één of meerdere ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

één of meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:55

Bijruiter of geen bijruiter?
Wat vinden jullie het fijnst? Voordelen of nadelen?

Zelf ben ik jaren bijruiter geweest. Vond het een heel goeie oplossing toen ik nog niet de tijd/ het geld had voor een eigen paard.
Voor mijn vorige paard had ik een bijruiter en dat was zeker een fiasco :
Ze reed met sporen terwijl dat absoluut verboden was, ze liet anderen op mijn paard, loog over de dingen die ze gedaan had, maakte me ontzettend zwart bij iedereen, wilde geen les nemen en kende alles beter...

Voor mijn huidige paard heb ik 2 bijruiters gehad :
* persoon 1 was een fijne springruiter maar hield met niets rekening : een nieuw stel peesjes voor op wedstrijd haalde zij uit de verpakking en reed er mee door de plassen, ze borg mijn materiaal ook heel onverzorgd op,...
* persoon 2 liet ik komen enkel om te springen : ik vond haar een fijne meid. Zij reed ook goed. Maar kon geen bijdrage betalen en liet het na een tijd zonder pardon gewoon afweten.

Momenteel rijd ik mijn huidig paard voor het eerst sinds lang dus weer alleen en het gaat eigenlijk heel erg goed. Ik merk dat hij zich nog meer aan me hecht en ook met het rijden voelen we elkaar gewoon beter aan!

Ik was al een half jaar op zoek naar een nieuwe bijruiter: voor een doodbrave 10 jarige KWPN ruin met parcourservaring tot 1m20 en met prachtige stamboekpapieren die bovendien zijn dressuur beheerst ( wissels, appuyement, zijgangen,..) zijn er blijkbaar geen kandidaten? En ik heb beslist om niemand meer te zoeken! Ik krijg op mijn verschillende advertenties geen serieuze reacties : daar ik wel een ruiter wil die evengoed of beter dan mezelf kan rijden! Er zijn er wel enkele geweest maar die kregen hem niet eens in draf.

Oke het is erg dat hij nu niet meer zal kunnen springen ( enkel vrijspringen dan misschien), maar het rijden en onze band word er wel fijner door.
Wat zijn jullie ervaring / standpunten hierover?

Elisa2

Re: één of meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:15

Nou als je ruiters zoekt van dat nivo waarop jij ze zoekt wat ik begrijp dan vind je niemand,want die hebben hun eigen paarden om te rijden. Ik zelf rijd voor een prix st george amazone,dat is betaald werk voor mij,ik rijd niet op haar nivo,maar minimaal op z nivo,en kan met alle paarden overweg en ze helpt me en geeft me les.Zij zelf heeft ook enorm veel moeite gehad met iemand te zoeken die goed bij je paard past,en als je dus wilt dat mensen prof. met je paard om gaan moet je ervoor betalen.Dat is mijn ervaring ermee,en anders genoegen nemen met iemand die iets minder rijd,maar die je kunt helpen bijvoorbeeld.Ik zelf wil ook geen bijrijder voor m'n paarden om dat je echt heel erg op 1 lijn moet zitten wil het goed zijn voor je paarden.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 07:08

Ikzelf heb gemerkt dat (heb meerdere verzorgsters gehad) als ik er na een tijdje weer opklom of ze vast zat of ze heel hard was in haar mond oid. Ik merkte gewoon dat er maar weinig mensen waren die mijn pony "net zo goed" (aub niet verkeerd opvatten Knipoog) reden als ik dat deed.

Ik rijd zelf ook een paard bij, en hier zijn echter toch (bij mijn weten) verder geen problemen mee, paard loopt lekker, het klikt goed met de eigenaresse.. niks geen problemen Lachen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:20

Elisa2 schreef:
Nou als je ruiters zoekt van dat nivo waarop jij ze zoekt wat ik begrijp dan vind je niemand,want die hebben hun eigen paarden om te rijden. Ik zelf rijd voor een prix st george amazone,dat is betaald werk voor mij,ik rijd niet op haar nivo,maar minimaal op z nivo,en kan met alle paarden overweg en ze helpt me en geeft me les.Zij zelf heeft ook enorm veel moeite gehad met iemand te zoeken die goed bij je paard past,en als je dus wilt dat mensen prof. met je paard om gaan moet je ervoor betalen.Dat is mijn ervaring ermee,en anders genoegen nemen met iemand die iets minder rijd,maar die je kunt helpen bijvoorbeeld.Ik zelf wil ook geen bijrijder voor m'n paarden om dat je echt heel erg op 1 lijn moet zitten wil het goed zijn voor je paarden.

