Hoe zet jij een 'hele trage' aan het been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Hoe zet jij een 'hele trage' aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:47

Stel: Je hebt een paard van een jaar of 4/5 dat niet meer aan de hulpen te krijgen is zodra de 'bluf' eruit is. Is eigenlijk in het begin wat loperig, maar zodra hij de frisheid wat kwijt is kom je gewoon niet meer door met je hulp.
Ik ben van 'normaal' been geven > geen reactie > hard-genoeg-aantrappelen-zodat-ie-zeker-reageert/ dat kan gewoon een flinke duw met m'n been zijn, ook een prikje of evt een tik van de zweep erbij, afhankelijk van het paard. In de hoop dat het beestje de volgende keer snapt dat ie lopen moet als ik 'm een keer aandruk Tong uitsteken Uiteraard.
Een tijdje terug hoorde ik een gerennomeerde dressuurtrainer vertellen waarom ze hun paarden zelden met zweep reden: Het paard moet aan het been staan, niet aan de zweep, en de helft van de paarden weet precies wanneer die zweep er wel of niet is, dus dan heb je in de proef op een gegeven moment wel een probleem.
'Het paard in kwestie' kan het werk in zijn lijf best aan, mentaal ook (hij geeft mij iig het beeld van een gezond en happy paard). Maar heeft gewoon geen zin meer als ie er een beetje aan moet gaan werken en is dan een enorme dikhuid, je kunt bij wijze van spreken je zweep op hem kapotslaan, hij wordt er niet warm of koud van, terwijl het met andere dingen best een riller kan zijn. (het is trouwens een Fries, en het is wel zo dat deze in het algemeen wat minder heet zijn dan een gewone warmbloed)
Maargoed, hij reageert niet, ik doe een poging om m sneller te maken en hij gaat inderdaad vooruit, maar de keer erna dat ik weer een gewone kleine hulp geef is ie weer niet thuis. Ik krijg ze over het algemeen wel wat sneller aan m'n hulpen, maar dat wil met deze dus niet te best lukken.
Iemand suggesties voor mij en mijn dikhuidje? Ach gut

Duhelo

Re: Hoe zet jij een 'hele trage' aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:13

heel goede vraag, exact hetzelfde probleem hier :d
ook een fries, enorm druk en loperig de eerste 10 minuten, en dan is het gedaan en gaat ze in de sukkelmodus.
ik rij dus wel met zweep, maar voor de proeven kan het een idee zijn om de zweep te vervangen door sporen ?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:26

ik volg.. Slim sommigen zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt. Maar ik ben van overtuigd dat somige paarden gewoon niet werkwillig zijn, b.v. in de bak, maar wel iets anders graag doen. Dus mss zoeken wat het paard wel interesaant vind om te doen (endurance zal het niet zijn voor je fries maar mss voor de kar)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:06

Wat bij Friezen misschien nog belangrijker is dan bij andere paarden is dat je niet te lang te groot moet willen.
Je methode been, geen reactie echt vol been tot hij wegspurt ben ik het mee eens. Daar kun je echter een beetje in blijven hangen en om dat te voorkomen doe ik daarna héél veel kleine overgangen stap draf, draf stap, schijnovergangen net geen stap en weer draf, en als ik voel dat ze daar wat heter van worden dan rijd ik pas een paar passen weer wat meer naar voren.
Eigenlijk is het idee erachter: rijd nooit zolang naar voren tot je paard niet meer kan en uit zichzelf dus terugkomt, maar probeer zo weinig naar voren te rijden dat jij zelf terug kunt nemen. Dan begint je paard ook te begrijpen dat je niet alleen het begin bepaald, maar ook het eind. Cruciaal hierbij is dus dat je zelf wel elke keer op tijd zelf terugneemt, elke keer dat je paard uit zichzelf terugkomt als jij naar voren bent gereden leert hij aan dat hij bepaald wanneer hij terug mag komen, niet jij. Daarom liever twee passen naar voren en terug waarbij jij dat bepaald hebt dan tien passen naar voren waarbij het paard terug is gekomen zonder jouw hulp.
Ook is de manier van hulpen geven heel belangrijk, als je bij een Fries grote hulpen geeft sluiten ze zich vaak af en doen ze juist minder. Let dus heel goed op tijdens je rijden op welke hulp hij soms ineens wel iets sneller reageert en gebruik voortaan altijd die manier van hulp geven!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:19

