leg eens uit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

leg eens uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:22

waarom er allemaal moeilijk gedaan word over te grote mensen op te kleine paarden ( is veel gevallen heel terug) Maar als het een ijslandsPAARD is, hoewel hij toch echt de afmetingen en de bouw van een pony heeft, kan het ineens wel. Daarbij zie je combinaties waarbij de ruiter bijna mee kan tolten Haha! ...

In mijn ogen zijn die paarden echt niet achters gebouwt dan andere paarden / pony's ,dus dan zouden die mensen toch eigenlijk echt te zwaar zijn? Hoe denken jullie daarover?

rommulus

Re: leg eens uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:25

probeer de zoek functie eens
hier zijn al zoveel topic's over geweest

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:25

Ik vind dat je een enorm punt gemaakt hebt Lachen en ik zou het ook wel eens willen weten. (alhoewel ik het ook geen zicht vind om grote meisjes op een shet pony te zien zitten).

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:26

Ik ben het helemaal met woest eens! Ja

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:31

Ijslanders zijn gebouwd om zware lasten te tillen, net als shetlanders. Het zijn sterke, harde paarden.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:32

*volgt dit Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:33

Bij IJslanders (ik brand me niet aan paard of pony Clown ) heb je met twee zaken te maken:
ten eerste worden IJslanders gewoonlijk later ingereden dan het gros van de paarden/ponies in NL, zodat ook de groeischijven van de rug dicht zijn en ten tweede is de bouw van de IJslander toch wel iets anders dan van bijvoorbeeld een Welsh B-tje. IJslanders hebben een relatief korte rug (= stevig) en bepaald geen luciferstokjes als onderdanen, waardoor ze gewoon meer aankunnen.
Maar ik ben niet echt gecharmeerd van kerels van "normaal" postuur op een IJslander van 1.30 m

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:38

Even een vraagje tussendoor...
Vinden jullie het kunnen dat zo'n meisje op een shet rijd;

16 jaar.
1.80
64 kilo.
* ongeveer.

Dit vind ik dus absoluut niet kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:40

Jantine_ schreef:

16 jaar.
1.80
64 kilo.
* ongeveer.

ik vind dit echt niet kunnen...

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:41

Ik denk dat het verschil ook ligt aan de shetlander, hier staat dus een mooie shetlander merrie, met een vlakke rug en ook een vrij korte rug. Dat kan meer hebben dan die luxere shetlanders.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:19

Ik denk dat je dit niet over 1 kan kunt scheren maar moet kijken per combinatie.
Voor het oog zullen veel dingen niet staan, maar je kunt ook zien of het dier er onder lijdt.
Ik ben zelf 1.90 en erg lange benen, dus als ik op een paard van 1.60 ga zitten ziet het er niet uit. Maar het paard kan het prima dragen. Dit is iets wat per combinatie verschilt.
Dus ik maak me hier niet zo druk om. Als het echt niet kan geeft de pony dit wel aan, je ziet dit ook wel op de fotos, manier van lopen, uitstraling etc.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:48

Ik weet dat dit een echt discussie topic en dat niemand het met elkaar eens zal zijn.
Maar ik vind (hoe zwaar u pony ook gebouwd is en hoeveel het kan dragen) dat je niet overmatig zwaar of lang voor je paard mag zijn, als je benen halverwege zijn knieën hangen dan is dit hinderlijk voor jepaard, en ik denk persoonlijk ook dat het niet leuk is voor de ruiter, als die benen zo hangen te zwabberen. Nu op die ijslanders kun je hele tijd doorzitte in de tolt en telgang, en ik denk ook wel dat die paarden die mannen gerust kunne houden maar ik vind het gewoon geeen zicht, maar wie ben ik ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:24

_paula_ schreef:
Jantine_ schreef:

16 jaar.
1.80
64 kilo.
* ongeveer.

ik vind dit echt niet kunnen...

Ik ook niet. Waarom wil je überhaupt op een te klein paard rijden? Ik kan het zelf weten, het zit niet lekker hoor Slapen Ik ben zelf niet groot, nét 1.70 m maar als ik op een shetje van 90 cm ga zitten ben ik echt te groot, ondanks dat hij mij misschien qua gewicht wel kan houden. Het zit niet lekker, het is niet fijn voor de pony. Een combinatie die vaak geen plezier bij zowel ruiter als pony geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:24

Waratje schreef:
Bij IJslanders (ik brand me niet aan paard of pony Clown ) heb je met twee zaken te maken:
ten eerste worden IJslanders gewoonlijk later ingereden dan het gros van de paarden/ponies in NL, zodat ook de groeischijven van de rug dicht zijn en ten tweede is de bouw van de IJslander toch wel iets anders dan van bijvoorbeeld een Welsh B-tje. IJslanders hebben een relatief korte rug (= stevig) en bepaald geen luciferstokjes als onderdanen, waardoor ze gewoon meer aankunnen.
Maar ik ben niet echt gecharmeerd van kerels van "normaal" postuur op een IJslander van 1.30 m

