vast aan 1 kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muk

vast aan 1 kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:05

als ik met mijn paardje op de rechterhand rijd, dan is het veel moeilijker om een stelling te krijgen dan op de linkerhand.
op de linhkerhand is dat echt supersimpel. en op rechts lukt het ook wel maar het kost mij meer kracht. (ik probeer er wel op te letten los te laten). ik weet niet goed hoe ik dit op moet lossen.
ik had het al aan mijn instucteur gevraagd, en die zei dat ik met mijn binnenbeen heel veel moest drijven, buitenteugel er goed bij, en dan trekken met binnenteugel. maar dat lijkt mij niet de goede manier. als ik ga trekken met mijn binnenteugel, dan word ze toch alleen maar sterker?

areke

Re: vast aan 1 kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:09

Juist niet trekken met je binnenteugel maar de druk iets meer op je buitenteugel nemen.
Met je binnenteugel kan je wel iets vragen en je hand iets verder van de hals maar dus niet vastpakken en trekken.
Probeer er voor te zorgen dat je uiteindelijk gelijke druk hebt op 2 teugels.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:14

Best moeilijk is dat als ze vast zitten op 1 kant. Ik krijg het in de les ook zo te horen als wat areke zegt.
Ben benieuwd naar meer reacties hierop Ja

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:08

Veel paarden hebben hun voorkeurskant. Het is dan zaak om te zorgen dat je de mindere kant loswerkt en versterkt.
Mijn paard is ook linksgebogen (dus linksom is makkelijker dan rechtsom) en bij hem begin ik daarom na het instappen, of eigenlijk al tijdens het instappen, met wat oefeningen om de linker kant wat op te rekken en de spieren aan de rechter kant wat sterker te maken. De simpelste oefening is contra-stelling vragen op zijn voorkeurskant. Dus in jouw geval op de linkerhand rijden en stelling naar rechts vragen. Gaat dit makkelijk dan kan je ook wat proberen te wijken en overschenkelen.
Verder kan je voltes rijden op de rechter hand en de volte in draf sluiten en openen.
Uiteraard niet vergeten om ook de linker hand bij te blijven houden, anders loop je kans dat je paard van linksgebogen rechtsgebogen wordt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:32

Ga af en toe stilstaan en buig het hoofd links en rechts in, links gaat natuurlijk makkelijk, en met rechts zal het veel moeilijker gaan. Maar na een hoop oefenen komt het paard op een punt (met de hals inbuigen) dat het 'knakt', het paard is dan over een punt heen waarop hij vasthoud, dan ontspant hij zich. Veel oefenen hiermee helpt al.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:43

Als ze rechts sterker is neemt ze links waarsch. niet of nauwelijks aan. Eerst rechts goed aannemen en zorgen dat je daar contact hebt.En links kun je dan idd iets van de hals af houden,goed je linkerbeen erbij houden.En zorgen dat je links nooit vastpakt maar juist voorzichtig hem vraagt die kant los te maken,uiteindelijk moet je er naar toe dat ie recht loopt en je evenveel contact hebt op beide teugels.

Dat flexen{wat hierboven staat} moet je nooit doen,paarden laten niks los onder dwang en zo krijg je de spieren niet losser onder het rijden. Alleen hele kundige ruiters weten hoe ze zoiets verantwoord moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:50

Loslaten aan de kant waar die vast zit. Probeer buitenteugel eraan te houden, met een wakend (aanwezig!) buitenbeen, en sturen met je gewicht en binnenbeen. En vooral: loslaten. Probeer veel voltes op beide kanten te rijden, voltes met contrastelling zijn ook erg goed.
Niet inbuigen met stilstaan, dat heeft alleen maar effect op de hals, maar niet op de lange rugspieren en het binnenachterbeen (en het zijn de spieren die langer en soepeler moeten worden). Dat flexen is een heel slecht idee, dat heeft op de lange termijn (die op die manier niet eens zo lang zal zijn) zwaar versleten nekwervels tot gevolg, dan is het paard niet meer (pijnloos) te berijden.
Verder ga ik (het zal ook eens niet) met Elisa mee.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:25

Ik volg dit even de mijne heeft dit namelijk precies hetzelfde,
Ik oefen ook extra veel op deze kant en laat haar net als DeniseES zegt ook vaak stilstaan en laat haar dan buigen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:58

Haha Yamcha dankje dankje,wij zijn het altijd eens haha,jouw aanvulling moest er idd nog bij.

