dressuur+een goede aanleuning is de basis??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

dressuur+een goede aanleuning is de basis??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 19:04

Zoveel mensen die ik tegenkom en die paardrijden, weten niet dat dressuur, met onder andere een goede aanleuning de basis is, hoe kijken jullie hiertegen aan? Ook sommige vragen hun paard wel aan de teugel, maar weten helemaal niet waarom ze het doen, is dit niet raar?

sjorsie

Re: dressuur+een goede aanleuning is de basis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:07

uhm wat bedoel je precies? volgens mij beseffen veel mensen niet dat de basis meer is dan alleen een B proef kunnen rijden, het gaat om door de rug nagevelijk in alle drie de gangen met impuls ongedwongen de bak door gaan met je paard, maar omdat te hebben ben je wel eventjes bezig

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 19:07

sjorsie schreef:
uhm wat bedoel je precies? volgens mij beseffen veel mensen niet dat de basis meer is dan alleen een B proef kunnen rijden, het gaat om door de rug nagevelijk in alle drie de gangen met impuls ongedwongen de bak door gaan met je paard, maar omdat te hebben ben je wel eventjes bezig

ja, dat bedoel ik Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:11

Verder niemand?

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:24

Ik vind dat dressuur wel de basis is van het rijden ,
voor springen zou je echt wel een beetje dressuur meoten kunnen rijden

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:35

Ik heb juist het gevoel dat héél langzaam aan het geen-gelul-trek-hem-in-de-krul er een beetje uit gaat.
Steeds meer mensen beginnen te beseffen dat paardrijden meer is dan een paard met zijn hoofd naar beneden rijden (=trekken).
Maar ik ben het met je eens dat er nog te veel mensen zijn bij wiedat kwartje nog niet gevallen is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:39

Ik denk dat een hele hoop mensen die paard rijden niet eens weten wat aanleuning is! Als het krulletje er maar is dan rijden ze geweldig denken ze! Maar vraag menig ruiter het paard in aanleuning ook eens v.w n.w te rijden en dan kijken ze of ze water zien branden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:21

Dressuur is de basis van iedere tak van de paardensport. Overal streef je naar een soepel paard dat in balans is, door de rug loopt en goed aan de hulpen staat.

En idd, aanleuning en nageeflijkheid zijn zeker niet hetzelfde als je paard in de krul rijden...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:56

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat een hele hoop mensen die paard rijden niet eens weten wat aanleuning is! Als het krulletje er maar is dan rijden ze geweldig denken ze! Maar vraag menig ruiter het paard in aanleuning ook eens v.w n.w te rijden en dan kijken ze of ze water zien branden.

ja, daar heb je inderdaad gelijk in Knipoog Maar dus ook wat ik erg raar vind is, dat er mensen zijn, die hun paard/pony aan de teugel rijden, terwijl ze helemaal niet weten wat het nut ervan is..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:02

Mahitri schreef:
Ik heb juist het gevoel dat héél langzaam aan het geen-gelul-trek-hem-in-de-krul er een beetje uit gaat.
Steeds meer mensen beginnen te beseffen dat paardrijden meer is dan een paard met zijn hoofd naar beneden rijden (=trekken).
Maar ik ben het met je eens dat er nog te veel mensen zijn bij wiedat kwartje nog niet gevallen is.

Ik moet helaas zeggen dat ik steeds meer mensen zie die beginnen te rukken en te plukken omdat het paard niet met zijn nek in een boogje loopt..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:07

Hoe vragen jullie je paard meestal aan de teugel? Ik doe dat meestal door mijn ringvinger steeds even aan te knijpen, en weer los te laten, terwijl ik extra drijf, tenminste zo doe ik het op de manege.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:51

De meesten rijden 'voor het plaatje' beseffen niet goed waar ze mee bezig zijn.
Echte dressuur is zwoegen, de basis alleen al kan een paar maanden flinke trainen kosten..
En de meesten hebben geen zin in flinke trainingen, en richten zich op het betere trek- en schopwerk, omdat dat makkelijker is en blijkbaar ook een 'mooi' plaatje geeft.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:43

Ik denk wel meer dan een paar maanden.. (ofja een paar maanden is natuurlijk een ruim begrip kan 2 maanden tot 12 maanden zijn Tong uitsteken) Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de basis behoorlijk wat tijd kost. Maar dat geeft helemaal niks, want dit is het allerbelangrijkste van het hele paardrijden! Kunstjes leren kan iedereen dat is niet moeilijk, maar je paard ontspannen, naageeflijk en recht en met juiste stelling door de bak laten rond lopen daar is behoorlijk wat gedult en training voor nodig..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:46

Misschien zouden ze op de meeste manege's daar eens naar toe moeten werken??? Laten we nu eerlijk zijn....ze rijden een jaar en zijn gevorderd...dan moet je natuurlijk ( ook al weet je totaal niet wat nagevelijk is en stelling ) toch minstens kunnen...wijken, achterwaarts, schouder voor en vooral niet te vergeten, kunnen springen.
Komen ze hier een keer op mijn paarden rijden en dan komen ze niet eens van het midden af! ZUCHT!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:49

