Jonge paarden met doorgezakte rug? hoe komt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doorgezakte rug zielig?

ja?
13 (21%)
nee!
3 (4%)
ligt eraan wat het paard mankeert
45 (73%)

Totaal aantal stemmen: 61

Lady_in_red

Jonge paarden met doorgezakte rug? hoe komt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:09

Hoi,

Misschien is het een voor de hand liggende vraag, maar ik zou graag wat meer willen weten hoe het toch voorkomt dat paarden (jonge paarden) een ver doorgezakte rug hebben.

wat ik mij kan bedenken is het te vroeg zadelmak maken? en overtollig mee gereden word op jonge leeftijd?
of evt rug aandoening?
of oudedom.

waardoor kan het nog meer komen en hoe kan je dat zien?..

alles is welkom, ben gewoon nieuwschierig hoe en wat. Haha!

Elisa2

Re: Jonge paarden met doorgezakte rug? hoe komt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:21

Ik heb nog nooit een jong paard met een doorgezakte rug gezien...ik denk dat je in de war bent met het feit dat jonge paarden nog weleens overbouwd willen zijn.Maar dat trekt vanzelf bij..

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:25

Ik ben afgelopen weekend op een manege geweest in Breda, en hier stond een 7 jarige merrie met een vrij doorgezakte rug.
vandaar de vraag of het dan ook echt kan of dat het gezicht bedrog is of ergens anders aan ligt

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:27

Lady_in_red schreef:
Ik ben afgelopen weekend op een manege geweest in Breda, en hier stond een 7 jarige merrie met een vrij doorgezakte rug.
vandaar de vraag of het dan ook echt kan of dat het gezicht bedrog is of ergens anders aan ligt

vraag het aan de eigenaar zou ik zeggen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:28

Het kan altijd natuurlijk,maar komt niet vaak voor onder de 10,mischien heeft de merrie veel veulens gehad al..

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:29

Natuurlijk kan dat, maar dat komt dan niet door het vele lange werken, en wordt dan ook niet een doorgezakte rug genoemd. Je ziet het wel bij jonge paarden, en dan wordt dit een weke rug genoemd.

En bij paarden die al wel onder het zadel zijn kan dit natuurlijk ook een weke rug zijn, of verkeerd rug gebruik, waardoor ze op jonge leeftijd al met een weggedrukte rug staan, van de pijn.
Laatst bijgewerkt door Sannum op 05-06-07 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:29

Flurk schreef:
Lady_in_red schreef:

vraag het aan de eigenaar zou ik zeggen

ja die was er niet, dat het paard 7 was, vertelde degene die ernaast stond, maar het maak mij verder niet uit, hoe of wat, ben alleen nieuwschierig of er meer gevallen van zijn op jonge leeftijd.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:30

onze merrie is waarschijnlijk al vroeg beleerd, daarom heeft zij een doorgezakte rug.

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:31

Sannum schreef:
Natuurlijk kan dat, maar dat komt dan niet door het vele lange werken, en wordt dan ook niet een doorgezakte rug genoemd. Je ziet het wel bij jonge paarden, en dan wordt dit een weke rug genoemd.

kijk daar word ik wat wijzer van Haha! thx,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:34

Mogelijkheden : Te vroeg bereden, te kleine box waardoor het paard met een "kronkel" in de rug moet opstaan, exterieur fout, verkeerde hoefstand. De precieze oorzaak is achteraf vaak moeilijk aan te wijzen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:36

weinig bespiering, verkeerd gebruik van het lichaam.

ilseshad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:37

Mijn pony heeft ook best een doorgezakte rug. Alleen de ene keer is lijkt het erger dan de andere keer? Hij is nu 8 jaar ik denk dat hij ook een beetje een weke rug heeft.. Knipoog Het ligt iig niet aan het werken want zoveel rijd ik ook weer niet op hem.

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:38

dank jullie voor de al gegeven reacties, ik lees rustig de komende reacties tegenmoet. Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:09

Mijn verzorgpaard is op veel te vroege leeftijd door een stel grote, zware mannen ingereden. En zo verder gereden, tja. Dat kun je wel zien aan haar rug.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:24

Een doorgezakte rug bij en jong paard noemen ze een zadelrug en is gewoon aangeboren. Overigs heb ik nog nooit meegemaakt dat en paard wat te vroeg ingereden is daardoor een zadelrug krijgt. Kijk maar naar renparden worden ingereden als ze 2 zijn en ook in bv polen worden paarden en ponies ingereden als ze 2 zijn ben er gen fan van hoor ik vindt licht arbeid bij en 3 jarige en echt rijden bij en 4 jarige. Vroeger zeiden ze ook dat je en pony beter op zijn 4e kon inrijden omdat ze langzamer volwassener worden. Overigs hebben paarden met een zadelruggetje er geen last van en kan je ze gewoon berijden, vindt het allen wel beetje en rotgezicht

