meer links of rechts trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

meer links of rechts trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:53

ik vraag me eigenlijk al een hele tijd af hoe een paard er in slaagt meer links of rechts te trekken. Hoe kan het een bit meer aan één kant dan aan de andere vasthouden? Als ik met mijn tanden op iets bijt, dan heb ik de indruk dat ik langs beide kanten evenveel kracht uitoefen...

Merlijn

Re: meer links of rechts trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:03

Het bit ligt bij een paard/pony op de lagen (als het goed ligt). De lagen zijn een deel in de mond tussen de voortanden en de kiezen waar geen tanden en kiezen groeien. Je paard neemt het bit niet tussen de kiezen vast als je rijdt, als hij het wel doet voel je dat meteen, dan is er niet mee te rijden.
Trekken doe je zelf, als jij niet vast houdt kan je paard niet trekken. Altijd oplossen door voorwaarts te houden, drijven dus.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:06

Dat komt door de scheefheid van een praad. Deze heeft een zogenoemde holle en bolle kant. Aan de holle kant buigt het pard makkelijker in dan aan de bolle kant. Daarbij komt er dus ook meer druk op de lagen van de bolle kant waardoor het lijkt dat hij vast houd te trekken zoals jij dat noemt.
Het probleem zit echter aan de holle kant, daar moet het paard meer druk op de teugel gaan aannemen: het moet rechtgericht worden. Alsje dat voor elkaar hebt heb je dus op een rechte lijn op beide kanten evenveel druk en in de wending op de buitenteugel.

Ik denk overigens niet dat je de vergelijking met je eigen gebit kan maken. Jij hebt immers geen lagen waar een bit opligt Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:17

En bovendien heb je niet van die sterke kaak en nekspieren die een paard wel heeft waar ze ook kracht mee kunnen zetten. Als je paard los is van voor is hij los in zijn hele lijf (kaak, nek en rugspieren). Dit heeft allemaal met elkaar te maken.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 08:39

ja, die vergelijking met een mensengebit was misschien wat ongelukkig...
maar ik heb toch nog een vraagje: het paard waar ik mee rijd is links ingebogen (dus links is de holle kant), en toch heb ik het gevoel dat "wij" aan de linkerkant harder trekken dan aan de rechter. Hoe kan dat dan verklaard worden?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:21

Ook mensen hebben een voorkeurskant. De meeste mensen zijn rechtshandig, dat betekend dat de rechterkant van je lichaam meer ontwikkeld is en je kunt dus met rechts fijnere hulpen geven, waardoor het links vaak lijkt alsof het wat stroever gaat, omdat dat ook de moeilijke kant van je paard is.
Dat brengt me bij het volgende punt: Ik ben van mening dat paarden niet trekken aan één kant, maar dat dat vrijwel altijd de mens is.
Ja, paarden hebben een voorkeurskant, maar die komt vrijwel altijd overeen met de voorkeurskant van de ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:43

Eigenlijk zou je eerst jezelf moeten "rechtrichten" dus, voordat je met een paard begint. Ik zie de praktische uitvoering daarvan nog niet helemaal voor me, maar het zou theoretisch wel werken, aangezien de ruiter dan geen voorkeurskant meer heeft.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:23

mustangbokt schreef:
ja, die vergelijking met een mensengebit was misschien wat ongelukkig...
maar ik heb toch nog een vraagje: het paard waar ik mee rijd is links ingebogen (dus links is de holle kant), en toch heb ik het gevoel dat "wij" aan de linkerkant harder trekken dan aan de rechter. Hoe kan dat dan verklaard worden?

Als je een linksgebogen paard hebt dan zijn de spieren aan de linkerkant korter/ sterker dan aan de rechterkant. De spieren aan de rechterkant zijn dan langer/ slapper. Het is dus voor een linksgebogen paard moeilijker om de rechter lange/ slappe spieren aan te trekken dan de kortere linker spieren.

Een linksgebogen paard wil dan rechtsom niet zo makkelijk inbuigen of loopt over de linkerschouder weg.

Dus als jij een linksgebogen paard hebt en je hebt het gevoel dat je aan de linker kant harder moet "trekken" klopt dat niet helemaal. (Sowieso moet er niet getrokken worden aan een bit.)

Misschien vergeet je onbewust dat als je een linker stelling vraagt je rechter(buitenhand) hand ook toe te laten staan. Je paard moet zijn hals aan de rechterkant buigen naar links, dus langer maken als je daar dan geen lengte geeft, houdt je zelf als het ware het stelling vragen aan de linkerkant tegen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:54

Novice legt het mooi uit! Probeer naar een fijn contact op de kant te werken waar het paard het bit niet vast pakt. Bij de kant die het paard wel vastpakt, vooral niet gaan terugtrekken.