Inrijden met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chiba

Inrijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:33

Bij mij in de les is iemand een pony aan het inrijden. De pony heeft de basis al mee, maar galop is bijvoorbeeld nog een moeilijk punt. Ze rijdt die pony steeds met sporen. In galop haalt ze er een zweepje bij. Ze zit niet heel de tijd met haar sporen te prikken. Maar als de pony iets fout doet, reageert ze ook niet met haar sporen ( en heeft ze geen zweepje bij...)Ik vind dit echt niet kunnen. Maar wat is jullie mening hierover??? Volgens mij leer je een pony zo verkeerd op. Spren zijn toch voor de verfijning van hulpen, is het niet?

ontherun

Re: Inrijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:38

Chiba schreef:
...............In galop haalt ze er een zweepje bij. Ze zit niet heel de tijd met haar sporen te prikken. Maar als de pony iets fout doet, reageert ze ook niet met haar sporen ( en heeft ze geen zweepje bij...)Ik vind dit echt niet kunnen. Maar wat is jullie mening hierover??? Volgens mij leer je een pony zo verkeerd op. Spren zijn toch voor de verfijning van hulpen, is het niet?

Ik snap het niet, ze reageert niet met haar sporen en heeft geen zweep, of ze reageert wel met sporen en heeft geen zweep? Slapen Zowiezo, een pony hoef je ook niet te straffen met sporen, zwepen oid. En als ze niet de hele tijd prikt, is er toch niet zo veel aan de hand?
Sporen zijn idd voor verfijning van je hulpen, als je er dus NIET de hele tijd mee prikt (wat je dus al zelf zegt), en ze niet alleen gebruikt om te drijven is er niks aan de hand.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:43

Santigo_ schreef:
Chiba schreef:
...............In galop haalt ze er een zweepje bij. Ze zit niet heel de tijd met haar sporen te prikken. Maar als de pony iets fout doet, reageert ze ook niet met haar sporen ( en heeft ze geen zweepje bij...)Ik vind dit echt niet kunnen. Maar wat is jullie mening hierover??? Volgens mij leer je een pony zo verkeerd op. Spren zijn toch voor de verfijning van hulpen, is het niet?

Ik snap het niet, ze reageert niet met haar sporen en heeft geen zweep, of ze reageert wel met sporen en heeft geen zweep? Slapen Zowiezo, een pony hoef je ook niet te straffen met sporen, zwepen oid. En als ze niet de hele tijd prikt, is er toch niet zo veel aan de hand?
Sporen zijn idd voor verfijning van je hulpen, als je er dus NIET de hele tijd mee prikt (wat je dus al zelf zegt), en ze niet alleen gebruikt om te drijven is er niks aan de hand.

Reageert niet mer sporen en heeft geen zweep.
Ik vind dat echt een foute 'instelling' van die persoon om met sporen een pony op te leren. En als die pony niet reageert op het been, laat ze dat zo...

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:46

inrijden met sporen? Dat vind ik echt niet kunnen. Neem de tijd om je pony/paard in te rijden ze zijn nog jong, ze leren het vanzelf wel.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:49

Ik vind ook dat je een pony of paard niet met sporen in moet rijden, hoewel ik het wel keurig vind dat ze ze niet gebruikt als de pony iets fout doet, maar toch zou ik niet inrijden met sporen

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:50

Ik vind dat nog niet nodig bij jonge paarden. Ze moeten aan het been zijn!
Helaas heb ik sinds haar 4 jaar met kleine spoortjes moeten beginnen rijden omdat het in de dressuurproeven voor 4jarigen in België verplicht is...

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:50

wat is nou eigenlijk het probleem? ze rijdt wel met sporen en zweep maar ze gebruikt het niet? dan is er toch ook niks aan de hand! je moet een paard niet inrijden met sporen en zweep, dat vind ik iig niet goed, maar als ze ze toch helemaal niet gebruikt...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:52

xSharonax schreef:
wat is nou eigenlijk het probleem? ze rijdt wel met sporen en zweep maar ze gebruikt het niet? dan is er toch ook niks aan de hand! je moet een paard niet inrijden met sporen en zweep, dat vind ik iig niet goed, maar als ze ze toch helemaal niet gebruikt...

Dat idee had ik dus ook al Knipoog

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:58

1) de instelling om zo iets te doen
2) ze is er afgevallen en heeft tijdens de val die pony wel hard geraakt met haar spoor ( en een stamp naar haar hoofd gekregen )

Maar ik ben ook geen expert. Ik vind dat niet kunnen, maar heb hier ook niet veel kennis over. Daarom vraag ik jullie mening... Het kan ook zijn dat ik overdrijf met 'mijn visie' dat dit niet hoort!?

