Zweep gebruiken bij het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky15

Zweep gebruiken bij het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 08:45

Hallo,
Vinden jullie nou dat een paard/pony als hij tijdens het inrijden iets fout doet , gestraft moet worden met de zweep ?
En dan bedoel ik hem ook echt gebruiken, dus niet een zacht tikje op de schouder.

Of moet dat volgens jullie nou juist met de stem?

Ik vind dat je het gewoon met de stem moet kunnen, de zweep kan je later nog wel gebruiken.
Op die manier kan je hem toch ook straffen , of niet dan? met je stem
Een -onervaren- paard merkt ook wel aan je stem dat je boos op hem bent, dus dat hij niet doet wat je van hem vraagt.

Groetjes,
Nicky

ELpatcho

Re: Zweep gebruiken bij het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:47

niet gestraft ik heb wel een zweepje al klein hulpmiddel

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:47

ik rijd soms wel met zweep, maar meer om kleine aanwijzingen te geven, niet om af te straffen.
een jong onervaren paard moet je niet afstraffen, maar juist belonen als iets goed gaat en anders doe ik het met de stem

edit zoveel spelfouten dat ik zelf niet meer kon lezen wat ik geschreven had, sorry het is vroeg
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 10-06-07 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:50

Dat vind ik dat je met elke leeftijd moet doen Lachen

Een zweep om af te rammelen is nooit goed
een zweep voor aanwijzingen en verduidelijking is oke, welke leeftijd ook Lachen

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:52

ik ben het eens met runningkawa
een zweep is een hulp middel extra hulp niet om af te straffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:59

ben het ook eens met runninkawa Lachen

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 09:40

Daar hebben jullie wel weer gelijk in ,
Maar ik hoor toch regelmatig, van mensen die een 3 jarig paard hebben : hij was zo vervelend dat ik hem een flinke klap/mep heb verkocht.

Nou dat vind ik dus niet kunnen Knipoog

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:43

vind ik ook niet kunnen, een zweep is inderdaad een hulpmiddel, juist bij een jong paard moet je daar zo voorzichtig mogelijk mee omgaan, angst heb je er snel in maar eruit gaat het nooit meer

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:45

ik gebruik mijn zweep niet als strafmiddel, maar als een hulpmiddel, als ze bijvoorbeeld achter nog iets meer eronder mag, geef ik een zacht tikkie waar ze heet van wordt, waardoor ze de achterhand er goed onderdoet maar.. als strafmiddel gebruik ik het zeker niet

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:47

iemand die een zweep gebruikt als machtsmiddel weet niet wat echt paardrijden is, het is alleen een hulpmiddel

mijn paard is als de dood voor zwepen, dankzij degene die hem heeft ingereden (ik weet niet wie) en ik ben eerst maanden bezig geweest om zijn vertrouwen te winnen, je kunt zo snel zoveel verprutsen Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:30

Over welke gevallen hebben we het nu?

Ruitermak maken, inrijden, doorrijden?
Paard wat het gewoon niet snapt? Een dominantje dat eens probeert te ontdekken of je in het zadel net zoveel mans bent als op de grond? Een paard dat bang is en daarom iets niet wil doen?

Even in antwoord: ook een driejarige die bijv. net in die fijne tijd zit dat ze een beetje sterker worden en balans hebben gevonden en probeert om bijv. tegen de omheining te klimmen oid, geef ik dus wel een goeie tik. Daar maak ik ineens korte metten mee.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:34

Urielle schreef:
Even in antwoord: ook een driejarige die bijv. net in die fijne tijd zit dat ze een beetje sterker worden en balans hebben gevonden en probeert om bijv. tegen de omheining te klimmen oid, geef ik dus wel een goeie tik. Daar maak ik ineens korte metten mee.

dat is dan ook een correctie en niet om je paard bang te maken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:38

