BELG -> Welke Leeftijd Beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BGGBWM

BELG -> Welke Leeftijd Beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 00:11

Ik heb een nieuwe Belg, van begin Februari 2005 (nu dus 2 jaar en bijna 5 maanden).
Nu weet ik dat je eerst band op moet bouwen, longeren etcetera, dus daar hoef ik
geen reacties over, maar ik wil graag weten met welke leeftijd je op een trekpaard kunt
gaan zitten. Ik begreep dat 2 jaar en een maand of 8 al voldoet, maar kan me dit haast
niet voorstellen. Graag alléén reacties van mensen die écht weten hoe of wat.
Beest is groot (1.65m), keurig gebouwd en mijn vrouwtje is mollig gebouwd bij een lengte
van 1.78m. Onze andere Belgen hebben we reeds beleerd gekocht. Het is níet de
bedoeling om hem voor de kar te beleren.
Bart

Zappa

Re: BELG -> Welke Leeftijd Beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:17

ik denk gewoon met de ''normale'' leeftijd
met 3 kun je beginnen met zadeltje enz
zou hem zolang mogelijk lekker laten staan
met een belg lijkt het me niet veel anders
grover gebouwd of niet
ik zou zeggen met 3 en het liefst wat ouder

wat natuurlijk niet wil zeggen dat je eerder kunt beginnen met wandelen wat hele licht vrijheids dressur
en gewoon met hem bezig zijn (voetjes tillen enz.)
zodat hem dat ook gewoon word

maar gebruikelijk met"andere paarden is toch wel 3 met zadel mak maken
en nogmaals het liefst iets ouder

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 00:18

Oké, dank je wel, heb je ervaring met Belgen?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:21

nee helaas niet

vind ze wel machtig

maar wat ik zei volgens mij maakt het niet uit met welk ras
het heeft te maken met de groeiing van de gewrichten enz
dat lijkt mij hetzelfde bij elk paard

maar pin me er niet op vast hoor

ik denk dat je morgen wel wat meer reacties zult krijgen met een wat betere uitleg

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 00:21

Ik hoop het, in ieder geval bedankt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 01:02

er zijn rassen die achterblijven in de groei zoals ijslanders, die zijn uitgegroeit op minstens 5 .
ik zou lekker rond 3/ 3 en paar maand gaan beginnen Ja

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 01:24

Thanks!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 03:40

Persoonlijk heb ik mijn paarden het liefst in de leeftijd van 3 tot 5 jaar om ze in te rijden. Heel afhankelijk van wat het paard aanbiedt begin ik soms al een paar maanden voor hij 3 wordt met een zadel en longeren maar meestal wacht ik tot ze 3,5 of 4 zijn.

Met wat het paard aanbiedt bedoel ik dan dat er soms paarden bij zijn die zo wanhopig graag aan het werk gehouden willen worden dat ik er vroeg mee begin. Dat is dan alleen een beetje bezig houden en voornamelijk vertrouwen. Dus zadel erop leggen en weer eraf halen, longeren, bitje in ed. Ik ga er nooit op zitten voor ze ruim 3 zijn. Andersom heb ik ook wel meegemaakt, dat een paard nog zo puberaal en jeugdig overkomt, helemaal onbezorgd en uren zoet te houden met bv een pion. Zoeen laat ik lekker puberen en ga ik pas wat mee doen als hij 4 of 4,5 is.

Ik heb geen ervaring met Belgen, wel met Arabieren, KWPN'ers, Haflingers, Volbloeden en rasloze mormels.

Wat betreft ras en bouw denk ik dat je gewoon voorzichtig moet zijn. Toen ik de haflingers had is ook vaak gezegd dat die wel met 2,5 jaar onder het zadel kunnen omdat ze zo stevig gebouwd zijn maar daar heb ik me niet toe laten verleiden. Ik wil niet het risico lopen dat ik zo'n paard verknal.
Vergelijk het maar met mensen, er zijn dikke, dunne, grote en kleine mensen, maar hun botten zijn allemaal hetzelfde, het is niet zo dat bij de een de botten 5 cm dikker zijn dan bij een ander.
Met paarden is het net zo, een haflinger of belg mag eruitzien alsof hij het wel aan kan maar van binnen ziet hij er vrijwel hetzelfde uit als een KWPN'er of Arabier.

Mijn advies, speel lekker een eind raak met hem, laat hem een zadel zien, longeer hem wat aan een halster, een keer een elastieken singel om, vrijheidsdresuur ed. (als je wat te doen wilt hebben kun je genoeg verzinnen)
Maar wacht lekker met het echte werk tot hij 3 of 3,5 is.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 04:54

Net als andere paarden. Als ze 3 jaar zijn. Trekpaarden zien er wel sterk uit met die leef tijd maar ze zijn nog volop in de groei.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:47

Ik persoonlijk rijd een paard/pony het liefst in als hij 5/5½ is.. dus dan bedoel ik met 5 jaar zadeltje erop etc. rustig aan Lachen
Ik heb mijn pony op zijn 6e ingereden, en hij doet het super, lekker nuchter etc. en hij is lekker uitgegroeid als ik er mee begin te kl*ten.. Bloos
De meeste mensen rijden hun paard in als hij 3 is (waar ik het eigenlijk niet mee eens ben maargoed Tong uitsteken )
Ik denk dat voor een Belg hetzelfde geld als bij alle andere paardenrassen. Dat ze uitgegroeid zijn tussen hun 5e en 6e jaar, maar dat je best op zn 4e kan beginnen met inrijden. Ik zou er nog even mee wachten, je paard even lekker laten genieten van het jong zijn Lachen (In de tussentijd zijn er genoeg andere dingen te doen met hem Haha! )
Ik denk dat mensen snel denken dat je een Belg vroeger in kunt rijden omdat ze zo fors zijn, wat uiteindelijk niks te maken heeft met hoe snel hij bespierd is, en wanneer zijn gewrichten volgroeid zijn etc. Bloos
Sorry voor het lange verhaal, Vork succes ermee!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:52

