naar het bit toe drijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

naar het bit toe drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:51

Mijn paard leert nu om mooi aan de teugel te zijn, na te geven dus. Nu wil ik graag weten hoe jullie hebben aangeleerd om je paard in het zelfde tempo te laten lopen. Ik heb namelijk vaak het probleem dat paarden mooi lopen, maar dat ze sloom gaan lopen, drijf je ze dan naar het bit dan slaan ze hun hoofd weer omhoog. Continue voorwaarts drijven helpt ook niet, zodra ze ontspannen gaan ze langzamer lopen. Hebben jullie tips of kunnen jullie vertellen hoe jullie het hebben opgelost? Ik denk dat het probleem ligt bij het nog niet op eigen benen kunnen lopen.

Goofy44

Re: naar het bit toe drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:25

Het allereerste wat een paard moet leren is in een constant tempo te gaan in alle gangen. Dit is de basis voor alles wat het paard daarna leert. Een paard eerder laten nageven heeft geen enkele zin. Als het paard in een ongelijk tempo gaat (dat gaan de meeste paarden), dan zijn ze nog niet toe aan nageven en aan de teugel rijden. Je bent dan bezig met de verkeerde zaken op het verkeerde moment. Als je de volgorde van wat je moet doen verkeerd doet, dan komen er vroeg of laat problemen. Je bouwt het huis in de verkeerde volgorde. Je bent dan steeds bezig met je paard en jezelf te corrigeren. Ik zou het aan de teugel zijn vergeten, nageven komt op een ander moment. Leer het paard eerst in stap met constante snelheid te stappen en te draven. Daarna pas de gallop op de manier zoals het moet (constant tempo). Elk paard heeft een natuurlijk basis tempo voor elke gang. Op dat tempo laat je het paard in elke gang gaan. Op dat tempo kost het het paard de minste inspanning om in gang te gaan. Het paard wil graag dat tempo aanhouden.
Dat betekent niet dat het paard mag gaan lummelen en steeds langzamer mag gaan. Het paard moet aktief met een constant tempo voorwaarts gaan. Als dat erin zit, kan je tempo wisselingen in dezelfde gang rijden en weer terug naar het basis tempo dat constant is...... Een paard dat geen constant basis tempo heeft kan fysiek en mentaal nooit volledig ontspannen zijn en dus ook nooit zuiver in gang in balans zijn. Dit hele spel herhaal je op rechte en gebogen lijnen. Op gebogen lijnen moet het tempo hetzelfde blijven als op een rechte lijn. Daar moet het paard aan wennen.... de ruiter ook. Dus hier beinvloed je het paard om het tempo constant te houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:14

Duidelijke tekst Goofy! Ik heb niks meer toe te voegen Lachen

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:55

het lijkt erop dat jij je paard zeg maar naar beneden vraagt door meer druk op de teugels te doen. daardoor gaat ze waarschijnlijk ook langzamer lopen.
leer haar eerst eens voorwaarts lopen, ook als je bezig bent met bijv. een gebroken lijn of een slangenvolte
juist in de korte wendingen vallen de paarden terug en gaan ze dus langzamer lopen..
probeer je paardje te leren om terug te komen op je zit, dus als jij je zwaar maakt en terug gaat zitten heel iets van voren ophouden dat ze dan terug komt..

kun je haar ook lang en laag trainen, als ze daarmee je hand volt moet dit ook lukken, nagefelijkheid komt dan ook wel

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:55

Mijn verzorgpony die loopt gewoon
en als die ontspant gaat die vanzelf nageven,, het heeft alleen wel 3 jaar geduurt
ik vind het onzin om je paard via je been of teugel aan de teugel te ''trekken''

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:16

Goofy44 heeft helemaal gelijk! Een paard van achter naar voren rijden-> eerst het tempo en vanuit daaruit in laten zakken. Dan heb je ook geen problemen met het tempo.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:47