Niet iedereen op dat niveau hoeft toch automatisch een eigen paard te hebben?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:25

Persoonlijk zou ik nooit een bijrijder willen. Iedereen rijd toch op zijn eigen manier, en persoonlijk denk ik dat verschillende manieren van rijden en de sport niet samen gaan. Als je puur voor recreatie rijd is het misschien wat anders. Zowiezo wil ik niemand op mijn paard behalve ikzelf, en evt. mijn instructrice. Verder komt er niemand op, óók niet om uit te stappen. (nou is die van mij ook jong, speels, en fel dus dat scheelt ook.. als ze wat braver was was het misschien een ander verhaal.)

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:21

SOmmige mensen doen het niet goed / sommige wel

het ligt helemaal aan die persoon Vork

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:38

Nou even voor de duidelijkheid : na lang aanmodderen met foute instructeurs ed zitten wij pas nu op B niveau. Anyway, ik als ruiter toch... Mijn paard aan de andere kant kent dus oefeningen tot M en verder blijkbaar, hoewel ik dit bij de koop niet wist en tot voor enkele maanden niet mogelijk achtte.

Maar nu we terug heel serieus gaan dressuren en ook wedstrijden willen gaan starten wil ik dus ook een bijruiter die op een bepaald niveau zit. (kreeg van instructrice de tip iemand te zoeken die evengoed of beter kon rijden, en ik vermoed dat er dus wel heel wat ruiters zijn die beter kunnen rijden).

Ik wil maneges ABSOLUUT niet afbreken aangezien ik tientallen jaren hier zelf gereden heb, maar individueel aan de slag gaan met een paard dat gewend is aan 1 rijstijl is moeilijker dan op manege rijden. En er zijn wel mensen komen kijken : maar die reden een half uurtje gewoon rechtdoor door de piste en maakten niet 1 oefening. Ook qua springen strompelde hij over de hindernis.
Dus ja misschien zijn mijn eisen op dat gebied wat hoog...

Maar ik denk dus ook niet datk er nog iemand anders, dan mezelf of instructeur, er ga op laten. Het is fijn dat je een paardje hebt dat 100% naar je hand staat. Nog nooit eerder meegemaakt!!
Ik merkte ook dat de dag nadat de anderen gereden hadden hij idd heel anders aanvoelde. Vaak was al het werk dat ik er instopte er meteen ook weer uitgereden.

Nu rijd ik zelf dus ook een pony van iemand anders bij Bloos : de eigenaar is ALTIJD in of naast de piste en geeft me dus ook begeleiding of les. Het is dus ook de bedoeling wedstrijd te starten. Ik probeer ook te rijden en te verzorgen zoals zij dat zou willen en ik let er dus ook heel fel op. Momenteel nog geen problemen!

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:47

Ik ben zelf ook een tijd bijruiter geweest en zelfs nu ook nog, momenteel nog geen eigen paard kunnen kopen, maar dat maak niet uit.

ik vind afspraken maken en eventueel onder contract werken zeer belangrijk, dit heb ik ook altijd gewilt. In het verleden heb ik ook heeel veel voor anderen gedaan, en er ging nooit een bedankje af. nu heb ik via een soort contractje (gewoon een bladzijde met regels) een leuk paardje om te rijden. en het gaat perfect. zolang de afspraken goed zijn. gaat het verzorgen ook goed. en zal jij plezier hebben van jou verzorgster/bijrijder. luisteren ze niet naar je is het gewoon gelijk einde oefening.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:57

Ik was op zoek naar een andere stalling en kwam op een manege hier in de buurt uit. Ik daar langsgegaan en van de verte ziet het er leuk uit. Toen ik daar aan de praat raakte met iemand die mij meer kon vertellen over pensionstalling vroeg ze me of mn fjord kindvriendelijk was. Dus ik vraag waarom dan? Nou het is gebruikelijk dat de pensionpaarden hier 5 dagen in de week met de lessen meerijden. Op dat moment wilde ik gelijk weer weggaan. Ja daag ik ga toch mn eigen paard niet met een manege delen. Iedereen rijd anders en ik kan vervolgens wanneer ik er zelf op kan alle knopjes weer omzetten enz.
Ook heb ik een verzorgster gehad waarmee Norvid de klik niet had. Zij zat supergespannen op hem en dat maakte hem gek. Hij werd drukker en drukker en zelfs bij mij werd hij supervervelend. Uiteindelijk is ze zelf opgestapt en nu rijd er 1 keer in de week een meisje in de les op hem. Af en toe gaan we samen op buitenrit. Ook tijdens de les vertel ik tegen haar wat en hoe ze iets moet doen. Dit omdat helaas de lesgeefster hier geen aandacht aan schenkt.
Ik rijd mijn fjord dus alleen en mocht het nodig zijn ken ik een aantal mensen die dezelfde rijstijl als ik hebben en hem ook gewoon hetzelfde behandelen.

