Waar dient het nou voor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Waar dient het nou voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 14:06

Afgezien van de zit en beenaanlegging stel ik deze vragen.
Ik word gewoon gek op het moment. Ik heb deze week van 2 personen les gehad. Allebij goede ruiters, maar zo verschillend. Ik ben op dit moment helemaal het spoor bijster.

Voorbeeldje:
Van de ene moest ik alles met mijn buitenhand doen, spelen, stelling vragen en alleen als het paard omhoog kwam binnenhand naar beneden. Verder niets met mijn binnenhand en alles op de buitenhand.

Van de andere moest ik mijn buitenhand op 1 plaats houden en binnenhand naar binnen en daarmee heel snel spelen.

Wat klopt en wat niet, want ik ben het spoor bijster. Het paard reageerde op beiden manieren maar ik zag niet echt baanbrekend verschil.

Wie o wie kan het mij vertellen? Ik zie het licht niet meer.

tita

Re: Waar dient het nou voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:07

Het ligt er aan wat voor problemen je hebt met je paard.

Beide manieren kan je toepassen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:10

Er zijn vele wegen die naar Rome gaan. Je kunt op allerlei manier rijden, en zo kan er ook op allerlei manieren les gegeven worden.
Ik heb precies hetzelfde gehad. De ene instructrice zei dat ik mijn paard bij het achterste stukje van de springteugel moest pakken en mn hadden vervolgens naar het zadel moest brengen. Bij de andere moest ik juist bijna niet aan de teugels zitten en veel meer met het been rijden.
Je moet een beetje kiezen wat bij jouw en je paard past, waar je jezelf het best bij voelt. ik heb voor de tweede instructrice gekozen omdat ik de manier van lesgeven van de eerste absurt vind.
Weeg de voor en nadelen van de beide instructrices tegen elkaar op en maak een keuzen, want je kunt niet bij allebei tegelijkertijd les hebben daar verschillen ze teveel voor.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:12

Spelen met je handen.. Dat vind ik zoiezo not-done (bij dingen als 'aan de teugel rijden')
Ik zou zeggen: vraag het aan de instructeurs/trices..
Die zouden (als ze GOED zijn) uit moeten kunnen leggen (tot in detail, met de anatomie van het paard erin meegenomen) wáárom je iets op díe manier moet doen Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 12:14

MissEvil schreef:
Spelen met je handen.. Dat vind ik zoiezo not-done (bij dingen als 'aan de teugel rijden')
Ik zou zeggen: vraag het aan de instructeurs/trices..
Die zouden (als ze GOED zijn) uit moeten kunnen leggen (tot in detail, met de anatomie van het paard erin meegenomen) wáárom je iets op díe manier moet doen Lachen

dankje, ik had eerst 1 instructrice maar die is gewoon niet goed genoeg meer omdat ik beter ging rijden dan zij les kon geven. Sindsdien ben ik echt aan het dwalen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:26

Tja, ik zou zeggen, ga héél goed zoeken.. Ze zijn er wel, maar als je het mij vraagt, heb je meer slechte instructrices, als goede..
Dus goed zoeken, en tijdens je les dingen vragen, waarom je dingen op die manier moet doen, en dat soort dingen..
Dan kom je er vanzelf achter of ze goed zijn of niet Lachen
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:42

Instructeur 1: Moet van verrekte goede huize komen wil ze mij uit kunnen leggen waarom ik mijn binnenhand naar beneden moet doen als het paard in het hoofd omhoog komt. Snap ik niet.
Diepte van instelling wordt niet met binnenteugel geregeld. Bovendien legt de ruiter meer gewicht op de binnenschouder als de binnenhand gedrukt wordt en daar zie ik het nut ook niet van in Verward

Instructeur 2: Ik ben niet zo'n voorstander van 'spelen' en al helemaal niet van 'snel spelen'. Resulteert me te snel in zagen.

Wat mij betreft dus beide personen goed vragen naar de theorie achter hun methodes, en dan kijken welke je het meest aanspreekt, danwel een geheel nieuwe instructeur zoeken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:24

alles op 1 hand...sja het paard heeft twee kanten , dus zul je hem k aan twee kanten moeten tegemoetkomen en vragen

en spelen met je binnehand?
klinkt ook niet echt bevordelijk

maar dit is maar 1 dingetje van wta ze zeggen ...
het is emer kijken wat bij jou en je paard past ...
hoewel ik op basis van de twee kleine di ngetjes die jij nu angeeft al verder gaan kijken

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:27

draumpje schreef:
alles op 1 hand...sja het paard heeft twee kanten , dus zul je hem k aan twee kanten moeten tegemoetkomen en vragen

en spelen met je binnehand?
klinkt ook niet echt bevordelijk

maar dit is maar 1 dingetje van wta ze zeggen ...
het is emer kijken wat bij jou en je paard past ...
hoewel ik op basis van de twee kleine di ngetjes die jij nu angeeft al verder gaan kijken

Ik ken het spelen alleen vanuit manegepaarden, misschien dat dat weer anders werkt. Ik heb geleerd dat je je paard met je binnenbeen naar je buitenhand toe moet drijven (in een wending of volte natuurlijk Clown ) en vervolgens met je binnenhand zachtjes wat druk zetten en als je paard dan gaat nageven je hand ontspannen. Nou werkt dit niet bij alle manegepaarden, Sommigen ontspannen eerder als je zachtjes kleine kneepjes geeft, die paarden ontspannen dan eerder. Ik heb het spelen nooit als negatief ervaren, maar ik zie helaas genoeg ruiters waar het idd in zagen resulteert.

@TS: Manier 1 vind ik een beetje raar. Ik snap niet helemaal hoe je alles met de buitenteugel kan doen, zoals stelling vragen. de 2e staat mij meer aan, maar ik denk dat het toch een beetje uitproberen blijft wat voor jou en je paard het beste werkt. Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:18

Ik vind beide manieren niet bevordelijk. Ik ben ervoor om strikt van achteren naar voren te rijden, dus;
eerst het achterbeen activeren en een lichte aanleuning van voren (stabiel contact met de teugels en een meegaande hand). Op het moment dat de achterhand voldoende geactiveerd is, het paard in balans is en de tact goed is, geeft het paard na.
Het zogenaamde 'spelen' gebruik ik bij het rijden van tempowisselingen en dan met enkel de buitenhand (pompend remmen heet dat geloof ik), maar niet voor de nagefelijkheid.