antoinne de bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

16easer24

antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:07

hallo
bij ons op stal rijden er een paar mensen via de antoinne de bodt methode. ik vind het aan de ene kant logisch wat hij doet maar sommige dingen ook weer niet
nu wilde ik graag weten wat jullie van deze methode vinden
als je er natuurlijk ervaring mee heb

Odysseus

Re: antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:21

Mag ik even vragen wat de Antoinne de Bodt methode is? Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:39

Ik vind het een prima methode als je een echt heel scheef paard hebt...maar het is niet de enigste weg naar jeruzalem.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:41

Het is inderdaad niet de enige weg naar (gheghe) Aken. Knipoog
En bovendien verteld hij niets nieuws. Sinds hem is het rechtrichten ineens een 'rage'. Mijn instructrice verteld mij al járen hetzelfde. Alleen hij legt een link tussen hoefkatrol en whoppa de man is een legende. Slapen
en dan het; Mijn paard en ik zijn de bodt! Ja, fijn voor jouw, mijn paard en ik zijn soederhuizen.. Sigaar

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:48

Het is een goede methode, maar hij is niet de enige die er mee bezig is. Het principe van het paard rechtrichten is echter wel een must om het paard gezond te houden. Er zijn daar wel meerdere methodes voor als alleen AdB.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:51

ik zie wel mensen die er baat bij hebben met hun paard, maar de manier van rijden met die handen hoog en dat slingeren vind ik er echt niet uitzien, ADB vind ik ook een zeer aparte man, nu komt ie niet meer maandelijks bij ons op stal wat een aantal van mijn stalgenootjes erg jammer vinden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:53

Zou ik nog een keer kunnen vragen. Wat is de de Both methode?

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:55

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:56

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:56

focussed; gebruik de zoekfunctie. en wat hier al word gezegt, rechtrichten, rechtrichten, rechtrichten, rechtrichten. That's it.

Inderdaad, hij is niet de enige, ik vind de hele hype er omheen zo overdreven, en daardoor krijg ik er ook een vieze smaak van in mijn mond. Iedere goede instructeur zal je dit vertellen, iedere goede ruiter is hier mee bezig, ieder goed boek zal je hier over vertellen. AdB vertelt NIETS nieuws.
en inderdaad, die handen zo hoog.. Gelóóf me, je kan een paard ook rechtrichten zónder dat je je handen zo hoog hebt.
*nu vertel ik ook niets nieuws hoor, net als adb, krijg ik nu ook een website en word ik nu ook zowat vereerd?*
Laatst bijgewerkt door DL_ op 22-06-07 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:59

Ah bedankt, ben nog niet zo heel wijs met bokt vandaar. Sorry Bloos

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 22:46

bij ons op stal zijn een paar meiden helemaal antoinne de bod en ik geloof ook neit dat dat de enige manier is ik vind handen hoog en heel erg voorwaarts rijden ook niet alles maar ik wilde gewoon wat meningen horen omdat bij ons op stal de ene helft het helemaal geweldig vind en de andere helft vind het maar een apart mannetje en de manier waarop hij het presenteerd ook.
ik vind ook dat het neit de enige manier is want als dat zo zou zijn dan rijd iedereen wel volgens die methode.
en ik ben geen antoinne de bod ruiter ik ben me gewoon aan het orienteren naar een goede manier van rijden en op welke manier die word gepresenteerd door de instructeur/ instructrice waar ik me prettig bij voel
vandaar dat ik graag jullie meningen hoor!!

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:18

het komt allemaal neer op je paard recht rijden en op de achterhand, ik heb zelf nooit bij hem gelest heb me er ook niet in verdiept ik weet wel dat heel veel ruiters veel te veel aan die voorkant zitten te plukken gevolg paard op de voorhande gedoken en met de achterhand gebeurt dan veel te weinig. Als je de handen hoog doet kan je paard niet op die voorhand duiken. Dit is geen adb manier maar een manier om je paard gezond te houden de moter zit echt van achteren en van daaruit moet je hem nageeflijk rijden. Het is ook niet zo dat als je je handen hoog hebt en maar ongecontroleerd in de ronte scheurt dat je er dan wel komt er komt echt wel iets meer bij kijken. Dat niet iedereen bij hem rijdt is niet onlogisch heel veel ruiters willen te weinig tijd investeren in de basis en geven het paard te weinig tijd om achter sterk te worden. Het is veel makkelijker het paard van voren goed vast te houden zodat hij afbuigt het lijkt dan al snel heel veel, ze vergeten vaak dat hij dan veels te veel op de voorhand loopt met alle gevolgen van dien. Dit is nou net de reden dat mensen als adb zoveel werk hebben!!!!!!!!!!!!!!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:23