Ik denk dat niemand zijn paard expres bang gaat maken voor de zweep, maar als ik op wedstrijd ben en het is nodig, dan krijgt de mijne ook een mep hoor!
Als ze eenmaal doorhebben dat ze op westrijd alles ongestraft kunnen dan ben je veel verder van huis.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:41

asjemenou schreef:
Ik denk dat niemand zijn paard expres bang gaat maken voor de zweep, maar als ik op wedstrijd ben en het is nodig, dan krijgt de mijne ook een mep hoor!
Als ze eenmaal doorhebben dat ze op westrijd alles ongestraft kunnen dan ben je veel verder van huis.

mijn paard heeft de striemen op zijn kont staan en ik denk dat zoiets echt niet per ongeluk gebeurt en dat is niet even ter correctie
Tuurlijk als een paard te ver gaat moet je dat aanpakken, maar er zijn wel grenzen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:43

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen....

ChiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:44

Je kan het best geen zweep gebruiken om te straffen, dan krijgt het paard alleen maar trauma's voor de zweep.
Aanwijzingen geven kan wel.
Ik heb zo al heel veel paarden ingereden en ze zijn helemaal fantastisch geworden.
Zo zie je maar weer..

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:28

Urielle schreef:
Over welke gevallen hebben we het nu?

Ruitermak maken, inrijden, doorrijden?
Paard wat het gewoon niet snapt? Een dominantje dat eens probeert te ontdekken of je in het zadel net zoveel mans bent als op de grond? Een paard dat bang is en daarom iets niet wil doen?

Ze schrijft niks over verreden of overdreven dominante paarden.
En dan vind ik dat je een paard niet hoeft af te rammelen

Dat je het een keer bij bijv een verreden paard moet, vind ik heel wat anders.
Dan heb je soms geen keus, maar voor mij is dat geen standaard antwoord om tegeven, voordat er penny's zijn die meteen roepen, ik heb een lastig paard, terwijl ze zelf onduidelijk zijn en er maar op los gaan rammen, want op bokt staat dat dat dan moet...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:44

Nou, als Destiny niet over de hindernis wil (weet je nog wel) Dan geef ik soms wel een tikje en dan gaat ze ook meestal wel. Maar als je net een pony inrijd zou i kdat nietdoen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:55

een paard afranselen/straffen met de zweep vind ik nooit OK, jong of oud paard.
Maar bij het inrijden van paarden heb ik altijd een zweepje bij me Ja

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:57

Als mijn paard niet reageerd op mijn been of stem gebruik tik ik hem bij met de zweep.

Ik lees even je berichten na en zie dat je een 3 jarige aan het beleren bent, kan je niet beter iemand met ervaring je laten helpen? zo te zien weet je het nodige er nog niet vanaf.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:34

Met Nemo heb ik ook een zweepje erbij gepakt met inrijden! M'n instructrice raadde het ook aan. Hij was een beetje lui van zichzelf en ging gewoon in rust staan als je erop zat. En op je been reageerde hij nog niet zo goed en met een tikje van de zweep ging hij lopen. Zo heeft ie eigenlijk geleerd op mijn been reageren, zonder angst voor de zweep
Er is dus niets mis mee gegaan, hij loopt nu super op m'n kuit!!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:34

Niet om te straffen,maar het paard moet wel weten waar een zweepje voor dient. dus gewoon om m een beetje op te jagen als dat lukt, dan een klopje op de hals geven dat ie t goed gedaan heeft.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:59

Ja maar soms zie ik het toch,
Ik rijd ook met zweep, niet op een 3-jarige

Maar ik zou een zweepje gebruiken als hulpmiddel, niet om je paard te straffen

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 16:00

hier mag wel een slotje op Vork heb al genoeg gehoord Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:56

ik heb wel een zweep als hulpmiddel, met dit paard heb ik het nauwelijks nodig. maar als die bijv wil gaan poepen gaat ie gewoon stil staan en lekker staan poepen. wat niet de bedoeling is! of dan weigert ie aan te springen in de galop. dan heb ik het zweepje wel nodig.