Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 13:20

ik weet niet of het hier goed staat sorry daarvoor anders

ik wilde wel eens weten wat mensen hier ervan vinden als je ziet dat iemand zijn paard gewoon echt hard slaat of schopt, onder het rijden in de mond aan het rukken is,
je ziet het steeds meer, word dit een gewoonte ofzo?
Naar mijn idee bereik je er niet veel mee, een tik is goed, een paard moeten weten wie de baas is, maar soms overdrijven mensen te erg. Wat vinden jullie er van, kun je dingen met geweld oplossen of zie je het vaak gebeuren, heb je dan de neiging om er iets van te zeggen? of zwijg je liever

_Nicky

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:25

Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:32

ik denk geen nut
Je mag een paard best streng aanpakken
Maar ik denk dat je door geweld geen vertrouwen krijgt in elkaar;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:41

Paarden reageren alleen maar op hun ruiters,je moet hun niet afstraffen als het niet gaat maar jezelf.Maarja helaas zijn sommige zo dom om te denken dat een paard dingen bedenkt om tegen te werken...terwijl paarden zo werkwillig zijn en altijd goed mee willen werken. Geweld is absoluut NOT DONE!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:41

ik denk niet dat geweld de oplossing is maar er is wel een verschil tussen een tik als een paard je bijt of je paard afrossen omdat jij een fout maakt. dat laatste is nooit goed te praten.

ik ben het trouwens niet met Elisa2 eens dat paarden altijd mee willen werken. mijn paard is vreselijk aan het puberen en is soms gewoon strontvervelend. maar over het algemeen is het idd gewoon de fout van de ruiter en niet die van het paard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:38

Geen nut!

Zeg er wel wat van, op en postieve manier (en dat is erg moeilijk soms) in de hoop dat degene er iets meedoet.
Het is vaak onwetendheid van mensen, soms ook expres die laatste categorie zou je het lieft van het paard trekken, maar goed ....ik zucht maar eens diep!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:42

Ik zal er niks van zeggen of het moet echt uit de hand lopen. Je kan niet zomaar beoordelen of het terecht is of niet.

Als ik aan mijn tinker merk dat ze op het punt staat te gaan klieren in een gevaarlijke situatie kan ze ook een harde schop of ruk verwachten. Voor andere is het niet te zien dat ze op het punt staat te gaan klieren maar zelf voel je dat aan en grijp je in voor het te laat is. Zielig? Nee, beter een harde ruk dan onder een auto komen Tong uitsteken

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:05

ik denk dat het niet echt veel nut heeft om je paard hard te schoppen en te slaan. soms moet je paard wel weten wie de baas is. als die echt niet wil dan kun je hem wel een schop verkopen maar dan ook niet al te vaak. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:08

maar wat als je in een parcour staat en je paard kent nog maar 1 weg en dat is omhoog?
Zit het CHIO te kijken, en net was er dus zo'n paard. Ruiter probeerde het netjes op te lossen, paard leek rustig te worden, ruiter wil weg stappen en hij begint weer... Paard kreeg dus een paar testen met de zweep, en steigerde nog een keer, en liep "braaf" de ring uit.
Ben benieuwd hoeveel bokkers dit gezien hebben en gelijk "sieluugghhh" gaan bleren

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:20

Zijn er op bokt maar 2 categorieen ruiters ofzo?

1- Een mep of schop tijdens het rijden is geen probleem

2- ik raak mijn paard niet aan, want dat is sieluugggh

Dan behoor ik tot de 3e groep denk ik die naar mijn inziens zo eerlijk mogelijk met dr paarden probeert om te gaan ik sla of schop ze niet tijdens een training, ik rijd zonder zweep dat dan wordt meppen al erg lastig Rolleyes .

Dat betekent niet dat als ik bv in de paddock loop en mn paarden zouden me bv willen schoppen (wat nog nooit in die 15 jr gebeurt is) dan krijgen ze wel een schop terug en geen zachte ook.
Maar tijdens een training weerhoud ik mij van zulk gedrag, ieder moet dit voor zich weten vind ik.

Mijn haflinger kan onder het zadel een behoorlijke etterbak zijn, die het bloed onder je nagels vandaan kan halen, het is bij haar in het verleden al vaak genoeg met de zweep 'opgelost' ze versteent op zo'n moment en heeft geen enkel nut.
Mijn andere paard reageert normaal op het zien van een zweep maar ik heb hem nooit een slag hoeven te verkopen, dat er paarden zijn die het zo bont maken dat je dit als duidelijk manier van corrigeren of oplossen kunt zien zou voor velen best zo werken, maar niet voor mij, dat mag best gerespecteerd worden.

Amen

poldermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:38

cissie schreef:
Zijn er op bokt maar 2 categorieen ruiters ofzo?

1- Een mep of schop tijdens het rijden is geen probleem

2- ik raak mijn paard niet aan, want dat is sieluugggh

Dan behoor ik tot de 3e groep denk ik die naar mijn inziens zo eerlijk mogelijk met dr paarden probeert om te gaan ik sla of schop ze niet tijdens een training, ik rijd zonder zweep dat dan wordt meppen al erg lastig Rolleyes .