@aletniessen; nee, dát is niet de reden. Er zijn helaas teveel eigenwijze ruiters, met slechte instructeurs, dát is de reden. Zij hebben nog nooit gehoord van rechtrichten en dan komt adb met iets 'revolutionairs' nou suprise, iedere goede instructeur verteld jouw dit. En handen hoog is ábsoluut niet de enige, en in mijn ogen ook zéker niet de juste, manier om een paard op z'n achterhand te krijgen, dat moet van achter uit komen, hij moet achter dalen, niet voor omhoog komen. Een paard kan je namelijk niet op de achterhand omhoog trekken, zoals adb wel doet, met de handen zo hoog. en op deze manier kan een paard nóóit of te nimmer op zijn eigen benen lopen, en blijft de ruiter een enorm gewicht in de handen houden. Nogmaals, een paard moet dalen in de achterhand, niet steigen in de voorhand. een paard moet op z'n eigen benen lopen, de ruiterhand aannemen, maar zeker niet te zwaar zijn. los van voren, en stuwend van achter. en in dat opzicht heb ik héél veel moeite met de rijstijl van adb.

ook de zogenoemde adb 'methode' is bullshit in mijn ogen. er is niets van adb bij, al jaren word er rechtgericht, al jaren word dit verteld. en níet alleen adb kan rechtrichten.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:30

Het principe van handen hoog is gebaseerd op het feit dat je een paard dan vanuit de mondhoeken stuurt en niet op de lagen inwerkt.
Wie bedacht heeft dat je met je handen hoog een paard op de achterhand kan krijgen, die heeft het totaal niet begrepen. Clown

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:33

Nou idd dan wordt paardrijden wel heel makkelijk, hopla doe mn handen omhoog en mn paard kan alles Haha!

Handen hoog wordt ook bij de ruiters gebruikt die hun handen omlaag duwen en daardoor hun schouders vast zetten, door die mensen hun handen omhoog te laten doen, kunnen ze hun armen ontspannen Ja

daarnaast als je verder bent, mogen je handen gewoon weer omlaag, maar wel dragend,

AdeB is klassiek met de nadruk op het rechtrichten Knipoog en idd iedere goede instructeur zou het over rechtrichten moeten hebben, maar helaas zie ik overal om me heen, scheve paarden Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:14

@betteke; en toch menen mensen nog steeds dat het zo kan/moet.
@Splinter, het word inderdaad nog vaak te weinig verteld. MAar dat wil niet zeggen dat het níet verteld word. En dat verklaard (in mijn ogen) nog steeds de hele 'hype' rond adb niet.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:28

Die mensen hebben dan verkeerde info gekregen. Ik heb AdB nog nooit horen zeggen dat je met je handen hoog moet rijden om je paard op de achterhand te krijgen.
Die hype komt volgens mij omdat mensen met afgekeurde paarden die HKO hebben bij AdB terecht komen en vervolgens zien dat als zij correct rijden hun paard correct loopt.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat iedere fatsoenlijke instructeur je dit uit moet kunnen leggen, maar die instructeurs zijn echt heeeeeel dun gezaaid. De meesten geven toch les "volgens het boekje" en vertellen niks over de holle en bolle kant van een paard, laat staan dat ze weten hoe een paard hoort te lopen.

Ik ben trouwens geen fan van AdB als persoon, maar het klassieke rijden past erg goed bij mij en mijn paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:33

DresslOver schreef:
@aletniessen; nee, dát is niet de reden. Er zijn helaas teveel eigenwijze ruiters, met slechte instructeurs, dát is de reden. Zij hebben nog nooit gehoord van rechtrichten en dan komt adb met iets 'revolutionairs' nou suprise, iedere goede instructeur verteld jouw dit. En handen hoog is ábsoluut niet de enige, en in mijn ogen ook zéker niet de juste, manier om een paard op z'n achterhand te krijgen, dat moet van achter uit komen, hij moet achter dalen, niet voor omhoog komen. Een paard kan je namelijk niet op de achterhand omhoog trekken, zoals adb wel doet, met de handen zo hoog. en op deze manier kan een paard nóóit of te nimmer op zijn eigen benen lopen, en blijft de ruiter een enorm gewicht in de handen houden. Nogmaals, een paard moet dalen in de achterhand, niet steigen in de voorhand. een paard moet op z'n eigen benen lopen, de ruiterhand aannemen, maar zeker niet te zwaar zijn. los van voren, en stuwend van achter. en in dat opzicht heb ik héél veel moeite met de rijstijl van adb.

ook de zogenoemde adb 'methode' is bullshit in mijn ogen. er is niets van adb bij, al jaren word er rechtgericht, al jaren word dit verteld. en níet alleen adb kan rechtrichten.