Horseyfries: Ontzettend bedankt! Daar kan ik wel wat mee! Als het paard na bijvoorbeeld die 10 passen inderdaad weer terugkomt uit zichzelf, ben ik geneigd weer hulp te geven, die moet je dan haast groot geven anders krijg ik geen reactie, en dan ben je eigenlijk weer terug bij af. Echt naar voren rijden richting middendraf doe ik toch maar heel weinig, die jonkies verliezen toch snel de balans en zijn zomaar leeg, als ze eenmaal sterk genoeg zijn en ze zijn aan de hulpen verruimen ze ook wel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:14

Er is een verschil tussen mét zweep rijden en óp zweep rijden. Dus ik ben het niet met de geronnemeerde ruiter eens. Je kan prima een paard met zweep rijden zonder dat je in de proef problemen krijgt op het moment dat de zweep weg is. Hetzelfde verhaal als bij de sporen. Verder ben ik meer van een paar passen precies om de reden die HF zegt. Ik rijdt een jong paard en die houdt geen lange zijde voluit vol. Dus een paar passen is voldoende.

Let ook goed op dat je altijd dezelfde hulp geeft. Een paard kan ook niet reageren omdat jij de hulp net even wat anders geeft. Ik houdt ook niet van teveel hulpen geven. Dat brengt ze alleen maar in de war. Been is vooruit en dat weet mijn paard ook. Ik doe ook niet aan het hele voorbereiden verhaal door even je hand te sluiten. Ik geef alleen kuitdruk en zorg dat mijn paard ook voorwaarts kán gaan. Dus ik ben de beweging altijd voor. Als hij mijn gewicht ook nog moet meeslepen vooruit kan ik nooit een snelle reactie verwachten.

En houdt in je achter hoofd dat het een paar moment duurt voordat jouw hulp vanuit je kuit, naar de hersenen van je paard en vervolgens bij de achterbenen van je paard terecht komt. een onmiddelijk reactie, helemaal bij jonge dieren, is gewoon weg niet mogelijk. Dus geef je paard ook de tijd om te reageren. Dan zul je al merken dat je al veel meer been geeft dan daadwerkelijk nodig is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:05

Maar je moet wel reactie krijgen!
bij de ene fries krijg ik op zich wel reactie, in het begin, na een tijdje sluit ze zich af (dus ze is heet, wind zich op, na paar rondjes draven is de hetigheid eraf, en dan sluit ze zich af)
en dit heeft niks te maken met niet meer kunnen, paard heeft concitie genoeg ...

de andere reageert vaak gewoon niet op het been, nog op de zweep, daar moet ik vaak al men hakken inzetten voor ze reactie vooruit geeft ...

Naimz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:18

horseyfries schreef:
Wat bij Friezen misschien nog belangrijker is dan bij andere paarden is dat je niet te lang te groot moet willen.
Je methode been, geen reactie echt vol been tot hij wegspurt ben ik het mee eens. Daar kun je echter een beetje in blijven hangen en om dat te voorkomen doe ik daarna héél veel kleine overgangen stap draf, draf stap, schijnovergangen net geen stap en weer draf, en als ik voel dat ze daar wat heter van worden dan rijd ik pas een paar passen weer wat meer naar voren.
Eigenlijk is het idee erachter: rijd nooit zolang naar voren tot je paard niet meer kan en uit zichzelf dus terugkomt, maar probeer zo weinig naar voren te rijden dat jij zelf terug kunt nemen. Dan begint je paard ook te begrijpen dat je niet alleen het begin bepaald, maar ook het eind. Cruciaal hierbij is dus dat je zelf wel elke keer op tijd zelf terugneemt, elke keer dat je paard uit zichzelf terugkomt als jij naar voren bent gereden leert hij aan dat hij bepaald wanneer hij terug mag komen, niet jij. Daarom liever twee passen naar voren en terug waarbij jij dat bepaald hebt dan tien passen naar voren waarbij het paard terug is gekomen zonder jouw hulp.

