Zelf inrijden ? of het door iemand anders laten doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky15

Zelf inrijden ? of het door iemand anders laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:58

Titel zegt denk ik genoeg,

Zouden jullie zelf je 3 jarige in rijden ?

of het door iemand anders laten doen?

ik zuo het zelf+ iemand anders doen!

dus met behulp van iemand anders !

en jullie?

Getup

Re: Zelf inrijden ? of het door iemand anders laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:00

ligt helemaal aan de ervaring die je hebt, anders is het toch sterk aan te raden, het door iemand anders te laten doen.Ik zou het zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:01

Ligt aan je ervaring en aan de hulp op de grond.

Ik heb zelf járen ervaring in het zadelmak maken
maar omdat ik nu geen goede hulp op de grond heb breng ik hem weg Lachen

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:03

ik heb mn inmiddels 4 jarige zelf ingereden en ben nu sinds een paar maandjes aan het lessen, en het gaat super.
maar het ligt echt aan je ervaring.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:04

Het stond er bij : jouzelf

wat zou jij doen ?

ik vind dat het ook in de ervaring ligt maar jullie weten denk ik wel of jullie het zouden kunnen of neit

jullie ervaring

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:05

Ben het helemaal met de anderen eens. Als je het zelf op een goede en verantwoorde manier kunt en je hebt goede hulp op de grond, dan is het heel leuk om zelf te doen. Maar je moet er dan wel allebei verstand van hebben en goed op elkaar ingespeeld zijn.

Vroeger deed ik het beleren samen met mijn vader: ik op het paard en hij ernaast. Mijn vader is inmiddels een dagje ouder. Ik ben ook een dagje ouder, een paar kilootjes zwaarder en een stukje minder lenig en snel, dus tegenwoordig doe ik het niet meer zelf. De eerste paar keer erop laat ik graag aan een ander over!

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:06

Ik heb hem weggebracht, maar hij heeft daar alleen beetje sturen, en stap,draf,galop geleerd. Annemarie van der toren vond het niet nodig om hem langer te houden. ik heb hem nu weer een maandje thuis en het gaat echt super!

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:50

als je eigen ervaring ontbreekt zou ik hem brengen naar iemand die zoiezo de goede basis onder de knie heb, en weet wat hij doet (als het om inrijden gaat) die weet wat er in een paard omgaat en het verschil weet tussen zacht en hard zijn voor een paard op een gewenste manier

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:51

ligt aan het paard!

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:54

Dat ben ik niet geheel met je eens. het ene paard leert wel sneller dan de ander, maar elk paard zal je de basis moeten leren en als je die zelf niet goed beheerst leer je je het paard ook verkeert aan. en als eemaal iets erin zit is het moeilijker het er weer uit te krijgen

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:56

Ik heb mijn eigen pony zelf ingereden, met de juiste begeleiding kan je een heel eind komen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:00

ik ben mijn pony zelf aan het beleren en heb dat met de vorige ook gedaan maar ik koop ze dan ook vanaf veulen zodat ik ze door en door ken een nieuw paard van 3 of 4 zal ik niet snel beleren denk ik dat laat ik aan andere over al zou ik het waarchijnlijk wel kunnen

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:01

indybeauty schreef:
Ik heb mijn eigen pony zelf ingereden, met de juiste begeleiding kan je een heel eind komen.

Goede begeleiding is ook erg belangrijk, of je het nu evt wel alleen af kunt of niet als iemand je helpt is het altijd een stukje makkelijker en soepeler.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:04

Op 3-jarige leeftijd zou ik niet inrijden. Ik zou op 4 liever 5 jaar pas erop gaan. Of ik dat zelf doe of laat doen hangt van het paard en mijn vertrouwen af. Voorbereidend werk zoals veel wandelen, fietsen, als mogelijk als handpaard mee, zadeltje op, hoofdstel, sturen, eventueel wat slepen, etc. doe ik wel zelf. Op de grond ben ik nl wel zeker van mezelf en dan gebeurt er niet zoveel.

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:11

dat is inderdaad een goede vertoning. grondwerk kunnen we vrijwel zelf leren. en veel aan de hand werken is ook goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:17

Als je geen ervaring hebt zal ik het echt uitbesteden

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:18

Wij hebben het jaren zelf gedaan, maar door tijdgebrek hebben we een aantal jaargangen zelfgefokte paarden laten doen. Dit resulteerde toch wel in een paar verkl*te paarden, dus sinds een jaar of 3 doen we het weer lekker zelf, in ons eigen tempo, op onze eigen manier, en dat gaat goed!

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:19

uberhoubt een jong paard kopen met weinig tot geen ervaring vind ik zelf ook niet echt een goede optie, maar dat terzijde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:02

Ik zou 'mijn' 3jarige uberhaupt niet inrijden maar nog een paar jaartjes wachten. En of ik 'm zelf zou inrijden... ik zou hem samen willen inrijden met goede begeleiding- niet volledig zelf / met iemand die maar wat doet, maar ik zou het ook niet volledig uit handen willen geven.

spookje_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:27

met ervaring en de juiste hulp kan het goed zelf (zou ik ook doen) en ik vind als je een paard zelf inrijd dat je er een betere band van kan krijgen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:05

Ik heb het zelf gedaan.
Mijn paard heeft een fijn karakter, als ik had gedacht problemen te krijgen zou ik het uitbesteed hebben.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:08

Ik zou het door een ervaren iemand laten doen die al meerdere pony's en paarden heeft ingereden, wel zou ik er graag bij willen zijn om eventueel te helpen en ervaring op te doen. Het lijkt me wel belangrijk dat er iemand aanwezig is met wie het paard een band heeft.

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:10

Ik heb mn paard zelf zadelmak gemaakt/ingereden... Maar ik had het echt niet gekund zonder degene in het midden. Toen was ze er een keer niet, en ging iemand anders in het midden staan... En op de een of andere manier had ik daar geen volledig vertrouwen in en toen schoot ie iedere keer weg enzoo... Bloos Dus je hebt sowieso een persoon in het midden nodig die er verstand van heeft en die je vertrouwd. Tong uitsteken

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:16

Ik ben bezig met mijn pony in te rijden samen met iemand anders.Het gaat echt super!Mijn paardje heeft dan ook een makkelijk karakter dus erg handig om ervaring op te doen.We zijn nu bezig om de hulpen een beetje aan te leren maar we doen het rustig aan.We hebben alle tijd.

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:18

hee
het ligt eraan of je hem vertrouwd en hoe hij op de dingen die je hem leert reageert. als ik het niet zou aan durven zou ik hulp vragen.