Helemaal met je eens Anne, maar achterbeen moet dragend zijn, juist niet stuwend Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:44

hmm ik denk dat ze gewoon een meer paardvriendelijke manier van rijden zoeken, ik ga stagelopen bij een stal die helemaal op die manier is ingericht (ik weet er nog niet zo veel van) maar ik kan me er wel iets bij voorstellen want je ziet dat er heel veel wordt getrokken (ook vandaag weer heb eens naar de M ring zitten kijken op concours) met inrijden enorm trekken en ook schoppen en dan in de ring netjes rijden, nou daar ben ik dan ook op tegen.

en wat ik heb gezien zitten ze weinig aan de mond en gaat het paard toch nageven uiteindelijk dit klinkt wel aantrekkelijk imo

en die rare bochtjes is geloof ik voor de lengtebuiging.

en dat het niet nieuw is is waar, maar die man moet zich toch verkopen op een manier en als dat nou goed lukt zo ben ik daar op zich niet op tegen, maar het rechtrichten enzo daar hebben ze wel wat nieuwe dingen voor bedacht om dat voor elkaar te krijgen ik denk dat dat het nieuwe is, zo rijden ze in het begin veel met contrastelling zodat het paard zich als het ware rechttrekt ofzo, maar veel meer weet ik er nog niet vanaf Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:12

@mwm; dat was een foutje, maar bedoelde inderdaad het zelfde.. Knipoog oeps..

@Betteke; klopt ook, ik zeg ook niet dat adb niets goeds verteld, want hij doet goede dingen, en helpt veel ruiters en paarden. Maar ik snap de hype eromheen alleen gewoon écht niet. alsof hij iets nieuws verteld, de enige reden waarom hij nu zo in de schijnwerpers staat, is omdat hij er hko aan verbind, en in de commercie treed. En dat kan natuurlijk ook een plus zijn, steeds meer mensen horen ervan. Maar toch blijf ik er een onderbuik gevoel bij houden.

@Siria; contrastelling zal bij rechtrichten áltijd aan de orde komen, dus dat is ook niets nieuws! een scheef paard heeft een holle en een bolle kant. en houd vrijwel altijd één teugel vast, en weigert de andere aan te nemen. En dan zal er altijd contrastelling genomen worden om het paard op beide teugels na te laten geven. Dit zal niet op beide kanten zijn, maar net de kant waarop het paard hol of bol is. Teugel die hij vast heeft, proberen los te laten, en andere losse teugel, aan proberen te nemen. dát doet adb, en dát verteld iedere goede instructeur jouw. Dus niks nieuwe manieren, niks nieuwe methode's, niks nieuw rechtrichten, en niks nieuwe denkwijzen.

En tussen rechrichten via adb en rukken en plukken (op losrijterrein of daarbuiten) zit nog een heel hoop tussen. Het is niet het één of het ander.

AdB als persoon ken ik overigens niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:29

@ Dresslover; Weet ik hoor Knipoog Maar moest het toch even melden, zodat andere mensen er niet over gingen vallen Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:31

@MWM; hihi oke thanks Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:32

Ik heb er ervaring mee en ben 100% tevreden.
Mijn paard had 'hoefkatrol' en heeft jaren op Eggbars gelopen. Toen zijn we gaan rijden op AdB methode, en je raad het al;
Mijn paard kan eindelijk springen, wat ze met der Hoefkatrol nooit mocht doen, we kunnen weer lekker rijden en ze loopt niet meer op ijzers. Nu ze recht is, loopt ze ook veel lekkerder door de rug, en kan ik heerlijk op haar doorzitten! Haha!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:35

Het rechtrichten wordt misschien wel door iedere instructeur verteld, maar vertellen ze je ook wat het precies inhoudt..
Bij ons kwam hij ook maandelijks op stal, nu helaas ook niet meer. Vind dit erg goed, ben sommige dingen met hem eens en sommige niet. Maar het zal je nog gaan verbazen als je eens rond gaat vragen aan mensen wat rechtrichten is.