Nee, voor mij geen bijrijders.

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:02

Ik zelf heb voor mijn kleine pony een bijrijder gehad, het is een keer niet goed gegaan, daarna was mijn kleine pony kreupel, Sinds een paar jaar rijd ik op mijn eigen paard, en heb ik geen bijrijder bij, wel eens een geprobeerd, maar dat klikte opzich goed met mijn paard, maar ik zelf had niet zo een goed gevoel erover, heb ook tegen haar gezegd dat ik het liever zelf doe. Ik vind niet dat een bijrijder handig kan zijn. ik doe het liever allemaal zelf

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:05

maar ook dat is de mening van ieder ander.de 1 is er erg mee geholpen en de ander vind het helaas niets. maar om het hele bijrijder gebeuren, zijn afspraken maken en nakomen gewoon een pré

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:11

Hanmar schreef:
Elisa2 schreef:

Niet iedereen op dat niveau hoeft toch automatisch een eigen paard te hebben?

Nee,maar de meeste mensen die geen eigen paard hebben rijden ook niet op dat nivo.

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:14

Elisa2 schreef:
Hanmar schreef:
.Ik zelf wil ook geen bijrijder voor m'n paarden om dat je echt heel erg op 1 lijn moet zitten wil het goed zijn voor je paarden.

Het is niet zo dat als een bijrijder niet op het zelfde niveau zit als jij, dat het dan slecht is voor je paard hoor. zolang hij respect vol en goed behandelt word is er nog niks aan de hand. en wat trainen betreft. ja dan is het HANDIG om op hetzelfde niveau te rijden, maar met minder genoegen nemen is absoluut niet slechter voor je paard

Mleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:49

Ik heb een verzorgpony en ik ben de enige die erop rijdt. Momenteel gaat het heel goed, maar als ik bv 1x iemand anders erop laat rijden, is ie de volgende dag toootaaal niet aan t been of zit ie super vast :S. Dat is echt zonde en nogal frustrerend. Het is heel sneu, maar ik zit nu op t punt om er niemand anders meer op te laten jammer genoeg.

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:50

dat is dan toch altijd nog de keuze van de eigenaar? of hoor je die nooit?

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:11

ik ben nu zelf een verzorger,, ik verzorg dat paardje nu al 1,5 jaar denk ik,, ik hou het niet echt by Knipoog maar iider geval,, die eigenaar is tot nu toe volgens mij gewoon bly met mij,, ik vraag het haar ook gewoon vaak of ze het nog goed vind hoe het gaat dat ik haar paard verzorg,, ik heb elke dag contact met de eigenaar,, en zy vraagt my ook dingen,, dus we over leggen ook altyd over alles.. dus by mij werkt het nu echt super,,! *LOL* maar hiervoor heb ik meerdere paardjes verzorgt waarhet wel vaker mis liep,, meestal door wijnig contact met de eigenaar.. nu vraag ik ook altyd met alles wat ik doe het eerst aan de eigenaar enz.. terwijl van haar gewoon alles mag, en ik het als eigen paardje mag beschouwen.. tog doe ik dat wel,.. want ik heb liever dat het contact gewoon goed blijft...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:06

@ IndianLady... moest je pony manegelessen gaan lopen :S die zijn gek...!

Maargoed, ikzelf ben bijrijder geweest van een superlieve tinkermerrie, omdat de eigenaresse zelf geen tijd had.

