nageeflijk & aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muk

nageeflijk & aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 11:54

wat is het verschil Clown

_Anneruth

Re: nageeflijk & aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:55

Volgens mij is het alleen een verschil in woordkeuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:14

Nee. Een paard kan nageeflijk zijn (ofwel aan het been, geeft na in de mond) maar loopt niet met de nek in een boogje. Toch veert het paard aan alle kanten mee, en zet de kont er goed onder. dan is een paard wel nageeflijk, maar niet aan de teugel. Je ziet dat veel bij jonge paarden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:18

@ Yamcha; ik zie dat anders. Wat jij beschrijft is Aanleuning. Bij nageeflijkheid ontspant het paard in de kaak, is in de aanleuning en is los. bij aan de teugel word in principe hetzelfde bedoeld, nageeflijkheid word alleen meer gebruikt

*zo is het mij tenminste verteld..* op de een of andere manier vind ik persoonlijk nageeflijkheid ook vriendelijker klinken als 'aan de teugel'

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:25

@ Yamcha en DresslOver:

Een paard wat in de krulloopt, noemt men doorgaans 'aan de teugel' maar hoeft niet per defenitie te maken hebben met nageeflijkheid of aanleuning.

Een goeie aanleuning krijg je pas als een paard nageeflijk is.
Een aanleuning zonder nageeflijkheid kan dus niet, nageeflijkheid zonder aanleuning dus wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:49

femmefatale1 schreef:
@ Yamcha en DresslOver:

Een paard wat in de krulloopt, noemt men doorgaans 'aan de teugel' maar hoeft niet per defenitie te maken hebben met nageeflijkheid of aanleuning.

Een aanleuning zonder nageeflijkheid kan dus niet, nageeflijkheid zonder aanleuning dus wel..

Knap uitgelegd. Ben ik het wel mee eens...

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:16

ik denk dat het neit so heel erg uitmaakt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:07

femmefatale1 schreef:
@ Yamcha en DresslOver:

Nee, door aanleuning kan je paard op je been gaan nageven. Zonder aanleuning is er niets waarop hij nageeft. Dus eerst aanleuning, dan nageven. Als je paard met jou nageven je hand netjes volgt, dan is je paard nageeflijk, kun je hem vervolgens aan de teugel (in de krul) vragen.

Dus: eerst aanleuning (paard zoekt je hand), dan nageeflijk (paard volgt je hand ook als jij nageeft) en dan aan de teugel (in de krul)

Aanleuning kan dus rommelig zijn, waardoor het paard niet nageeflijk is, en niet aan de teugel komt. Als de aanleuning constant is, zal het paard vanzelf gaan nageven als jij dat doet, en daardoor aan de teugel komen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:09

ik vind nagefelijk, dat als je een paard aan het 'rijden' bent dat ie daardoor met zijn hoofd zakt, dus aan de teugel loopt. aan de teugel lopen vind ik vaak een methode van. erop even zagen en klaar is kees!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:44

ik sluit me aan bij _angela_

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:44

Volgens mij is er niet echt een definitie van "aan de teugel".
De een bedoelt er aanleuning mee, de ander nageeflijkheid en weer een ander alleen het krulletje.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:41

Er zijn definities van: nageven, aanleuning, aan de teugel, aan het bit. Definities betekent dat de betekenis van de begrippen eenduidig bepaald zijn en dat er geen misverstand kan bestaan over de uitleg ervan. Je hoort deze begrippen te gebruiken om eenduidig, dus duidelijk te zijn naar elkaar. Aan een definitie zit dus geen eigen uitleg, een definitie wordt algemeen geaccepteerd als juist. Een ander hoort je dus meteen te begrijpen als je deze definities gebruikt. Het probleem is dat iedereen deze woorden gebruikt en er een eigen betekenis of draai aan geeft en dus ook wat anders bedoelt.