Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissie schreef:Zijn er op bokt maar 2 categorieen ruiters ofzo?
1- Een mep of schop tijdens het rijden is geen probleem
2- ik raak mijn paard niet aan, want dat is sieluugggh
Dan behoor ik tot de 3e groep denk ik die naar mijn inziens zo eerlijk mogelijk met dr paarden probeert om te gaan ik sla of schop ze niet tijdens een training, ik rijd zonder zweep dat dan wordt meppen al erg lastig.
Dat betekent niet dat als ik bv in de paddock loop en mn paarden zouden me bv willen schoppen (wat nog nooit in die 15 jr gebeurt is) dan krijgen ze wel een schop terug en geen zachte ook.
Maar tijdens een training weerhoud ik mij van zulk gedrag, ieder moet dit voor zich weten vind ik.
Mijn haflinger kan onder het zadel een behoorlijke etterbak zijn, die het bloed onder je nagels vandaan kan halen, het is bij haar in het verleden al vaak genoeg met de zweep 'opgelost' ze versteent op zo'n moment en heeft geen enkel nut.
Mijn andere paard reageert normaal op het zien van een zweep maar ik heb hem nooit een slag hoeven te verkopen, dat er paarden zijn die het zo bont maken dat je dit als duidelijk manier van corrigeren of oplossen kunt zien zou voor velen best zo werken, maar niet voor mij, dat mag best gerespecteerd worden.
Amen
Elisa2 schreef:Maarja helaas zijn sommige zo dom om te denken dat een paard dingen bedenkt om tegen te werken...terwijl paarden zo werkwillig zijn en altijd goed mee willen werken. Geweld is absoluut NOT DONE!
LiNdA1986 schreef:Geweld gebruiken heeft zeker geen nut, werkt vaak alleen maar averechts.
Kijk een tikje geven ter correctie okee. Maar echt slaan met de zweep of schoppen is voor mij uit den boze.
Onder geweld versta ik trouwens het hard slaan, schoppen en dat soort geweldadige dingen.
_Nicky schreef:Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.
Waratje schreef:LiNdA1986 schreef:Geweld gebruiken heeft zeker geen nut, werkt vaak alleen maar averechts.
Kijk een tikje geven ter correctie okee. Maar echt slaan met de zweep of schoppen is voor mij uit den boze.
Onder geweld versta ik trouwens het hard slaan, schoppen en dat soort geweldadige dingen.
Soms is het nodig dat de corrigerende tik ook HARD aankomt. Het kan zelfs nodig zijn om bij wijze van spreken een bezemsteel (of iets dergelijks) daarvoor te gebruiken. Nee, niet alle paarden zijn werkwillig en lief en vriendelijk en meewerkend, er zijn genoeg eigenwijze dreutels met het idee dat ze het zelf veel beter weten.