Elke dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelliiee1993

Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:58

Wat vinden jullie?
Moet je nou elke dag rijden met je paard, of kan je ook gewoon een dagje rust nemen.

Waar ik nu rijdt moet ze elke dag bereden worden, want ze kan niet een dagje stil staan.
Ik vind eigenlijk dat elk paard wel een dag stil kan staan.

Of Desnoods 3 dagen rijden 1 dag rust, 3 dagen rijden 1 dag rust etc.

Hoe rijden jullie? En hoe vinden jullie het als ze elke dag moeten lopen

LoveMooniee

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:14

ik rij alle paarden (8) 6x als ik zaterdags of zondags niet op concour ga. ik ga zoiezo 1x in het weekend op concour. maar meestal ook 2x per weekend op concour, dus dan rij ik 7x per week. maar goed mijn paarden zijn ook echte sportpaarden, (niet opschepperig bedoelt ofso) maar als ik een dag niet rijd (om wat voor reden dan ook) zet ik ze meestal gewoon op de weide of even een de trainigs molen. maarja.. ik weet ook niet wat voor een paard je hebt, dus ik denk dat je helemaal zelf moet weten hoeveel je rijd, en wat je paard kan hebben. maar paarden verdienen soms wel even een dagje rust ja!!:D Haha!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:18

jou paarden krijgen dus ook gewoon elke dag beweging.
Ja inderdaad.
Het ligt er ook aan wat een paard kan hebben ja.
En idd. alle paarden verdienen natuurlijk wel een dagje rust he

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:54

ik rij op dit moment een 3 tal paarden bij (op 2 adressen) naast mijn gewone job.
Meestal is het om en om, het ene paard op het verste adres rij ik 3 keer per week (savonds na het werk).

de andere twee paarden rij ik meestal voor het werk elk een keer of 3-4 per week.
meestal is het iets van 2 dagen rijden een dag rust oid.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:57

Ik heb 2 pony's die regelmatig een dag vrij hebben. 's Maandags, 's woensdags en in het weekeind rijd ik ze allebei, en dinsdag/donderdag/vrijdag rijd ik ze om en om. Het komt ook wel eens voor dat ik een dag niet kan vanwege huiswerk/slecht weer oid, en dan staan ze een dagje stil. Ze komen wel iedere dag buiten, dus ze krijgen wel frisse lucht.
Ik vind het geen probleem, een paard verdient zijn rust.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:05

Het ligt een beetje aan het paard. Sommige paarden lijken helemaal niet gediend te zijn van een dag rust, anderen voelen zich prima bij om de dag werken. Als ze er maar uitkomen en het eerlijk blijft wat je van ze vraagt als je ze weer oppakt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:59

bij ons word er door de week gewoon gereden, in het weekend worden de paarden die thuisblijven gereden/getraind door de groom die thuis blijft en de rest gaat mee op concours. dus ja ze worden in prencipe elke dag gereden en paarden zijn bewegingsdieren en gewend om 24uur per dag te bewegen. op zich kan een dag rust geen kwaad, maar als het de hele dag op 1uur wei of stapmolen na maar tussen 4 muren staat is dat natuurlijk ook niks. bij ons lopen ze overdag in de wei, stapmolen en worden ze gereden. en als ze niet gereden worden gaan ze nog wel heel de dag de wei in.

mariskavdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:11

Het ligt er ook aan als je ook wedstrijden doet, want dan moeten de paarden ook in goede conditie zijn. Ik rijd mijn paarden meestal 5x drie kwartier en 2x +/- een half uur. Dus wanneer je een keer geen zin/tijd hebt hoef je niet zolang te rijden maar gewoon beweging geven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:14

voor paarden hoort het niet uit te maken, want die denken net in termen als weekend of een vrije dag of vakantie.
Maar af en toe voor een beetje rust of breking in de training is een dagje rust best fijn voor zowel ruiter als paard.

Ikzelf rij ongeveer 5X per week op mijn Tinker en de C pony komt 3X per week onder het zadel ( 2 uur achter elkaar). de rest van de tijd staan ze op de wei, want dat vind ik wel belangrijk, beweging in welke vorm dan ook minimaal 2 uur per dag.
dus als het paard 24 uur per dag op stal staat is rijden/wandelen of in de stapmolen wel een must elke dag.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:39

Ik werk voltijds en kan alleen 's avonds met mijn eigen paard + bijrijdpaard bezig zijn.
De mijne gaat heel de dag op de weide van 8 tot 18h.
Ik ben normaal wel 6 van de 7 met hem bezig :
1 dag longeer ik hem
1 dag springen of vrijspringen
1 dag rust
2 dagen les (dressuur)
2 dagen zelf een beetje dressuren in de bak

Een dagje rust heeft hij, op zondag, na een weekje werken wel verdiend.
In de winter, als hij geen weidegang heeft, ben ik wel 7 dagen met hem bezig en probeer ik ook elke dag voldoende te rijden.