Ahum mijn pony deed dat in het begin ook. Maar dat kwam omdat hij het gewoon moeilijk vindt. Langzaam opbouwen is mijn advies. Dus wel hem voorwaarts vragen, maar als hij omhoog begint te komen in dat tempo blijven rijden. Zo langzaam opbouwen. Je zegt zelf dat je er pas net mee bezig bent, dus doe het rustig aan en voel goed aan tot waar je pony het aankan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:51

jemaine schreef:
Mijn paard leert nu om mooi aan de teugel te zijn, na te geven dus. Nu wil ik graag weten hoe jullie hebben aangeleerd om je paard in het zelfde tempo te laten lopen. Ik heb namelijk vaak het probleem dat paarden mooi lopen, maar dat ze sloom gaan lopen, drijf je ze dan naar het bit dan slaan ze hun hoofd weer omhoog. Continue voorwaarts drijven helpt ook niet, zodra ze ontspannen gaan ze langzamer lopen. Hebben jullie tips of kunnen jullie vertellen hoe jullie het hebben opgelost? Ik denk dat het probleem ligt bij het nog niet op eigen benen kunnen lopen.

Eerst je paard leren om in hetzelfde tempo te blijven lopen, dus 1x drijven en als hij in het geweste tempo is niet meer drijven. Dan moet hij dus zonder dat jij drijft in hetzelfde tempo lopen, daar eerst een paar weken heel consequent in zijn.
Daarbij denk ik dat je teveel gebruik maakt van je handen als je het paard naar beneden vraagt met zijn hoofd, dan krijg je dat ze het hoofd weer omhoog gooien als je drijft. Dus ook bij het aan de teugel vragen voorwaarts blijven rijden met je been eraan. Verder is het vooral een kwestie van gewenning, als hij eenmaal een rustige aan leuning heeft maakt het niet meer uit of je je been eraan legt of niet. Dus gewoon even doorpakken en vooral niet je been eraf houden omdat ze dan haar hoofd omhoog gooit, dan leert ze het nooit!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:57

M_Vainqueur schreef:
Goofy44 heeft helemaal gelijk! Een paard van achter naar voren rijden-> eerst het tempo en vanuit daaruit in laten zakken. Dan heb je ook geen problemen met het tempo.

Inderaad. Mijn pony heeft hier ook echt super erge last van.. Of het is met zn kop in de lucht en op een goed tempo. Of hij loopt nagefelijk en dan loop hij als een slak.. Veel tempowisselingen (overgangen) maken, totdat je er bij neervalt. Ben ik nu ook mee bezig. En ik weet wat het is hoor. Ik wordt er ook helemaal *piep* van.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:06

goh wat geven we toch allemaal goed advies, iedereen zegt hetzelfde als Goofy44 Rolleyes Goofy heeft ook wel gelijk hoor, maar dit is niet de enige oplossing Knipoog

maar wat nou in het geval van spoekie? Mijn pony loopt ook keurig constant in iedere gang. ik kan haar zowel op stem als op zit rijden, en tóch gaat zij ook langzamer lopen als ze echt goed ontspant. en ik kan zeggen dat het niet aan de basis ligt Knipoog Maargoed het gaat hier niet over mij...

TS heb je les? laat je goed begeleiden door een instructeur. het komt wel, maar ieder paard heeft gewoon een andere aanpak nodig. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:10

Je moet haar dus leren dat ze ook als ze ontspant of aan de teugel gaat in hetzelfde tempo moet blijven lopen, ligt het dus toch weer aan de basis! Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:17

maar als je al bezig bent met je paard nageefelijk rijden, dan is dat al niet meer de basis Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:12

Dan ben je dus te snel door gegaan of je vergeet de basis tijdens het nageeflijk rijden, je moet altijd zorgen dat de basis goed blijft, zodra daar weer iets aan mankeert ga je daar weer aan werken voor je verder kunt.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:25

@loesje88: als een paard ontspant gaat die normaal niet langzamer lopen...het lijkt wel zo als je er op zit omdat het paard dan zijn passen gaat afmaken en dus ruimer word daardoor maakt hij minder passen...maar omdat hij ruimer is geworden leg je dezelfde afstand af...dus je blijft dan even hard gaan...

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:31

Overgangen rijden dat is het tover middel. Zorg inderdaad dat je hem van achter naar voren rijd! Dus druk met je benen en zit naar voren houden. Dan loopt hij tegen de hand. Dit zal in het begin aanvoelen als een drama en alleen maar moeilijker lijken. Maar door deze afwisselingen (schakelen, overgangen) en ook afwisselen van doorzitten of dichtrijden. Deert het paard op zich zelf. Tegen je hand aan te lopen in verschillende tempo,s de perfectie hier van is een jaren plan en licht ook erg aan je paard. Maar na een maand doorbijten zou je al wat verschil moeten merken. Veel sucses