Dat betekent niet dat als ik bv in de paddock loop en mn paarden zouden me bv willen schoppen (wat nog nooit in die 15 jr gebeurt is) dan krijgen ze wel een schop terug en geen zachte ook.
Maar tijdens een training weerhoud ik mij van zulk gedrag, ieder moet dit voor zich weten vind ik.

Mijn haflinger kan onder het zadel een behoorlijke etterbak zijn, die het bloed onder je nagels vandaan kan halen, het is bij haar in het verleden al vaak genoeg met de zweep 'opgelost' ze versteent op zo'n moment en heeft geen enkel nut.
Mijn andere paard reageert normaal op het zien van een zweep maar ik heb hem nooit een slag hoeven te verkopen, dat er paarden zijn die het zo bont maken dat je dit als duidelijk manier van corrigeren of oplossen kunt zien zou voor velen best zo werken, maar niet voor mij, dat mag best gerespecteerd worden.

Amen

Afgod
ik ben het volkomen met jou eens.
der was op stage ook een paard die was gigantisch dominant als je niet oppaste liep ie gewoon over je heen, nou ik pik dat dus echt niet hea, ik ga me dan ook gewoon als een paard gedragen en sloeg hem gewoon aan de kant en hij mocht ook pas bij zijn eten als ik zei dat ie dat mog en het was niet zo dat ie dan op een gegeven moment bang voor me was nee hij had respect voor me. hij zag mij als zijn meerdere ik had een hogere rang.

maar verder met rijden rij ik ook nooit met zweep alleen als het echt niet anders kan en dan gebruik ik hem alleen om een beetje bij te tikken bij me been, (waar een zweep dus voor bedoelt is), verder ben ik absoluut tegen geweld op het paard, maar ben niet bang om een tik te geven als het nodig is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:28

Ja als tie geweld tegen mij gebruikt dan krijgt ie er ook eentje terug. Is gelukkig nog nooit gebeurd. Zweep heb ik vaak mee met het rijden. Meestal in het begin en dan gooi ik hem aan de kant. Hij was met inrijden niet vooruit te branden, dat is nu zo veel anders gelukkig. En dan toch door het buitenrijden en mede de zweep.

Sieluggh is het niet als het paard een tik krijgt (als het terecht is).
Maar dat is het wel als de ruiter het niet kan uitstaan als de ruiter het niet uit kan staan dat hem of haar iets niet lukt en het paard doet braaf zijn loopje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:08

Echt wreedheid zeg ik wel iets van (zag pas op een concours een ruiter over de flos afstappen en paard meenemen, ondertussen bij elke pas een keer goed aan de stangteugel rukkend - daar zei ik dus wel wat van Clown ) maar heb vorige week tijdens het lesgeven zelf nog wel een manegepaard die een beginnend ruitertje aan het pesten was (door gewoon stil te blijven staan en te dreigen met steigeren) een pets met de zweep verkocht zodat hij weer doorliep. De grens wat geweld is en wat corrigeren is, is maar dun en ligt voor iedereen anders.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:29

Geweld gebruiken heeft zeker geen nut, werkt vaak alleen maar averechts.

Kijk een tikje geven ter correctie okee. Maar echt slaan met de zweep of schoppen is voor mij uit den boze.
Onder geweld versta ik trouwens het hard slaan, schoppen en dat soort geweldadige dingen.

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:44

Elisa2 schreef:
Maarja helaas zijn sommige zo dom om te denken dat een paard dingen bedenkt om tegen te werken...terwijl paarden zo werkwillig zijn en altijd goed mee willen werken. Geweld is absoluut NOT DONE!

ik kan het hierin echt niet met je eens zijn, ik heb in het verleden veel paarden voorbij zien komen die echt niet het beste met hun ruiter voor hadden. hoe dat zo is gekomen is natuurlijk een ander verhaal!
maar zoal zelfs in het boek van tineke bartels staat zo ik mij herinner: de enige weg terug van staken naar vluchten (eigenlijk dus reactie op been) is vechten...
er staat echter ook dat dit een moeizaam proces is, en niet is weggelegd voor onkundige ruiters.
maar veroordeel dus niet iedereen die zijn paard een mep geeft voor je de achtergrond weet!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:48

LiNdA1986 schreef:

Kijk een tikje geven ter correctie okee. Maar echt slaan met de zweep of schoppen is voor mij uit den boze.
Onder geweld versta ik trouwens het hard slaan, schoppen en dat soort geweldadige dingen.

Soms is het nodig dat de corrigerende tik ook HARD aankomt. Het kan zelfs nodig zijn om bij wijze van spreken een bezemsteel (of iets dergelijks) daarvoor te gebruiken. Nee, niet alle paarden zijn werkwillig en lief en vriendelijk en meewerkend, er zijn genoeg eigenwijze dreutels met het idee dat ze het zelf veel beter weten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:51

_Nicky schreef:
Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.

inderdaad.
En dat is bij mijn paard overduidelijk.
Mijn paard kan soms best nerveus zijn en vanuit die nerveusheid doet ze "stoute" dingen.
Maar hoe strenger ik word hoe nerveuser ze word.
Ik probeer altijd maar zo rusig mogelijk te blijven!

