Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jannickee schreef:Ik zie hier vaak in topics waar mensen om hulp vragen bij het aan de teugel rijden van hun paard dat mensen zeggen dat ze "kneepjes" moeten geven in de binnenteugel. Dit vat ik op als een los-vast-los-vast contact. Sinds ik fatsoenlijk les krijg heb ik geleerd dat je nóóit aan de teugels moet friemelen, je moet constant contact houden, geen los-vas-los contact. In alle boeken die ik ooit over dressuur heb gelezen heb ik ook nog nooit zien staan "Om je paard aan de teugel te rijden moet je aan de teugel friemelen."
Bedoelen deze mensen met dit kneepjes geven misschien het loslaten als je paard nageeft en het weer "tegenhouden" als je paard vastpakt? Of bedoelen ze letterlijk gewoon af en toe in de teugel knijpen? Ik ben hier een beetje in de war, wat denken jullie?
eefangel schreef:kneepjes geven wordt door mijn instructrice ook wel aangeduid als 'spelen met de teugels'.
Je knijpt inderdaad zachtjes,
en als je paard nageeft ontspan je bij wijze van beloning.
Yamcha schreef:In mijn opinie wel. Het resulteert heel vaak in geruk en gepluk, precies ook om wat Kelly_ann zegt: mensen weten vaak niet wanneer de handen gopend of gesloten moeten zijn.
eefangel schreef:Die kleine ophoudingen kunnen wel, maar dan moet je eerst met je benen goed voorwaarts rijden (die weerstand die je voelt, komt namelijk door een gebrek aan voorwaartse drang) komt het paard naar voren, dan vang je dát op dmv een kleine ophoudingYamcha schreef:In mijn opinie wel. Het resulteert heel vaak in geruk en gepluk, precies ook om wat Kelly_ann zegt: mensen weten vaak niet wanneer de handen gopend of gesloten moeten zijn.
Daarom ben ik ook van mening dat niet iedereen geschikt is om op deze methode te trainen,
maar het is zeker wel een effectieve manier,
mits op de goede manier toegepast dus.
Maar goed dat is met heel de paardensport het geval.
Idd bij kneepjes heb je een verbinding op de door Yamcha genoemde manier,
maar stimuleer je door kleine ophoudingen dat je paard zijn neus naar beneden laat zakken.
Yamcha schreef:eefangel schreef:Die kleine ophoudingen kunnen wel, maar dan moet je eerst met je benen goed voorwaarts rijden (die weerstand die je voelt, komt namelijk door een gebrek aan voorwaartse drang) komt het paard naar voren, dan vang je dát op dmv een kleine ophoudingDaarom ben ik ook van mening dat niet iedereen geschikt is om op deze methode te trainen,
maar het is zeker wel een effectieve manier,
mits op de goede manier toegepast dus.
Maar goed dat is met heel de paardensport het geval.
Idd bij kneepjes heb je een verbinding op de door Yamcha genoemde manier,
maar stimuleer je door kleine ophoudingen dat je paard zijn neus naar beneden laat zakken.
Yamcha schreef:Precies, en verder houd je gewoon constant contact.

KsVrPy schreef:Ik heb altijd geleerd om lichte druk op de teugels te zetten (zachte kneepjes, spons-idee) en mijn handen te ontspannen wanneer het paard nageeft.

(3,5 jr)Citaat:Dat is ook een stukje gevoel, maar je moet zeer zeker niet constant kneepjes zitten geven. Maar het is voor een groot deel een gevoelskwestie. Het is ook niet simpel, anders zouden er niet zo veel mensen zitten rukken en plukken.