Wanneer kan je dan weten dat je die 2 passen kan uitbreiden naar 5 of naar 10 passen vooruitrijden? En is het hierbij ook belangrijk, bij paarden die al vrij langzaam en slecht aan het been zijn in hun 'basistempo' zeg maar, dat je niet lang in hetzelfde tempo blijft rijden (arbeidsdraf bijv.) maar dat je continu bezig bent met die overgangen? Want ik merk dat na veel overgangen hij een tijdje goed aan het been is, maar zodra ik oefeningen met hem wil gaan rijden, hij meteen weer terugzakt in zijn tempo en minder goed op mijn been reageert.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:54

Ik rij zelf wel eens op friezen met hetzelfde probleem. Wat ik zelf er aan merk is dat het belangrijk is om je paard alert te houden, niet kilometers willen afleggen maar kleine stukjes en daar in zoveel mogelijk afwissellen. Als jij je zo'n paard 2 rondjes door die bak heen laat draven is voor hem de lol er al af, hij kent dat ondertussen wel. Dus wat doet zo'n paard die sluit zich idd af en zie jij dan nog maar eens zn aandacht erbij te krijgen. Zelf rij ik dan ook veel overgangen, veruim of verklein de gangen en telkens maar een paar meter. Halt houden en weg galopperen of draven en dat weer afwisselen met een paar passen achterwaarts als je halt hebt gehouden. Het paard moet zn aandacht er dan wel bij houden omdat hij dan niet meer weet wat er komen gaat. Voordeel is ook dat je hier mee je paard ook meteen op zn achterbenen zet. Het paard blijft op die manier alert en wordt in de meeste gevallen wat heter. Dit is een perfecte basis voor het uitvoeren van je overige oefeningen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:16

Duhelo schreef:
bij de ene fries krijg ik op zich wel reactie, in het begin, na een tijdje sluit ze zich af (dus ze is heet, wind zich op, na paar rondjes draven is de hetigheid eraf, en dan sluit ze zich af)
en dit heeft niks te maken met niet meer kunnen, paard heeft concitie genoeg ...

de andere reageert vaak gewoon niet op het been, nog op de zweep, daar moet ik vaak al men hakken inzetten voor ze reactie vooruit geeft ...

Ja je moet wel reatie krijgen. en ik zou bij deze 2 paarden 2 stappen terug doen. De 1e moet leren om zich te ontspannen, dan komt de hulp wel door en sluit ze zich niet af. 2e zou ik eerst weer aan de longe zetten en op stem hulp zetten. Daarna weer onder het zadel, maar goed iedereen doe het weer anders. Moeilijk om te beoordelen als je niet ziet wat gebeurd

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:20

Naimz schreef:
horseyfries schreef:

Wanneer kan je dan weten dat je die 2 passen kan uitbreiden naar 5 of naar 10 passen vooruitrijden? En is het hierbij ook belangrijk, bij paarden die al vrij langzaam en slecht aan het been zijn in hun 'basistempo' zeg maar, dat je niet lang in hetzelfde tempo blijft rijden (arbeidsdraf bijv.) maar dat je continu bezig bent met die overgangen? Want ik merk dat na veel overgangen hij een tijdje goed aan het been is, maar zodra ik oefeningen met hem wil gaan rijden, hij meteen weer terugzakt in zijn tempo en minder goed op mijn been reageert.