Nu ben ik in contact gekomen met iemand die iemand zocht om haar paard in te rijden (was volgens de handelsstal niets mee te beginnen en ze waren blij dat ze er vanaf waren). Na veel ups en downs zijn we bijna zover dat hij netjes gereden kan worden, er moet nog hier en daar wat aan gesleuteld worden, maar de basis is er.
De eigenaresse is hier ook erg blij mee, die zag het niet meer zitten, en juist omdat we hem nu samen ingereden hebben en ze er erg tevreden over is, weet ze dat ik goed voor haar paard ben, hem goed kan rijden en desnoods corrigeren + we kunnen het goed met elkaar vinden. Ik mag er ook op blijven rijden als hij helemaal netjes loopt, terwijl eerst de bedoeling was dat ik alleen zou helpen om hem in te rijden, ze heeft ook nog nooit een bijrijder (nodig) gehad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:08

Ja ik was zelf ook aardig geschokt toen ik dit hoorde. Hallo ik heb een paard voor mezelf niet voor een hele manege Ziek

maXimeXFien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:42

De pony wat ik nu heb. heeft 1 of 2 jaartjes in de les gelopen. je merkt het toch erg aan de pony ze is hard in de mond en dramd erg omdat ze bij sommige ruiters haar zin kon door drammen en nu probeert ze dat bij iedereen toch nog eens even uit hoever ze kan gaan.
ik heb dus ook geen bijrijder want ze is zo van vandaag niet aan de teugel hoeft het morgen ook niet.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:47

Ik heb een verzorgpony gehad waar ik een tijdlang alleen zelf op heb gereden. Toen ik met die pony M dressuur was is er ook iemand anders op gaan rijden, omdat ik te groot begon te worden en ook met een jonge E pony bezig was. Toen reden wij allebei en ook allebei wedstrijd M en B, later L dressuur. Ik heb er nooit nadeel van ondervonden, terwijl die ruiter toch echt wel minder goed reed als ik (want die begon dus net). Degene die B dressuur met de pony reed had er wel wat voordeel bij, dat pony bijvoorbeeld wat makkelijker nagaf ed. Die heeft dan ook wel degelijk verschil gemerkt, en een tijdje wat harder moeten werken toen ik definitief stopte met het rijden van deze pony. Maar heb ik er nadeel van ondervonden dat er een (minder goede) ruiter ook op de pony reed, nee absoluut niet. De pony weet het verschil dondersgoed.

Nu rijdt ik inmiddels een paard, dat ook nog wekelijks door iemand anders wordt gereden, een recreatieruiter. Ik train met het paard, en rijdt er wedstrijd mee. De andere persoon die rijdt zit zeker op lager nivo, is echt een recreatieruiter en pas op latere leeftijd begonnen. Maar ik weet 100% zeker dat diegene nooit aan het paard zal gaan lopen trekken en schoppen, dat hij een correcte houding heeft en voorzichtig met het paard is. Het paard krijgt zijn beweging op een goede en leuke manier. Hij hoeft namelijk niet zo hard te werken als bij mij, maar mag ook niet met zijn neus in de lucht te lopen flierefluiten en wordt wel degelijk netjes losgewerkt en afgekoeld zodat hij lekker soepel blijft. Ik merk absoluut geen verschil in hoe het paard loopt als ik hem 3/4 dagen zelf rijdt, of dat ik hem rijdt als de bijruiter er daags vantevoren op heeft gezeten.
Paarden zijn slim, volgens mij weet hij als ik de stal inkom al wie er gaat rijden en hoe hard hij aan het werk zal moeten Knipoog

Kortom, ik vind het geen probleem als er meerdere mensen op hetzelfde paard rijden en ben ervan overtuigd dat degene die er het hoogste mee rijdt of wedstrijd mee rijdt er geen nadeel van hoeft te ondervinden. Ik vind ook niet dat degene die hem bijrijdt perse beter hoeft te rijden dan mezelf. Ik heb liever iemand die ik kan vertrouwen, die het paard een goede warming up en cooling down geeft, die constant is in zijn rijden en eerlijk, en natuurlijk een nette houding heeft en het paard zodoende niet stoort. Ik vindt dat geen absurd hoge eisen en denk dat iedere ruiter eraan kan voldoen, als hij bereid is zich in te zetten daarvoor,

en vooral: Als die ruiter het kan laten om vanalles te gaan proberen!!
Dat is mijns inziens nl het grootste probleem, dat men vanalles gaat proberen, verzameling, sb enz omdat het paard het wel moet kunnen, maar ze zelf niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat is wel degelijk slecht voor het paard. Goed loswerken moet echter voor iedere ruiter haalbaar en te leren zijn!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:39

ik heb een hekel aan bijruiters, de dag erna was ik altijd pist omdat er dan te hard in haar mond getrokken was. of dat mijn spullen weg waren ofzo. en nu ze aan huis staan of voor de manege staan ga ik er zelf liever elke dag op. dan maar een drukke dag. ik wil niet dat een ander aan mijn paard prutst, en al helemaal niet met mijn nieuwe paard want dat is er een met karakter en ik wil dat ze geen rare gewoontes aanleert.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:17

lotjj92 schreef:
ik heb een hekel aan bijruiters, de dag erna was ik altijd pist omdat er dan te hard in haar mond getrokken was. of dat mijn spullen weg waren ofzo. en nu ze aan huis staan of voor de manege staan ga ik er zelf liever elke dag op. dan maar een drukke dag. ik wil niet dat een ander aan mijn paard prutst, en al helemaal niet met mijn nieuwe paard want dat is er een met karakter en ik wil dat ze geen rare gewoontes aanleert.

