Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sjorsie schreef:uhm wat bedoel je precies? volgens mij beseffen veel mensen niet dat de basis meer is dan alleen een B proef kunnen rijden, het gaat om door de rug nagevelijk in alle drie de gangen met impuls ongedwongen de bak door gaan met je paard, maar omdat te hebben ben je wel eventjes bezig
aerdenhout1 schreef:Ik denk dat een hele hoop mensen die paard rijden niet eens weten wat aanleuning is! Als het krulletje er maar is dan rijden ze geweldig denken ze! Maar vraag menig ruiter het paard in aanleuning ook eens v.w n.w te rijden en dan kijken ze of ze water zien branden.
Maar dus ook wat ik erg raar vind is, dat er mensen zijn, die hun paard/pony aan de teugel rijden, terwijl ze helemaal niet weten wat het nut ervan is.. Mahitri schreef:Ik heb juist het gevoel dat héél langzaam aan het geen-gelul-trek-hem-in-de-krul er een beetje uit gaat.
Steeds meer mensen beginnen te beseffen dat paardrijden meer is dan een paard met zijn hoofd naar beneden rijden (=trekken).
Maar ik ben het met je eens dat er nog te veel mensen zijn bij wiedat kwartje nog niet gevallen is.
) Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de basis behoorlijk wat tijd kost. Maar dat geeft helemaal niks, want dit is het allerbelangrijkste van het hele paardrijden! Kunstjes leren kan iedereen dat is niet moeilijk, maar je paard ontspannen, naageeflijk en recht en met juiste stelling door de bak laten rond lopen daar is behoorlijk wat gedult en training voor nodig..
We rijden wel los, paarden sporen prima, mits de goede ruiter erop zit. Geruk en gepluk kun je proberen maar je wordt algauw gecorrigeerd door de lesgeefster (haalt je hoofdstel er desnoods af) of door het paard (laat je de grond of het plafond van heel dichtbij zien). Dus manegepaarden en ruiters hoeven niet zo afgekat te worden, ik ken in mijn naaste omgeving meer eigenaars die het niet kunnen dan manegeklanten.
) MissEvil schreef:Echte dressuur is zwoegen, de basis alleen al kan een paar maanden flinke trainen kosten..
Wanneer iets niet lukt, moet je het vaak ook bij de basis gaan zoeken. Ik ken zat maneges waar je na minder dan een jaar leert wijken, schoudervoor, etc. Dat bestaat bij ons echt niet, eerst maar eens zien of je lekker door de bak kunt sturen. Orange_peach schreef:Dat jouw manege wel erg goed let op houding en op ontspanning is super poes, maar ik ken spijtig genoeg geen andere manege waar dat het geval is ...
Ik vrees eigenlijk dat nooit alle paardenmensen zullen weten wat echt ontspannen is, wat een goede aanleuning is en hoe die te bekomen is ...
met de laatste zin van poes ben ik het wel volledig eens! (met andere delen ook hoor)