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:11

het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van het paard, maar ik rijd mijn paarden eigenlijk nooit meer dan 6 keer per week. en ze krijgen zowiezo een paar keer per jaar een paar dagen vrij.,

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:49

1 dag rust in de week vind ik prima en 2 kan ook nog wel, maar niet 2 achter elkaar. Wel beetje verdeeld.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:53

Ik rijd mijn paardje 5x per week en dan nog 1 dag aan de longeerlijn en dan 1 dag helemaal vrij, maar in de zomer komt het ook wel eens voor dat ze lekker 2 dagen vrij heeft, ze staat dan toch op de wei en krijgt haar beweging wel, maar rijden doe ik dan wel 5x per week. Knipoog

Met 7 dagen in de week werken doe ik haar geen plezier. Haha!

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:56

Ik rij zo'n 4x per week.
Als ik meer rij wordt mijn paard er niet beter van.
Zoals al vaker gezegd verdiend ook een paard wel eens een dagje rust Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:18

Ligt aan de training. Je kan niet elke dag een uur volop trainen, maar elke dag lekker basis rijden een 20 min is niks mis mee. Dat je daar 1 of 2 dagen wat extra's bijmeepakt is ook niks mis mee. Zorg voor voldoende afwisseling, dan kan je paard best elke dag gereden worden

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:10

Ik denk dat het ook aan het paard zelf ligt.

Een hele erge sport paard die normal elke dag bereden wordt ?
Of een recreatie paard ?

ik vind dat ze in het algemeen ook lekker een dagje op de wei moeten kunnen staan
xxx

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 16:08

nicky_f schreef:
Ik denk dat het ook aan het paard zelf ligt.

Een hele erge sport paard die normal elke dag bereden wordt ?
Of een recreatie paard ?

ik vind dat ze in het algemeen ook lekker een dagje op de wei moeten kunnen staan
xxx

Het is een recreatiepaard, dus geen wedstrijden, alleen buiten rijden en in de bak rijden.

spookje_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:12

ik vind het juist belangrijk dat mijn paard niet elke dag onder het zadel loopt ze gaat dna ook 1 dag per week alleen los inde bak stapep en drave een halfuurtje maar niet zo werken als ik eropz it

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 17:43

spookje_lief schreef:
ik vind het juist belangrijk dat mijn paard niet elke dag onder het zadel loopt ze gaat dna ook 1 dag per week alleen los inde bak stapep en drave een halfuurtje maar niet zo werken als ik eropz it

Ja, inderdaad.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:47

mn verzorgpaard rijd ik zon 3x in de week, verder staat ze dag en nacht op de wei. ik zou graag iets meer willen rijdne, maar dat lukt helaas niet met school. maar toch vind ik 4 a 5 keer per week wel voldoende voor een paard. (ik ben trouwens de enige die op t paard rijd )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:49

Ik rij wanneer ik zin heb en goedgehumeurt ben, omdat het anders toch niet gaat.
afentoe moet ik zin maken, en dat lukt dan ook wel

meestal is dat dus 4/5 x per week
en heeft ze ook wel eens 5 dagen vrij en doe ik 2x lekker kallem aan.
verschilt heel erg

is ook niet echt een sportpaard hoor Lachen

peterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:51

ik rijd 1x in de week, maar ik heb geen eigen paard Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:51

Ik reed toen ik Kawa wedstrijden reed 3x in de week een half uur, soms 3 kwartier
Mee kon hij wel af, maar ik niet.
En ik kwam er ook achter dat zo vaak rijden niet echt noodzaak was.

Bij jonge paarden deed ik dat ook, maar bouwde dat op, want dat hoorde...daar ben ik niet meer zo zeker van Lachen

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:53

Ik heb nu een paard en een pony, en opzich probeer ik ze wel elke dag te rijden. Op woensdag ga ik zowiezo met de pony naar les en op donderdag met het paard. Op dinsdag heb ik priveles, en dat wissel ik om de week af. In het weekend kan ik ze zowiezo allebei rijden en op vrijdag ook, dus soms staan ze 1 of 2 dagen stil (wel in het land) en gaan ze daarna weer aan het werk. Niks mis mee.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:58

3-4 keer rijden waarvan 2 keer dressuren en 2 keer buitenrit. 1-2 dagen longeren en 2 dagen op de wei minstens. Soms ook gewoon combinaties ervan. Ik vind het vooral belangrijk dat ze aandacht krijgt en haar stal uitkomt. Of ik dat doe door rijden of op de weide zetten zal haar weinig uitmaken Knipoog