En kijk, ik leer ook iets bij van Evikes, dat dat in België ( bij ons/ mij Knipoog dus) verplicht is bij de dressuurproeven van de 4-jarigen. dat wist ik helemaal niet.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:02

Ik vind opzich, maar dan moet het wel zo gaan als dat jij het beschrijft in je eerste post, dat het best moet kunnen... zo'n beestje zal later ook met sporen misschien gereden worden en wat als het paard er dan niet aan gewend is bijv? ik heb dat menig keer fout zien gaan....
Natuurlijk keur ik zoiets niet goed als je er voor de eerste keer opzit, maar als de basis er al inzit... en ze zit niet constant te prikken en te slaan....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:53

wat je hier hoort is ik vind het niet nodig bij 'jonge'' paarden. ik vind zowiezo dat het niet nodig is. ik rijd zelf eigenlijk nooit met sporen. want ze moeten het ook gewoon op het been kunnen. kijk bij dressuur is het vanaf bepaald moment verplicht oke. maar als je al begint met sporen, waaar eindigd het?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:57

Nooit maar dan ook nooit met sporen inrijden, hoe goed je ook bent. ik heb mijn paard amper met zweep ingereden, ik heb bij mijn 3 jarige alleen zweepje erbij om hem te corrigeren, als ik been geef of klik met mijn tong reageerd hij direct, en zo hoort het

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:33

Zelf rijd ik die jonge dingen altijd zonder spoortje, wel met zweepje voor het geval dat.

Mochten ze wat geks doen zit je niet meteen te prikken, met een zweepje raak je ze minder snel per ongeluk aan als er wat gebeurd.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:31

Ik vind ook dat je jonge paarden neit met sporen meot inrijden, maar als je ze neit de hele tijd gebruikt en ze op een goede manier gebruikt heb ik er geen probleem mee.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:18

ik rijd al mijn paarden in ZONDER sporen. ik vind ook dat ze eerst op L niveau moeten worden getraind voordat je sporen nodig hebt.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:50

Ok, bedankt voor jullie reacties!
Ik blijf dus inrijden zonder sporen Knipoog en laat haar maar doen wat ze wil met haar pony.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:50

Ik vind het onzin. Mooi dat ze ze niet gebruikt, maar als ze ze niet gebruikt, kan ze ze toch net zo goed aflaten? Dan heeft het geen meerwaarde, lijkt mij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:21

Ik vind het zelf ook niet kunnen inrijden met sporen . Naar mijn mening hoor je zo'n paard eerst op je been etc te hebben, dan kun je later nog altijd sporen oid ter verfijning gebruiken.
Stel ik zou zelf een paard inrijden dan zou ik vaak mijn stem en lichaam gebruiken en proberen zo min mogelijk de zweep en al helemaal geen sporen (heb er geen ervaring mee met inrijden maar zo zou ik het denk ik doen).

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:25

inrijden met sporen is helemaal niet nodig. je krijgt er alleen maar paarden door die niet aan het been zijn. als je er zonder sporen later opzit reageren ze niet meer, omdat ze gewend zijn sterkere/scherpere hulpen te krijegn

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:23

Hmm ze is dus niet echt consequent,
maar ze moet ook niet als hij niet in galop wil aanspringen te hard worden.
ze moet veel oefenen om met haar benen te werken. De pony moet nog leren om in galop te blijven, dat helpt niet met blijven doordrammen maar gewoon kleine stukjes galopperen en dan weer in draf en belonen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:35

xSharonax schreef:

Ja maar waarom zou je het om hebben als je het niet gebruikt

Ik zou wel altijd een zweepje bij me hebben, maar sporen.. no way. Hij zou gewoon op je benen moeten reageren

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:16

ik vind dat je jongen paarden niet met sporen moet rijden

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:02

WybO schreef:
ik vind dat je jongen paarden niet met sporen moet rijden

En waarom dan wel niet?

Ik vind het overigens onzin om paarden in te rijden met sporen, er valt tenslotte nog niets te verfijnen. Zweepje kan wel handig zijn.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:05

ik ben tijd terug op zoek geweest naar bijrijder voor m'n paard dat nog zo goed als ingereden moest worden.

Kwam een vrouwtje van rond de 30 jaar (type: ik weet alles beter) en die zou haar wel even door prikken hoor met een spoortje om, want ze kon geen linker stelling!

Die heb ik dus nooit meer terug gebeld, wat denkt ze wel niet!

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:12

Jonge paarden/pony's vindt ik ook niet dat die met sporen ingereden mogen worden. Waarom het is toch niet nodig en wat de andere ook zeggen je bent niks aan het verfijnen maar aan het aanleren. Daarbij kan je eventueel wel je zweepje gebruiken.