Kijk ze had in het begin voernijd.
Ik had haar net en was het ff vergeten, ik stap der boks in en wilde een voetje vragen, ze haald me daar toch uit!!! Tja, toen heb ik wel even laten weten dat ik dat ECHT niet pik.
Daarna heeft ze het ook nooit weergedaan en was ze spontaan van der voernijd af!

Maar ben der wel over uit dat paarden de will to please hebben!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:53

Bij mijn vz-pony schop ik niet. Bij het wandelen moet ik altijd wel wat rukjes geven aan het halster, want alleen dan doet ze braaf ( na de rukjes als ze niet luistert ) maar schoppen.. Ik kan het niet.
Als Bonny mij schopt.. Krijgt ze een tik, maar geen schop terug.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:10

Dat heeft gewoon nooit nut.
Je kunt je paard niet voor je laten werken dmv geweld, dan is voor het paard de lol eraf en zul je nooit een échte combinatie worden samen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:13

je leest hier veel dat mensen denken dat het paard alles doet, maar grotendeels ligt de fout bij de ruiter ( ik heb het hier over onder het rijden ) mensen die gaan rukken in de mond, soms zie je ze dat doen met stang en trens, soms ook met een trensje.. maar wat bereik je daar mee? niks.. natuurlijk heeft iedereen wel is dat die ff aan de teugel trekt, maar je hebt ook uitzonderingen,, die maar aan de gang blijven, dat paard snapt het niet. Een paard doet dingen verkeerd, of doet dingen niet,, als jij het niet goed aan ze uitlegt, als jij niet de juiste hulp geeft voor het wijken, zal hij dat niet doen, geef jij niet de juiste hulpen voor travers, zal hij het niet perfect uitvoeren. je moet een paard niet altijd de schuld geven,, een paard kan namelijk niet zo denken als wij, hij kan niet denken "vandaag ga ik mijn baasje is even pesten" .. tuurlijk ieder paard een offday hebben, maar dat hebben wij ook, we zijn nou eenmaal levende wezens en geen robots, en ik vind het triest om mensen te zien rijden die keihard aan het rukken zijn de mond dat het paard eigenlijk helemaal overstuur is, als je niet met tegenslagen over weg kan, ga dan op een hobbelpaard zitten, maar blijf van echten paarden af ... dat is MIJN mening..

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:27

ik kan die mensen wel vermoorden !!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:10

Waratje schreef:
LiNdA1986 schreef:

Soms is het nodig dat de corrigerende tik ook HARD aankomt. Het kan zelfs nodig zijn om bij wijze van spreken een bezemsteel (of iets dergelijks) daarvoor te gebruiken. Nee, niet alle paarden zijn werkwillig en lief en vriendelijk en meewerkend, er zijn genoeg eigenwijze dreutels met het idee dat ze het zelf veel beter weten.

Dan is er weinig corrigerends meer aan,het gaan om het schrik effect,niet om hoe hard het kan.Alle paarden zijn werkwillig en lief van zichzelf,soms proberen ze weleens wat en als je ze op tijd corrigeert{niet slaan dus} is er niks aan de hand.Maar mensen zijn inconsequent snappen zichzelf nieteens vaak,laat staan een paard,verpestten die paarden verschrikkelijk waardoor je idd soms onmogelijke dieren krijgt.Allemaal veroorzaakt door de mens en ook weer op te lossen door een mens{bijna alles} maar dan moet je wel kundig genoeg zijn.Als jij denkt dat harde tikken beter zijn voor je paard..ga je gang maar dan zul je nog een hoop paarden tegenkomen die niet lief en meewerkend zijn voor jou....en terecht.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:33

Nou dat lijkt me heel simpel. Met geweld kom je er zeker niet. En streng optreden is zeker niet verkeerd, maar er is een grens hé? Knipoog
En als je streng optreden ook niets vind en je laat je paard lekker zijn gang gaan, kan je beter ezeltje gaan rijden (dan nog)
Sorry als dat bot overkomt, maar het is zo....

Jotalovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:40

Zoals je al zei, een paard moet weten wie de baas is en inderdaad daar overdrijven mensen soms in. Paarden zijn dieren waarmee je met geduld moet omgaan.
Geduld is nu eenmaal een mooie zaak in het leven...
Dus, ik blijf erbij, het heeft geen nut Knipoog.
En meestal gaan de paarden niet zo braaf doen of hoe je het ook wil zeggen omdat JIJ iets fouts doet, ok, paarden kunnen ook fouten maken maar wij maken immers óók fouten..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:47

ik heb de mijne van schrik wel eens een harde klap verkocht maar dat kwam omdat we bijna onder een auto terecht kwamen door een achterlijke actie van hem. Toen was ik even buiten zinnen van woede.
Voorderest doe ik het nooit. Behalve als hij over me heen walst voor zn eten, maar dat gaat de laatste tijd veel beter dan in het begin.
Ik rijd eigenlijk ook nooit meer met zweep heb hem simpelweg niet nodig.