Blijf ook in je oefening die overgang rijden. Ik rijd bijna geen 1 oefening zonder tempo wisseling. Juist om te voorkomen dat ze terug vallen. Bij alles wat je doet kan je een overgang rijden, alleen moet je in de oefeining dit niet eindeloos doen, want dat vraagt, voornamelijk voor de jonge dieren, heel veel spier kracht.

Alle paarden kan je overgangen/tempowisseling maken. Is altijd goed en eigenlijk niks meer dan basis werk en dus belangrijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:23

Ik zou het ook zoeken in het klein werken, paar passen naar voren en paar passen terug.

Na hoe lange tijd stopt dit paard met werken? Ik heb ook een loperig paard en ik merk dat ik daar stiekem toch meer mee doe omdat ik vaak overschat wat hij aankan. Ik moet daar goed naar zijn signalen kijken om het te kunnen zien dat hij moe wordt want die loopt door zijn eerste moeheid heen en dan ineens is hij hartstikke op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:46

WinBinChes schreef:
Duhelo schreef:

Ja je moet wel reatie krijgen. en ik zou bij deze 2 paarden 2 stappen terug doen. De 1e moet leren om zich te ontspannen, dan komt de hulp wel door en sluit ze zich niet af. 2e zou ik eerst weer aan de longe zetten en op stem hulp zetten. Daarna weer onder het zadel, maar goed iedereen doe het weer anders. Moeilijk om te beoordelen als je niet ziet wat gebeurd

Met de eerste ben ik daar inderdaad mee bezig, gewoon rustig rondhobbelen in de bak, overgangetjes en wendingen rijden, koppie laat ik nog voor wat het is, enige dat ik wil is reactie op mijn beenhulpen en stuurhulpen.
Op zich begint dat te vlotten, maar ik moet er constant bijzijn, 5 minuutjes tussendoor stappen kan niet, dan is ze het beu, sluit zich af en kan ik weer helemaal opnieuw beginnen ...

de tweede staat raar genoeg wél aan de stemhulpen, aan de longe, stap-draf-galop-halt
(ik heb ze vorig jaar zelf zadelmak gemaakt, en de stemhulpen goed herhaalt)
Maar ze is ingereden en doorgereden geweest door iemand die vrij streng in de mond was, met als resultaat dat paardlief niet meer vooruit durft/kan.
galop gaat praktisch ter plekke, draf is heel traag en opgekropt.
die rij ik nu met losse teugel vooral vooruit, maar doordat ze zo sterk opgehouden werd in de mond was er dan ook veel been voor nodig om ze nog wat vooruit te krijgen, waardoor ze nu nog amper reageert op been of zweep.
stemhulpen helpen wel effe, maar niet voldoende.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:09

dat hebben friezen wel vaker op die leeftijd. ze groeien dan nog enorm. je moet heeeeel goed op je hoeveelheid voer letten. Geef energierijk voer en vooral voldoende kracht voer. Ze hebben dat in die periode echt gewoon erg hard nodig.
Verder ben ik van de korte spoorstoot. spoor erin en direct je been eraf en vooral zorgen dat je in je bovenbenen ook luchtig bent en niet klemt op het moment dat je die stoot geeft. Kort en krachtig dus.

Ben erg benieuwd wat het paard te eten krijgt en na hoeveel tijd hij sloom wordt.
Hoe groot is ie?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:09

ik snap niet waarom de TS spreekt over een proef als je paard nog niet aan het been is.

ik ben op dit moment ook weer bezig mijn bijrijdpaardje wat beter aan het been te krijgen (fjord, 11 jaar) en ik rij wel met zweep. op sporen reageert ze ook goed, maar ik wil haar niet afstompen, buiten dat vind ik dat sporen een verfijning van de hulpen zijn en dus niet bedoeld om je paard vooruit te krijgen.

als ik haar been geef, en ze niet meteen reageert, geef ik een tikje (niet te hard, ze is nogal gevoelig voor de zweep) achter mn been. vaak al heb ik dit 1x gedaan kan ik de zweep weggooien, want dan weet ze weer wat ik bedoel.

maar ik heb nu dus wel het 'geluk' dat ze zo heet op de zweep is. Deze manier wordt natuurlijk wat lastig als je paard nauwelijks reactie geeft op de zweep...