Tja, een IJslander kan 90 kilo dragen (ook niet elke IJslander) maar als je te lang bent, krijg je een soort hefboom-effect, wat ook weer schadelijk is voor de pezen en gewrichten. Een kleinere ruiter uit balans is voor het paard gewoon makkelijker te compenseren dan zo'n lang eind. En idd, wat Woest ook zegt, zwabberende benen, die tegen de benen van de pony aankomen, lijkt me voor de pony ook erg vervelend. (ik zou er iig knettergek van worden als ik een pony was).
Ik ben 1,60 maar rijd wel graag op grote paarden, graag 1,65 - 1,70 ik zit daar fijner op. Kan beter hulpen geven, zit beter, en ik hou erg van ruime gangen. Ik zie idd ook niet de lol van een te klein paard/pony rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:54

Yamcha schreef:
Tja, een IJslander kan 90 kilo dragen (ook niet elke IJslander) maar als je te lang bent, krijg je een soort hefboom-effect, wat ook weer schadelijk is voor de pezen en gewrichten. Een kleinere ruiter uit balans is voor het paard gewoon makkelijker te compenseren dan zo'n lang eind. En idd, wat Woest ook zegt, zwabberende benen, die tegen de benen van de pony aankomen, lijkt me voor de pony ook erg vervelend. (ik zou er iig knettergek van worden als ik een pony was).

Het is aan de ruiter om geen zwabberende benen te hebben. Jij klappert toch hopelijk ook niet met je benen tegen je paard? En daarbij hebben IJslanders vaak erg vlakke gangen waardoor de ruiter weinig "in beweging" wordt gezet. Wat niet wegneemt dat er grenzen zijn.

Yamcha schreef:
Ik ben 1,60 maar rijd wel graag op grote paarden, graag 1,65 - 1,70 ik zit daar fijner op. Kan beter hulpen geven, zit beter, en ik hou erg van ruime gangen. Ik zie idd ook niet de lol van een te klein paard/pony rijden.

Dat is dus jouw subjectieve beleving die je niet zomaar kunt "opdringen" aan anderen. Ik rijd juist niet graag op grote paarden, maar juist liever op kleintjes (rond de 1,50 heeft mijn voorkeur, ben zelf 1,70), maar ik zal niet zeggen dat dat voor iedereen "het ideaal" is. Voor sommigen wel en voor anderen niet. En ook voor sommige IJslanders valt veel te zeggen, ook al zijn ze kleiner dan mijn ideaal Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:40

Een ijslander van een meter 40 kan max 90 kg dragen, een ijslander van een meter 35 max 70 kg -met zadel e.d. inbegrepen (http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html). Sterke dieren zijn het wel, ze kunnen wel wat meer hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard, maar lengte is ook een probleem. Als iemand echt 10 centimeter onder die buik uitkomt maar toch maar 60 kg weegt, vind ik het ook echt niet kunnen. Een paar centimetertjes tot daar aan toe. Ik vind ook wel dat deze diertjes af en toe zwaar overschat worden. Er zijn veel mensen die denken dat hun lengte geen kwaad kan, maar alleen het gewicht. Maar zo'n paard heeft er alleen maar last van, hij wordt makkelijker uit evenwicht gebracht e.d. ...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:42

Ik vindt het vaak geen gezicht.
Vaak lijkt het ook zo wanneer iemand duidelijk te groot is ook meteen te zwaar is en dat dat zielig is voor de pony.
Ik vindt het er bij ijslanders ook niet uitzien, maar dat is meer geaccepteerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:06

fiekhe schreef:
Een ijslander van een meter 40 kan max 90 kg dragen, een ijslander van een meter 35 max 70 kg -met zadel e.d. inbegrepen (http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html). Sterke dieren zijn het wel, ze kunnen wel wat meer hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard, maar lengte is ook een probleem.

Ah, vandaar dat al die warmbloedjes van 1.60 met stevige venten erop zo moeizaam lopen?
Laat me toch niet lachen zeg. Ik weet niet hoe ze eraan komen, maar de praktijk wijst gewoon anders uit. Zo'n tenger Frans gefokt springpaardje van 1.65 komt niet over de 1.60 Wereldbeker-hindernissen gezeild met een vent van 90 kilo, jaar in jaar uit als hij daar last van heeft hoor.

Ik denk dat paarden qua gewicht echt wel wat kunnen hebben.

Een volwassen vent van 1.80 op een Ijslandertje vind ik geen gezicht, maar last ervan hebben daar ben ik nog niet zo zeker van. Ga je nog eens 30/40 centimeter kleiner naar een Shetje dan vind ik het alweer anders, maar dat is een flink hoogteverschil. Een stevige C en een D moeten door een volwassene zonder overgewicht wel te rijden zijn imo.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:09

mijn vriendin in 1.73 precies en die rijd soms op mijn pony van 134.. en toch, het ziet er niet associaal uit.. en ze stoort haar bewegingen ook niet..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:11

Urielle schreef:
fiekhe schreef:
Een ijslander van een meter 40 kan max 90 kg dragen, een ijslander van een meter 35 max 70 kg -met zadel e.d. inbegrepen (http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html). Sterke dieren zijn het wel, ze kunnen wel wat meer hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard, maar lengte is ook een probleem.

