Angst voor springen, of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Angst voor springen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:30

Steiltjes springen vind ik vaak eng. Het paard waar ik nu op rijd springt ook erg apart, we komen vaak niet uit omdat ik de afstanden niet goed kan berekenen. Met een cavaletti ervoor gaat het wel beter. Met een paard die er meer ervaring mee heeft of soepeler springt heb ik er minder moeilijkheden mee. Maar ik vind het wel gewoon superleuk om te springen.
Maar ik vind het zo apart, zet je een steiltje neer van 80 cm dan durf ik bijna niet, maar een kruisje van dezelfde hoogte spring ik zo. Ligt het er gewoon aan dat steiltjes moeilijker te berekenen zijn? Oxers vind ik ook eng met het paard waar ik nu op rijd. Dan ben ik bang dat ze tussen de hindernis valt.
Echter zijn we nu 2x wezen kijken naar een ander paard (nu ook gekocht) en daar heb ik beide keren mee gesprongen, steiltjes van 60 cm. Na 5 min. er op te hebben gezeten de 1e keer. En dat vond ik wel spannend natuurlijk maar helemaal niet eng omdat ze zo soepel sprong. Wie heeft nog meer zo'n 'probleem'?

Esmiralda_

Re: Angst voor springen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:43

het ligt idd aan het paard waarop je rijdt.
ik vind springen opzich best leuk maar op 1 van mijn pony's vind ik het ook nooit leuk, omdat hij dus idd ook niet uitkomt en heel apart spring. meestal komt hij omhoog en boven de hindernis draait hij zich om of springt naar achteren. daardoor weet ik dus nooit wat hij doet, waardoor je angsten krijgt
bij jou is het denk ik hetzelfde geval, het zal je goed doen om te springen op een paard met meer ervaring, of die het gewoon beter kan.
heb je al is een boomstammetje in het bos gesprongen, bij mij werkt dat igg goed Lachen
succes verder

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:19

Ik vind springen best eng, maar dat ligt idd maar net op wat voor paard je rijd.
De pony waar ik op rijd is heel onervaren en springt vaak een kilometer boven de hindernis uit. Dat vind ik best eng.

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:06

ik vindt springen ook best eng en zeker hele hogen gelukkig heb ik een paard dat het ook wel spannend vindt
maar als ik dat niet laat merken is zij ook niet bang en springt ze gewooon ...

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:31

Gelukkig vind ik springen totaal niet eng, wel ben ik voorzichtig! Er gaat niks boven de veiligheid van jou en je paard. Overmoedigheid wordt bestraft! Maar als je heel rustig opbouwt en de manier van springen van je paardje leert kennen gaat het steeds makkelijker en vanzelfsprekender.. Bovendien; goede instructie kan je ook een heel eind op weg helpen! Ja

Wat heel erg kan helpen is het voorleggen van een balk op een bepaalde afstand (afhankelijk van de grote van je paard en de galopsprongen), hierdoor moet je het tempo controleren en wordt het paard tot een moment van afzet ' gedwongen'.
Een stalgenootje van mij heeft op deze manier haar paard veel gemakkelijker en soepeler leren springen.

Veel succes met beide paarden! Pling

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 21:43

BibicheB schreef:
Gelukkig vind ik springen totaal niet eng, wel ben ik voorzichtig! Er gaat niks boven de veiligheid van jou en je paard. Overmoedigheid wordt bestraft! Maar als je heel rustig opbouwt en de manier van springen van je paardje leert kennen gaat het steeds makkelijker en vanzelfsprekender.. Bovendien; goede instructie kan je ook een heel eind op weg helpen! Ja

Wat heel erg kan helpen is het voorleggen van een balk op een bepaalde afstand (afhankelijk van de grote van je paard en de galopsprongen), hierdoor moet je het tempo controleren en wordt het paard tot een moment van afzet ' gedwongen'.
Een stalgenootje van mij heeft op deze manier haar paard veel gemakkelijker en soepeler leren springen.