Pooch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:44

veel figuren rijden,veel stellingen vragen etc,eerst zorgen dat paard weer soepel word

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:25

Je moet dan gewoon een beetje met je handen spelen, waardoor je paard spoeplere word in zijn/haar nek. En misschien hele krappe voltes/bochten rijden waardoor hij/zij zich wel buigen móét Clown

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:47

Krappe volte's zou ik niet doen, geef het paardje de tijd om spoepeler te worden.
Je hebt niks aan dwingen, je hebt veel meer kans dat ze in verzet gaan en juist meer verkeerde spieren gaan ontwikkelen.

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:06

ik zou wel voltes verkleinen, maar zo ver het lukt, en dat dan elke keer dat je rijd doen, doe ik ook, ik begin met rijden altijd met een paar rondjes gewoon los stappen, dan een of twee rondjes los draven, dan ga ik weer stappen en zet haar op de grote volte, dan verklein ik de volte na een tijdje grote volte te hebben gereden, gewoon zo klein als lukt, het hoeft niet super ver ofzo, en dan net zo lang doorgaan tot het lukt (als het heel lang duurt maak je de volte weer een stukje groter en probeer je het na een minuutje ofzo weer overnieuw, zo heb ik het gedaan en zo moest het ook van mijn instructrice,
nog ff een tip, mijn instructrice vertelde mij dat als je wedstrijden rijd en je paard vasthoud op 1 hand (of alletwee) moet je hem/haar een soort dropje geven (zo'n hele harde die je in stukjes bijt, zoiets als een keelsnoepje ofzo) dan blijft je paard ontspannen omdat je die smaak best lang in je mond houd, je paard blijft er dan op kauwen. ik heb het zelf nog niet geprobeert maar volgens mijn instructrice werkt het.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:26

Volte's sluiten en weer openen is idd wel goed maar geen hele krappe voltes.
Het paard moet wel de kans krijgen om die spieren op een rustige manier goed te leren gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:40

Zonder goede aanleuning hoef je ook geen voltes te gaan rijden,schiet je dan niks mee op namelijk...

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:58

Ik heb dit probleem ook gehad, met mijn verzorgpaard. Ze was ineens hartstikke sterk op links. Ik heb er veel mee geoefend. Veel voltes,slangenvoltes, enz. gedaan. Een paar maanden later zat ze ineens weer vast op rechts. Maarja, alles is weer goed nu. Ze zit nergens meer vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:01

_ellen schreef:
Je moet dan gewoon een beetje met je handen spelen, waardoor je paard spoeplere word in zijn/haar nek. En misschien hele krappe voltes/bochten rijden waardoor hij/zij zich wel buigen móét Clown
NOOIT, maar dan ook NOOIT met je handen spelen, dan hou je vast. En vasthouden van de ruiter lokt vasthouden van het paard uit. Van achter naar voor rijden, van voren een constant (licht) contact houden, met een stille hand. Sturen met binnen- buitenbeen en gewicht.
Door krappe voltes te rijden overbelast je de lange rugspieren, rijd eerst eens een grote volte, of een slangenvolte met 3 bogen. Voel je dat het paard weer vast gaat houden, rijd even rechtuit, laat het paard de hals strekken en pak daarna weer op. Het hoeft niet in een week!
Goed rechtrichten duurt vrij wat langer dan een week.