Beetje kort door de bocht, vind je niet.
Niet alle bijruiters zijn zo hoor!

Ik ben zelf ook bijrijdster en ik heb nog nooit klachten gehad. Ik vind het zelf een ideale oplossing omdat ik zelf het geld niet heb om een eigen paard te betalen. Verder doe je er meestal de eigenaresse ook nog een plezier mee.
Ik lees hier weleens verhalen op bokt over bijrijdsters, dan denk ik echt van: pfff, vreselijk. Bijvoorbeeld dat er gelogen wordt, spullen gestolen worden e.d. dat vind ik echt niet normaal.
Zo zou ik gewoon nooit willen zijn in ieder geval...

Als ik een eigen paard zou hebben zou ik er liever weer niemand op hebben, tenzij ik zal weten dat diegene gewoon eerlijk is en lief voor me paard is en er goed mee om kan gaan. Maar ja, dat wil iedereen wel natuurlijk.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:46

lotjj92 schreef:

Het kan best zijn dat jij een slechte ervaring hebt (of hebt gehoord), dat heb ik ook vaak zat, maar om dan te zeggen dat alle bijrijders 'slechte' mensen zijn gaat ook weer een beetje ver. Ik ben bijvoorbeeld voorzichtig met de spullen, laat er echt geen anderen op rijden en rij het paard met respect. Natuurlijk zijn er mensen die dat niet doen, maar jij beslist zelf wie er op je paard rijd, en het lijkt me handig als je van tevoren vraagt hoe ze is, je kijkt hoe ze rijdt en wat afspraken maakt.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 12:48

Nou Linda zoals jou zijn er helemaal echt niet veel meisjes meer dan hoor...
Ik ben dus momenteel al meer dan een half jaar op zoek en ik vind echt helemaal niemand...

Zelf ben ik ook bijruiter geweest : ik kwam op mijn afgesproken data, ik zorgde perfect voor het materiaal en ook voor het paard, en ik was bereid te betalen en les te nemen.
Dat is dus blijkbaar tegenwoordig niet mer te vinden...
Van het moment dat ik spreek over een bijdrage leveren hoor ik 9 van de 10 niets meer van personen in kwestie.
Er is wel een jongen die wil komen en bijdrage wil betalen maar die kreeg mn paard niet eens in draf Ziek laat staan over n hindernis. Ja die wil ik dan ook liever niet laten komen...

Momenteel rijd mijn paard fijner dan ooit en hebben we een superband!
Dus in dat geval ben ik 100% voor het alleen rijden, ik vind het alleen jammer dat hij nu niet meer kan springen...

Momenteel ben ik ook bijruiter voor een vriendin van me : ik betaal een bijdrage , ikdraag zorg voor paard & materiaal en kom op mijn afgesproken dagen. In ruil kan ik binnekort op wedstrijd ,krijg ik wat lesjes van haar en hebben we gewoon een fijne tijd!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:53

Ik zou niet meer zonder de bijrijdster kunnen Lachen Maar ik heb het getroffen: het is een schat van een meid, die tevens mijn buurmeisje is (handig voor communicatie!) en net zo met mijn pony én mijn spullen omgaat als ik Lachen Als ik na 3 week vakantie terug kom, kan ik net zo makkelijk mijn pony weer rijden als ervoor. Ik merk geen verschil, al is zij helemaal into lange buitenritten Haha! Dus als zij heeft gereden heb ik een heerlijk ontspannen paard weer terug in de wei! Zij betaald niets voor mijn pony, maar ik verwacht wel dat zij in de winter op 2 vaste dagen voert en dat zij wel meebetaalt als er iets stuk is (ze heeft bv al wel meebetaald aan een nieuw zadel en hoofdstel). En ze doen veel uit zichzelf!

Ik zou nooit meer dan 1 bijrijder willen, omdat bijrijders onderling nog wel eens willen miepen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-06-07 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt