3 x per week rijden of toch 4 x per week gaan rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

3 x per week rijden of toch 4 x per week gaan rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:52

ik heb mijn paard nu een klein 1,5 jaar onder het zadel. zijn begonnen met 1x in de 2 weken daarna 1 keer in de week(gingen maanden verstreken tusendoor dat we het opbouwden) inmiddels loopt hij nu 3 keer per week onder het zadel met daarbij veel afwisseling(keertje bos keertje priveles en keertje dressuurrijden) nu zit ik eraan te denken het uit te breiden naar 4 x per week. hij loopt nou maandag- woensdag- vrijdag in het weekeind heeft hij vrij en de ret longeer ik hem maar welke dag kan ik er het beste bijpakken om hem nog 1 dag te gaan rijden? of moet ik het zo laten bij 3 keer per week? hij wordt volgende maand 4.

Minidroppie

Re: 3 x per week rijden of toch 4 x per week gaan rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:56

Ik vind dat je hem makkelijk naar 4x in de week kunt rijden. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je paard is. Is hij al uitgegroeid etc.
Als je gewoon rustig rijd. En hem niet 4x in de week super aan het werk zet kun je makkelijk een 4e keer gaan rijden Lachen

Succes!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:03

Hij moet nog 4 worden, lekker rustig aan doen dus. Ik zou het zelf bij 3x houden, als je tijd over hebt kan je hem wel een keer extra rijden, maar houd het rustig en luister naar je paard.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:06

Kalm aan doen, hij is nog jong. Ik rij veel jonge paarden en die vanmezelf is ook nog vrij jong, maar mijn ervaring is rustig aan doen, daar bereik je het meest mee. Luister goed naar je paard en rijd hem anders eens 1x in de 2 weken een keer extra, maar alleen als hij het aankan. Denk dat ie van jou nog niet is uitgegroeid, maar hou alles goed in de gaten, tanden/ kiezen en of het zadel enz nog goed past. Dit voorkomt een hoop pijn en ellende en DA kosten. Succes ermee

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:12

piewie schreef:
Kalm aan doen, hij is nog jong. Ik rij veel jonge paarden en die vanmezelf is ook nog vrij jong, maar mijn ervaring is rustig aan doen, daar bereik je het meest mee. Luister goed naar je paard en rijd hem anders eens 1x in de 2 weken een keer extra, maar alleen als hij het aankan. Denk dat ie van jou nog niet is uitgegroeid, maar hou alles goed in de gaten, tanden/ kiezen en of het zadel enz nog goed past. Dit voorkomt een hoop pijn en ellende en DA kosten. Succes ermee

hij is nog niet uitgegroeid het is een fries. ik hou alles goed in de gaten vooral zn gezondheid en hij vind het prachtg om te mogen werken doet ook echt zn best voor je alleen als ik 1 dag meer wil gaan rijden betekend dat wel 3 dagen achter elkaar lopen omdat ik in het weekeind niet kan rijden en dat lijkt me voor hem weer teveel worden.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:05

Misschien kun je het dan beter of 3x in de week houden. En als je tijd hebt bijv. de 4e keer mee naar het bos en heel rustig aan doen. Maar zeker niet te vaak voor de 4e keer rijden, ook omdat je zegt dat hij nog niet uitgegroeid is. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:07

Ik denk dat je mits je het rustig aan doet prima kunt overgaan op 4x. Zolang het ook afwisselend en niet dwingend gaan voorzie ik geen problemen hoor. Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:12

Hij loopt nu toch al 5 dagen achter elkaar? Longeren vind ik ook werken, soms is dat nog belastender dan rijden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:15

Je kunt idd rustig opbouwen naar 4 keer in de week een half uur per keer is al voldoende . Je kunt idd zoals andere al zeiden 3 keer trainen en 1 keer lekker een uurtje het bos in gaan gewoon lekker los wat stappen.
Ik heb zelf ook friese paarden en train ook van anderen. Een half uur is voor een fries meer als voldoende als ze 6 zijn dan probeer ik altijd op 5 dagen te zitten en opbouwen naar een uurtje. Denk vooral aan het rustigaan opbouwen en loswerken. Dan komt alles goed. Veel succes!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:29

loswerken komt goed voor naar prive les te gaan moeten we een half uur over de weg en terug dus los is hij super het longeren is puur spelen en rennen voor hem hij loopt zonder bijzetjes gewoon hoofdstel of halster en peesjes verder gewoon rondjes rennen en wat vd erbij. voor de rest loopt hij heel de dag op de wei en staat af en toe snachts op stal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:38

hij wordt volgende maand 4 en je hebt hem al 1,5 jaar onder het zadel?????

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:42

Kinke schreef:
hij wordt volgende maand 4 en je hebt hem al 1,5 jaar onder het zadel?????

ja zijn op 2,5 begonnen met longeren en toen hij dat goed kon zijn we 1 x in de 2 weken erop gegaan. toen 1 x per week en toen heeft hij half jaar stilgestaan op de wei en toen zijn we weer begonnen met 1 per week en zo langzaamaan uitgebouwd. maar hij liep niet intensief hij liep kleine bosritjes met eens een drafje. en veel stapwerk. en het bos was schuin tegenover.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:43

volgens mij is het tijd dat je je eens verdiept in het groeischema van een paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:46

Kinke schreef:
volgens mij is het tijd dat je je eens verdiept in het groeischema van een paard.

ik vroeg niet om commentaar ik vroeg iets heel anders dit is mijn eigen keuze geweest en het groeischema weet ik dondersgoed. ben zelf paardenparaveterinair en weet heus wel wat goed is en niet. en mijn paard heeft er niet onder geleden. anders had ik dat heus wel gemerkt dus graag reageren op mijn vraag en anders stil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:08

in dat geval, gewoon 4x per week gaan rijden, het dier is tenslotte al bijna 4 jaar en als het niet goed zou zijn had je het al wel gemerkt.... Slapen

Chocomel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:29

Misschien een weekje proberen en kijken of hij het aan kan ? Lachen
Ik weet het niet zo goed hoor.. Maar ik zou het gewoon proberen als je denkt dat hij het aankan. Ik denk niet dat het schade heeft als je het 1 x probeert ? Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:39

Ik ga met Kinke mee. Als paardenparaveterinair had je al helemaal beter moeten weten als het paard met 2,5 al gaan berijden... nu je dat toch hebt gedaan, doe de rest dan in ieder geval rustig... letsel door te jong inrijden zie je trouwens vaak pas op latere leeftijd (dat zou je ook moeten weten).

3 keer in de week een half uur, tot hooguit 3 kwartier als je veel stapt, is meer als genoeg. Liever eerst de duur opbouwen tot een klein uur en als ze 5 zijn een keer vaker gaan rijden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:10

De groeischijven in de rug sluiten pas op 5 jarige leeftijd.
Als je dat weet,dan wacht je toch zo lang mogenlijk met inrijden?
Oke,je wist dat dus niet,maar nu weet je het wel.
Doe alsjeblieft rustig aan,die rug is van binnen nog niet volgroeid,ook al ziet het er aan de buitenkant sterk uit.
Een paard kan er mentaal misschien al wel aan toe zijn,lichamelijk is ie dat nog niet.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:25

Hai,
Ik zou zeer zeker wachten. Drie keer per week is meer dan genoeg voor zijn leeftijd. Les is trouwens best pittig want heenstappend (op zich hartstikke goed!) krijgt hij ook al een hoop indrukken te verwerken, waardoor het in totaal een behoorlijk intensieve dag is. Ik merk dat je aan ene kant juist je best doet er zo goed mogelijk over na te denken, het komt over alsof je wel graag argumenten voor meer rijden wilt horen. Misschien is mijn advies niet het antwoord dat je het liefst zou horen maar zo zie ik het. Succes met beslissen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 00:35

laurentia schreef:
Hai,
Ik zou zeer zeker wachten. Drie keer per week is meer dan genoeg voor zijn leeftijd. Les is trouwens best pittig want heenstappend (op zich hartstikke goed!) krijgt hij ook al een hoop indrukken te verwerken, waardoor het in totaal een behoorlijk intensieve dag is. Ik merk dat je aan ene kant juist je best doet er zo goed mogelijk over na te denken, het komt over alsof je wel graag argumenten voor meer rijden wilt horen. Misschien is mijn advies niet het antwoord dat je het liefst zou horen maar zo zie ik het. Succes met beslissen!