Ik zou er niet eerder op stappen voor het paard echt ruimschoots 3 jaar is. Het liefst 3.5 á 4 jaar. Wil niet zeggen dat je er niks mee kan doen, gewoon lekker mee bezig zijn, laten wennen aan van alles, en gewoon nog even lekker jong laten. Hij heeft nog een heel leven voor zich om te werken, wat zijn dan die paar maanden wachten? Lachen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:12

Met een belg is het verstandiger om er pas met een jaar of 5 mee aan de gang te gaan. Dit omdat het bij een belg een paar jaar langer duurt om volgroeid te raken, een belg is pas bij een jaar of 7/8 echt helemaal volgroeid, bij een gemiddelde kwpn-er is dit met 6 jaar. Hier zijn op zich al vrij veel topic over te vinden, en daar staan ook vaak van die medische plaatjes in, waarop je kunt zien wanneer alles volgroeid is.

Omdat belgen zo groot en stevig zijn wordt vaak gedacht dat ze dat met een jaar of 2/3 al aankunnen, maar niets is minder waar (dat je ze met 2jr en 8mnd al kunt inrijden is echt een fabeltje). Dus laat je nieuwe aanwinst nog minimaal 2 jaar staan voordat je hem gaat inrijden, tenminste, als het belang van je paard voorop staat.
Je kunt wel al met allerlei andere dingen beginnen natuurlijk, dat maakt het uiteindelijke inrijden alleen maar makkelijker. En zorg voor 'professionele' hulp bij het inrijden, uit jouw post concludeer ik dat je nog niet eerder bezig bent geweest met inrijden, dus dan zul je die hulp hard nodig hebben.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:20

Jazeker; ik heb vele paarden ingereden, maar nooit een Belg! Dank voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:42

hyppolyte schreef:
Met een belg is het verstandiger om er pas met een jaar of 5 mee aan de gang te gaan. Dit omdat het bij een belg een paar jaar langer duurt om volgroeid te raken, een belg is pas bij een jaar of 7/8 echt helemaal volgroeid, bij een gemiddelde kwpn-er is dit met 6 jaar. Hier zijn op zich al vrij veel topic over te vinden, en daar staan ook vaak van die medische plaatjes in, waarop je kunt zien wanneer alles volgroeid is.

Omdat belgen zo groot en stevig zijn wordt vaak gedacht dat ze dat met een jaar of 2/3 al aankunnen, maar niets is minder waar (dat je ze met 2jr en 8mnd al kunt inrijden is echt een fabeltje). Dus laat je nieuwe aanwinst nog minimaal 2 jaar staan voordat je hem gaat inrijden, tenminste, als het belang van je paard voorop staat.
Je kunt wel al met allerlei andere dingen beginnen natuurlijk, dat maakt het uiteindelijke inrijden alleen maar makkelijker. En zorg voor 'professionele' hulp bij het inrijden, uit jouw post concludeer ik dat je nog niet eerder bezig bent geweest met inrijden, dus dan zul je die hulp hard nodig hebben.

Ik ga met hypolyte mee. Ik zou idd wachten tot 5 of 5,5 jaar.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:23

Dank jullie wel voor de reacties!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:20

Heey, ik ben momenteel bezig met het inrijden van een belg (niet helemaal zuiver, zit fries doorheen geloof ik), maar deze komt van een handelsstal die 3 jarigen opkoopt in een kudde, en deze inrijd, de stal kon er niks mee beginnen en toen heeft de huidige eigenaresse hem gekocht, en nu ben ik hem aan het inrijden, hij is 3,5 jaar, na 3 jaar worden ze niet echt meer groter, maar moeten ze nog wel breder worden, tot n jaar of 4 zijn ze daar zoet mee, maar je kan er al wel mee beginnen, in principe vanaf 3/3,5

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 17:21

Thanks!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:34

Inderdaad, Belgen lijken eerder 'klaar' en uitgegroeid voor in te rijden maar over het algemeen zijn het juist de koudbloedjes die juist laat uitgegroeid zijn.(denk aan een jaar of 5/7)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:56

met 3 3,5 is het bij een belg echt nog te vroeg om in te gaan rijden hoor, haastige spoed is zelden goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 05:12

Maar men denkt dat je een Belg niet kúnt overbelasten... niets is minder waar...

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:56

Licht werk moet wel kunnen op 3-3,5 jaar.
Mijn belg is destijds ingereden op 3,5 jaar, zijn dochter op dezelfde leeftijd vorige winter.
't Is waar dat ze niet volledig volgroeid zijn op die leeftijd - ze hebben idd meer tijd nodig, maar sterk genoeg voor licht werk zijn ze heus wel.
Rustig aan oppakken en niet teveel en te lang op de volte laten lopen (ivm gewrichten etc). Zorg dat je dressuurmatig te werkt gaat (streven naar een juiste houding bij het paard).
Trouwens, als je op een rustige en gecontroleerde manier te werk gaat, ben je zo een half jaar verder en is hij ook weer wat ouder!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:44

Ja inderdaad, die Belg van mij is ondertussen al 4 geworden Vork

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 11:38

Thanks!

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:59

gewoon normale leeftijd, net als andere paarden