Maar hoeveel manegeruiters kunnen er nu rijden? Die paarden kennen het allemaal wel, kennen al die figuren, lopen netjes achter elkaar aan... dan is het niet moeilijk recht de bak over te steken (van A naar C). Heel recht zal het niet zijn, maar dat zien ze heus niet.
Maar zet ze alleen in de bak, laat ze los van elkaar figuren rijden... dat is een ramp. Vraag ze eens waarom we eigenlijk onze paarden recht en in balans willen hebben en ze hebben geen flauw idee. Het is idd waar dat veel mensen geen flauw idee hebben van wat een goede aanleuning eigenlijk is, waarom het zo belangrijk is dat een paard "spoort".
Veel manegeruiters (en niet alleen manegeruiters) denken dat ze ontzettend goed kunnen rijden, maar ik zie zoveel paarden in de krul getrokken, en de ruiter in een soort verlichte zit, met de handen heeeeel laag en heeeeeel breed, en dan denken ze dat het paard ontspannen aan de teugel loopt...
Begin op maneges eerst eens met goede zitlessen. Mensen gewoon rechtop op hun kont laten zitten. Ik heb vroeger geleerd het bekken iets te kantelen, waardoor je rug al ontspannen is, en de benen automatisch goed liggen. Mensen leren ontspannen te zitten, rechtop, in balans, handen rechtop, armen losjes langs het lichaam.
Hoe kan een paard ontspannen zijn als de ruiter dat niet is? Hoe kan het paard recht lopen als de ruiter op een kant hangt? Leer mensen dát te begrijpen. Die hals/hoofd houding komt later wel. Eerst de rug ontspannen, paard op 4 benen, als het even kan de achterhand eronder. Dat koppie volgt wel. Daar begint aanleuning, bij je eigen zit. Je moet niet het laatste eerst willen. Prioriteiten....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:05

Ik rij op een manege waar je het wel leert Ja We rijden wel los, paarden sporen prima, mits de goede ruiter erop zit. Geruk en gepluk kun je proberen maar je wordt algauw gecorrigeerd door de lesgeefster (haalt je hoofdstel er desnoods af) of door het paard (laat je de grond of het plafond van heel dichtbij zien). Dus manegepaarden en ruiters hoeven niet zo afgekat te worden, ik ken in mijn naaste omgeving meer eigenaars die het niet kunnen dan manegeklanten.

Sja, het is voorzichtig aan aan het veranderen heb ik de idee, maar ik hoor nog steeds velen zeggen: ik heb een springpaard, die kan niet ana de teugel.
Of: als ik met lange teugels rijd, loopt ze weg (terwijl paard net rennerig wordt van het getrek en met lange teugels zalig vw nw haat showen).

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ruiter om het paard zo te rijden dat hij nooit last krijgt door het ruitergewicht.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 08:07

Dat jouw manege wel erg goed let op houding en op ontspanning is super poes, maar ik ken spijtig genoeg geen andere manege waar dat het geval is ...
Ik vrees eigenlijk dat nooit alle paardenmensen zullen weten wat echt ontspannen is, wat een goede aanleuning is en hoe die te bekomen is ...

met de laatste zin van poes ben ik het wel volledig eens! (met andere delen ook hoor Knipoog )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 08:13

MissEvil schreef:
Echte dressuur is zwoegen, de basis alleen al kan een paar maanden flinke trainen kosten..

Met de basis alleen ben je jaaaaren bezig.
De basis kan altijd beter, en komt altijd terug bij welke oefening dan ook.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:16

Dat is waar Ja Wanneer iets niet lukt, moet je het vaak ook bij de basis gaan zoeken. Ik ken zat maneges waar je na minder dan een jaar leert wijken, schoudervoor, etc. Dat bestaat bij ons echt niet, eerst maar eens zien of je lekker door de bak kunt sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:57

Orange_peach schreef:
Dat jouw manege wel erg goed let op houding en op ontspanning is super poes, maar ik ken spijtig genoeg geen andere manege waar dat het geval is ...
Ik vrees eigenlijk dat nooit alle paardenmensen zullen weten wat echt ontspannen is, wat een goede aanleuning is en hoe die te bekomen is ...

met de laatste zin van poes ben ik het wel volledig eens! (met andere delen ook hoor Knipoog )

Die ervaring heb ik ook met maneges idd. Ik ken een manege waar het wel op de goede manier gebeurt, maar op de meeste maneges is het lesgeefniveau bagger...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:31

De basis is denk ik voor een ieder iets anders.

Laat iedereen hier maar eens uitleggen wat hij of zij onder basis verstaat.

Ik versta onder basis een paard wat ligt in de aanleuning loopt, dus gewoon netjes hoofdje omlaag maar niet extreem aan de teugel ofzow iets en gewoon geod te sturen is tussen 2 benen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:32

De basis is voor mij zoals die uitgelegd wordt zoals steinbrecht eigenlijk... De klassieke dressuur zeg maar

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:38

steinbrecht?? wie is dat??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:56

Die schreef het boek 'das gymnasium des pferdes', erg interessant Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:47

Dat je met een lichte aanleuning goede controle hebt, en dat je paard ook reageerd op kleine ophoudingen.
Dat hij goed aan het been staat, en op elk gewenst moment naar voren en weer terug gereden kan worden.
Ook moet je de hals elk moment kunnen laten zakken en weer op kunnen richten.

Hij moet gewoon alles doen zonder verzet.