mustangbokt schreef:ja, die vergelijking met een mensengebit was misschien wat ongelukkig...
maar ik heb toch nog een vraagje: het paard waar ik mee rijd is links ingebogen (dus links is de holle kant), en toch heb ik het gevoel dat "wij" aan de linkerkant harder trekken dan aan de rechter. Hoe kan dat dan verklaard worden?
Als je een linksgebogen paard hebt dan zijn de spieren aan de linkerkant korter/ sterker dan aan de rechterkant. De spieren aan de rechterkant zijn dan langer/ slapper. Het is dus voor een linksgebogen paard moeilijker om de rechter lange/ slappe spieren aan te trekken dan de kortere linker spieren.
Een linksgebogen paard wil dan rechtsom niet zo makkelijk inbuigen of loopt over de linkerschouder weg.
Dus als jij een linksgebogen paard hebt en je hebt het gevoel dat je aan de linker kant harder moet "trekken" klopt dat niet helemaal. (Sowieso moet er niet getrokken worden aan een bit.)
Misschien vergeet je onbewust dat als je een linker stelling vraagt je rechter(buitenhand) hand ook toe te laten staan. Je paard moet zijn hals aan de rechterkant buigen naar links, dus langer maken als je daar dan geen lengte geeft, houdt je zelf als het ware het stelling vragen aan de linkerkant tegen.