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:52

Idd, je kan niet generaliseren. Paarden zijn zo verschillend als mensen, en het is veel te makkelijk te zeggen dat het simpleweg zus of zo is. Prima dat je paard zo 'makkelijk' aan de been te krijgen is. De paard van concord is blijkbaar wat moeilijker.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:09

Loesje88 schreef:
ik snap niet waarom de TS spreekt over een proef als je paard nog niet aan het been is.

TS spreekt over een proef omdat TS vooruit denkt, sportpaarden probeert op te leiden, haar brood ermee moet verdienen en het niet wordt geaccepteerd dat ze jaren aan blijft modderen met een paard. Het is wat dat betreft geen hobby meer he, het is werk.
Ik heb zélf een KWPN'er in het M (das wel hobby), die ik overigens niet met zweep hoef te rijden omdat ze zelfs als ik haar er niet mee aanraak idioot heet wordt. Maar ze weet dus wel precies of ik wel of geen zweep bij me heb.
Ik wil geen paarden die met zweep wel te rijden zijn en zonder compleet inzakken, want als ie dan ooit M wordt (en dat is toch wel te hopen) moet ik het zweepje laten liggen en heb dan dus wel een probleem! (laat staan als je in het Z komt en zo'n paard er echt aan moet gaan trekken) Dan heb je een paard dat aan de zweep is ipv aan het been en dát wil ik niet! (dat heeft niets met te snel iets willen of overhaasten te maken, want ik weet zeker dat als ik nu een filmpje van het betreffende paard onder het zadel laat zien, heel bokt vind dat ie wedstrijdklaar is, als ik er niet bij vertel hoe of wat) Ik krijg hem wel aan het lopen en hij huppelt zo een L proef rond, maar hij moet gewoon veel scherper worden, en daarvoor vraag ik hier tips.

cpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:23

Als je paard/pony niet bang is voor de zweep begin je met twee keer kuit, reageert 'ie niet? Geef je een tikje. Herhaal dit en als het paard op enkel kuit reageert beloon je dírect. Rijd veel overgangen terug en voorwaarts en probeer met je handen niet teveel in de weg te zitten. Als het goed gaat leg je de zweep gewoon weg.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:54

oosterhoff schreef:
Ben erg benieuwd wat het paard te eten krijgt en na hoeveel tijd hij sloom wordt.
Hoe groot is ie?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:56

@ Duhelo. 1e klinkt goed. 2e ga je veel werk aan hebben. Als ze het vertrouwen niet hebben in de mond... Dan rijdt je als het ware met de handrem erop. Gewoon zo door blijven rijden, het zal wel even duren voordat het vertrouwen weer terug is. Ik zou korte maar actieve trainings sessies voor dit paard gaan gebruiken, Liever 10 min wél actief dan een half uur en de laatste 15 min pompen om hem aan de gang te houden.

Al eens buiten geweest? Op een recht pad?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:29

buiten is het nog erger (moet iedere keer 10 minuten over de weg naar de piste)
ze remt voor alles af, een grassprietje, rioolputdekseltje, een boompje, zelfs voor bv een vrachtwagen of een tractor staat ze ter plekke te springen maar gaat ze niet vooruit.

stappen daarentegen gaat wel redelijk vlot buiten, maar draf lijkt meer op een mislukte piaffe Haha!

in de piste gaat het trouwens al veel beter dan in het begin.
ik ben gewoon van het principe, been = vooruit, geef ze tweemaal zacht been, helpt dat niet, hakken plus een tik van de zweep, meestal helpt dat al voldoende.
indien dat niog niet hebt krijgt ze een paar meppen tot ik reactie krijg (misschien hard voor het paard, maar ze weet dondersgoed dat been = vooruit, want de ene keer doet ze het wel, de andere keer niet )
ik rij iets van 20 minuutjes maximum (in de piste, daarnaast nog 10 minuten instappen naar de piste en 10 minuten uitstappen naar stal)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:40