het buiten rijden is hij gewend hij is superbraaf en niet echt ergens van onder de indruk.hij loopt al sinds hij een jaar is mee over de weg. de prive les pakt hij ook goed op hebben maar een half uurtje les en stappen tussendoor best veel. wil niet per see meer argumenten om meer te rijden vin dhet zo ook prima. maar vind dat er zo overdreven wordt gereageerd. ik heb voor deze manier gekozen in overleg met deskundige ruiters. de rede dat ik wat meer wil gaan rijden is zodat hij meer beweging krijgt hij is nu te dik en krijgt al weinig voer(wel genoeg voor zn groei enz). de bosritten doen we voor zijn conditie. en omdat hij het super leuk vind dus is gewoon ontspanning en verder staat hij ook gewoon heel de dag op de wei met zn vriendin.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 06:06

Als je alleen wil horen wat je wil horen,dan komt hier mijn advies:
Lekker 4 keer per week gaan rijden.
Kan jou die rug schelen joh,hij loopt toch lekker zo?
Ik zou het zeker doen!
En bovendien hebben deskundige ruiters het je aanbevolen,dus dan kan het!
Veel plezier met rijden,je kan ook 5 keer per week hoor,dat houd ie best vol.
Als hij te dik wordt door het voer zou ik ook meer gaan rijden ipv. minder te voeren.
Jij bent op de goede weg.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:40

ikke20 schreef:
ik vroeg niet om commentaar ik vroeg iets heel anders dit is mijn eigen keuze geweest en het groeischema weet ik dondersgoed. ben zelf paardenparaveterinair en weet heus wel wat goed is en niet. en mijn paard heeft er niet onder geleden. anders had ik dat heus wel gemerkt dus graag reageren op mijn vraag en anders stil.

Waarom open je dan dit topic? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:42

Ik zou het lekker houden zoals het is Lachen Je kan later altijd nog 4 x per week rijden Ja Het is toch goed zoals het is nu Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 12:41

Tinkerloos schreef:
Ik zou het zeker doen!
Als hij te dik wordt door het voer zou ik ook meer gaan rijden ipv. minder te voeren.
Succes!

o wja weet je wat ik zal hem geen voer meer geven. toch knap van je dat je van daaruit kan kijken hoeveel dat ik hem voer. erg knap moet voedingdeskunidge worden kan je vanaf je bed rantsoenen gaan aanbevelen erg knap.
de deskundige ruiters heb ik er bij gehad vanwege zijn leeftijd van inrijden. en kan zeggen dat meerdere bekende springepaarden op dezelfde manier zijn ingereden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:12

ikke20 schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik zou het zeker doen!
Succes!

o wja weet je wat ik zal hem geen voer meer geven. toch knap van je dat je van daaruit kan kijken hoeveel dat ik hem voer. erg knap moet voedingdeskunidge worden kan je vanaf je bed rantsoenen gaan aanbevelen erg knap.
de deskundige ruiters heb ik er bij gehad vanwege zijn leeftijd van inrijden. en kan zeggen dat meerdere bekende springepaarden op dezelfde manier zijn ingereden.

springpaard = fries paard? Ik dacht het niet. Wist je trouwens al op welke leeftijd het gemiddelde (sport)springpaard op pensioen gaat omdat hij lichamelijk versleten is?

Maar goed, ik heb net als Tinkerloos de indruk dat je niet bepaald bereid bent om te luisteren naar argumenten. Dus ook ik vraag me af waarom je dit topic geopend hebt.