Veel succes met beide paarden! Pling

Die methode gebruik ik ook ja daardoor gaat het al een stuk beter Lachen Een vriendin van me springt wedstrijden en die helpt me ook wel eens Ja

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:59

ik meld me Nagelbijten / Gniffelen
heb 2 niet zo leuke springervaringen gehad met mijn bijrijdpaard.
Hij heeft nog niet heel veel ervaring dus dan blijft het altijd spannend.
Maar ben al weer rustig aan het opbouwen en durf weer een sprongetje met hem te maken Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:16

Ik meld me ook. Mijn vp die kon ik nooit houden voor de sprong. In het begin ging het super alleen daarna was het echt racen. Nu ik een nieuwe vp heb ben ik het rustig aan het opbouwen. eerst weer even een klein sprongetje van iets van 30 cm om op mijn houding enz te concentreren daarna beetje hoger Lachen

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:22

Vroeger vond ik het dus totaal niet eng, maar tegenwoordig vind ik het toch een stuk spannender. Dat komt misschien door mijn vorige verzorgpaard. Die sprong en dan had ik altijd het gevoel dat ik er overheen werd getrokken. Ik ben er inmiddels wel achter hoe dit komt.. Voor de sprong gaf ik genoeg teugel alleen zodra ze er over heen sprong nam ik automatisch de teugels wat meer mee terug. Dus zodra ze neer kwam werden die teugels weer naar voren getrokken waardoor ik het gevoel had er overheen getrokken te worden.

Ik heb donderdag nu voor het laatst een klein sprongetje van 20 cm gemaakt, wat je maar een sprongetje noemen kan Clown, om gewoon weer beetje aan het springen te wennen. En het ging goed. De eerste keer dat ik dat sprongetje nam trok ik weer terug, maar toen gaf een vriendin van mij een tip dat ik mijn handen gewoon echt naar voren moest houden en dat het dan allemaal goed zou komen. En inderdaad.. Ik had niet meer het gevoel naar voren getrokken te worden.

Toch hou ik nog een beetje dat ik het spannend vind. Dus ik begin gewoon rustig aan door lage sprongetjes te nemen zodat ik weer echt het idee krijg dat het lukt zonder het gevoel te hebben er over heen getrokken te worden Haha!.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:30

Het gevoel bij het springen heeft ook veel te maken met het paard wat je rijdt.

Ik heb paarden gereden die wel heel goed konden springen, maar die je echt naar het hout moest rijden.
En ik heb paarden gereden die uit zichzelf al naar het hout toe trokken.

Er zit heel veel verschil in qua gevoel, met die ene die naar het hout trok durfde ik alles te springen (maakt niet uit wat), maar met die andere ben ik maar gestopt bij een meter.
Ze gaf me niet het gevoel om veilig aan de overkant te komen, ondanks mijn ervaring, dus koos ik eieren voor mijn geld.
En dat waren alleen nog maar stijltjes, geen oxers..
Wat hebben we er beide aan als het toch fout gaat..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 10:51

femmefatale1 schreef:
Het gevoel bij het springen heeft ook veel te maken met het paard wat je rijdt.

Ik heb paarden gereden die wel heel goed konden springen, maar die je echt naar het hout moest rijden.
En ik heb paarden gereden die uit zichzelf al naar het hout toe trokken.

Er zit heel veel verschil in qua gevoel, met die ene die naar het hout trok durfde ik alles te springen (maakt niet uit wat), maar met die andere ben ik maar gestopt bij een meter.
Ze gaf me niet het gevoel om veilig aan de overkant te komen, ondanks mijn ervaring, dus koos ik eieren voor mijn geld.
En dat waren alleen nog maar stijltjes, geen oxers..
Wat hebben we er beide aan als het toch fout gaat..

Apart, dat paard die we nu hebben gaat echt helemaal vanzelf, hij racet niet als een gek op de hindernis af, maar je hoeft hem er ook niet naar toe te drijven. Gewoon in een rustig gecontroleerd galopje of drafje gaat ie er over.
Het ligt denk ik dus toch het meest aan het paard waar je mee springt en hoe jij daarmee omgaat.

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:06

Ik vind steiltjes springen ook eng. daarom spring ik kruisjes en steiltjes van 30 / 40 cm. Ik ga pas hoger als ik 40 cm niet meer eng vind. Als ik het eng vind hinder ik mijn paard alleen maar en dan kun je ongelukken krijgen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:47

Ik herken dit helemaal, ik denk dat het ligt aan het feit dat kruisjes lager líjken, omdat ze aan de zijkant nog hoger zijn. Maar ik ben sowieso niet zo'n groot springfan, iets te vaak duikvluchten gemaakt Vork

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:22

aan de zijkant zijn kruisjes net zo hoog als steil sprongen ,
maar in het midden niet, dus dan lijkt het allemaal makkelijk Knipoog

XXX

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:21

Cookiee schreef:

XXX

Ik zet mijn kruisjes juist net zo hoog als normale steiltjes, en toch vind ik die kruisjes dan niet eng en de steiltjes wel Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:08

Cookiee schreef:

XXX

Ik denk dat dat het bij mij ook wel een beetje is. Maar ik ben helemaal geen held met springen, vind het maar af en toe leuk. Clown
En ik heb helemaal geen goede springtechniek, maar ja, ben niet voor niets dressuurmuts.