper dan een paard in een stal...

En een paard die regelmatig in de wei of paddock kan spelen met soortgenoten is 100% zeker veel gelukkiger dan een paard die alleen maar zijn stal uit komt voor een uurtje trainen en voor een kwartier gras eten aan de hand.

Ik vind het belachelijk dat je een paard die zoveel voor je doet, waar heel je kapitale carriere aanhangt, niet eens echt geluk gunt!!!!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:20

Mijn eerste gedachte is wel meteen; variatie is belangrijk en ook weidegang moeten ze in normale omstandigheden krijgen.. maar kunnen wij als mens wel zo goed inschatten wanneer een paard gelukkig is, zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?
Als ik die paarden van Anky zie heb ik niet het idee van tjee wat een zielige paarden...
Ik denk toch dat we de paarden hier in teveel als mens bekijken.

Ik doe zelf wel veel aan variatie, ik kan mezelf er gewoon echt niet toe zetten om elke dag met zo'n 5 paarden alleen dressuurmatig te rijden, dus vaak een rondje naar buiten, sprongetje maken, longeren of gewoon wat balkjes lopen, ik hoop dat ze dat ook leuk vinden! Knipoog

Ik denk dat een paard wat een aantal keren per dag van stal wordt gehaald en genoeg beweging krijgt op verschillende manieren een veel minder ééntonig leven heeft als één die maar dag en nacht in de wei staat en waar vaak als het minder weer is weinig naar om wordt gekeken.. ik hoor het zo vaak; hij heeft maar een paar dagen vrij, de bak staat blank en hij loopt toch in de wei... (zal wel blubber zijn, als de bak blank staat) nee, zal hij dan lekker zijn beweging hebben en zijn benen strekken?

De paarden die de meeste van ons op stal hebben (en zeker die bij Anky op stal) zouden in de natuur natuurlijk nooit hebben bestaan, kan je dan nog wel zeggen dat ze het liefst zo leven als hun verre voorouders in de natuur deden? Ik weet het ook niet hoor, maar ik wil zeker geen mensen veroordelen die wel een hoop moeite doen om hun paard gezond en blij te houden...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:32

Citaat:
zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?

en wie verward paard en mens hier precies met elkaar??

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:39

CharlyBrown schreef:
Citaat:
zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?

en wie verward paard en mens hier precies met elkaar??

Wat bedoel je met dat zinnetje?
Ik als mens zou met alleen dat iig niet gelukkig zijn, maar ik geloof niet dat ik snap wat je daarmee wil zeggen...

xxLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:41

- longeren: af en toe
- stapmolen: ja
- weidegang of paddock: iederedag
- buitenrit: aventoe
- dressuurwerk: 4x per week
- springtraining: 1x per week

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:08

Dat vind ik wel zielig. Maar zo'n paard zou dan toch snel wel een ongelukkige indruk maken en er niet meer goed uit zien lijkt mij. Vind het wel een beetje raar hoor, want van 1 uurtje trainen per dag kan een paard toch nooit genoeg spieren opbouwen. Verward Hoe moet het dan ooit een zware wedstrijd lopen..