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:29

Bij dat paard waarin ik het in mijn vorige post had is de rug echt niet aangeboren. Knipoog

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:31

Lady_in_red schreef:
Hoi,

Misschien is het een voor de hand liggende vraag, maar ik zou graag wat meer willen weten hoe het toch voorkomt dat paarden (jonge paarden) een ver doorgezakte rug hebben.

wat ik mij kan bedenken is het te vroeg zadelmak maken? en overtollig mee gereden word op jonge leeftijd?
of evt rug aandoening?
of oudedom.

waardoor kan het nog meer komen en hoe kan je dat zien?..

alles is welkom, ben gewoon nieuwschierig hoe en wat. Haha!

ja een paard bij mij op stal. Maar die is nog niet eens ingereden

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:33

Die is dan gewoon overbouwd, dat komt vanzelf wel weer goed Lachen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:05

als een paard wat week in de rug is, niet goed op de benen staat en in een manege loopt en nooit iets anders ziet dan de kont van de voorganger. tja dan vind ik het niet gek

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 08:11

mja, dat is ook niks nee idd

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:19

barbara1970 schreef:
Een doorgezakte rug bij en jong paard noemen ze een zadelrug en is gewoon aangeboren.

Hier ben ik het mee eens. Te vroeg inrijden heeft er niet echt invloed op. Verkeerd rijden kan zoiets wel versterken, maar dat heeft niks met de leeftijd van het paard te maken maar alles met de kwaliteiten van de ruiter.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:22

Ik zie dus ook echt nooit jonge paarden met een ingezakte rug. Sommige zijn idd overbouwd of wat week, maar echt ingezakt zoals oude paarden, dat heb ik nog nooit gezien?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:30

wij hadden een friese merrie wat vanaf het begin een redelijk weke rug had, inmiddels is ze 4 en heeft ze echt een ontzettend doorgezakte rug. Is waarschijnlijk een groeistoornis geweest al van veulens af aan, we hebben haaar gekocht toen ze 1 was, dus echt zeker kan ik het niet zeggen. wel weet ik 100% zeker dat ze niet ingereden was toen maar wel heel erg bang, misschien ooit gevallen of geslagen. maar aangezien ze er nooit last van heeft en het met de jaar erger werd, ga ik ervanuit dat het een groeistoornis is.
Ze is trouwens wel heel sterk nog, ze loopt voor de kar en ik heb er een paar keer op gezeten en daar leek ze nooit last van te hebben. Na overleg met de dierenarts zijn we ook tot de conclusie gekomen dat ze best af en toe een ruiter kon dragen, zolang er niet teveel van haar werd gevraagd.

Ze is trouwens ongelooflijk soepel en los in haar lijf, heeft ook geweldige bewegingen en en super front. Dus ze loopt heel mooi en vooral graag voor de concourwagen. Knipoog

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:23

Ik heb zelf een veulen verzorgt en als het geregent had stond daar gewoon een plas water in Tong uitsteken oke das wel overdreven natuurlijk. maar dat veulen was 5 maanden toen ik haar voor het eerst zag en ja dan is er natuurlijk nog niet op gereden he Bloos maar dat veulen mag ook nooit iets doen, niet bereden worden en ze mag ook niet voor de kar. overigens wel een ontzettend lief paardje en super mooi maarja dat doet er niet toe

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:25

Elisa2 schreef:
Het kan altijd natuurlijk,maar komt niet vaak voor onder de 10,mischien heeft de merrie veel veulens gehad al..

Euh... en 10 is oud?

Er is ruim voldoende wetenschappelijke informatie over de groei van paarden dus zoek die op.
Even een voorschot.
- de groeischijven in de ruggenwervels zijn de laatsten die sluiten en wel op een leeftijd van 6 á 7 jaar
- kraakbeen, het materiaal van de tussenwervelschijven, is gevoelig voor piekbelasting én materiaal'moeheid'

Ga dus vooral met een boomlooszadel een jong paard inrijden bijvoorbeeld Pling

Nogmaals, zoek het op. Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken onder de vingertoppen beschikbaar en Inge Teblick heeft er een laagdrempelig artikel over gepubliceerd.

HC