Concorde schreef:
TS spreekt over een proef omdat TS vooruit denkt, sportpaarden probeert op te leiden, haar brood ermee moet verdienen en het niet wordt geaccepteerd dat ze jaren aan blijft modderen met een paard. Het is wat dat betreft geen hobby meer he, het is werk.
Ik heb zélf een KWPN'er in het M (das wel hobby), die ik overigens niet met zweep hoef te rijden omdat ze zelfs als ik haar er niet mee aanraak idioot heet wordt. Maar ze weet dus wel precies of ik wel of geen zweep bij me heb.
Ik wil geen paarden die met zweep wel te rijden zijn en zonder compleet inzakken, want als ie dan ooit M wordt (en dat is toch wel te hopen) moet ik het zweepje laten liggen en heb dan dus wel een probleem! (laat staan als je in het Z komt en zo'n paard er echt aan moet gaan trekken) Dan heb je een paard dat aan de zweep is ipv aan het been en dát wil ik niet! (dat heeft niets met te snel iets willen of overhaasten te maken, want ik weet zeker dat als ik nu een filmpje van het betreffende paard onder het zadel laat zien, heel bokt vind dat ie wedstrijdklaar is, als ik er niet bij vertel hoe of wat) Ik krijg hem wel aan het lopen en hij huppelt zo een L proef rond, maar hij moet gewoon veel scherper worden, en daarvoor vraag ik hier tips.

je hoeft niet over jezelf in derde persoon te praten hoor, ik snap het ook wel als je het 'gewoon' zou uitleggen. Maargoed, ik bedoelde er verder niets mee, er staat immers niet in je beginpost dat je dit voor je werk doet Knipoog vandaar dat ik om de opheldering vroeg.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:21

Urielle schreef:
Ik zou het ook zoeken in het klein werken, paar passen naar voren en paar passen terug.

Mijn pony heeft zo nu en dan ook haar dagen er tussen zitten.
op die momenten ga ik veel overgangen maken. stap / draf / net niet terug naar stap / stukje eruit / stap etc.

ik denk dat dit een goede oplossing is om een paard actief en oplettend te houden.
natuurlijk zitten er tussen de paarden ook èchte patienten tussen, dus of het voor iedereen werkt weet ik niet.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:28

Vergeet niet verschrikkelijk overdreven te belonen als hij goed reageerd! je kunt niet praten met je paard, hij weet niet goed wat je nou wilt als je op zn rug zit en hulpen geeft dit maakt het lastig om je paard goed te controleren. Dus zorg dat je super duidelijk bent als je een hulp geeft, en je je paard overdreven beloont als het goed ging.

succes

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:27

Ik heb een beetje hetzelfde probleem met een bloedpaardje dat ik rijd.

Ik train met hem op ongeveer M niveau (hij moet nog weer naar Z-niveau),
en met losrijden gaat alles nog prima,
maar zodra je hem wat meer wilt sluiten en meer aan het verzamelen komt,
gaat hij ontzettend aan mijn been plakken.
Ik probeer dan nog steeds korte, consequente hulpen te geven,
maar ik merk toch dat de constante impuls met zweep beter te bewerkstelligen is.

Ik ben normaal gesproken ook een tegenstander van de zweep,
precies om de reden die de bovengenoemde gerenomeerde ruiter noemde.
Maar met dit paard ben ik toch weer op die vervloekte zweep aangewezen.
Ik probeer deze dan ook zo min mogelijk te gebruiken,
dus alleen af en toe iets bij te tikken als de reactie onvoldoende is,
en de rest dan verder met mijn been oplossen.
Hopelijk kan ik snel nog weer van de zweep af.

Ik blijf de tips hier ook even volgen Lachen