Ah, vandaar dat al die warmbloedjes van 1.60 met stevige venten erop zo moeizaam lopen?
Laat me toch niet lachen zeg. Ik weet niet hoe ze eraan komen, maar de praktijk wijst gewoon anders uit. Zo'n tenger Frans gefokt springpaardje van 1.65 komt niet over de 1.60 Wereldbeker-hindernissen gezeild met een vent van 90 kilo, jaar in jaar uit als hij daar last van heeft hoor.

Een volwassen vent van 1.80 op een Ijslandertje vind ik geen gezicht, maar last ervan hebben daar ben ik nog niet zo zeker van. Ga je nog eens 30/40 centimeter kleiner naar een Shetje dan vind ik het alweer anders, maar dat is een flink hoogteverschil. Een stevige C en een D moeten door een volwassene zonder overgewicht wel te rijden zijn imo.
dacht dat ze het hadden van een duits tijdschrift dat daarover een soort studie had gedaan ofzo, maar helemaal zeker ben ik niet. Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:47

Urielle schreef:
fiekhe schreef:

Precies Urielle.
Jappaloupe was 158 cm. En dan dat lange end ruiter erop... nou, die waren prima in balans samen, anders kom je namelijk niet foutloos rond op dat niveau.

Iemand die gewoon 'lekker' op zijn paard zit, brengt het niet de hele tijd uit balans, en een grote ruiter past zich gewoon aan een klein paard aan.
Kwestie van wennen.

Met je tenen tegen zijn benen schoppen dat doe je ook niet hoor...

Ben tussen de ijslanders groot geworden, en mijn idee van belasten ligt daarom wat anders. Deze paarden verslijten echt niet eerder dan de gemiddelde kwpner, wat de hele discussie eigenlijk al overbodig maakt...

Zo zie ik ook liever kinderen die wat langer doorrijden op een 'te kleine' pony, dan dat ze meteen als ze er wat macht en vertrouwen op krijgen, weer op een drie maten te groot gepleurd worden. Waar ze amper een deuk in een pakje boter op geslagen krijgen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:18

Urielle schreef:
fiekhe schreef:

Oh, nu ik mijn bericht herlees, zie ik wel dat ik het zelf nogal onduidelijk verwoord heb. Ik zei dat "ze meer kunnen hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard" maar daarmee bedoelde ik niet qua gewicht, maar wel qua verhouding. Vond het zelf niet helemaal duidelijk dus verbeter ik het maar even Knipoog. Nuja, ik haalde die tabel ook maar even aan als 'richtlijn' (of hoe moet ik het zeggen) en het hangt hoe dan ook per paard af denk ik Ja.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:03

Jantine_ schreef:

16 jaar.
1.80
64 kilo.
* ongeveer.

Dat kan ook zeker niet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:57

fiekhe schreef:
Oh, nu ik mijn bericht herlees, zie ik wel dat ik het zelf nogal onduidelijk verwoord heb. Ik zei dat "ze meer kunnen hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard" maar daarmee bedoelde ik niet qua gewicht, maar wel qua verhouding.

Ah pardon, ik dacht dat je die gewichten in de tabel bedoelde. Ik ben zelf 80 kilo dus ik werd gelijk verwezen naar koudbloeden, want mijn zadel is ook wel een kilo of 5 en kleren een kilo en die moest je ook meerekenen Bloos! Maar dat was dan een misverstand.

Een mooi voorbeeld was idd Pierre Durant met zijn Jappeloupe. Dat beest sprong alles wat er maar te springen viel. Wie kan het dan nog wat schelen dat er meters ruiter boven een paard uitkomen?

Voor dressuur is het plaatje dan wel weer van belang natuurlijk. En mooi is het niet (maar dat ben ik ook niet met mijn dikke reet op mijn chique KWPNertje)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:36

Urielle schreef:
fiekhe schreef:
Oh, nu ik mijn bericht herlees, zie ik wel dat ik het zelf nogal onduidelijk verwoord heb. Ik zei dat "ze meer kunnen hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard" maar daarmee bedoelde ik niet qua gewicht, maar wel qua verhouding.

Ah pardon, ik dacht dat je die gewichten in de tabel bedoelde. Ik ben zelf 80 kilo dus ik werd gelijk verwezen naar koudbloeden, want mijn zadel is ook wel een kilo of 5 en kleren een kilo en die moest je ook meerekenen Bloos! Maar dat was dan een misverstand.

Een mooi voorbeeld was idd Pierre Durant met zijn Jappeloupe. Dat beest sprong alles wat er maar te springen viel. Wie kan het dan nog wat schelen dat er meters ruiter boven een paard uitkomen?

Voor dressuur is het plaatje dan wel weer van belang natuurlijk. En mooi is het niet (maar dat ben ik ook niet met mijn dikke reet op mijn chique KWPNertje)
Nee, bedoelde ik dus niet, maar zag pas nadien dat het onduidelijk geformuleerd was Knipoog